Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase har du?


Klementin

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Hvilken rase har du?

Border Collie

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg ønsket meg en kjapp hund for å gå lydighet med og som kunne "tilfredstille" mine mål... Med andre ord, jeg lot meg påvirke av alle andre.

Hvordan er hunden din?

Skrullete, utrolig skjønn og rar, skuddredd, liker ikke å jobbe nær meg.

Er du fornøyd?

Nei... Han kunne vært mindre skrullete, ikke skuddredd og like bedre å jobbe hos meg. La meg presisere at jeg utrolig glad i han og jeg ville ikke gitt han bort for alt i verden, han er min rare, lille, skrullete gutt

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Tja hva skal en si. Det er nå mye hva en gjør det til. Hos BC har jeg inntrykk av at alt blir litt ekstra. Det er på en måte ikke noen mellomting når de gjør noe. Det er min erfaring med de bc'ene jeg trener med.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Schæfer, og jeg venter på henne :) Jeg er nok typen som trenger en hund som bruker litt mer enn ingenting på å tenke. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva og hvorfor jeg så inderlig vil ha schæfer igjen. Det er noe med skyggen og trofastheten hos dem tror jeg. Jeg er ett schæfermenneske inn til margen. Jeg gleder meg nesten ikke i det hele tatt til sommeren, da får jeg hjem lille valpen forhåpentligvis, om alt går etter planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Collie langhår og Shetland Sheepdog.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Felles for begge: Deres mentalitet, personlighet, størrelse, utseende, væremåte og hele vesen tiltaler meg. Deres bruksområde og behov for aktivisering passer også meg perfekt :) Sheltie og Collie er ganske like hunder i væremåte og personlighet også.

Collie har vært drømmehunden siden jeg som lita så Lassie på tv ( :rolleyes: ). Da jeg skulle kjøpe Tessa ville jeg av diverse årsaker ha en liten hund, som kunne brukes innen lp og agility. Jeg likte deres reserverthet, hengivenhet, lærevillighet og aktivitetsnivå. Mine foreldre var heller ikke helt for å kjøpe noe annet enn en liten hund. At Sheltien har et utseende som er likt Collie var også et pluss. Da jeg skulle ha hund nr. 2, var jeg redd for å få en hund som var like forsiktig som Tessa igjen. Det var aldri tvil om at det måtte bli enten en Sheltie til, eller Collie. Jeg ville ha en jeg kunne konkurrere med denne gangen. I tillegg hadde jeg fått sansen for sportrening (Tessa sliter med tette tårekanaler og har derfor slitt litt med luktesansen). Jeg ønsket meg også en litt større hund denne gangen. Jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk med tanke på Collie og nervøsitet, men jeg brukte lang tid på å finne valp, og det har gitt meg hunden jeg drømte om :)

Hvordan er hunden din?

Vita (Collie): Er fortsatt bare 7.måneder, men veldig nervesterk, glad, sosial, ukomplisert, intelligent, samarbeidsvillig, leken, lydig og herlig. Hun er foreløpig en svært grei hund å ha med å gjøre. Hun er mer enn jeg turte å drømme om når jeg bestemte meg for å kjøpe Collie. Hun er snill med alle andre hunder, hun elsker folk, hun er snill til alle andre dyr, hun er en engel å ha løs, hun gjør aldri noe galt, hun er rolig innendørs og full av liv og lek ute. Hun er alltid klar for en drakamp (og gjør det meste for en), hun lærer fort, hun er kosete, hun har verdens beste pels å kose med og hun er rett og slett bare et sjarmerende vesen. Foreløpig har hun en veldig bra konsentrasjon, arbeidslyst og hun blir oppriktig frustrert om hun ikke "forstår" hva jeg mener. Hun er også helt ukomplisert å ha med seg bort/på butikk/bil osv. Skikkelig mammas lille jente :P

Tessa (Sheltie): 2 år og 2måneder. Glad, morsom, samarbeidsvillig, leken, intelligent, lærevillig, lydig og herlig. Hun er mer reservert og forsiktig enn Vita, samt at hun kan bjeffe en hel del. Tessa har hatt noen uheldige opplevelser med andre hunder og har derfor slitt med å være veldig redd andre hunder. Etter at Vita kom i hus har hun forandret seg totalt og har blitt så utrolig mye mer trygg på seg selv. Det er sjelden hun blir redd andre hunder nå. Tessa er en herlig hund å trene med, hun lærer så utrolig kjapt. Tre repetisjoner og øvelsen sitter som regel. Nå kan jo dette også være en ulempe noen ganger, men. Hun ønsker virkelig å gjøre deg fornøyd. Tessa er en forsiktig dame i hele sitt vesen; forsiktig til fremmede folk (selv om hun også har her forandret personlighet helt etter at übersosiale Vita kom), hun hater kjefting og ufred og hun kan lett miste konsentrasjonen med forstyrrelser. Det er grunnen til at vi ikke starter lp. Hun er et arbeidsjern uten like og hun er virkelig en stor hund i lite format. Hun har fart, motor og lekelyst til tusen og er en ertekrok uten like. Skikkelig gladjente som jeg tror kommer til å være barnslig hele livet :P Finnes ikke en vond nerve i hele kroppen hennes i alle fall. Tessa trenger tid på å roe seg i ukjente omgivelser og stresser seg mye lettere opp enn Vita. I skrivende stund ligger hun i armkroken og ser på hva jeg skriver :P

Er du fornøyd?

Jeg elsker hundene mine utrolig høyt, og hadde aldri ville byttet de bort mot noen, så jeg kunne egentlig ikke vært mer fornøyd :)

Men selvfølgelig, jeg skulle gjerne hatt bort litt av "stresset" og bjeffingen til Tessa. Vita har jeg foreløpig ikke noe jeg ville forandret på. Det måtte i så fall blitt litt mer intensitet i trening, men jeg vet ikke om jeg ville hatt det egentlig..

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Med begge er jo bjeffing en kjent side. Spesielt med Sheltien. Det samme gjelder for reserverthet/forsiktighet. Collien har jo fått rykte på seg for å være "nervevrak". De kan i tillegg være såkalt "gulvredd" og mange er veldig følsomme for lyd (skudd). Hvor stor grad varierer jo så klart fra individ til individ.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Jeg skal fortsatt ha Collie og Sheltie :P Det er de to rasene jeg er overbevist om at passer meg best på alle punkt. De to rasene er også så like i væremåte og kroppspråk at de fungerer utmerket sammen. Skal jeg ha noe annet, må det bli i tillegg. For meg er det bare to raser.

Edit; La til mer tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Finsk Lapphund

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Etter at vi måtte ta schäfertispa ville vi ha en rase som skulle være mer stødig rent mentalt og med mindre sykdommer. Var heller ingen bakdel med en litt mindre hund :)

Hvordan er hunden din?

Morsom fyr :) Rolig, sosial, utadvent, passe nysgjerrig og trygg.

Er du fornøyd ?

Veldig fornøyd !

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Han er kanskje litt i overkant selvstendig...og sta.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Finnes mange flotte raser, men, om det ikke blir en Lapphund til er det definitivt schäfer som står øverst på ønskelista.

Schäferen står i særklasse.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Jeg har halvannen berner sennenhund og deler av en shih tzu - men formelt er jeg eier av en berner sennenhund.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg er vokst opp med rasen, vi fikk vår første da jeg var borti året, så jeg vet ikke bedre... :)

Jeg er stadig kritisk til egen rase, jeg gjør meg kjent med andre raser for å vurdere om det er noe som passer meg bedre eller like bra, men jeg forkaster alltid og kommer tilbake til berneren.

Jeg synes den har et tiltalende utseende - tegningene gir individualitet og personlighet, og et eget uttrykk. Jeg liker størrelsen, det er ordentlig hund uten å bli for stort. Jeg liker pelsen, den er god å kose med, lettstelt og lett å fjerne. Jeg liker rasens allsidighet - den kan jobbe med de fleste aktiviteter, og er en god allround familiehund. Men den tåler late dager uten å fly på veggen, som passer meg godt.

Da rasen kom inn i familien ble den valgt med bakgrunn i utseendet. Mamma så en, falt pladask, lærte rasenavn og leste litt om rasen, og sa at en slik skal vi ha. Så da kom det en slik i hus.

En annen faktor som gjør at jeg også blir ved rasen er selvfølgelig at jeg kjenner den på godt og vondt. Jeg vet hva en kan forvente av sykdom og nykker, jeg kjenner linjer og oppdrettere så det å kjøpe en ny valp er lettere på denne rasen enn om jeg må starte heeeelt på scratsj med en ny rase. Jeg liker vennene jeg har i rasemiljøet, jeg liker linjene hunden min er fra, og jeg vil fortsette med det jeg har.

Hvordan er hunden din?

Hun er 16 måneder i dag, verdens beste og verdens verste... :)

Hun er en hund med mye mer to i seg enn de tidligere bernerene vi har hatt, som både gjør henne til et spennende verktøy å jobbe med, men også en liten utfordring å ha i heimen av og til. Hun har mye egenvilje og stahet, hun krever, og hun vil bare samarbeide om også noen av hennes premisser ligger til grunn(men hun har sjelden urimelige krav). Hun trenger at jeg er konsekvent, mer enn andre vi har hatt. Og dette er ikke et ukjent fenomen på rasen, vår første var også slik, men etter å ha hatt en flokk på tre-syv bernere i 20 år er overgangen til én hund jeg må oppdra selv av og til stor. Jeg har ingen ferdig oppdratte, gode bernere til å ta jobben med meg, en flyter mye på det og merker ikke hvor mye en får gratis. Men det ble da hund av den første, og det blir hund av denne også. Jeg blir ydmyk når jeg ser hvor mye som ligger i henne, og hvordan jeg misbruker hennes potensiale ved ikke å ha nok treningsdisiplin og ambisjoner utover eksteriørringen. Hun er en veldig pen hund som har gjort det bra i eksteriør som ung, og kanskje kan 2009 også bli et godt år i ringen. Hun vil trenge tid på å bli endelig ferdig, og i mellomtiden kunne jeg jo satset på noe mer bruksrettet, for hun elsker å jobbe og lærer veldig fort sammenlignet med våre tidligere eiere. Hun er uredd og nysgjerrig, på godt og vondt. Det er lyst og innsats i henne, hun ber om å få jobbe. Men er jeg den rette eier til å forvalte slikt? Jeg håper å finne et hundemiljø som kan sparke meg i rumpa og utnytte hunden min bedre.

Men hun er også en hengiven, elskelig, herlig hund som elsker å kose, som har underlige og sjarmerende uttrykk og fakter, som har sjarmert familie og svigerfamilie og hunderedde venner - og meg. Hun er en kosegris og et arbeidsdyr, hun er tålmodig når jeg er teit eier, hun tilpasser seg alt jeg ber henne bli med på, og er ikke redd en dritt.

Er du fornøyd?

Hun har allerede oversteget enhver drøm, enhver ambisjon jeg hadde før valpekjøpet (og jeg kjøpte meg ikke en ren familiehund, jeg hadde planer), og jeg ser at jeg fint kan oppgradere visse ambisjoner og hun vil kunne oppfylle dem. Hun er en fantastisk hund, på alle måter jeg kan se for meg - men hun er enda ung, så mye kan skje. For eksempel står drømmen/planen om et kull noen år fram i tid, hun er kjøpt med håp om å kunne være avlshund. Men om hun ikke blir det, vil hun fremdeles være verdens beste X.

Er du fornøyd?

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Som jeg skriver over, er det en fin allround familiehund, som kan brukes til det meste. Men om en vil konkurrere, må en velge en annen rase. Sies det. Og da har det jo gått en liten faaen i meg, som har lyst til å bevise at en kan konkurrere også med en berner... Men, det er forskjell på å leke i klasse 1 og å satse på lydighetslandslaget - selv om begge deler er å konkurrere. En berner er nok ikke like lærevillig, lettlært og arbeidsnarkoman som for eksempel en del gruppe 1-raser. Men en berner er tålmodig og utholden, den er noe mer fattet og lærer noe saktere - dermed lærer den heller ikke så fort hvis fører gjør noe feil - men den krever også mer terping og tålmodig fører enn andre raser. Sies det, jeg har ikke prøvd andre raser. Jeg ser lett at en berner har et drawback med størrelsen sin, men vil en bli NM-mester i agility velger du en annen rase.

Jeg ser større utfordringer med rasemiljøet enn med rasen - og det er å få flere til å skjønne at rasen er anvendelig, kan være en grei brukshund. For altfor mange er en berner bare en turkamerat.

Rent eksteriørt er det en rase som kommer i ulike typer/variasjoner, det er ingen helhetlig eksteriørrase - som jeg synes er synd, det er mye rart i ringen.

Mentalt synes jeg noen linjer har litt for sjenerte hunder, men det er de jeg ser i utstillingssammenheng, det er jo mulig de fungerer bra i hverdagen. På 1980-tallet hadde vi mye hannhundbråk i ringene, med høye haler og aktiv munnbruk fra de firbeinte. Dette ble tatt alvorlig og slått hardt ned på, og nå er det unntaksvis å se to hanner oppføre seg ufint i ringen (det kan jo skje alle raser, to unge hanner som løper litt for tett og må markere litt selvtillit), og jeg synes vi skal begynne å slå ned på reserverte hunder også.

Og helsemessig har vi utfordringer, men hvilken rase har ikke det?

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste blir forhåpentligvis et avkom etter den jeg har nå. Eventuelt en annen berner. Jeg liker som sagt veldig godt denne rasen, jeg ønsker å videreforedle den gjennom mitt oppdrett, jeg kjenner rasen på godt og vondt, og tror jeg er litt for lat og litt for kresen til å kunne sette meg inn i en ny rase og finne noe bra.

Jeg synes afghansk mynde er det peneste på jord, og skulle gjerne eiet en slik, men den vil overhode ikke passe inn i mitt hundehold. Så om jeg får en fõrvert som liker pelsstell og aktiviseringen den krever, kan jeg eie og løpe rundt i utstillingsringen med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Australsk Kelpie

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg var på jakt etter en ny brukshund. Jakten var egentlig etter noe annet enn Schäferhund og Malle. Grunnen var forskjellig, men mest for å slippe forsvar og få noe mindre. Som ren brukshund så jeg ikke noe behov i å ha forsvar eller skarphet. Men jeg ville bli i Gruppe 1, tilslutt sjangset jeg på Australsk Kelpie etter å ha reist rundt tittet og spurt i 4år.

Jeg har aldri sett meg tilbake :)

Hvordan er hunden din?

Blaze, tispe, snart 5år:

She's all that! Hun er vanskelig å beskrive. Hun er veldig min hund, og går igjennom ild og vann (så lenge hun ikke mener at jeg setter henne i en helt absurd situasjon da, da må hun spørre om jeg virkelig mener det *ler*)

Hun er en brukshund "to the bone", alt er jobb t.o.m utstilingsringen og hun utstråler mye glede, vilje og utholdenhet bare i måten hun oppfører seg når hun jobber.

Blaze er en snill hund som bare ønsker at verden skal være snill mot henne også. Men prøver andre hunder å bølle med henne så får dem klar beskjed, og 99% av tilfellene så trenger bare Blaze gi dem "blikket" så har dem skjønt hva hun mener om saken.

Talli, tispe på snart 2år. Datter til Blaze. Min beskrivelse:

Talli er en gjennomført snill hund, og glad, i alt og alle. Dem fleste hunder pleier man normalt å ha ett "eierskap" til, men med Talli går ikke det, alle eier en liten del av Talli. Hun har en utrolig sjarm som dem fleste faller direkte for.

Men hun er ikke bare sjarmerede, hun kan også jobbe. Hun er en hund som alltid vil mer-mer og enda mer. Selvsagt kan hun miste konsentrasjonen eller missforstå, som alle andre hunder, men hun prøver sitt beste hele tiden.

Hun er kampglad, elsker mat og jobber mer enn gjerne for en god kos. En galen hund rett og slett som har fått det beste fra både sin mor & far.

Er du fornøyd?

Er det noe tvil rundt det liksom *ler*

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det er mye hund som krevet at du er aktiv. Dem er heller ikke som mange tradisjonelle brukshund raser, en AK krever at du samarbeider og at hund-fører er på lag. Er man ikke ett lag så virker faktisk ikke hunden!

Det er en tenkene rase og kan stille spørsmål ved "hvorfor" ting skal gjøres og hva dem får ut av det.

Men har du klart å overbevise dem om alt dette, så stopper den aldri!

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det er uaktuelt for meg å få en annen rase. Hvorfor? Jeg har funnet min nisje rase rett og slett.... Hånd i hanske og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Kooiker

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Etter mye research virket det som denne rasen passet meg og min livsstil. Ønsket en turkammerat så vel som trening med lydighet, agility osv

Samt at jeg ønsket en lett og smiding hund som ikke var for stor.

Hvordan er hunden din?

Han er utrolig nydelig, åpen og glad gutt, liker utfordringer og lek og er veldig imøtekommende for andre dyr/mennesker. Forholdsvis lett å lære.

Er du fornøyd?

Jeg er veldig fornøyd!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Kooikere kan ha en tendens til å være litt "sære"/egne/reservert og trenger konsekvent oppdragelse.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Kommer definitivt til å velge samme rasen neste gang, siden jeg så fornøyd med den lille tassen jeg har nå. (Fra samme oppdretter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Phalene

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Hmm, skulle egentlig ha BC. Så dukket noen valper opp på finn.no som lignet litt, men det sto liten hund i annonsen men ellers ikke noe rase eller noe. Så litt impulsivt ringte jeg oppdretteren og spurte hva slags rase, og jeg hadde aldri hørt om Phalene. Og når hun begynte å forklare hvordan de var, var det som om hun beskrev drømmehunden min. Jeg begynte å lese om det og fant til slutt ut at dette var skjebnen.

Hvordan er hunden din?

Tja etter å ha kjent henne i tre-fire dager vil jeg si at hun er en tøff liten frøken som syntes t-bane, buss, smellende dører bare er naturlig. Men bjeffing, fytti-rakkern så skummelt. Men ellers er hun veldig rolig (kanskje litt for mye, men det kommer seg nok) og syntes det er helt greit å bare ligge på gulvet og tygge på et bein. Så raskt vil jeg si at hun er rolig, tøff, intelligent med mye egne meninger.

Er du fornøyd?

Fram til nå er jeg veldig fornøyd, overraskende lett til å være valp. Men dette kommer nok til å gå mye opp og ned det kommende året (hun er jo bare babyen). Men jeg tror jeg kommer til å være veldig fornøyd med henne når hun blir voksen.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Har hørt at de er litt bitete, og det er hun jo forsåvidt men så er hun jo valp da. Ellers er det det at hun kan bli litt redd andre hunder når de kommer mot henne, men igjen hun er en valp, og en miniatyr sådan så forståelig at hun går mellom beina til matmor når en stor hund er oppi trynet hennes.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Hmm, har tenkt litt på enten en Phalene til.. eller kanskje en papillon. Selvfølgelig med mindre lille jenta mi parres med en Chihuahua, da skal jeg ha en valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også svare:)

Hvilken rase har du?

Portugisisk vannhund og Golden retriever

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Portugisisk vannhund: Hadde en allergisk samboer på det tidspunktet og hørte for første gang om rasen, ble utrolig fascinert! Men da jeg traff de første gang synes jeg de var litt rare, med den hårløse rompa... :P Men ved 2. møte var jeg solgt. Det måtte bli en portis!

Golden retriever: har vokst opp med en golden som jeg var veldig glad i. Da jeg skulle ha min første hund, var jeg sikker på det skulle bli en golden, men min samboer var altså allergisk. Da vi skulle ha hund nr 2, var jeg innom flere forskjellige raser, men ønsket meg en rolig hund og valget falt på golden.

Hvordan er hunden din?

Nemi, Portugisisk vannhund: mye hund med stor personlighet, glad, morsom, intelligent, velig førerorientert og stor "will to please", høy intensitet, rask, tøff, modig, reservert mot fremmede, og slitsom med andre hunder

Nora, Golden Retriever: snill og god, rolig og behagelig, skikkelig friluftslivshund, menneskekjær, myk og litt usikker.

Er du fornøyd?

Nemi er jo det mest unike jeg har sett på hundefronten :) Det forholdet jeg har med henne er spesielt, det er noe med den kommunikasjonen man får. Og hun funker kjempebra i LP, som jeg driver med. Så ja, jeg er fornøyd.

Med Nora så er jeg egentlig ikke fornøyd, selv om jeg har blitt superglad i henne og hun har akkurat passe med aktivitetsnivå og er en behagelig hund å ha i hus. Jeg synes hun er for myk, forsiktig og usikker, og litt for klengete. Er jeg så dum at jeg blir utålmodig eller sinna på henne en gang så er det kjørt, og hun blir krypete og redd LENGE etterpå. Alt er skummelt og farlig, og ser hun pilatesballen min inne så spinner hun ut og kommer ikke inn igjen på lenge. Jeg må ha noe som er litt tøffere.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Portis: Mine erfaringer med Nemi er: veldig høyt aktivitetsnivå de første 2 årene, destruktiv adferd dersom litt understimulert. Veldig slitsom med andre hunder, voldsom og mye lyd. Svært sterk personlighet gjorde at det ikke bare var lett å oppdra henne, hun ga seg liksom ikke på tørre møkka :) Synes hun er alt for pysete i vær og vind, hun liker IKKE regn! Og pelsstell har jeg litt i vrangstrupen nå...

Golden: Apportøren min bærer på alt mulig. Hun stjeler fra bordet og tar det med seg ut i hundegården. I forhold til portis blir golden en litt for myk rase for meg, og jeg synes de lærer litt seint (brukte 9 mnd på å bli helt renslig!)

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Kanskje blir det en portis igjen:) Ønsker da en hund som skal være tur- og familiehund og som jeg skal drive med lydighet med. Kan hende det blir en springer i steden fordi mannen ønsker seg jakthund. Vi får se når den tid kommer :) Pelsstellet trekker langt ned på portisen, men synes også det veier opp for det andre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Staffordshire bull terrier

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Ville han en kraftig, snill og vennlig hund med handy størrelse og passe energi som jeg kan ha som turkammerat og senere drive med spor med eller agility. Jeg har lenge hatt et øye med rasen og bestemte meg, etter å ha lest mye om dem og snakket med folk på utstillinger, at dette var en rase jeg virkelig ønskte meg.

Hvordan er hunden din?

Tyson er fortsatt en valp (12 uker idet jeg skriver) så han bærer en del valpe- fakter, til glede og frustrasjon :)

Han er en liten ramp når han leker, men er den mest bedårende lille skapningen jeg har sett. Han liker å bli lekt med, men kan være voldsom.

Er du fornøyd?

Jeg angrer IKKE på rasevalget mitt.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Hmm... Trenger god lydighet av erfarne personer, kjønnsaggresjon er utbredt, AD forekommer, man blir lett dømt av andre mennesker som mener bikkja er en kamphund og at den er farlig, den kan bli lett provosert av andre hunder, og ikke minst-den kan skjeldent løpe løs. (Det er noe jeg skal forandre på) De er "verbale" og voldsomme når de leker, noe som lett kan skremme andre hundeeiere og hundene deres.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

IW og Basenji. Hvorfor? Jeg ønsker personlig erfaring med forskjellige typer hunder (som jeg vet jeg kan håndtere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du? Dobermann

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen? Fordi jeg syns den er den vakreste rasen og for meg var det ingen andre da. Enten dobermann eller ingen hund i det hele tatt.

Hvordan er hunden din? Ganske typisk dobermann, livlig, leken og barslig, helt utrolig søt og sjarmerende og glad hele tiden. mammadalt.

Er du fornøyd? Ja selv om hun ikke er den perfekte hund, er jeg utrolig glad i henne.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen? De kan være så sinnsykt sta og egenrådig. Litt bøllete og voldsom, lett distrahert. Og kan bli for avhening i eieren

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor? Det blir en Greyhound fordi jeg liker gemyttet og fordi jeg tror de passer meg bedre med tanke på aktivitesnivå og væremåte. Men vi får nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Collie korthåret

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Pga. dens herlige temperament, personlighet og vakre utseende. Synes størrelsen er helt perfekt og jeg ville ha en rase jeg kunne bruke til det meste.

Hvordan er hunden din?

Han er en meget sjarmerende og elskverdig sjel. Full av fart og glede og alltid klar for trening, lek eller tur. Han er intelligent, tenkende, trygg, og veldig tilstedeværende og veldig matglad! Har ikke helt kontroll på kroppen sin alltid (pga. alderen) og driter seg fort ut, men med en gang han kommer på bena igjen er han verdigheten selv. En elegant og imponerende hund!

Er du fornøyd?

Jeg er så fornøyd! Han er drømmehunden og mer til!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Kan egentlig ikke komme på noe spesielt.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Collie korthåret igjen, rett og slett fordi jeg har funnet min rase, den har alt og litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du? Toller og Golden + en Aussie på deltid.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Toller: Da jeg fant tolleren var jeg på utkikk etter en rase med høyt aktivitetsnivå, førerorientert, og noe lettere og mindre enn golden hannhund som jeg hadde da. var også den gang av den typen som ville ha noe ikke alle andre hadde så bordercollie var uaktuelt. Kjente ikke til noen tollere for 10år siden så følgte magefølelsen.

Aussie: Var veldig nysgjerrig på rasen da flere og flere i hundesport miljøet valgte rasen og fikk til mye bra. Ville også ha en hund på samme nivå som tolleren uten at de skulle være helt like. Her fikk en jo som sagt også en rase som ingen andre hadde (fargemessig,hehe).

Golden: Har vokst opp med flere og savnet den willing to please og allsidigheten golden har. Ville ha en potethund som i tolleren, som jeg kunne bruke til alt. Ville ha en golden med arbeidslyst og fart og valgte da golden av jaktlinjer.

Hvordan er hunden din?

Kan vel som de fleste andre hundeiere sikkert skrive bok om dem:) Men kort.

Tolleren, hannhund, nærmer seg 10år: Er en fantastisk gutt. Trygg, sta, lett å motivere, rettferdig og lang lunte ovenfor andre hunder, flott språk og en må virkelig ha god humor for å leve med denne gutten:)

Aussie, hannhund, 2år: Skrullete, vimsete, rusa på livet og skjønner ikke alltid når alvor er alvor, skal helst få med seg alt og er en ikke i godt humør så blir en det når han kommer bompende. Sammenligner han litt med tigergutt fra hundremeterskogen:)

Golden, tispe, 8mnd: Rusa på livet hun også:) Blir kalt lille fres. Var den tøffeste i valpekullet som banket alle , stakk ut av valpekassa 4uker gammel og var førstemann bort for å sjekke ut når det kom besøk. Hun er kontaktsøkende/førerorientert, trygg i alle omgivelser, godt språk av det jeg har sett så langt, kan være litt vel smiskete til tider men hun er også valp enda. Hun kan like godt trene med en helt fremmed fremfor meg. Begynner også å vise en god utvikling på å jobbe selvstendig, noe golden kan slite litt med.

Jeg kaller de skjønnheten, udyret og trollet og hvem som er hvem kan en avgjøre fra dag til dag:)

Er du fornøyd?

Toller: Vel, en grunn til at jeg ikke valgte golden fremfor toller nå sist er vel fordi jeg er alt for fornøyd med han jeg har så var redd det ville bli en skikkerlig nedtur.

Aussie tror jeg ikke at jeg skal ha igjen. Jeg tror ikke jeg er et gjeterhund menneske:) Men han er kun 2år så vi får se. Han er unik og en skikkerlig god gutt, men er ikke i nærheten av de aussiene jeg har møtt på:) Både på godt og ondt:)

Golden: Så langt veldig fornøyd så får vi se innen det bruket jeg skal ha henne om hun holder mål:) Men helt klart en hund og rase jeg stortrives med.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Toller: Er nok at de ofte er litt raskere i tenkingen enn oss eiere:) Hvis de ikke får utfordringer hele veien så finner de på egne hobbyer, som stort sett ikke er like positive. En må trene mye ro trening og lære å lese hunden veldig godt da de somregel jobber og holderpå til de sprekker, altså stressnivået går i lufta. Så det må eier da forutse. Staheten deres kan være en virkelig prøve i puberten:) Merket på han jeg har at han var først voksen når han nærmet seg 5år, mens de andre normale hunder merker en det når de er 2år. Så det er både positivt og negativt:)

Aussie: trenger mye rotrening de også. Her er det mye stress som kan fort boble over. Han bruker kroppen veldig mye (bakgrunn i gjeting av storfe) så kan være litt voldsom i lek med en del hunder. Å trene fokus synes jeg har vært en utfordring. Han skal helst ha oversikt over alt som skjer før fokuset er kun på meg (mye gjeter i han).

Golden: ganske myk og må jobbe med å bli mer selvstendig i trening/jobb.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Vanskelig å si:) Mulig en toller igjen, eller en jaktgolden til, eller jaktlabrador, eller en staff, rottweiler, storpuddel,

Hvorfor? skal ha en hund med futt og fart og som er motivert til å jobbe. Potethund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Amerikansk Bulldog

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Ble godt kjent med rasen gjennom Mari. Likte egenskapene til rasen meget godt, trodde de passet meg og mitt hundhold, og tiltross for et mindre pent utseende har de en sjarm uten sidestykke.

Helt avgjørende faktor: jeg hadde mulighet til å få valp fra en glimrende oppdretter og foreldredyr jeg likte veldig godt.

(Jeg hadde gått helt vekk fra rasen hvis jeg ikke hadde fått valp fra ønsket oppdretter).

Hvordan er hunden din?

Ett år og teiteste hunden i verden!

Har aldri hatt en hund som er så glad i meg før, og vist det! Hun er brautende, oppmerksomhetselskende, "her er jeg!"-holdning til livet, bøllete og smilende glad. Masse energi! Som eksploderer i raptuser og tullete hopp og lek. Elsker bitearbeid, slite i bitepølser, drakamp, alt skal inn i munnen! Voldsom is her middlename :)

Men, hun er ikke stresset (know the difference?). Når hun ikke får herje som et *******, så er hun ganske "nede på jorden" og hun kan jobbe konsentrert over lang tid. Er kjapp og fokusert i lydighet. Må absolutt trenes positivt.

Snakker i store bokstaver i alt hun gjør, er flott med andre hunder som er eldre eller litt strenge. Rundt valper og "pyser" må hun passes på, hun er bølla i klassen og tar imot med åpne armer alle muligheter til å hevde seg selv ved å være ufin mot. Selvsikker og opportunist.

Krever mye av oss som eiere, men gir tilbake tusen ganger mer!

Veldig kosete, gir verdens beste klemmer.

Er du fornøyd?

Ja veldig.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Dårlig avl. Masse sykdommer (hd, hud, osv osv osv). Mange må avlive hunder i svært ung alder pga oppdrett som ikke bryr seg om å teste og dokumentere hundenes helse og mentalitet.

Utseende (sett bort i fra at de ikke er så pene :) , så er folk redde og lista for at folk reagerer negativt er mye lavere enn hvis jeg hadde hatt en annen rase)

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Hvis jeg får tak i et like flott eksemplar av rasen som jeg har nå, så kan jeg gå for amerikansk bulldog en gang til.

Det er 13 år til jeg skal ha ny hund håper jeg, så har ikke tenkt mye på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Sort Riesenschnauzer

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Bartedyr er avhengighetsskapende. Og jeg ønsket meg en stor, aktiv, robust hund med stri pels, bart og som var sort. :)

Hvordan er hunden din?

Verdens beste lille krokodille. Aktiv, morsom, men kan være rolig og avbalansert. Alltid klar for noe nytt, og sier aldri neitakk til en utfordring. Trygg og fin. Samtidig som hun er en ekte tenåring. Man er ikke 7,5 mnd for ingenting.

Er du fornøyd?

Ja. Jeg er så forelska i valpen min at jeg finnes ikke objektiv.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det er store sterke hunder, med mye meninger, og mye tyngde å legge bak meningene sine. Og pelsen krever endel arbeid.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Riesen, eller noe i samme "gate". Jeg er fortapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Australian Shepherd

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Fordi jeg ville ha mer hund, større hund, en utfordring og en trofast potet som kan brukes til det meste. Jeg ville ha en gruppe-1 rase, og ville ha en mellomstor hund (ikke over 25kg) Aussien er jo veldig lett å legge merke til, så det tok ikke lang tid før jeg ble fortapt. Og etter å ha fått truffet noen eksemplarer og siklet på avstand av flere, så ble det til at jeg bestemte meg for at jeg skulle ha en sånn så fort jeg fant den perfekte valpen i det perfekte kullet. :)

Hvordan er hunden din?

Hun er energisk og tullete (på en positiv måte) - og veldig livsglad. Hun logrer med hele kroppen, og smiler så man nesten ser ned i magen på henne. :) Hun lever for å leke og er veldig opptatt av ting som rører på seg, og sier ALDRI nei til å leke, trene eller være med på noe gøy.

Er du fornøyd?

JA!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

De kan ha en del stress i seg og trenger en del ro-trening for at av-knappen skal funke like godt overalt, samt at de har denne oversiktsgreia og vakt-greia. Men de positive egenskapene veier opp for de negative syns jeg, og litt bjeffing kan man leve med.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Mest sannsynlig blir det nok en aussie neste gang også, jeg er fortapt - føler jeg har alt jeg trenger i en god aussie og at de kan være verdens beste hund å ha hvis man liker den slags. Ikke minst beriker de livet ditt på så mange måter med sin klovnete måte å være på og alle sine ideer. Det er også en forhåndsvis sunn rase, og de kan bli ganske gamle (17år +)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Border Collie og Aussie

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Border Collie valgte ikke eg, det valgte foreldrene mine, men Aussie valgte jeg selv. Det var fordi det virka som en interessant rase med gjeterinstinkt som er lettlært.

Hvordan er hunden din?

Elsker hundene mine;D De er topp, akkurat slik jeg vil ha den, med noe smårusk. Spesielt på aussievalpen min er det selvsagt litt å jobbe med;)

Er du fornøyd?

Kjempe!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Negativt med Bc må vær nervøsitet og med aussie bjeffing..

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Aussie;) eller har lyst å prøve kooiker, men er ikke så godt kjent med rasen eller erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Rottweiler

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Mange grunner. Hovedsaklig fordi jeg alltid har likt rasen, både når det gjelder personlighet og utseendet. Jeg ønsket meg også en lærevillig, arbeidsglad og nervesterk brukshund og en utholdende turkamerat.

Hvordan er hunden din?

Hun er nå 19 måneder. Hun er veldig, veldig glad i alt og alle og er overlykkelig når vi får besøk. Hun er nysgjerrig på det meste rundt seg og blir sjelden skremt av noe. Hun er veldig lærevillig og elsker alt som heter trening enten det er rundering, lydighet eller innlæring av triks hjemme på kjøkkenet. Hun elsker å leke, spesielt drakamp er supergøy! Når hun er innendørs er hun rolig for det meste men hun har mye motor og liv ute. Hun er en kosebamse og kommer gjerne å legger hodet sitt i fanget ditt for å få kos. Sammen med andre hunder er hun snill og grei, det finnes ikke et snev av aggressivitet i henne, faktisk kan hun være litt for underdanig ovenfor andre hunder og hun sier feks ikke ifra når noen jukker på henne.

Hun er snill og grei, og har vært en fantastisk støtte de siste par ukene hvor jeg har vært hjemme med ødelagt fot! Perfekt er hun rett og slett.

Er du fornøyd?

Ja, absolutt! Angrer ikke et sekund!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

De trenger en konsekvent oppdragelse, det er store og sterke hunder som bør (må) være under kontroll. Rasen har (dessverre) et dårlig rykte og mange er redd den eller syns/mener/har hørt at den er en farlig drapsmaskin. Hvis de ikke får nok mental aktivisering kan de bli vanskelig å ha med å gjøre.

I tillegg er det ting som mye dårlig avl ute og går, ad/hd og en del allergi på rasen.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Jeg kunne veldig godt tenkt meg enda en rottis faktisk! Hvis jeg skulle måtte velge en annen rase måtte det blitt en brukshund av samme kaliber evt en litt mindre rase som jeg kan drive agility med. Har ikke tenkt stort på det egentlig, enn så lenge trives jeg med en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Jeg har Mopser

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Det begynte med at min søster fikk seg en mops, Jeg syns det var en herlig rase. Rampete, morsom, herlige skapninger. "Multum in Parvo" rett og slett! Mye hund i liten kropp! :whistle:

Hvordan er hunden din?

Hundene mine er klovnete rampeunger. De er herlige, kjærlige, oppmerksomme hunder.

Er du fornøyd?

Veldig fornøyd, De passer inn de fleste steder.. De trives like godt på fjelltur som på fanget.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Utfordringen med rasen er å se alle disse ihjel avlede eksemplarer. Det og komme frem og fortelle at det er ikke slik rasen skal være. Ellers så må man ha tålmodighet skal man ha en mops!

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Mops enda en gang.. Multum in parvo! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Belgisk fårehund Tervueren

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg kikket lenge og vel etter en rase som skulle passe passe meg. Prøvde meg på rasevelgeren til Canis mange ganger, og etter nøye avveiing og vurdering fant jeg ut at belgeren kunne brukes til bruks, lydighet og andre bruksgrener. Den hadde en passe str. jeg ønsket fortrinnsvis en hund av passe str. Belgeren har relativt lite helseproblemer (av de jeg sjekket da jeg skulle kjøpe hund) HD og AA, øyeproblemer ett annet alternativ var schäfer, men jeg kjente miljøet altfor dårlig til å vite hvilke oppdrettere som var seriøse og ikke, så valget ble belger i stedet.

Hvordan er hunden din?

Cirka er alt. Hun er alt jeg ønsker meg i en hund. Hun passer til personligheten min. Hun har en arbeidskapasitet som er utrolig stor. Det er litt vinn eller forsvinn med henne. Hun satser alt, noe som fører til helbommer i noen øvelser og super karakter i andre. Hun er fortsatt ung så med mer rutine hos både hund og eier så blir det nok bra. Hun er noe vel sosial... Hun er en kjempe kosete koseklump som bare vil bli susset på og kosa med. Hun er lett å trene og lett å feiltrene. Hun er hefig og begeisret. Hun er vakker.. :whistle:

Hux er lille sjarmtrollet vårt. Hun er ei skikkelig bølle som snur huset på hodet. Hun er trygg og fin, og bare sååå stolt når hun får være med de store hundene ut på tur. Hux skal snart få begynne å trene og leke litt mer. Hun har blitt 11 uker i dag. Med de vakreste ørene som går heeeelt sammen. Hun er frekk og freidig og jeg gleder meg masse til å se henne om noen år..

Er du fornøyd?

Mer fornøyd enn jeg hadde drømt om...

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Belgeren har utfordringer den som andre raser. Mitt fokus ligger på å få testet de enten ved FA K-test eller en MH beskrivelse. I tilegg er det utfordringer i forhold hvordan belgeren er bygd. Vinkler, fronter, kryss. Et annet lite hjertesukk er de som ser den vakre belgeren og ønsker seg en vakker hund og kjøper den på det grunnlaget og ikke for den brukshunden den er.....

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Jeg valgte akkurat en ny belger. Er redd det blir litt som å gå fra Ferrari til volvo og bytte rase, så det har jeg ikke lyst til enda. Men jeg har noen schäfer oppdrettere som jeg følger med på og som jeg sikkert en gang i framtiden kommer til å kjøpe hund fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Belgisk Fårehund Tervuren

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Veldig tilfeldig i grunn. Jeg var innom mange raser, men terven gikk om og om igjen. Så plutselig så jeg en annonse på nettet, der det var tervvalper til salgs, ikke langt fra meg. Jeg dro på besøk og ble positivt overrasket over tispen som var der, ikke pga utseende, men metaliteten. Og da alle de små dottene kom løpende ut, kunne man ikke gjøre annet enn å bli forelsket. :whistle:

Egentlig skulle jeg ha den minste hannen i kullet, men det ble forandring i planene da Ace skulle på deleieravtale, og oppdretter spurte om jeg var intrressert. Som sagt så gjort, der var jeg blitt belgereier.

Hvordan er hunden din?

Utrolig snill! Han har en sunn skeptisk til mennesker, men er veldig sosial. Høyt vaktinnstinkt og muligens skremmende når han setter i gang. Han liker å ha kontroll i alle situasjoner og skal være der det skjer. Han har "will to please" så det holder og er en skikkelig potet. Kan brukes til alt. Han elsker mor over alt på jord og vet ikke hvor han skal gjøre av seg uten meg. Ace jobber utrolig godt nært meg, men har funnet sin nisje: Agility. Det er virkelig største gleden på jord! Og han er jo seff den største koseklumpen som jeg noen gang har møtt.

Er du fornøyd?

Nå, er jeg fornøyd. Jeg har lagt så mye ned i denne hunden, og får uttelling nå. Han er helt fantastisk på alle områder og passer meg som hånd i hansken. Men det var jo seff perioder hvor hele hunden var et sant mareritt...

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Negative må være at han ikke er så veldig glad i mennesker. Han kan godt hilse og tar gjerne kontakt, men det er ikke sååå spennende. Så hadde jeg kunnet ønske meg litt mindre vaktinstinkt. Utfordringer er å lage hund, av belgerne. Det er så lett å få "nykker" på disse hundene. Og en må alltid ligge et par hakk foran hunden i alle situasjoner. Belgerne er en fryd å ha med å gjøre når de er voksne og har tullet fra seg. :ahappy:

Men det er jo aldri kjedelig med en ung belger, bare slitsomt avogtil.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det blir nok en terv til. I og med at jeg elsker Ace og alt han er, kan det være et for stort krav til neste hunden, å være lik. Men jeg er rimelig sikker at jeg ikke blir skuffet over terv nr 2, likevel.

Terven passer meg perfekt med tanke på metalitet og energi. De er fantastiske å trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du? Finsk Lapphund

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen? Det første som tiltalte meg var utseendet og str (førsteinntrykket) så ville jeg ha en hund som kunne brukes til både det ene og det andre, men ikke nødvendigvis elite (eller konkurranse overhodet) Personligheten deres tiltaler meg enormt. Sosial, utavendt, uredd, selvsikker, kontaktsøkende, selvstendig og stødige rent mentalt sett. Også ble jeg rimelig påvirket av å møte mammaen til min hund også. Hun er alt jeg har beskrevet og litt til :ahappy: + at de har en høy levealder og svært få sykdommer.

Hvordan er hunden din?

Veldig sosial og utavendt, uredd, selvstendig, litt vel overivrig til tider.. Går kjempe bra overens med andre hunder, selv om det er noen som finner han for selvsikker :whistle:. Utrolig lett å motivere, et "BRA" holder lenge i Marco sin verden! Rett og slett en innmari glad hund noe som også kan være en utfordring. Han er rimelig oppmerksomhetsyk og det er noe vi jobber med (matmor har skjemt han bort) Litt vel krevende til tider og nå som 15 mnd er han litt vel døv.. Han er lettlært og trives godt med både sportrening, agility og lydighetstrening. Stort sett en veldig trivelig gutt. :ahappy:

Verdens beste såklart. :P

Er du fornøyd?

Ja, det er jeg så absolutt.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Med tiden har det vel blitt en del hunder som har dårligere mentalitet enn hva man foretrekker. Altså mer usikre, uselvstendige, mindre allsidige hunder og det har blitt mindre og mindre fokus på bruksegenskapene deres.

Negative sider utifra Marco har jeg allerede skrevet over her.. :P

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Finsk Lapphund, jeg har funnet rasen min rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Malinois

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg skulle ha en arbeidshund som kunne brukes innen lydighet, IPO og NBF. Ville ha en rask og utholden hund som hadde masse arbeidslyst :whistle:

Hvordan er hunden din?

Hun er en arbeidsmaskin (!) som aldri går tom. Hun er ei veldig positiv og søt tispe, med samtidig en "tøff" hund. Det er ingen som piller henne på nesen for å si det slik. Spiller du på lag, så er hun gjerne med :ahappy:

Hun kan jobbe i timer uten stopp. I tillegg så har hun en veldig fin avknapp. Er vi inne så er hun er flott familiehund og sofagris :ahappy:

Er du fornøyd?

Jeg er kjempe fornøyd med denne hunden. Hun er helt super til mitt formål!

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det bor mye i en malinois, i hvert fall fra de linjene Extra er fra. Det er mye drifter som skal styres. Det er ikke en lett rase om man ikke har endel erfaring fra før. Å ha Extra er en "hel tids jobb". Vi er ute og trener/trimmer 3-4 timer per dag. Så det er en hel del som skal ut.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Det spørs litt hva jeg vil trene med neste hund. Per i dag så står det vel mellom Malinois og Australsk kelpie. Jeg er kjempe fornøyd med Extra, men vet at det ikke er alle maller som er slik som henne. Så det er vanskelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Papillon og Samojed.

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Jeg valgte Papillon pga jeg ville trene AG ol og synes de va perfekte i str og til hundesport. Samojed ville jeg ha fordi jeg ville drive med litt snøkjøring/kløv og fordi jeg synes rasen er veldig spennende!

Hvordan er hunden din?

Mine hunder er helt motsatt av hverandre. Papillonen er veldig snill, men bjeffer en god del. Kjempe flink i hundesport og en kjempehund. Samojeden er perfekt! Ingen lyd, snill med Alle og jeg gleder meg til å begynne å trene AG og ulike hundesporter.

Er du fornøyd?

Jeg er veldig fornøy med mine to :)Det er tøffe tak til tider, men det er det er det vel med alt.

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Papillon: bjeffingen og litt skeptisk til nye ting/dyr.

Samojed: krevende rase. Kan være noe egenrådig og sta, men jeg har ikke merket såå mye til dette enda, men det kommer vel.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Neste hund blir leenge til, men jeg vet helt ærlig ikke. Tenker på Belgisk fårehund (vis jeg må velge) fordi jeg liker raser med futt i og gode egenskaper innen de forskjellige grenene som jeg vil konkurrere i :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du?

Engelsk Setter

Hvorfor valgte du akkurat denne rasen?

Ikke akkurat jeg som valge den, det var familien min.

Den ble valgt fordi den skulle jaktes med, faren min har ikke hatt en annen rasen (første hunden hans kjøpe han når han var 24) og ES var han rase, ingen tvil om hvordan fugelhund det skulle bli.

Hvordan er hunden din?

Jaktinstingt, glad, lykkelig, mye energi, spretten, arbeidsvilig og leken

Er du fornøyd?

Vi er fornøyde med han som fugelhund, familiehund og treningshund :whistle:

Hvilke negative sider/utfordringer er det med rasen?

Det er en rase som må få jakte! Jakter du ikke med en ES, får du en stor byrde.

Min personlige erfaring er at den kan være litt vimsete, og har litt vanskelig for å konsentrere seg.

Hvilken rase kommer du til å velge neste gang du skal ha hund, og hvorfor?

Tror ikke det blir noe flere hunder med jaktinstinkt, iogmed at vi ikke jakter like mye.

Jeg skal ha en mellomstor hund.

Den skal være være ganske "alround" og arbeids vilig.

Kunne tenkt meg Aussie, bc men også dalmatiner og bartedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...