Gå til innhold
Hundesonen.no

kunnskapsnivå i dyrebutikker


Meg

Recommended Posts

Jeg må bare dele min frustrasjon. Når jeg går i dyrebutikker for å kjøpe noe, er det med et håp at de som jobber der faktisk kan mer enn meg om det utstyret/fôret de selger. Men neida..

Deler her en observasjon av en dyrebutikk i Oslo jeg besøkte.

Kunde nr 1) Skal ha gullfisk. Har kjøpt liten bolle på jernia (2-3 L), lurer på hvor mange fisk h*n kan ha oppi. Den ansatte svarer: det går vel en par-tre stk oppi der. Kunden svinser glad og fornøyd ut av butikken med sine nye fisk, og jeg lurte på om jeg burde ha grepet inn

Kunde nr 2) Skal ha utstyr til bitearbeid IPO. "Hva er det" sier den ansatte

Kunde nr 3) Skal ha sele til hunden. Eier må selv finne sele som sitter best, den ansatte var ikke helt sikker

Kunde nr 4 ) (meg) skal ha shampo som fjerner misfarging. Får tilbud om allroundshampo eller White shampo eller almondshampp

Kunde nr 5) Ber om råd om fôr- hva er det beste for min hund (valp). Jenta bak disken mumler ett eller annet om pris vs kvalitet.

Jeg går- orker ikke mer

var innom samme butikken en annen dag, skulle ha refleksdekken til hunden (Siberian). Spurte hva slags størrelse jeg måtte kjøpe til den. Jeg sa den var 58 cm høy. Den ansatte svarer: "Du må nesten ha greie på hva slags størrelse hunden din bruker selv.. " Jeg ble så paff at jeg gikk. Siden har jeg ikke vært der. Hundedyret bruker str s til m i diverse seler, varmedekken etc. og 45 cm rundt halsen, men det rakk jeg aldri fortelle.

(PS. jobbet selv i dyrebutikk en gang.. det var utrolig morsomt, men dog litt lite inntektsbringende)

redigert en gang: la til tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Da tror jeg virkelig du har vært uheldig - har selv jobbet i dyrebutikk i to år, og hadde kunnet hjelpe dere med alt det du nevner, for å si det sånn. :) Det er MYE å sette seg inn i og skal du kunne svare på spørsmål om alle dyr og alle varer skulle du vel egentlig hatt veterinærutdannelse eller doktorgrad i husdyrvitenskap. Men å kunne noe om pruduktene en selger er en forutsetning (basic). Men det tar tid å lære! At man er vinglete i starten får folk nesten bare holde ut med. Det er vel ikke gitt at folk skal kunne innholdsfortegnelser og produksjonsmåte inn og ut på alle varer (mange som omtrent forventer dette).

Jeg tror hvor flink en som jobber i dyrebutikk er har veldig mye med interesse å gjøre. Selv har jeg alltid vært veldig interessert i dyr, og går på universitet og lærer mer, men kan langt i fra alt. Andre bryr seg ikke. Det at en i butikken anbefaler tre fisk i en liten bolle sier vel mer om vedkommendes etiske holdninger til dyrehold enn om kunnskapsnivået spør du meg.

Det MANGE ikke vet (de som ikke har jobbet i dyrebutikk) er at dyrebutikken ikke er noen rådgivningstjeneste. Dere aner ikke hvor mange spørsmål folk forventer å få svar på. Hvorfor har hunden min en kul på låret? Hvorfor spiser ikke kaninen min? Det er ganske frustrerende når folk forventer at jeg skal kunne svare som om jeg var veterinær og blir fornærmet når det er til akkurat et veterinærkontor jeg henviser dem. Men det er litt O.T.

Dette ble mye plapring. Men jeg håper du gir dyrebutikkansatte en sjanse selv om du selv har vært litt uheldig, for vi er like forskjellige som dem som jobber på elkjøp eller i kassa på rimi.

Og forresten.. hadde dere sett sortimentet som finnes å få tak i til dyrebutikkene hadde dere alle skjønt utmerket godt at det er helt umulig å vite forskjellen på den ene sela og den andre eller å vite hvilket kaninfor som er best. Jeg blir helt oppgitt av at det stadig kommer nye varer man må lære å kjenne, jeg. Selv om det er spennende. Det er ikke til å stikke under en stol at bransjen vil tjene penger, så f.eks. å anbefale et merke framfor et annet er noe man sjelden gjør (selv om det er absolutt mest fristende!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg må si meg litt enig med Meg. Ikke at jeg har opplevd så mye negativt, men min erfaring er at de som har kunnskap og kompetanse i en dyrebutikk går hjem kl 16 og kommer du etter det, så står det en tyggegummityggende sekstenåring som ikke vet fram og bak på en rull bæsjeposer engang.. Ja jeg har vært i butikker og spurt om det er poser med eller uten hank, hvor vedkommende måtte ringe butikksjefen for å få svar (i steden for å åpne en rull til 19kr liksom..). Det har ikke bare med manglende kunnskap, men mye med holdning tror jeg. Når jeg går inn i en butikk om det er elkjøp eller dyregod så forventer jeg kunnskap om produkter utover det jeg selv kan lese meg til i annonsen. Jeg forventer også at jeg som kunde er viktig og synes, slik at jeg får hjelp og ikke stadig må hente den tyggegummityggende saken for å stille spørsmål. Mulig jeg er fordomsfull, men jeg syns det er flere ansatte i denne kategorien i dyrebutikker enn både jernia, elkjøp og blomsterbutikken tilsammen. Da vel og merke etter kl 16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså- dette er skrekkeksempelet. Men jeg dog mange tilsvarende opplevelser andre steder.

Dyrebuikker selger dyr og utstyr til dyr. Da er det på sin plass at de gir råd til dem som har kjøpt dyr eller utstyr til dyr.

Jeg har jobbet i dyrebutikk selv. Der ble de som trengte det sendt på kurs. VI SKAL faktisk være til hjelp for kundene våre. Gjelder det helse, henviser vi til veterinær.

jeg er ikke enig i at det er umulig å vite hvilken sele (feks) som passer best til den enkelte hunden og bruksformålet. Jeg forventer at de ansatte kjenner til sortementet sitt og gir råd ut fra det. Det samme gjelder fôr.

Nei, man skal ikke skjære alle over en kam. Det finnes mange flinke folk der ute også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mye forskjellig kompetanse ute å går. Har selv jobbet i en dyrebutikk, men sluttet da sjefen sjøl var helt inkompetent... Dyrene skulle bare ha det minimale av det de skulle ha, for "de skulle være der så kort tid uansett" :) Hun hamstrer og hannhamstrer sto sammen, og det ble unger støtt som ble spist opp av de andre, og det var innavl på det meste av gnagere (men det måtte vi for guds skuld ikke si noe om! :shocked: ) Og han hadde overhode ikke peil på akvarie fisk. Husker det kom ei og lurte hvor mange liter en blågurami trengte, hvor sjefen svarte "man regner en cm fisk pr liter vann.." Jaaaa.. La oss putte en 10 cm stor fisk i en 10 liters bøtte liksom :rolleyes: Husker det kom folk til meg de dagene som jeg jobbet der, fordi de satte pris på min kunnskap og ærlighet... Sånt varmer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må ha endel kunnskap i jobben sin. Vite hva man gjør og kan hjelpe kundene best mulig. Under opplæring er det OK å ikke vite, men da pleier det vel å stå på personen på skilt. Noen spesielle spørsmål kan man jo kanskje lure på, men da kan man prøve å finne det ut enten mens kunden er der ved å spørre/ringe andre fra butikken, eller i ettertid slik at man vet det til evnt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette varirerer veldig fra dyrebutikk til dyrebutikk, samt hvilke ansatte man møter på.

Jeg har fått både god og dårlig hjelp i dyrebutikker, spesielt med for og sånn da vi slet veldig med å finne et for som Bea tålte da hun var valp.. Fant til slutt et valpefor hun tålte, dette fikk jeg hjelp til av både vet, ansatt i dyrebutikk og min egen research..

Andre ganger har jeg fått dårligere hjelp, som da jeg lette etter kløv til Bea i en dyrebutikk hvor vi er faste kunder. Da jeg spurte om de kunne bestille inn et annet merke (noe de sier at de gjør for folk) ble jeg blankt avvist.. de forsøkte heller ikke å hjelpe meg å finne en passende kløv i det merket de hadde. Dette var nylig.. og jeg har ennå ikke kjøpt kløv, ender nok med å bestille på nettet.

Ei jeg kjenner var på jakt etter nytt lysende halsbånd til vofsen sin, fint å ha i mørket. De spurte hva hun skulle med det og hun forklarte at hun syns det er fint å se hunden godt om hun slipper den løs i skogen når det er mørkt.. Vedkommende spurte da om hun gikk tur med hunden midt på natten! Erhm.. Sist jeg sjekket blir det mørkt ganske tidlig på denne tiden av året..

Så ja.. varierende erfaring, men de som jobber i dyrebutikk er jo ikke oppslagsverk heller, i bunn og grunn er de vel butikkselgere og man skal vel ikke forvente at de kan alt.

Det jeg forlanger derimot er at de yter en viss service, og er villig til å hjelpe til med å finne de rette produktene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er fordomsfull, men jeg syns det er flere ansatte i denne kategorien i dyrebutikker enn både jernia, elkjøp og blomsterbutikken tilsammen. Da vel og merke etter kl 16..

Vel... Hvis det ikke er blitt generalisert i denne tråden tidligere, ble det i hvertfall gjort nå. For her tror jeg du tar kraftig feil. Det er mye mer avhengig av det enkelte individet enn av når en person jobber på dagen. Du kan vel ikke mene at "Kari" som jobber i dyrebutikk på dagtid fordi hun havnet der tilfeldig, automatisk har høyere kompetanse enn "Lise" som går på skole, brenner for dyr, tilegner seg kunnskap og engasjerer seg i jobben kun fordi sistnevnte jobber som ekstrahjelp/deltidsansatt/kveldshjelp? Nei, det blir for urettferdig.

Jeg er med på den at man skal kunne forvente et visst kunnskapsnivå av de som jobber i dyrebutikken - men det får være grenser for hva folk kan irritere seg over. Hadde en dyrebutikkansatt anbefalt meg fire ulike sjampoer hvis jeg spurte etter den som er best for min hund, hadde jeg jaggu tatt et valg sjøl og satset på at det var bra (ja, jeg ønsker å forsvare dem som ikke er like sikre/faglig kompetente i bransjen, fordi jeg har vært på nybegynnerstadiet selv, og vet akkurat hvordan det er).

Jeg kan bare snakke for min egen del, men jeg vil tørre å påstå at jeg kan mye og at jeg som person er en bidragsyter hva gjelder å informere og å hjelpe folk som trenger det og som kommer innom min arbeidsplass (det være seg generelle ting og hjelp til valg av riktig vare til spesifikt bruk). Slik ser jeg også på begge mine to deltids-medarbeidere. Mye av årsaken til at vi kan en del, er jo i bunn og grunn interessen for det vi holder på med. En daglig leder med interesse for økonomi, og som drar hjem klokken 16, stiller ikke nødvendig vis sterkest.

Forøvrig er jeg helt enig med det siste Mette&Beatrix skriver nederst i sitt innlegg. Service og vilje er helt grunnleggende uansett hva man jobber med innenfor denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker veldig varierende. Og det kommer jo ganske enkelt av at det jobber forskjellige folk i butikkene. Og det kan jobbe en flink og en lite flink person i samme butikk. Jeg er litt enig med anebanana; man kan ikke generalisere sånn, men samtidig syns jeg at visse ting burde "alle" som jobber der kunne.

Jeg antar at i mange dyrebutikker er det flest hundeeiere (og katteeiere) de får som kunder. Hvis den som jobber der da har fisk og er mest interessert i det, så kan jo sikkert vedkommende mer om fisk enn om hund.. Hvis man derimot får hjelp fra noen som har hund selv, og som er litt aktiv i diverse og kanskje har noen kurs, så kan man få gode svar.

Men jeg har selv vært i mange dyrebutikker hvor de ikke har kunnet hjelpe meg.. Da synes jeg det sier endel om hva de gjør for å få svar; kontakter de noen som vet mer, sier de at de ikke har peiling og at jeg må høre et annet sted, eller lager de opp et svar til meg..? Var for en liten stund siden og skulle lete etter sele til Tulla og forklarte hvilke problem vi hadde hatt med tidligere seler. Da fikk jeg som svar at jeg måtte kontakte andre med springer og høre hva de brukte. Greit nok det forsåvidt, men nå var jeg jo tross alt i en dyrebutikk for hjelp da? :) Da jeg kontaktet en nettbutikk med peiling på seler, fant jeg ut at det var jo nesten en vitenskap.. Så å forvente at "vanlige" folk i dyrebutikk skal kunne en hel masse om seler, var kanskje litt ambisiøst av meg?

Jeg går ofte ut av dyrebutikker med en følelse av å være "halvveis hjulpet". Jeg har fått OK nok svar, men jeg lurer fremdeles på en masse ting. Har etterhvert innfunnet meg med at jeg bare må skaffe infoen selv hvis det er noe jeg lurer på, og heller spørre "eksperter" i stedet for dyrebutikkansatte med mer generell kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunskap nivå i dyrebuttiken er veldig varierene. Jeg har helt sluttet å handle i en kjede dyrebutik hær i byn etter mye rare svar og det gjelder ikke bare en av butikken men alle di har hær i byn. Jeg betaler heller litt mere å handler i hundeutstyrs buttiker. Jeg tror jeg er velig sær når det gjelder hvor jeg handler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte ut av dyrebutikker med en følelse av å være "halvveis hjulpet". Jeg har fått OK nok svar, men jeg lurer fremdeles på en masse ting. Har etterhvert innfunnet meg med at jeg bare må skaffe infoen selv hvis det er noe jeg lurer på, og heller spørre "eksperter" i stedet for dyrebutikkansatte med mer generell kunnskap.

Det jeg kan har jeg lært selv eller av andre dyreentusiaster. Spesielt har jeg lært mye av egne erfaringer og av forum som doggis :) Jeg har aldri blitt tilbudt noe annet enn nettkurs på min jobb, så jeg må lære meg alt selv - og Gud skal vite at det er MYE å lese og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan har jeg lært selv eller av andre dyreentusiaster. Spesielt har jeg lært mye av egne erfaringer og av forum som doggis :) Jeg har aldri blitt tilbudt noe annet enn nettkurs på min jobb, så jeg må lære meg alt selv - og Gud skal vite at det er MYE å lese og lære.

For all del; jeg klandrer ikke noen! Jeg skjønner det er drøssevis av ting å sette seg inn i, og hadde jeg jobbet i dyrebutikk selv, hadde jeg nok interessert meg for, og visst mer om, ting som hadde med hund å gjøre, enn fx fisk og katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i dyrebutikk, og blir flau over kunnskapsnivået i de fleste andre dyrebutikker jeg besøker. Ikke alltid er servicen god heller. Jeg skjønner absolutt hvorfor mange er oppgitt over dette, fordi kunnskap er man nødt til å ha når man holder på med dyr. Dessverre tenker mange bare på salg og penger, og gir gal informasjon fordi det er det som lønner seg for butikken.

Ellers er jeg enig med det Maria skriver. Det å ha interesse for dyrehold tror jeg har mye å si for kunnskapsnivået hos ansatte i dyrebutikker. Derfor mener jeg at man ikke bare skal sette som krav at man skal kunne selge, men også at personen er glad i dyr.

For øvrig kan jeg nevne at Tropehagen Zoo (THZ) skal innføre en slags obligatorisk test som alle ansatte i kjeden må bestå for å i det hele tatt få lov til å jobbe i THZ. Denne testen skal så vidt jeg vet gå ut på bla. stell av dyr og selvfølgelig kunnskap om våre produkter. Dette synes jeg er et strålende tiltak! En annen ting verdt å nevne er at THZ gjevnlig arrangerer kurs for sine ansatte, med det formål å øke kunnskapsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del; jeg klandrer ikke noen! Jeg skjønner det er drøssevis av ting å sette seg inn i, og hadde jeg jobbet i dyrebutikk selv, hadde jeg nok interessert meg for, og visst mer om, ting som hadde med hund å gjøre, enn fx fisk og katt.

Selvsagt :)

Og fisk.. Det er et eget studie på universitetet! Hehe. Fy flate så mye det er å vite om fisk (arter, sammensetning, trivsel osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i dyrebutikk, og blir flau over kunnskapsnivået i de fleste andre dyrebutikker jeg besøker. Ikke alltid er servicen god heller. Jeg skjønner absolutt hvorfor mange er oppgitt over dette, fordi kunnskap er man nødt til å ha når man holder på med dyr. Dessverre tenker mange bare på salg og penger, og gir gal informasjon fordi det er det som lønner seg for butikken.

Ellers er jeg enig med det Maria skriver. Det å ha interesse for dyrehold tror jeg har mye å si for kunnskapsnivået hos ansatte i dyrebutikker. Derfor mener jeg at man ikke bare skal sette som krav at man skal kunne selge, men også at personen er glad i dyr.

For øvrig kan jeg nevne at Tropehagen Zoo (THZ) skal innføre en slags obligatorisk test som alle ansatte i kjeden må bestå for å i det hele tatt få lov til å jobbe i THZ. Denne testen skal så vidt jeg vet gå ut på bla. stell av dyr og selvfølgelig kunnskap om våre produkter. Dette synes jeg er et strålende tiltak! En annen ting verdt å nevne er at THZ gjevnlig arrangerer kurs for sine ansatte, med det formål å øke kunnskapsnivået.

hurra for tropehagen! Samtidig er jeg litt oppgitt over dem også, de fører mye "dill" av hundeutstyr. Og ikke alltid av den beste kvalitet (det der Karliemerket ei heller richo har jeg ikke sansen for, utstyr jeg har hatt av de to merkene har jeg måttet bytte ut relativt raskt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever til stadighet at kunnskapsnivået er veldig varierende. Det verste jeg har opplevd var når jeg skulle kjøpe en sele til Border collien min. Jeg forventer at ALLE som jobber i en dyrebutikk vet hva en border collie er, ja faktisk. På lik linje som at de bør vite hva en Schäferhund og en Golden er. Da fikk jeg til svar "hva kalte du rasen sa du? Jeg vet ikke hvordan de ser ut, men skal se i listen min. Hvordan skrives rasens navn?". Jeg rygget fint ut av butikken...

Jeg mener at skal man jobbe i en dyrebutikk (som selger dyr) bør man vite det grunnleggende om gnagere, hund, katt og fisk.

Det er det samme som at man bør vite kodene på bananene, potetene og eplene om man skal jobbe i kassen på Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd både lite kunnskapsrike som jobber i dyrebutikker og altfor kunnskapsrike, disse kan også bli litt for mye for meg.

Opplevde en gang å komme i en butikk og skulle kjøpe en ting, men denne kunnskapsrike mente noe helt annet og jeg fikk nesten ikke lov til å kjøpe det jeg skulle ha, endte med at jeg kjøpte det den kunnskapsrike ville at jeg skulle kjøpe og det ble BOM <_<

Jeg er veldig fornøyd når jeg kommer i en butikk og personalet er på midten av de to jeg nevner over her, da er det ok handle.

Når det gjelder kløver og seler så skjønner jeg at personalet blir litt usikkre, iallefall på størrelser, da burde de få kunden til å ta med seg hunden sin i butikken så de er sikre på at de får riktig størrelse.

Vet at noen butikker selger ikke seler eller kløver til kunder uten at hunden er med og får prøvd utstyret først, syntes det er en god rutine, tenk så mange hunder som går med feiltilpassede seler og kløver... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet som oftes alltid hva jeg er ute etter når jeg skal i dyrebutikken og liker helst å finne frem selv. Når jeg kommer inni butikken komme de som oftes bort til meg å spør om jeg trenger noe hjelp. Jeg har ofte med hunden slik at jeg slipper å spørre: tror du denne selen passer til en papillon osv.

Var en gang jeg var på dyrebutikk xxx og skulle ha meg sporflagg. Gikk å leita i bruks"avdelingen", men fant ingen sporflagg, så jeg gikk bort å spurte.

Gutten på sikkert 16 år vridde øynene når jeg spurte om han hadde sporflagg. Hva er det? Spurte han. Flagg (evt markører) som du har i sporet for å merke opp vinkler ol, svarte jeg. Jeg tviler STERKT på at han noen gang hadde hørt om spor før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at enkelte butikkarbeidende har mangel på kunnskap,men etter selv å ha jobbet i en butikk der man selger alt innen hagestell,gjødsel,møbler så kan jeg fortelle at det er litt av et opplegg å sette seg inn i.

De vil ha deg på gresklipperkurs,hagemøbelkurs,hageredskapskurs,og for ikke å snakke om kurs som gjelder alle mulige barktyper,gjødsel,og ulike sprøytepreparater.

En dyrebutikk inneholder ganske mye,og man få utrolig mye rare og vanskelige spørsmål iløpet av en dag.

Det er helt umulig å vite alt om alt i en sånn butikk hvor utstyr og innhold varierer så til de grader.

Og faktisk så mener jeg at man bør ha ihvertfall litt peiling på hva man vil ha selv.

Folk som skal ha levende dyr og utsyr som feks:fisker,kaniner,hesteutsyr,hamster,fugl ,hundeutstyr bør vite såpass om dyret de vil ha,eller har(hvis de skal ha utstyr)at de selv kan vite litt om hva de trenger.

For å ta eksempel på butikken jeg var i igjen..Det er så mye saker der,og hvordan kan folk virkelig forvente at man skal ha kurs som gjelder alt det der?Det er faktisk butikksjef som står for opplæring av de ansatte,og som skal gi dem kurs og kunnskaper om ulike saker.Og det er slett ikke alltid at disse gir arbeiderne de kurs de trenger.Ofte får man de også lenge etter man begynte,og kvaliteten på kursene er så som så.

For ja,jeg mener ikke at man skal være helt grønn.Men hvor går dette kravet om hva man skal vite eller ikke vite?

Neste gang du går i en butikk så se på hver eneste lille ting og tenk på det de har.

Vær sikker på at de fleste butikkarbeidere føler seg utilpass når de ikke kan svare.

Jeg anbefaler at hvis man skal ha akvarie,så tilegner man seg den kunnskap som er nødvendig før man går i butikken.

Folk forventet helt ærlig at jeg skulle vite alt om hagestell,hvilket middel de skulle bruke osv.

Skulle ønske jeg visste,men vi hadde våre kurs vi.

Ellers kjenner jeg folk som jobber i maling og bygg butikker.Det er klart disse skal ha peiling på malingstyper,og byggverk/materiale osv.Men skal man virkelig kunne vite hvilken farge folk skal ha på veggen?

Folk er ganske krevende,og enkelte krever at en byggkjøp arbeider har en liten opppussingsagent/designer i magen.

Så..

Hvis jeg skal ha akvariefisk en dag,så anser jeg det som min plikt å vite mest mulig om dette selv før jeg drar for å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'klippe masse*

Jeg går ofte ut av dyrebutikker med en følelse av å være "halvveis hjulpet". Jeg har fått OK nok svar, men jeg lurer fremdeles på en masse ting. Har etterhvert innfunnet meg med at jeg bare må skaffe infoen selv hvis det er noe jeg lurer på, og heller spørre "eksperter" i stedet for dyrebutikkansatte med mer generell kunnskap.

Jeg tror at mange føler det slik, halvveis hjulpet! Dyrebutikkansatte skal ha jobbet i noen år for å få oversikt over hele sortimentet sitt, og plutselig bytter de leverandør, og må lære alt på nytt... ikke den letteste bransjen å oppdatere seg på...

For øvrig kan jeg nevne at Tropehagen Zoo (THZ) skal innføre en slags obligatorisk test som alle ansatte i kjeden må bestå for å i det hele tatt få lov til å jobbe i THZ. Denne testen skal så vidt jeg vet gå ut på bla. stell av dyr og selvfølgelig kunnskap om våre produkter. Dette synes jeg er et strålende tiltak! En annen ting verdt å nevne er at THZ gjevnlig arrangerer kurs for sine ansatte, med det formål å øke kunnskapsnivået.

Sannhet med modifikasjoner, vil jeg påstå. De har allerede masse kurs tilgjengelig for sine ansatte, men det er helt opp til butikkeier om de skal få reise eller ikke. Vet om TH ansatte som har jobbet i 10 år, og ikke vært på et eneste kurs, og heller ikke blitt tilbydd det. Alle de store leverandørene av for og utstyr inviterer også til kurs og foredrag, men de er opp til butikkeier om de vil betale ansattes reise og opphold... Reglene i kjeden er vel og bra, men siden veldig mange av butikkene er franchise, blir det litt hipp som happ om hvem som får oppdatert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss her sitter jo på en del kunnskap, og da er det jo veldig lett at folk faller litt igjennom andre steder. Men, uansett hvilken butikk jeg går inn i, så forventer jeg faktisk kunnskap om det de selger. Uansett om det er en TV, en bil eller utstyr til en kanin.

Skrekkeksempelet mitt ang kunnskap av dyrebutikkansatte har vært oppe på sonen før. Om damen som mente bastant at Chihuahua egentlig ikke var en hund, og fikk ødelagt beina om den måtte gå selv... Dette er jo virkelig ekstremt da, men den manglende kunnskapen synes jeg går igjen i for mange butikker. Kunnskapen begrenser seg ofte til "hvordan få solgt mest mulig". Det er langt mellom de som faktisk både kan det de selger, og har litt kunnskaper utover det. Og ja, jobber man med dyr, så skal man kunne forvente en del kunnskaper om nettopp dyr. Tviler litt på at man får jobb på Elkjøp for å selge TVer om man så vidt klarer å finne påknappen på TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...