Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

Jeg leser "La den rette komme inn" for andre gang nå. Den er skambra skrevet og skikkelig uhyggelig lesning. :P

Den er forresten kommet som film og jeg tror jeg vil se den. Det er ikke ofte filmer er like bra som boka, men denne må jeg nesten sjekke ut. :icon_redface:

Den boken virket spennende. Elsker fantasy, beste sjangeren synes jeg :icon_redface: Kanskje jeg må gå til annskaffelse av denne?

Ooh, vampyrer!  :icon_confused:

Akkurat nå er det Twilight det går i for min del. Er snart ferdig med den fjerde og siste boka i serien, nemlig Breaking Dawn. 

Jeg likte Twilight veldig godt. Det er bøker i alle fall jeg har både ledd og fått tårer i øynene av. Liker figurene i boken veldig godt. Kanskje spesielt Alice og Emmet. Men hvem kan unngå å like Emmet, egentlig?

Har akkurat fulført Twilight for andre gang, elsker den serien :lol: Jeg ble like trist og glad denne gangen som sist gang jeg leste den, de er bare så utrolig bra skrevet.

Har også akkurat kjøpt Drageløperen, så skal til å lese den. Likte vertfall filmen veldig godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
Jeg leser "La den rette komme inn" for andre gang nå. Den er skambra skrevet og skikkelig uhyggelig lesning. :icon_redface:

Den er forresten kommet som film og jeg tror jeg vil se den. Det er ikke ofte filmer er like bra som boka, men denne må jeg nesten sjekke ut. :icon_redface:

Ååå, har hørt kjempemasse skryt om filmen! Visste ikke at det var bok engang jeg :icon_confused: Den får jeg sette på leselista mi, tror jeg!

Leser som regel det jeg liker å kalle mild fantasy, eller halvfantasy. Altså fantasy som finner sted i virkeligheten, om noen skjønner? Harry Potter, for eksempel. Ikke helt Narnia, men sånn omtrent. Prøvde å gi Twilight en sjanse, men det gikk ikke, så ikke alle bøker/serier i den "sjangeren" treffer visst helt hjem ;)

For de som liker litt sære vampyrhistorier kan jeg vel anbefale "Sagaen om Darren Shan". Er vel egentlig skrevet for 12-13 åringer, men jeg er 18 og syns da den er genial, så...

Akkurat nå leser jeg Stardust av Neil Gaiman. Mannen er genial! Og så syns jeg liksom alltid det er et eller annet med bøker som beskriver at karakteren går på do. I de aller fleste bøker og filmer fortelles det aldri at noen går på do, men Neil Gaiman gjør det flere ganger i Stardust og jeg bare... ja, jeg underholdes! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ikke Stephen King jeg heller.. han skremmer livet av meg stortsett og har sånne fryktelige kvalme "konsepter" som han beskriver så godt at man kan se det for seg - og da blir man bare enda mer uvel. Men The dark tower er en fantasy-serie, ikke skrekk - definitivt fantasy om enn litt ubehagelig her og der den også. Samboeren til sønnen leste den og fikk meg til å lese den enda jeg aldri leser Stephen King (og kommer ikke å gjøre det heller, gjorde kun unntak for The Dark Tower). Jeg leste en anmeldelsen til en bok-kritiker som mente at King hadde skrevet denne serien med et glimt i øyet. Jeg oppfattet det ikke slik da jeg leste den, men ser i ettertid at anmelderen kan jo ha rett.. for hvor vanlig er det å samle så mange "minoritetsgruppe" i en karakter - en av hovedpersonene er en neger - dame - hun har amputerte bein og sitter i rullestol - og i tillegg er hun schizofren! Flir.. sier vel noe om historien at denne personen synes helt "naturlig" i persongalleriet..! (I tillegg blir hun voldtatt av en demon i bok 2.. hvor uheldig kan man bli liksom!)

Det er vel det som gjør at jeg ikke har lest Stephen King, jeg er ingen store "lese" grøsser fan. Jeg skremmer faktisk vannet ut av meg selv :icon_redface: Jeg har bedre fantasi enn hva dem klarer sitte på film liksom.

OOooh den karakteren hørtes litt kul ut. Uten fot, ikke god i hode og voldtatt av demon. Tror den må leses etter "TonjeM" serien jeg :icon_redface:

Har du begynnt på dem andre bøkene i serien eller?

Akkurat nå er det Twilight det går i for min del. Er snart ferdig med den fjerde og siste boka i serien, nemlig Breaking Dawn. 

Jeg likte Twilight veldig godt. Det er bøker i alle fall jeg har både ledd og fått tårer i øynene av. Liker figurene i boken veldig godt. Kanskje spesielt Alice og Emmet. Men hvem kan unngå å like Emmet, egentlig?

Emmet, jeg vil ha en Emmet :P

Den boken virket spennende. Elsker fantasy, beste sjangeren synes jeg :lol: Kanskje jeg må gå til annskaffelse av denne?

Har akkurat fulført Twilight for andre gang, elsker den serien ;) Jeg ble like trist og glad denne gangen som sist gang jeg leste den, de er bare så utrolig bra skrevet.

Har også akkurat kjøpt Drageløperen, så skal til å lese den. Likte vertfall filmen veldig godt :P

Tror dere at jeg er gal om jeg sier jeg har lest Twilight 3 ganger og en gang på lydbok :icon_confused:

Nå begynner forresten boken min "I am the Wind" å ta seg opp. Historien som skal fortelles blir nå fortalt (uuuæææ litt rart skrevet men det er slik :P ) Den er også skrevet i "I" form nå når fortelleren forteller. (måtte bare finne ham som skulle fortelle først *ler*)

Hmmm Norsk tekst, jeg liker ikke lese det jeg :P Bruker så alt for kort tid på bøkene da.. Er "La den rett komme" på film alt? Hva heter filmen? Er den Svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jeg rett i å bestille Twilight på engelsk og ikke norsk? Må først prøve å lese den første på engelsk for å se om det funker før jeg bestiller noen fler.

Den er rimelig lett lest :ahappy:

Somoftes er original språket best, så lenge du kan lese og forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----

Hmmm Norsk tekst, jeg liker ikke lese det jeg :ahappy: Bruker så alt for kort tid på bøkene da.. Er "La den rett komme" på film alt? Hva heter filmen? Er den Svensk?

Den er svensk (Låt den rätte komma inn), så om du vil kan du lese den på orginalspråket. :)

Du kan se trailer om filmen her: http://www.filmweb.no/trailere/article169542.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jeg rett i å bestille Twilight på engelsk og ikke norsk? Må først prøve å lese den første på engelsk for å se om det funker før jeg bestiller noen fler.

Ja, det gjorde du rett i. De er ganske lettleste bøker. Jeg legger egentlig ikke merke til at de er på engelsk jeg. Dessuten er det jo veldig lærerikt å lese på engelsk også! :ahappy:

Jeg liker godt å lese på engelsk. Det er noe med språket jeg liker godt, uten å vite helt hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde jeg rett i å bestille Twilight på engelsk og ikke norsk? Må først prøve å lese den første på engelsk for å se om det funker før jeg bestiller noen fler.

Jeg liker absolutt best å lese på engelsk, har twilight bøkene på engelsk og trives veldig med det :ahappy: Føler egentli at du får mer ut av bøkene når de er på originalspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er svensk (Låt den rätte komma inn), så om du vil kan du lese den på orginalspråket. :)

Du kan se trailer om filmen her: http://www.filmweb.no/trailere/article169542.ece

Veldig vant med å lese svensk, så det er ikke noe problem :)

Filmen så dritt spennende ut, først ble jeg litt forstyrret av Twilight reklamen under *ler* Men den filmen så riktig spennende ut. *vil se og lese*

Skulle aldri startet denne tråden, jeg får jo den bok listen her!! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen "Låt den rätte komma inn" så både spennende og skummel ut!

Av og til ønsker jeg at jeg bodde i en by, der alle filmer går på kino, i forhold til bygdekinoen som bare går en gang i måneden.

Håperhåperhåper Twilight kommer hit! :ahappy:

Flyttet innleggene fra Akkurat nå-tråden som handlet om bøker hit

Tusen takk! :)

Tror dere at jeg er gal om jeg sier jeg har lest Twilight 3 ganger og en gang på lydbok?

Selvsagt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine favoritter:

Jean M Auel Jordens Barn serien. Det har kommet 5 bøker, og hun jobber på den 6, men dama nærmer seg 80, så det spørs om den blir ferdig. Fantastisk serie om fortiden vår, da Homo Sapiens vant over Cro Magnon mennesket.

Anne Rice Alle hennes bøker, både om vampyrer og overnaturlige fioliner..

Christine Feelhan Dark series. Kjempesexy og godt skrevet vampyrserie. Hun har flere andre serier også, men ikke lest dem ennå.

Laurell K. Hamilton Anita Blake: Vampire Hunter. Sexy, morsom "futuristisk" serie. Har også andre serier/titler.

Raymond E. Feist The Empire (trilogi) En sterk kvinne på en annen verden, med masse henvisninger til religion, kultur og rase på vår jord. Beskrivelsen av enkelte dyr er så fantastisk, skulle ønske jeg kunne tegne! Dette er bøker jeg gjerne skulle sett som film..

Frank Herbert Dune series. Det ble 6 bøker før han døde, men hans sønn Brian Herbert skrev flere pro- og epilogbøker sammen med Kevin J. Anderson. Definitivt noe for sci-fi fans!

John Irving Until I find you. En meget spesiell bok som overrasker deg på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan begynne på Brisingr, men hodet mitt er helt i Twilight-modus. Tenker nesten ikke på annet jo. :ahappy: Er nok ikke helt klar for Eragon enda, selv om jeg liken de bøkene kjempegodt også. Det er så lenge siden jeg har lest Eragon-bøker at det blir vanskelig å komme inn i Eragon-modus, om du skjønner. Måten å tenke på når man leser, liksom.

(ja, jeg er litt rar)

Men, duu? Du har vel ikke noen andre gode fantasybøker å anbefale vel? Siden Twilight slo så godt an, liksom? *ler*

Er du ute etter fantasybøker så vil jeg anbefale "Sagaen om Riftkrigen" og "Sagaen om Belgarion". Begge to er serier på fem knallgode bøker som absolutt er verdt og få med seg. Sagaen om belgarion kan være litt tung, mye navn som må holdes styr på, men det går greit hvis man liker å lese. "Amuletten fra Samarkand" kan også være morsom å lese, leste den for en stund tilbake siden, men har ikke kommet meg til å lese resten av serien.

siden det er bok-prat her nå, noen som annbefaler eragon? tenke og kjøpe den og lese. Men jeg har sett filmen'a ..

Men har også sett reklame for Twilight, og den har jeg lyst til å se - Er boka noe å annbefale?

evt. Twilight eller Eragon?

Jeg vil ikke anbefale Eragon, det er noe med boka/bøkene som gjør at jeg ikke liker dem, synes ikke de er så bra skrevet.

*klipp*

Jeg er ganske ensporet egentlig. Jeg liker ikke lese virkelighet! Krim er heller ikke gøy, jeg fnyser av "Snømanne". *fnys*

Endelig noen andre som også fnyser at Snømannen, den bok der er over hodet ikke noe å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller Emmet enn Jacob, men begge er :) 

Msn-samtale med en venninne av meg. Vi snakket om at jeg hadde fått de to siste Twilightbøkene til jul:

Venninne:

e dei tjukke?

Hilde:

tjaa...

Hilde:

tredje va vel rundt 600 og siste 700-800

Venninne:

då e dei tjukke da!

Hilde:

åja  :)

Venninne:

halloooooo?!

Hilde:

ka?

Venninne:

liksom......

det e automatisk å tenke at dei e tjukke når dei e rundt 600-800 side!

Hilde:

E syns dei e for tynne e

de ekje spes tjukt da

Venninne:

jau..

Altså, 6-7-800 sider er da vel ikke spesielt mye?  :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller Emmet enn Jacob, men begge er :) 

Altså, 6-7-800 sider er da vel ikke spesielt mye?  :ahappy:

Nehe, det er helt normal tykkelse!

Jeg må jo si at jeg syns Jasper er en ganske spennende karakter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n! alle quotene mine forsvant... :) Jaja... :)

"Midnight Sun: Edward's Version of Twilight" kommer kanskje. :P For de som vil lese mere om akkurat den saken: Link :ahappy:

tulip: Jean M Auel med Jordens Barn serien liker jeg også veldig godt! Lenge siden jeg har lest de nå, men husker de godt.. Var på en måte de første "voksen bøkene" jeg leste :P

Har nettopp lest ferdig "Twilight" og "New Moon" , og kan nesten ikke vente med å få hendene mine på de andre to..! :) Noe av det beste jeg har lest på lenge.! Sikkelig forelsket.. :) Klarte nesten ikke og sove og våknet tidlig om morgen for å lese videre.. :P

Må lese litt mer om de bøkene som det er skrevet om her, så kanskje jeg får enda mer lesestoff.. (som om jeg ikke har nok ulesete bøker som venter på meg.. :P Kjøper og får jo flere bøker enn jeg rekker å lese...) Elsker fantsy, det er det jeg leser mest av, og det er de jeg setter meg best inni. :)

EDIT: hehe, ble en del smileys her nå, men er man glad i å lese bøker og å snakke om det så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine favoritter:

Jean M Auel Jordens Barn serien. Det har kommet 5 bøker, og hun jobber på den 6, men dama nærmer seg 80, så det spørs om den blir ferdig. Fantastisk serie om fortiden vår, da Homo Sapiens vant over Cro Magnon mennesket.

*snippsnipp*

Å, ja! Har aldri greid å lese ferdig de bøkene som er (lest den første kanskje fem ganger, nummer to og tre en gang hver og halvparten av den fjerde), men prøver liksom på nytt stadig vekk, er kjempefine bøker! Blir litt tungt og kjedelig noen steder, men har man lest boka flere ganger er sånt bare å skumme litt gjennom :)

*snippsnipp*

Altså, 6-7-800 sider er da vel ikke spesielt mye?  :ahappy:

Pfft, 800 sider er da barnemat for en ekte lesehest? :) Nå kommer vel det litt an på språket (f.eks. er det lettere å lese 800 sider Harry Potter enn det er å lese 800 sider Ringenes Herre...), men er jeg i lesehumør går 800 sider som ingentingen...

Vil forresten anbefale en bok her, mens jeg først skriver... er det noen andre som har lest Luna? Skal ikke slenge ut hele handlingen, men den handler altså om ei jente (fortalt i "jeg"person) som har en storebror som egentlig er storesøster, noe han/hun sliter med hver eneste dag. Handlingen i boka er altså hans/hennes kamp for å føle seg godtatt og liksom "komme ut". Helt ufattelig gripende, og er nok godt mulig favorittboka mi (siden jeg oftest leser serier, og ikke frittstående enkeltbøker...). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n! alle quotene mine forsvant... :) Jaja... :)

"Midnight Sun: Edward's Version of Twilight" kommer kanskje. :) For de som vil lese mere om akkurat den saken: Link :ahappy:

Nei, beklager å måtte skuffe deg. Det står det samme som har stått siden august. Det er bare "the draft" som er kommet og det ligger ute på hjemmesidene hennes der. Jeg siterer:

I feel too sad about what has happened to continue working on Midnight Sun, and so it is on hold indefinitely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehe, det er helt normal tykkelse!

Jeg må jo si at jeg syns Jasper er en ganske spennende karakter... :ahappy:

Akkurat.

Og jeg er helt enig angående Jasper! Dessuten - tenk så deilig det må være å oppholde seg rundt Jazz da.

Pfft, 800 sider er da barnemat for en ekte lesehest? :) Nå kommer vel det litt an på språket (f.eks. er det lettere å lese 800 sider Harry Potter enn det er å lese 800 sider Ringenes Herre...), men er jeg i lesehumør går 800 sider som ingentingen...

Man leser jo 200 sider når man først setter seg ned og leser, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, beklager å måtte skuffe deg. Det står det samme som har stått siden august. Det er bare "the draft" som er kommet og det ligger ute på hjemmesidene hennes der. Jeg siterer:

I feel too sad about what has happened to continue working on Midnight Sun, and so it is on hold indefinitely.

Off, det leste jeg ikke... Jaja... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i både Ringenes Herre og Haikerens Guide Til Galaksen. Den første ble for tung/ingenting spennende skjedde, og den andre ble litt kjedelig i lengden. Man merker at den egentlig er ment for radio, ikke som bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, 6-7-800 sider er da vel ikke spesielt mye?  :)

Syns ikke 800 sider er mye, egentli ganske passe, så lenge innholdet er bra :ahappy:

Nei, beklager å måtte skuffe deg. Det står det samme som har stått siden august. Det er bare "the draft" som er kommet og det ligger ute på hjemmesidene hennes der. Jeg siterer:

I feel too sad about what has happened to continue working on Midnight Sun, and so it is on hold indefinitely.

Syns det er så trist, elsker "Midnight Sun", har lest det to ganger og har så lyst å kunne lese hele. Teite folk som må ødlegge for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som gjør at jeg ikke har lest Stephen King, jeg er ingen store "lese" grøsser fan. Jeg skremmer faktisk vannet ut av meg selv :) Jeg har bedre fantasi enn hva dem klarer sitte på film liksom.

OOooh den karakteren hørtes litt kul ut. Uten fot, ikke god i hode og voldtatt av demon. Tror den må leses etter "TonjeM" serien jeg :ahappy:

Har du begynnt på dem andre bøkene i serien eller?

Hmmm Norsk tekst, jeg liker ikke lese det jeg :) Bruker så alt for kort tid på bøkene da..

Jeg har lest alle bøkene i The Dark Tower-serien.. og ble veldig skuffet over slutten mens andre synes slutten er helt genial. Det er faktisk mye "direkte" humor i bøkene (dvs ikke noe sånt skjult, at hele serien er skrevet med glimt i øyet for sånt ser ikke jeg uten videre) - og da blir ihvertfall jeg solgt - fasinerende verdener og morsom dialog - hva mer kan man be om!

Jeg leser bare bøker på engelsk. Og for de som er spent på om de kan lese engelske bøker - prøv! Men - og dette er viktig - kommer det ord dere ikke forstår så ikke slå dem opp! Dels er det absolutt absurd ødeleggende for leseopplevelsen å skulle slå opp ord midt inni mens man leser - og dels vil slike ubegripelige ord gjerne dukke opp flere ganger, og etterhvert skjønner man utifra sammenhengen hva ordene egentlig betyr - og det kalles språkforståelse - og er dessuten en langt mer naturlig og bedre måte å lære språk på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...