Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase har du?


Klementin

Recommended Posts

Hvilken rase har du?

Bichon havanais

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Allergivennlig. Grei å ha med å gjøre. Praktisk størrelse. Livlig, lettlært/lærevillig, liker å lære triks, kan brukes i div hundesport. Sosial med både mennesker og andre hunder. Grei med barn. Krever ikke så mye, men blir gjerne med på langtur. Ikke utpreget gneldrete. Sunn rase. En av de mer robuste småhundrasene - både fysisk og mentalt.

Hvordan er hunden din?

Pablo (9 mnd): Hurra-meg-rundt-vimsekopp. Vil helst løpe bort til alt og alle - barn og joggere er ekstra morsomme. Hovedinteresser: gjete ender og bade med dem (gjerne i desember og med dress på :whistle: ), spille fotball, løpe rundt i vill fart med andre hunder. Styrer unna konflikter og vil at alle skal være venner hele tiden. Har ennå ikke begynt å løfte beinet eller vist voldsom interesse for damer (helt greit for meg :ahappy: ). Veldig lærevillig - vi får se hva vi gjør ut av det etterhvert.

Isak (9 år): Sosial, intelligent, vet hva han vil. På sine yngre dager kunne han være litt "eplekjekk" i forhold til andre hunder, men uten å være kranglet/slåssete. Det han ikke hadde i størrelse kompenserte han med integritet. Litt vel mye opptatt av tisper/løpetid. Elsker å trene triks og lydighet, men har desverre ikke fått konkurrert noe pga. min helse. Veldig glad i vann. Aktiv og energisk. Fikk en ryggskade etter et angrep for noen år siden, og har blitt litt mer forsiktig/fornuftig etter det. Måtte også ta det litt roligere fysisk.

Er du fornøyd?

:ahappy:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Pelsstellet er vel den største utfordringen. Pelsen er heller ikke verdens mest praktiske i forhold til vær og vind. Det at de er så sosiale er vel egentlig en fordel, men det kan bli litt i overkant noen ganger. Kan være litt vanskelig å få dem til å skjønne at de ikke kan løpe bort til alt og alle. Krever mye menneskelig kontakt. Enkelte havanaiser er ikke særlig glade i å være alene hjemme. (Har ikke hatt det problemet med noen av mine.)

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Etter tre havanaiser kunne det være interessant å prøve noe annet. Regner med at det blir mellompuddel (evt. stor) neste gang. Er i grunnen ute etter noen av de samme egenskapene som havanaisene har, men i et litt større format. Lagotto eller portis er også interessante raser, men puddel er nok mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Hvilken rase har du?

Schäferhund.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Er vokst opp med denne rasen, og finner ingen annen som tiltaler meg mer.

Hvordan er hunden din?

Har 2 hunder. Den eldste er veldig kosete, men samtidig klar til å jobbe. Har beholdt mye av valpen i seg og det er helt supert.

Den yngste er snart 9 mnd, full av liv og er eit arbeidsjern. Alltid klar for leik og trening, helst skal det vere full action heile dagen.

Er du fornøyd?

Ja!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det negative er at en Sch. so kjeder seg fort finner på mye "bøll". Er ikke alltid så gøy å finne f.eks dine dyreste sko tygget i småbiter...

Utfordringen er vel å få folk til å forstå at Schäferen ikke er den "dødsmaskinen" og "psykopaten" som den har rykte på seg å være...

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Uten tvil Schäferhund. For meg er et ingen over og ingen ved siden av denne rasen,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Engelsk springer spaniel og cairn terrier.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Springeren: Tiltalende størrelse og utseende, en hund som kunne brukes til masse - og jeg var veldig nysgjerrig på å prøve alt mulig rart som fallt meg inn og måtte ha en hund å prøve med og som ville fungere til det aller meste.

Cairnen: Kjenner oppdretteren. Valgte individ/linjer, ikke rase. Hvis jeg noen gang skulle ha cairn, skulle det være av moren til min hund, og hun hadde sitt siste kull og det ble slik at jeg bare grep sjansen. Kjenner linjene utrolig godt, og syns rasen/linjene har mye å tilby. Dessuten ville jeg ha en liten hund å gå agility med.

Hvordan er hunden din?

Springeren: Varierer litt i forhold til hvor hun er i løpetidssyklusen, men stort sett arbeidsvillig, eh arbeidskrevende. Hun er gladelig med på alt, er en mammadalt uten sidestykke (seriøst), hun jobber godt for godis, og hun digger drakamp og fart. Har stor gjenstandsinteresse, en snute som sitter der den skal, og miljøsterk. Hun klarer fint å fokusere på jobben når hun jobber, selv på nye/uvanlige steder. Hun elsker å trene, og krever en god del. Hun elsker å trekke, og ser på det som en seriøs jobb som hun legger sjela si i. Hun er også veldig "tenkende", dvs at det virker noen ganger som om hun har pønsket ut hvordan hun skal lure folk trill rundt til å gjøre det hun vil de skal gjøre. Hun kan, når hun selv bestemmer, la seg forsterke av bare et lite blikk eller vridning av hodet, og dette utnytter hun til de grader! Hun er veldig oppmerksom på ting som foregår rundt henne, og hun lever absolutt ikke i sin egen verden - og hun bruker verden for å få det som hun vil, og spesielt bruker hun meg eller andre folk. Slu, kan beskrive henne ganske bra. Nysgjerrig, frempå, lar seg ikke pille på nesen, hamler opp med de fleste, og kan - hvis jeg hadde tillatt det - vært tildels bøllete/sjefete. En hund som krever oppmerksomhet, som SKAL sees, som krever å bli sett og hørt og lagt merke til. Hun er ingen enkel hund, og selv erfarne hundefolk lar seg lett vippe av pinnen, sånn at hun klarer å lure de til å gjøre det hun vil ha de til å gjøre. Skal jeg beskrive henne med ett ord: krevende, av hele sitt vesen og i hele sin væremåte.

Cairnen: Sjarmerende er det ordet som beskriver henne best. Hun er full av personlighet, bare hun vil vise den frem.. Utrolig trygg hund, noe hun alltid har vært. Miljøsterk og takler det aller, aller meste på strak hånd. Er en "glad-hund" som elsker alle, hun er også veldig glad i andre hunder, så lenge de er noenlunde greie med henne, og ikke bruker størrelsen sin til å plage henne (men da stepper Tulla ofte inn og korrigerer - ingen får være slemme med Aynï! :rolleyes: ). Veldig glad i varme, mat/godis, lek, og å løpe og leke. Utrolig grei og i grunnen en enkel sjel som hvem som helst kunne taklet. En skikkelig frøken, og en veldig billig sådan; legger halen tilside for enhver hund, uansett om hun har løpetid eller ikke. Utrolig deilig hund å ha i hus; en sånn man ikke merker, som bare ligger og drar seg foran ovnen. Hun har et helt utrolig godt gemytt, og noen helt vanvittig skjønne fakter.

Er du fornøyd?

Springeren: Ja, til det bruket jeg kjøpte hunden, så fungerer hun utmerket! Vi har utforsket mange forskjellige ting sammen, og flere ting kommer. Senest i dag tenkte jeg: Jeg digger springeren min! For hun er en utrolig kul springer som motbeviser alle forestillinger om at de er late, har lite guts og er litt kjedelige (ja, bortsett fra når hun er innbilt, men det har jo ikke med rasen å gjøre).

Cairnen: Foreløpig; ja. Hadde en periode hvor hun var litt "fraværende", men den er heldigvis over nå (vi skylder på puberteten). Er også veldig spent på hvordan hun blir på agilitybanen fremover, men når det gjelder helheten er jeg kjempefornøyd! Hun er den best sammenskrudde hunden jeg noen gang har hatt.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Springeren: Øreproblematikk, men tror Tulla er nokså normal på dette punktet. Gemyttproblematikk; mange begynner å bli veike og skeptiske. Tulla har heldigvis lite av akkurat dette med veikt springergemytt, og til tider tipper hun kanskje litt mer over i andre retningen; at hun er for tøff, for mye vakt/vokt, jakt (ikke som i kun fugl/vilt, men som i jaktlek), for "hard", for mange egne meninger (hun skulle blitt politiker!) og ikke så føyelig og "nusselig" i gemyttet som mange andre er. Spørsmålet er jo hva man foretrekker, og hva er det som er rett og riktig? En misforståelse som springereiere ofte lider under, er at alle forventer labrador-gemytt av de, når det kommer til folk. Dette stemmer ikke, har aldri stemt, og kommer ikke til å stemme. En springer skal være glad i folk, men ikke på samme måte som en labrador. Når det gjelder min hund spesielt, sliter vi med hormonproblemer (min teori); innbilt, diverse "greier" før/under/etter løpetiden. Mange springere kunne ikke ha håndtert en terrier, men det er ikke noe problem for Tulla, tvert imot; noen ganger er hun mer terrier enn spaniel selv!

Cairnen: Å få det riktige cairn-gemyttet er vanskelig; de skal ikke være for tøff, men heller ikke for spak. Det er en gylden middelvei, og Aynï er heldigvis på den. Helse; cairn er kjent som en sunn rase, men det er nå begynt å komme flere "bekymringsmeldinger" ang det; HD, patella lux, legg perthes, hud, ++ Man aner ikke omfanget, men ting tyder på at cairn ikke er så sunn som den en gang var. I tillegg begynner cairn å bli alt for store; de skal ikke være 10 kg liksom! <_<

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det er jeg ikke sikker på. Hvis jeg bare skal ha to hunder (og ikke tre), og man antar at hundene lever til de dør (haha, altså til de er gamle), så kan man anta at Tulla forlater oss først, og da kommer jeg til å skaffe meg en hund på hennes størrelse, som kan overta mange av hennes "jobber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Toller

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Var vel egentlig pappa som valgte rase. :whistle: Dina er mest familiehund.

Hvordan er hunden din?

Tror hun er ganske typisk toller. Hun lærer kjapt, løper til verdens ende for en liten pølsebit, elsker mat, men hun blir veldig lett skremt. Gardiner som blafrer i vinden f.eks. er skikkelig skummelt.

Er du fornøyd?

Ja. :ahappy:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det er nok det med at en del tollere kan være lett skremte og nervøse. De lærer også ting raskt og det gjelder uvaner også.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste gang blir det kanskje portis, men det er minst tre år til neste gang. Jeg har allerede (fra sommeren av) vært innom maaange raser, men portis har alltid vært veldig facinert av portisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Irsk terrier

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg ønsket meg en hund som ikke røyter, med lange bein slik at den kan bli med på sykkel og skiturer,

en aktiv hund som liker å trene. Og familiehund. Irsk var den som matchet best for meg!

Jeg ville drive på med agillity, spor og rundering, og det passer de perfekt til!

Hvordan er hunden din?

Livlig, alltid glad, alltid klar for moro og han er lettlært. Han er oppfinnsom, kjeder han seg så finner han alltid på noe.

Han er en sjarmør. Kosegris og verdens beste, selvsagt!

Er du fornøyd?

Jeg er så fornøyd at ett år etter den første kom i hus, så fikk vi en irsk nr to. Dog. en voksen tispe.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Matvrak, så pass på maten din!

Det er en type hund som skal brukes til noe, ikke bare sove sofaen.

De kan jakte og bjeffe om de står ute alene.

STA!

Pelsen er tidkrevende, greit å vite før man vuderer rasen!

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Trolig blir det et par nye irske terrier også nestegang, jeg er så facinert av rasen. For meg en ekte hund.

Helt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Border Collie

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Helt tilfeldig, han ble tilfeldigvis født på gården hesten min var oppstallet på.

Hvordan er hunden din?

Glad, ivrig, barnslig, myk og forsiktig, samtidig klin gal. Han tåler veldig lite, han blir fort usikker, men uten å være nervøs. Han er rimelig dum mener jeg :rolleyes: vet ikke sitt eget beste til tider. Ikke utpreget kosete, men arbeidsvillig til tusen. Liker ikke repetisjoner, det er oppskrytt... han kan det jo allerede :whistle: Men morsom å jobbe med.

Er du fornøyd?

Ja, han er bare beste-hunden :ahappy:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Hvorskal jeg begynne? Kan være nervøse, mye dårlig oppdrett. De blir lett fikserte på ting, henger seg opp. Absolutt ikke en enkel hund å komme langt med da alt går i 110 og man skal greie å henge med. Det er en arbeidshund som trenger oppgaver for å være tilfreds.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Jeg kommer garantert til ha bc igjen, føler dette er rasen for meg :ahappy: Jeg liker tempoet, intensiteten og all energien. Men jeg er jo nysgjerrig på andre raser også og derfor har vi bestilt flatcoat til våren :P Tror dette også kan være en flott rase for meg da den også er rimelig energisk og krever endel aktivisering. Så får det heller bli en bc til når Tassen er gammel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Jack Russell Terrier

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Vi ville ha en liten hund, som vi kunne bruke til agility, lydighet og utstilling osv.

Hvordan er hunden din?

Veldig energifull, skal teste meg hele tiden. Veldig lett å egge opp, tror hun er kjempe stor, og bryr seg ikke om hun leker med to store elghunder.

Er du fornøyd?

Ikke helt fornøyd. Kunne godt tenkt meg en større hund nå i ettertid, også en som ikke var så utrolig tøff i trynet og testende.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Har litt utfordringer med å sette henne på plass i situasjoner der hun gjør noe som vi ikke tilater. For det skjer igjen, igjen og igjen. Så det er nok min feil. Ellers er hun ganske grei når det gjelder mosjon, da vi kan ha henne løs og hun kan få løpt fra seg. Også er hun veldig tøff, så samme hvilken alder eller størrelse så "gjør ikke det noe" ;P

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste gang kommer jeg til å velge en større rase. Med mye pels, da jeg elsker pelsstell. Har blitt veldig glad i collie langhåret. Da jeg ønsker meg en litt "mykere", mer forsiktig og roligere hund, som knytter seg veldig til eieren. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Shetland Sheepdog

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Det var den rasen jeg fikk inntrykk av (etter å ha lest gjennom hundeboka) at kom til å passe meg best. Personlighet, lynne, mosjonsbehov, forhold til eieren... Og et stort pluss var jo at de er jo så nydelige!

Hvordan er hunden din?

Barnslig, glad, leken, kosegris, midtpunktsyk, hengiven, intelligent, tøff i trynet (stor hund i liten kropp?), tilpasningsdyktig, lydig (med det han kan selvfølgelig), lærevillig, snill, beskyttende.

Er du fornøyd?

Ville ikke byttet han mot alle pengene i verden. Han er mitt gull. Men selvfølgelig er det noen uvaner man skulle vært foruten, som f.eks. varslingen når det kommer folk, at han er så beskyttende ovenfor meg og at han er så oppmerksomhetsyk. Men hey, disse tingene veier ikke så tungt på negativ-siden , de positive sidene er det mange flere av :)

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Som sagt er det bjeffingen. Kan kanskje være av at de er så reserverte ovenfor fremmede (selv om min hund ikke er så reservert ovenfor fremmede, han liker folk).

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Ser ikke bort fra at det kan bli en sheltie. Men har veldig lyst på en italiensk spinone en gang. Selv om det er litt kjedelig at ingen jeg har pratet med har hørt om rasen engang... :whistle: Har lyst på en slik fordi det var den føsrte hunden jeg pkete ut, men fant ingen oppdrettere (er glad for det nå da). Virker som en utrolig flott hund, men jeg ville ikke hatt en med utrolig sterkt jaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Sheltie

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Fordi jeg ikke fikk lov å kjøpe stor hund(Fikk min første som 15-16åring), så jeg måtte velge en liten en, og utav de små rasene var sheltie den jeg syns passet meg best i aktivitetsnivå, lynne etc..

Hvordan er hunden din?

King, 4år: King er, vel, lat er ganske så beskrivende :whistle: rolig, avbalansert, er hyggelig og grei mot alle som er hyggelig mot han, han er lettlært og generelt bare verdens enkleste hund..Han liker mat og å snorke i senga sammen med muttern, og sålenge han får gjøre de to tingene + luske sakte rundt ute å markere, ja så er han fornøyd i massevis..

Koda, 2år: Han er kings totale motsettning vil jeg si... Han er totalt turbo fra det øyeblikket han står opp til han går å legger seg, han elsker å leke, løpe, klatre, hoppe, i det heletatt, han er en hund full av liv..

Han har noen usikkerheter pga dårlige opplevelser som jeg kunne vært foruten da, men vi trener på det, og ser jeg bort ifra dem er han en perfekt hund, jeg ønsket meg en hund med mer fart og stå-på-vilje en king, og det fikk jeg jammen meg..

Er du fornøyd?

Ja, jeg er veldig fornøyd!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Tja, de kan jo være bjeffete, er vel en av de få tingene jeg syns er skikkelig negativt med dem.. Reserverthet kan jo være negativt det og, selvom jeg personlig foretrekker hunden slik, da jeg slipper å trene på at man skal la være å hoppe ned ethvert menneske man ser..

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste hund ser nok ut til å bli nok en sheltie, men det kunne like gjerne vært en Whippet som kom i hus, det er bare tilfeldigheter som gjør at det mest sannsynlig blir en sheltie..

Sheltien er en rase som alltid vil være her i huset, jeg er totalt fortapt og de passer meg helt utrolig godt.. Samtidig har jeg lyst å prøve noen andre raser også, blandt annet Whippet, og felles for alle rasene jeg velger ut er at jeg tror de vil passe inn hos meg, ha akkurat passe aktivitetsnivå, lynne jeg liker etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Australian Shepherd

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg ville ha en hund med krutt og fart. Mye hund, lettlært, inelligent, med vokt, nærvestærk og selvsagt vakker. Jeg ønsket meg en hund som jeg kunne ta med de fleste steder, men som ikke ble for svær eller for tung. I tillegg skulle den ikke være et nærvevrak, men heller ikke for tøff/aggressiv. Siden jeg til tider kan være litt nærvøs av meg ville jeg ha en hund med vokt, som kan gi beskjed når det er folk på døra osv. At den er lettlært og inteligent, er bra, da lærer den kjapt og er morsomm å jobbe med. At den er vakker er en stor bonus.

Hvordan er hunden din?

Jatzy er ei rar tuppe. Hun er en unghund (9mnd) med mye fart og morro. Hun har glemt å lese rase standarden, for hun er veldig sosial. Hun hopper ned folk og logrer med hele kroppen. Hun lærer ganske fort, men pga meg så kan hun ikke så mange kommandoer enda. Men selvom hun lærer fort, mangler hun litt entusiasme under treninger noen ganger ( sikkert min feil + alderen). Hun er pinne, snøball og leke gal. Hun jobber noe bedre for leker enn for godbiter. Personlig synes jeg hun er rolig til aussie å være, hun kan fint ha et par uker med bare fysisk mosjon uten å tørne. Samme kan hun ha en uke uten noe slags stimuli uten å ha tenna i tapeten. Men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg så for meg aussiens aktivitets nivå utenom at det er stort. Jatzy har mye vokt, spesielt oven for leker og mat - men dette er kun mot andre hunder. Banker det på døra, eller noen fremmende snoker rundt, skjer ikke det umerket av Jatzy. For hun er det lyd i.

Eller jeg kan ta det kort, og si at Jatzy er aktiv, har endel vokt, lærer fort, har fantasi er er veldig utroolig glad.

Er du fornøyd?

Ja, kunne ikke hatt noen bedre hund! Men alikvel, så tror jeg ikke den 100% perfekte hund finnes.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Hmmm...Den aller største utfordringen med rasen, er egenlig miljøet. Synes det er litt vanskelig å 'passe inn' uten å være treningsnarkis eller oppdretter. Men med Jatzy er den største utfordringen at hun av og til bjeffer/gneldrer uten grunn, men dette jobber vi med da.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Antakeligvis aussie. Jeg er veldig fornøyd med mitt individ av rasen, og kunne tenke meg en til, men kanskje med litt mer fart/entusiasme under treningen(?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Cairn terrier

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Rasevelger på canis, og litt research.

Hvordan er hunden din?

Herlig, men mye hund i lite kropp. Må ha ganske bestemt håndtering.

Er du fornøyd?

Både og kan man si.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Vet ikke om det er noe negativt med rasen, kanskje det er oss? Hun er usosial, og med det mener jeg at hun driter i at det kommer folk hjem fra skole/jobb. Løfter ikke hodet fra puten en gang om hun ligger komfortabelt...

Ville gjerne hatt en som var litt mer entusiastisk over å få hjem "flokken" sin etter en dag på sofaen.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Aner ikke, norfolk, eller norwich terrier kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hund inntil nylig ;) Men fikk lyst å svare på denne tråden jeg også likevel :whistle:

Hvilken hund har/hadde du?

Bullmastiff. Brindlefarget hann-hund, oppdrett fra England.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Fordi de er råflotte. Kjempegod, stødig familiehund. Passe dose vaktinstinkt. Litt bedagelige, men ikke mer enn at de er med på gøy og ut på turer i all slags vær. Sterk psyke, rolig rase. Tåler mye i omgang med unger.

Hvordan er hunden din?

Ekstremt kosete. Alltid parat til å følge meg hvorenn jeg skal. Favorittlek: søk etter godis og drakamp. Veldig glad i å løpe løs i skogen. Sta, men likevel lett å trene i små doser med rett motivering. Positiv og leken overfor alle hunder, hannhunder som tisper. Glad i mat! Gjør alt for en godbit. Tar imot alle besøkende på en hjertelig måte. Har stoppet fremmede ved døren et par ganger, ellers vist lite vaktinstinkt (og det er helt fint). Lite lyd. Men når han bjeffet, kom det som skikkelige drønn dypt fra magen :P

Er du fornøyd?

Veeeeldig fornøyd med rasens temperament og bruksområde. Men min hund måtte avlives pga store uhelbredelige plager med furunkolose etc. Dette må være det eneste jeg har å utsette på rasen. Forferdelig mye sykdom (hud), som kan bli tildels alvorlig og gjøre at hundelivet blir kort.

Hvilke negative sider / utfordringer er det med rasen?

Som nevnt: hudproblemer som kan gi store plager og få fatal utgang. Staheten må man være innstilt på å ta på rette måten (med humor og positiv trening). Utfordringer ellers; 60 kg er mye hund og man må vite hva man gjør (som med alle raser selvfølgelig). Tar stor plass i bilen.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Bullmastiffen er favoritten! Ingen over, ingen ved siden. Men pga så mye helseproblemer er jeg veldig skeptisk til å anskaffe en til. Og fordi min mann ikke er noe hundemenneske og heller vil forholde seg til en hund som er mindre i størrelse og tar mindre plass i bilen, er evt whippet eller staffordshire bullterrier et alternativ neste gang. Staffen er jo da den som mest minner om bullen. Men jeg holder litt tilbake pga diverse advarsler fra venner ang. aggressitivitet mot samme kjønn, ikke kan ha den løs pga den blir voldsom, belastede sykdommer etc. Whippeten derimot hører jeg faktisk ikke noe negativt om?! De virker skjønne, lettstelte, nette å håndtere og fremfor alt har de gjennomgående god helse og lever lenge :) Så kanskje det blir whippet om ikke altfor lenge. Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Portugisisk vannhund

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

I utgangspunktet var det en ren tilfeldighet at det ble akkurat den rasen faktisk. Jeg satt som 14-åring og surfet rundt på nettet etter hunderaser, da jeg endelig hadde fått klarsignal bra moren min at jeg skulle få lov til å få hund. Tok canis rasevelger bl a. Der fikk jeg opp portugisisk vannhund som ett av alternativene. Først syntes jeg de så kjemperare ut - ikke noe for meg. Jeg ville ha Hovawart eller Kooikerhund jeg. Men så endte det med at vi dro innom en av oppdretterne som stod at hadde valper på canis. Vi fikk hilse på et valpekull på 7 uker og de to voksne hundene oppdretteren hadde og var i grunnen solgt fra første stund. Vi bestilte valp, ventet et år, og ble godt kjent med rasen i mellomtiden. Dermed ble det et lite portisnurk på oss, noe vi ikke har angret på et sekund.

Hvordan er hunden din?

Hun er jo verdens beste! :whistle:

I tillegg til det de fleste skriver (snill, søt, lett å trene etc.) har hun en skikkelig god porsjon personlighet. Hun er veldig menneskelig på mange måter, og det er det som gjør at jeg bare elsker denne hunden (og rasen!). Hun viser enormt tydelig at hun er veldig knyttet til oss, hun er en ordentlig klovn, hun er utrolig god å ha enten man er stressa, sing, lei seg, glad, i det hele tatt. En ordentlig bestevenn som følger deg i tykt og tynt - litt sånn som Lassie. Hehe

Ellers er hun først og fremst morsom å trene med, men har ikke alltid vært det. Hun har alltid lært ting veldig fort, men hun er en liten unnasluntrer. Så ikke før vi begynte å trene aktivt agility har hun blitt den hunden jeg hadde så lyst på - hun kan brukes til absolutt alt og er veldig kreativ og lett å forsterke. I motsetnng til "Klementin" sin portis elsker hun alt vær og vind og blir med på tur med like stor iver enten det regner eller er sol.

Er du fornøyd?

Jeg kunne jo ikke vært med fornøyd som førstegangs hundeeier. Chessea har gitt meg en grei start vil jeg tro, for jeg kan ikke si at jeg har slitt særlig med henne. Dessuten har hun alt jeg vil ha i en hund. Det at hun er så allsidig gjør mulighetene mange for å lære nye ting og å prøve seg fram og finne det man liker best å gjøre av hundeaktiviteter. Og hun fungerer veldig bra som familiehund som veldig tålmodig, snill med ungene etc. Dessuten trenger vi ikke bruke bur, lukke dører og sånt hvis hun er alene, for hun rører ikke noe. Hun bare er sånn. Det er veldig deilig!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Jeg er sikkert litt glorifiserende hvis jeg sier at det ikke finnes problemer med rasen i det hele tatt. Men jeg synes ikke det er noen vesentlige raseproblemer i alle fall. Det er dette med vokting f.eks. De har mye vaktinnstinkt i seg disse krøllertene, noe det kan være vanskelig å venne de av med. For min del setter jeg i en viss grad pris på voktingen, føler meg mer trygg hjemme. Men litt mye "boffing" når det går folk utenfor kan det bli til tider. De er spesielt flinke til å gire opp hverandre disse.

Rasen er noe reservert ovenfor fremmede. Jeg vil ikke si reservert heller, men kanskje behersket? De er veldig menneskekjære, men som regel hopper de ikke opp på første og beste person (veldig individavhengig). Chessea leker ikke med fremmede f.eks. Hvis vi har besøk hilser hun på dem, får gjerne litt kos, men hun gidder ikke leke drakamp med dem liksom. Veldig deilig for meg sånn treningsmessig, selv om gjestene ofte blir litt snurt.

Pelsstellet er ikke til å komme bort i fra. Det ER mye jobb, og det må man være forberedt på hvis man ikke skal klippe ned hunden. Men hey - jeg synes ikke at fem timer pelsstell i måneden er veldig mye. Det skaper jo en god kontakt med hunden og det er koselig å holde på med. Det kan faktisk gå 5 uker uten at pelsen ser nevneverdig flokete ut før jeg grer og bader. Men sånn mht snø o.l er det klart at kram snø ikke er helt kult med den pelsen.

Også er de nå litt sta disse, da. Har de bestemt seg for noe, så er det sånn. De jobber ikke alltid gratis (de fleste i alle fall).

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det blir ikke noe annet enn en portis neste gang gitt. Ikke på mange år er noe annet aktuelt. Det at de er allergivennlige trekker veldig opp også. Jeg kommer til å velge samme rasen fordi jeg begynner å kjenne rasen veldig godt, føler jeg kan kommunisere med den, og digger alt rasen har å by på. Som jeg skrev i den andre tråden - jeg har funnet min rase :) eneste jeg er bekymret for er at jeg ikke skal få en til Chessea. En hyperaktiv portisball - hoho. Da skulle jeg ha fått kjørt meg. Men vi får nå se - egentlig kan det godt hende det blir en hyperball neste gang. Litt utfordringer kan jeg godt få (siden jeg ikke har hatt de store til nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Vet ikke om det er noe negativt med rasen, kanskje det er oss? Hun er usosial, og med det mener jeg at hun driter i at det kommer folk hjem fra skole/jobb. Løfter ikke hodet fra puten en gang om hun ligger komfortabelt....

Ville gjerne hatt en som var litt mer entusiastisk over å få hjem "flokken" sin etter en dag på sofaen.

Det er i alle fall helt vanlig hos oppdretteren min! Alle hundene ligger som slakt og driter i hvem og hva som kommer inn til hvilke tider på døgnet. Vaktbikkjer er de i alle fall ikke, ei heller gneldrebikkjer! Aynï er også sånn til en viss grad, men hun har tatt etter Tulla litt, så hun kommer da og møter oss når vi kommer hjem, i alle fall noen ganger. Men det er helst ikke oss hun er så interessert i å hilse på, hun skal mest bare rive beina av Tulla, så Tulla slutter å gire seg fordi vi kom hjem.

Jeg kan jo trøste deg med at det er en sinnsykt grei egenskap å ha hvis man skal ha en stor flokk av de, og det er mange som misunner oss at hundene er så rolig og avslappet i forhold til når folk kommer hjem og ikke. Gikk ikke alene-hjemme-treninga helt smertefritt for dere? Det viser jo bare at hunden er trygg og ikke syns det er skummelt å være alene hjemme; den slapper av, og tar livet med ro. :whistle: (Men ja, noen ganger savner jeg at Aynï ikke kommer og hilser, men jeg har innfunnet meg med at hun er sånn, og prøver å tenke på de positive tingene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Breton

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg og eksen skulle ha jakthund og sjefen til eksen drev med Breton. Så da ble det breton valp fra han. Har ikke angret et sekund.

Hvordan er hunden din?

Hun er slik jeg vil ha henne. Hun er rolig inne og full fart ute - akkurat sånn jeg ønsker det.

En skikkelig jaktmaskin som gir alt.

Er du fornøyd?

Jeg er veldig fornøyd med henne bortsett fra at jeg skulle ønske hun var en bedre fuglebehandler, på det området sliter vi veldig. Men ellers er jeg super fornøyd med henne

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Breton er den fuglehund rasen med mest HD, noe raseklubben jobber aktivt med.

Ellers er hannhundene kjent for å ha mye kjønnsdrift.

Det er en fuglehund og er selvsagt aktive og bør få jakte.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det blir en Breton neste gang også

Synes dette er en fantastisk rase og liker de veldig godt. De jakter like bra som de andre rasene og hevder seg godt på konkurranser. De er små, men likevel arbeidsjern. Veldig grei str. og null pelsstell. Helt perfekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall helt vanlig hos oppdretteren min! Alle hundene ligger som slakt og driter i hvem og hva som kommer inn til hvilke tider på døgnet. Vaktbikkjer er de i alle fall ikke, ei heller gneldrebikkjer! Aynï er også sånn til en viss grad, men hun har tatt etter Tulla litt, så hun kommer da og møter oss når vi kommer hjem, i alle fall noen ganger. Men det er helst ikke oss hun er så interessert i å hilse på, hun skal mest bare rive beina av Tulla, så Tulla slutter å gire seg fordi vi kom hjem.

Jeg kan jo trøste deg med at det er en sinnsykt grei egenskap å ha hvis man skal ha en stor flokk av de, og det er mange som misunner oss at hundene er så rolig og avslappet i forhold til når folk kommer hjem og ikke. Gikk ikke alene-hjemme-treninga helt smertefritt for dere? Det viser jo bare at hunden er trygg og ikke syns det er skummelt å være alene hjemme; den slapper av, og tar livet med ro. :whistle: (Men ja, noen ganger savner jeg at Aynï ikke kommer og hilser, men jeg har innfunnet meg med at hun er sånn, og prøver å tenke på de positive tingene.)

Selv prøver jeg å lære nurket til ikke å bli oppspilt når jeg kommer hjem. Orker en som løper deg over ende og bjeffer og sånn (ikke at alle hunder er sånn, men det har lett for å bli sånn). Nå kommer hun bare når jeg har satt meg ned, og da med et kjempebyks, men det er jo litt deilig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Labrador retriever og australian shepherd

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Labrador fordi vi skulle ha en allsidig hund for meg som jeg kunne prøve og feile med og samtidig en god familienhund.

Aussien valgte jeg fordi det var noe ved rasen som facinerte meg og at de kan bli brukt såpass allsidig. Jeg ville også ha en hund som krevde mye av meg og som jeg kunne lære masse av, og bruke i lydighet.

Hvordan er hunden din?

Labradoren er bare verdens herligste. Hun er rett og slett ubeskrivelig og hun er den beste hunden jeg noen gang kunne tenke meg.

Aussien er høyt og lavt og skal være med på alt som skjer. Hun har MASSE personlighet og kan være en utfordring. Det kuleste hun vet er å løpe, løpe, løpe, løpe og leke dagen lang. Hun vil gjerne gjøre alt samtidig og ikke fokusere på èn og èn ting. Hun elsker alt og alle, men er allikevel skeptisk til noe

Er du fornøyd?

Jeg kunne aldri byttet dem bort mot noe annet, og jeg er superfornøyd. Labradoren skulle jeg gjerne ha kopiert opp i flere varianter så jeg kunne hatt en slik hund gjennom hele livet. Kunne ikke vært mer fornøyd med henne. Aussien kunne vært en bedre brukshund. Hun mangler mye av grunnlaget for å utgjøre det. Men med mye trening skal vi nok nå målene våre.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Labradoren kan fort bli for late og feite, avhengig av hvilke linjer man velger, i tillegg er det ikke den beste hunden å konkurrere i lydighet med - som er "min" gren. Men jeg har vært superheldig med min. Det er eierne som ødelegger rasen. Rasen er egentlig en super brukshund, men de fleste holder dem bare som sofahunder. Allikevel opplever jeg at det er lite jakt og byttedrift på noen og MYE kjønnsdrifter. Lite jakt og byttedrift og moderat aktivitet er sikkert OK for noen, men ikke for mitt bruk. Som sagt, hadde jeg kunnet kopiere opp labradoren min hadde jeg valgt rasen igjen.

Aussien tror jeg kan være en super rase den, men jeg er ute etter en mer nervefast rase.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Forhåpentligvis blir det hollandsk gjeterhund (korthår) til neste år. Dette er hunder som viser seg å være perfekt til mitt formål, nemlig IPO, bruks og lydighet. Jeg ønsker en stabil, aktiv hund med høy jakt og byttedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Schäfer

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Det har jeg også lurt på til tider. :whistle: Neida... Jeg har alltid vært fascinert av schäferens intensitet. Rasens sjarm, tilstedeværelse, arbeidslyst og lojalitet. Hele uttrykket dens fanger meg rett og slett. Personlig vet jeg ikke om noe flottere enn en arbeidende schäfer f.eks. i spor, rundering eller "bare" på lydighetsbanen.

Det var nærmest en tilfeldighet at jeg endte opp med Mikey, men selv for alle hans feil hadde han mange typiske schäfertrekk. Erfaringene jeg fikk med han, på godt og vondt, gjorde at jeg likte schäferen enda bedre enn før. Når jeg etter Mikey fikk muligheten til å kjøpe en valp etter gode, sunne linjer fra en god kennel kunne jeg ikke annet enn å takke ja!

Hvordan er hunden din?

Hehe... Vel, nå er jo Jaily bare 7 1/2 måned, og det merkes. Hun har alle de vanlige valp/unghund faktene med utfordring av grenser og regler, selektiv hørsel osv osv. Men når en ser bort fra det har jeg all tro på at hun vil bli en flott hund som voksen! Hun har en enorm arbeidslyst, men fortsatt evnen til å slappe ordentlig av utenom trening. Hun er lærenem som få og tar ting vanvittig fort, snill og god mot barn, interessert i mennesker uten å være oversosial og har ingenting imot andre hunder. Nå slår det meg at jeg får henne til å høres ganske kjedelig ut, men det er hun absolutt ikke! Hun er en liten rampetass som alltid skal være der det skjer og gjerne finne på noe spik. ;)

Jaily er dermed selvsagt verdens beste hund. :)

Er du fornøyd?

Veldig. Ville ikke byttet for alt i verden!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Noe av det jeg ser på som en stor utfordring er voktingen. Schäferen er noen ganger litt for flink til å vokte heimen, flokken osv. Det er ikke bare positivt.

Ellers er det jo mye sykdommer innenfor rasen. Veldig synd.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Forhåpentligvis er det mange år til neste gang jeg skal ha hund, men det blir vel sannsynligvis en schäfer da også! Hvorfor? Fordi jeg elsker rasen, vel! :P Jeg kan ikke forestille meg at Jaily vil gi meg så dårlige erfaringer at schäfer blir utelukket i senere rasevalg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Dalmatiner

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Er rasen jeg har drømt om hele livet, og etterhvert som jeg undersøkte mer om den, fant jeg ut at det var en rase som kunne passe meg.

Hvordan er hunden din?

Ekstremt glad, hele dagen. Viljesterk, og utrolig hengiven, ganske førerorientert. Rolig inne, full fart ute. Veldig barnevennlig, legger seg ned på ryggen og vil klappes på ved møter med barn. Er like glad i voksne, men på en helt annen, villere måte.

Hensynsløs, "det gjør vel ikke vondt om jeg hopper opp på magen din når du sover vel?" Har nok litt feil bilde på egen kropp, mistenker at han tror han er like liten og nett som en chihuahua...

Og vakker... vakrere hund har jeg ikke sett hele mitt liv. :whistle:

Er du fornøyd?

JA!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Er vel både positivt å negativt da, men de er viljesterke, utrolig oppfinnsomme, og matvrak (men det er jo også positivt som regel da). Nå har jeg jo bare valpen da, men har inntrykk av at rasen generelt er litt rampete, må holdes øye med ellers tar den over huset :)

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Dalmatiner. Helst avkom etter Casper (men det vil jo tiden vise da). Fordi? Jeg er strålende fornøyd.

Grand danois og boerboel er nok også raser jeg vil ha en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Korthåret Vorsteh

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Mamma valgte. Fordi hun ville ha en stor jakthund, som kunne brukes til trekk og kløv.

Hvordan er hunden din?

Hundene er rimelig dumme ( :whistle: ), men lettlærte. De har hver sin personlighet.

Er du fornøyd?

Vi er veldig fornøyde!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

De tar kanskje ikke nye øvelser/triks så veldig fort. Eller ikke noe spesielt.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Ønsker meg en labrador, fordi de er så fine på alle måter :) Men det blir nok når jeg blir voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

- Norsk buhund

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

- Ville ha en aktiv familiehund som kunne være med på det meste.

Hvordan er hunden din?

- Vel...han er alt mellom himmelt og h*lvete, for å si det slik :P Interessen for hundesporter på konk.nivå dukket opp, og passet ikke Ask helt, og det må jeg bare akseptere. :drool: Har litt trøbbel med han, men han er verdens beste "drittbikkje", og jeg er uendelig glad i han!

Er du fornøyd?

- Hehe, nei, egentlig ikke. Noe er jeg veldig fornøyd med, arbeidslyst og lærevillighet feks, og jeg skulle gjerne hatt en buhund med de egenskapene Ask har der, minus fryktaggresivitet og avstikking.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

- Det vet jeg egentlig ikke, for jeg kjenner ikke nok eksemplarer av rasen til å svare på det. Skulle jeg svart ut i fra hvordan min egen hund er, ville det gitt et helt feil bilde på rasen (håper jeg..). Jeg oppfatter buhunden som noe egenrådig og sta, den er litt "what's in it for me? og den har absolutt egne meninger om det meste. På pluss siden er det en svært allsidig rase, den er relativt lettlært, og om man klarer å jobbe som et team, og ikke jobber mot hunden, så er den med på det meste. :lol:

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

- Mest sannsynlig buhund i første omgang. Grunnen til det er at jeg gjerne vil konkurrere i bla. LP, men trenger en rase der det er litt mer rom for prøving og feiling enn med feks Kelpie, Aussie, belger osv. Jeg er såpass uerfaren at det antagelig ville gått værre med en mer krevende rase, selv om jeg har rotet det til relativt bra med Ask også. Dessuten er buhunden den perfekte familie/hobbybrukshund, og det er tross alt det hunden først og fremst vil bli. :P Med det jeg har lært av Ask står jeg mye bedre rustet til hund nr.2, og vet med sikkerhet hvilke feil jeg ikke gjør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

To whippet hannhunder

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Litt tilfeldig egentlig, men jeg mente den gangen at det var en rase som kunne passe meg godt,og det gjør de jo forsåvidt også.

Hvordan er hunden din?

Min eldste har et problem,hannhunder.Bortsett fra det er han faktisk en ganske så enkel sjel og min lille engel( bortsett fra at han avogtil kan virke uhyre snurt..)

Lillemann er en forvirra laus-skrue som skrangler og virrer rundt i sin egen verden egentlig. Artig raring med rare diller.

Er du fornøyd?

Både ja og nei. Jeg kunne godt vært foruten Ike sin dille og noen av Felix sine små rariteter også,men jeg er veldig glad i de forde :closedeyes:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Tja,det kommer jo litt an på øyet som ser også,men for min del så kunne de hatt mere mot både her og der.Men det kommer jo også an på individene.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Jeg vet ikke helt, men noen whippet blir det nok ikke. Jeg kjenner jeg savner det å ha en hund som ikke fryser så lett blandt annet. Jeg tror jeg kommer til å velge en rase som kan brukes til mer. Det er så mye jeg vil prøve ut som andre raser egner seg bedre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Labrador retriever.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Vi skulle ha en hyggelig og allsidig familiehund i passe størrelse.

Hvordan er hunden din?

Tålmodig, utålmodig, matglad, leken, ivrig, lat, stabil, sjarmerende, "frekk", teit, veldig glad i å snuse på bakken, halvfjern og uengasjert samtidig som hun kan jobbe til hun dør for å få en tørrfôrkule.

Er du fornøyd?

Både ja og nei. I forhold til det bruksområdet hun ble kjøpt inn for er hun egentlig fenomenal. Men etterhvert har hun fått et annet bruksområde, og jeg/hun klarer ikke til sammen å få til det jeg egentlig ønsker å gjøre med hunden min.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Kan ofte være alt for glade i mat (stjeler mat, er alltid på utkikk etter mat, legger lett på seg). Ift trening - man kan ha verdens beste belønning (som hunden faktisk er genuint overinteressert i å få tak i), men labradoren er allikevel svært interessert å snuse rundtomkring på bakken. Dessuten generelt sett så som så med kamp- og jaktlyst (ift å belønne med drakamp og andre leker).

Supersosial - må få litt "hvordan-oppføre-seg-i-forhold-til-folk"-trening.

Har ofte mye kjønnsdrifter.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste gang er jeg ganske sikker på at det blir en lancashire heeler fordi jeg ønsker meg en liten og kul hund som kan bli med overalt, men som samtidig er robust og kan brukes aktivt. Jeg kommer ikke til å ha konkurranser som topprioritet, men jeg vil allikevel ha en hund jeg kan trene litt og ha det gøy med på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Dvergpinscher og blanding (setter, retriver, bc)

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Blanding: Tilfeldig

Dvergpinscher: Ville ha en liten hund som kunne være med på alt som den store trente (agility, spor, lange turer, lydighet)

Hvordan er hunden din?

Blanding: Hyper, arbeidssom, sprek, blid, glad i alle, svært willingtoplease.

Dvergpinscher: Blid/gledesspreder, kosete, glad i familien, sprek, pen. Passe langt unna når løs.

Er du fornøyd?

Både og :drool:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Blanding: For sterk til tider, 25 kg rå muskelkraft er heftig når de vil noe. Glad i litt for lange runder løs ute på tur.

Dvergpinscher: Lite futt i forhold til det jeg trodde. (Nå har jeg sett dp'er som er mer arbeidshunder enn frk.soveisofaen her da om sant skal sies) Mye jobb med å dempe bjeffinga. Litt for skeptisk til fremmede.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Klarer ikke helt bestemme meg. (Har forhåpentligvis 10 år til jeg må bestemme meg :lol: ) Kanskje field spaniel eller portis? Vil ha en som er mindre enn 25 kg/60 cm, men som det er litt størrelse på. En hund som er med på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...