Gå til innhold
Hundesonen.no

kunnskapsnivå i dyrebutikker


Meg

Recommended Posts

Problemet med dyrebutikkene og ansatte er at det er vanskelig å få tak i gode nok folk, som er villige til å ikke ha verdens beste lønn samtidig som arbeids tiden ikke er den gunstigste.

Noen holder ut lenge, andre ikke fullt så lenge. Det er absolut ingen jobb å bli rik på, tro meg jeg vet...

Som ansatt har man et vannvittig bredt spekter man skal kunne noe om, alt i fra div fiskesykdommer(noe som er et veldig sært tema) til hundeoppdragelse.

Man skal kunne alt innen for hvert felt også(noen som er veldig gode på alt som gjelder hund her inne, fra oppdrett til utstilling, brukshund, agility, rapport osv?), og så skal man tydeligvis vite hva slags str hunden din bruker i halsbånd og sele også? Vet du hvor mange forskjellige str som finnes? Noen har str fra s-XXL, andre fra 50cm-130cm, andre igjen har en serie for store og en for små hunder. Noen måler halvstrupene helt uttrekkt, andre når de er igjenstrupt.

Og hvordan skal jeg kunne vite om akkurat den hunden er stor eller liten for sin rase, hva eieren sier kommer jo helt ann på eier sin oppfatning. Noen har jo aldri inegn formening om hvordan den er i forhold til andre...

Og når de ta kommer til stykket og man har brukt godt laaaang tid på kunden og gjordt så godt en kan, så synes elvfølgelig kunden at alt i dag er så dyrt, når de må betale 220,- for en bra sele liksom?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Ei jeg kjenner skulle starte hestebutikk og jeg sa "skjønner ikke at du tørr det, for du må jo faktisk kunne noe om det du selger" svaret jeg fikk var "Jeg selger hesteutstyr, jeg selger ikke kunskapen min!"

Jeg ble ganske oppgitt av svaret og det gikk ikke lenge før jeg fikk en tlf av hun at hun hadde en kunde inne som hadde islandshest som ikke ville tølte og lurte da på om JEG vist hva som hjelp, sikkert fordi jeg har islending selv men jeg viste faktisk ikke hva som var lurest så desvrre var ikke jeg den rette å spørre.

Dette er virkelig mangel på erfaring og jeg synes ikke uerfarene folk skulle selge utstyr de ikke vet hvordan brukse, for bruker man utstyr feil eller har feil str ødlegger det hesten , hunden eller andre dyr mer enn det hjelper.

Er mange flinke dyrebutikker og hestebutikker men er også noen dårlige desverre som trekker ned inntrykket av dyrebutikker generelt. synd men sant;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kan jeg nevne at Tropehagen Zoo (THZ) skal innføre en slags obligatorisk test som alle ansatte i kjeden må bestå for å i det hele tatt få lov til å jobbe i THZ. Denne testen skal så vidt jeg vet gå ut på bla. stell av dyr og selvfølgelig kunnskap om våre produkter. Dette synes jeg er et strålende tiltak! En annen ting verdt å nevne er at THZ gjevnlig arrangerer kurs for sine ansatte, med det formål å øke kunnskapsnivået.

Stemmer. :) Er det i THZ du jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye dårlig kunnskap der ute, men nå tror jeg vi her inne kan ganske godt over middels om hund og muligens dyrehold generellt. Det er helt i orden at de ikke vet, men de skal vite at de ikke vet og være ærlig med det. Ikke lyve, for å få en fornøyd kunde der og da.

Ærlighet varer lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for stor variasjon i kvaliteten på folk som jobber i dyrebutikker, jeg forventer også at de har en viss kunnskap. Det er snakk om en detaljhandel, og da bør de kunne en god del, på lik linje med folk som jobber på apotek. Kan man ikke svare, så får man heller si beklager, kan ikke hjelpe, men kan undersøke, også da høre med noen andre eller lignende. Man kan ikke vite alt, men en viss yrkesstolthet skal man ha, man kan ikke bare si noe for å si det, og man skal heller ikke være uhøfflig.

Jeg har opplevd forskjellig service, og en butikk går jeg ikke i, med mindre det er en spesiell som er på jobb, da reiser jeg heller lenger for å få den service jeg forventer.

Selv om det er mye å sette seg inn i, og alle kan ikke lære seg alt, så bør det ikke være noe problem i å sette seg inn i det generelle innen alt, og dermed vite litt om standard størrelse på "standard" hunder.

Og er man under opplæring, så bør det virkelig gå tydelig frem ved hjelp av et skilt på vedkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye dårlig kunnskap der ute, men nå tror jeg vi her inne kan ganske godt over middels om hund og muligens dyrehold generellt. Det er helt i orden at de ikke vet, men de skal vite at de ikke vet og være ærlig med det. Ikke lyve, for å få en fornøyd kunde der og da.

Ærlighet varer lengst.

kunne ikke vært mer enig.

mye bedre å si at man ikke vet, og at man evt kan sjekke det , ennå bare late som.

Kundene liker mye bedre at man er ærlig.(Vel, om det meste i alle fall... "jo da nusse er veldig søøøt!!")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i dyrebutikk, og jeg kan ikke mye om gnagere, fisk eller fugler. Men jeg prøver hvertfall å lære! Det er alltid noen som kan alle områdene i butikken på jobb, og hvis noen spør meg om hva som er den beste sanda til en papegøye eller hvilke fisker de kan ha sammen, så sier jeg at det vet jeg faktisk ikke, men jeg skal få tak i noen som vet. Så blir jeg alltid med, så jeg kan høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i en hestebutikk og da hjelper jeg kunder med det meste. Ang. størrelser, så hjelper jeg dem så godt jeg kan men sier at jeg ikke kan garantere noe så får de heller prøve og så bytte hvis det ble feil.

Men mener også at man bør kunne spørre de ansatte hva de anbefaler, deres meninger. Men akkurat å spørre om hvorfor hunden til har en kul på låret.. vel det tror jeg også er et dyrlege spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på Zoo hver mandag via ungdomskolen (mange år siden dette).

Jeg spurte om ALT mulig rart.. Det gjorde også at jeg fikk erfaring, og kunne svare på kundens spørsmål! :P

Håper virkelig det er slik at de spør sjefen/de andre ansatte når det er noe de er usikre på.. Det gjør hvertfall jeg, og jobber i KLESbutikk liksom. Ringer for den minste ting hvis jeg er i tvil om noe :P

Dessverre er det uerfarne folk overalt. Jeg møter stadig på sure og kjipe ansatte i butikk. Jeg prøver å være vennlig, og prater gjerne hull i hodet på kunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vel... Hvis det ikke er blitt generalisert i denne tråden tidligere, ble det i hvertfall gjort nå. For her tror jeg du tar kraftig feil. Det er mye mer avhengig av det enkelte individet enn av når en person jobber på dagen. Du kan vel ikke mene at "Kari" som jobber i dyrebutikk på dagtid fordi hun havnet der tilfeldig, automatisk har høyere kompetanse enn "Lise" som går på skole, brenner for dyr, tilegner seg kunnskap og engasjerer seg i jobben kun fordi sistnevnte jobber som ekstrahjelp/deltidsansatt/kveldshjelp? Nei, det blir for urettferdig.

Nå snakket ikke jeg om rettferdighet og urettferdighet eller generalisering, jeg fortalte om MIN erfaring med ansatte i dyrebutikker som jeg har handlet i. Om du følte det som en generalisering, så var det vel ett sted skoen trykket da.. For jeg har ikke opplevd Lise på mine turer i butikken og den Kari jeg har møtt, det er den personen som eier/driver butikken, som har som hovedoppgave å få fornøyde kunder slik at butikken overlever. Lise med sin hubbabubba er vel etter mitt syn ikke hverken spesielt engasjert eller kunnskapsrik. Men mulig igjen at det er anderledes mange andre steder.

Jeg er med på den at man skal kunne forvente et visst kunnskapsnivå av de som jobber i dyrebutikken - men det får være grenser for hva folk kan irritere seg over. Hadde en dyrebutikkansatt anbefalt meg fire ulike sjampoer hvis jeg spurte etter den som er best for min hund, hadde jeg jaggu tatt et vlg sjøl og satset på at det var bra (ja, jeg ønsker å forsvare dem som ikke er like sikre/faglig kompetente i bransjen, fordi jeg har vært på nybegynnerstadiet selv, og vet akkurat hvordan det er).

Jaha, så når jeg kommer i din dyrebutikk og skal ha sal til min hest som er bred som en badeball og flat som en planke, så burde jeg egentlig bare plukke en, siden du kan tilby meg flere forskjellige merker? Og egntlig ikke kan så mye om dem, fordi du er nybegynner?

Jeg kan bare snakke for min egen del, men jeg vil tørre å påstå at jeg kan mye og at jeg som person er en bidragsyter hva gjelder å informere og å hjelpe folk som trenger det og som kommer innom min arbeidsplass (det være seg generelle ting og hjelp til valg av riktig vare til spesifikt bruk). Slik ser jeg også på begge mine to deltids-medarbeidere. Mye av årsaken til at vi kan en del, er jo i bunn og grunn interessen for det vi holder på med. En daglig leder med interesse for økonomi, og som drar hjem klokken 16, stiller ikke nødvendig vis sterkest.

Fint for deg, kan du ta tyggegummityggende Lise i opplæring ett par uker, siden hun tydeligvis trenger det ;-)

Forøvrig er jeg helt enig med det siste Mette&Beatrix skriver nederst i sitt innlegg. Service og vilje er helt grunnleggende uansett hva man jobber med innenfor denne bransjen.

Det er en klisjee i alle bransjer man ønsker å tjene penger det.

Det forunderlig er at i mitt nærområde så er Felleskjøpet den butikken som har absolutt alt til alle enten det er høner, gris hund eller småfugl, enda så kan de som jobber der det meste om det meste de har i sitt utvalg. Og det de ikke har, det skaffer de faktisk nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket ikke jeg om rettferdighet og urettferdighet eller generalisering, jeg fortalte om MIN erfaring med ansatte i dyrebutikker som jeg har handlet i. Om du følte det som en generalisering, så var det vel ett sted skoen trykket da.. For jeg har ikke opplevd Lise på mine turer i butikken og den Kari jeg har møtt, det er den personen som eier/driver butikken, som har som hovedoppgave å få fornøyde kunder slik at butikken overlever. Lise med sin hubbabubba er vel etter mitt syn ikke hverken spesielt engasjert eller kunnskapsrik. Men mulig igjen at det er anderledes mange andre steder.

Jeg har personlige erfaringer også med det motsatte - så da kan vi i alle fall konkludere med at det finnes både inkompetente Liser og Kari'er? Jeg tror virkelig det er veldig individavhengig, som sagt.

Jaha, så når jeg kommer i din dyrebutikk og skal ha sal til min hest som er bred som en badeball og flat som en planke, så burde jeg egentlig bare plukke en, siden du kan tilby meg flere forskjellige merker? Og egntlig ikke kan så mye om dem, fordi du er nybegynner?

Vi selger ikke hesteutstyr hos oss, men hadde du spurt meg om hvilket halsbånd du skulle velge til bikkja di kunne jeg gitt deg god hjelp - jeg kaller meg ikke nybegynner etter snart to år i bransjen. Selv om jeg snakker for nybegynnere og synes man skal gi dem en sjanse.

Fint for deg, kan du ta tyggegummityggende Lise i opplæring ett par uker, siden hun tydeligvis trenger det ;-)

Det er vel ingen som tviler på at det finnes hubbabubba-Lise i flere dyrebutikker? Men at de finnes i alle butikker etter klokken 16 har jeg vanskelig for å tro.

Det er en klisjee i alle bransjer man ønsker å tjene penger det.

Æsj, ja, service trenger man vel ikke?

For min del handler ikke det å jobbe i dyrebutikk om å selge mest mulig eller om å selge varer jeg selv ikke står inne for at er av god kvalitet og av nytte for kunden. Jeg selger som om jeg skulle ha kjøpt varene selv - jeg ønsker ikke å bli anbefalt ting som ikke fungerer, ikke passer eller liknende. Da er det bedre at selger sier at dette har jeg ikke peiling på. Selv er jeg av typen som omytrent snakker hull i hodet på kunder og spør hva slags dyr de har osv. osv. Det verste er at det virker som at folk setter pris på dette. Er ikke det en viss service/god kundebehandling? Hadde ikke du selv satt pris på at folk var interessert i å yte litt ekstra for deg? Jeg tror ikke det kun er en klisjè.

Det forunderlig er at i mitt nærområde så er Felleskjøpet den butikken som har absolutt alt til alle enten det er høner, gris hund eller småfugl, enda så kan de som jobber der det meste om det meste de har i sitt utvalg. Og det de ikke har, det skaffer de faktisk nesten uansett.

Vi opererer på den måten at vi skaffer det kunden vil ha om vi har tilgang til det, og det ser jeg på som en forutsetning for å drive en bra butikk. Og at felleskjøpets ansatte kan mye er ikke så rart - FK har strenge krav til ansettelse hva gjelder kunnskapsnivå. Og godt er det! Men man må jo se realistisk på det - ikke alle butikker har tilgang på godt kvalifiserte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man f.eks. spør de ansatte i en dyrebutikk om ett for som har tilnærmet "x% fett og y% protein" og får beskjed om at det er det bare valper som skal ha... Ja da blir man oppgitt. Og å spørre om børster, shampoo og div utstyr har jeg sluttet med.

MEN det er også de som jobber i dyrebutikker (og andre typer butikker) som setter seg inn i det som selges og som kommer med forslag, tips og råd. Jeg har både opplevd de med "hubbabubba'n" hengende langt nedpå haka og de overivrige som ikke hører når man sier hva man ønsker. Derfor er det veldig skjeldent jeg drar innom slike butikker, noen få favoritter har jeg, men drar kun innom når det er noe hundene virkelig trenger (for jeg hater shopping, uansett om det er hundeutstyr, klær eller mat)... Fôr kjøper vi hvor de har 99% hundeutstyr/hundefôr og kun unntaksvis i "vanlige" dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet i 2 dyrebutikker ( i 1,5 år i hver) og svarte KUN på de spørsmålene jeg var 100% sikker på. hvis jeg ikke visste svaret sa jeg: et lite øyeblikk så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å finne ut av det, sånn at jeg ikke gir deg feil svar. Noe kundene satte store pris på. D verste jeg vet er når folk i dyrebutikk bare svarer noe bare for å svare noe liksom. Er jo helt på tryne. Er dessverre veldig lavt kunnskapsnivå i flere dyrebutikker ja... Er man under opplæring så er man nødt til å si d til kunden og så gjøre d beste for å gi kunden et ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dypt enig i at en viss kompetanse innen faget er meget viktig. Dersom jeg som nybegynner har tenkt å begynne med en viss type hundesport føler jeg at jeg har rett til å få tilstrekkelig informasjon om de produkter som angår sporten. Og da vil jeg ha info om kvalitet, pris, hvilke andre alternativer det er, og hvilken som passer min hund og min treningsmetode. Er så heldig å ha en dyrebutikk her på stord der butikkeieren har hund av samme rase som meg. Jeg føler begge butikkene er flotte. Men er bare et par ansatte hos THZ jeg synes har en passende kunnskapsnivå, resten er bare ungdommer med tung mascara som skuler på meg når jeg kommer inn. Spør om de har den og den type fòr og de svarer: "Nei det tror jeg ikke". TROR?? De skal VITE. I den andre butikken er det ofte yngre ungdommer som stammende spør om jeg trenger hjelp, som om jeg er en rasende sinting på 250 kilo. Jeg er en snarer en meget forvirret høne i en mye lettere vektskala. Ikke har disse noen viten om hva som befinner seg hvor i butikken. Er flott med en oblikatorisk kunnskaps test hos THZ. Dette kommer til få kundetallende til å skyte til værs,antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært "akutt-hjelp" (når det var sykdom og som regel ikke mer enn 1 time pr gang) på en dyrebutikk på ett lite sted. Er oppvokst med trekkhunder, undulater og akvarium. Og når kundene spurte om det jeg hadde kunnskap om, fikk de svar. Fikk jeg spørsmål om det jeg ikke hadde "peiling" på, svarte jeg: "Jeg er innkallt for å hjelpe til i en times tid. Så om du har mulighet til å komme innom litt senere, så er det ansatte her som kan hjelpe deg". Det var som regel aldri noen problemer med det (var jo eneste dyrebutikken på det stedet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært i så veldig mange dyrebutikker. Jeg pleier og sjekke ut ting på nettet først og så drar jeg og finner det jeg vil ha somregel. Men det jeg opplever en del er at da de ikke har varen inne og må bestille så prøver de og selge meg en annen vare en det jeg vil ha. Det har irritert meg en del.

F.eks hundefòr. "Nei det har vi ikke men vi har en annen typer der, og det er akkurat det samme fòret bare forskjellige merker"! Rikitg nok noe med kunnskaper og gjør det og.

Jeg skulle riktig nok ha Eukanuba Rottweilerfòr men ble heller anbefalt til og kjøpe Sportsmann Pride.

Skulle chippe bikkja mi til en veterinær som også hadde butikk, men jeg hadde ikke med stamtavle og da fikk jeg ikke lov! WTF? Det var siste og eneste gangen jeg var der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Skulle chippe bikkja mi til en veterinær som også hadde butikk, men jeg hadde ikke med stamtavle og da fikk jeg ikke lov! WTF? Det var siste og eneste gangen jeg var der!

Kanskje vet bare ville være sikker på at du virkelig eide hunden du ville chippe i ditt navn? Helt rett gjort av vet, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle chippe bikkja mi til en veterinær som også hadde butikk, men jeg hadde ikke med stamtavle og da fikk jeg ikke lov!

Måtte du ha med stamtavle for å kjøpe mat?

Kanskje vet bare ville være sikker på at du virkelig eide hunden du ville chippe i ditt navn? Helt rett gjort av vet, mener jeg!

Da ville jeg isåfall ha sett kjøpskontrakten :x

Tror ikke eierens navn står på stamtavla og den kan godt være falsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg isåfall ha sett kjøpskontrakten :x

Tror ikke eierens navn står på stamtavla og den kan godt være falsk

Eiers navn står på stamtavla ja, og den er nok ikke så lett å forfalske! Har du sett en NKK stamtavle noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, en av mine første jobber var på en lokal dyrebutikk. Mamma bare spurte om jeg kunne få jobb der, når hun var innom og kjøpte for - og det fikk jeg, som lørdagshjelp..

Det var veldig lite å gjøre der, siden butikken ikke var så veldig bra.. Det ble til at jeg satt mye på kontoret å leste i boka mi. Det var mange kunder som skulle ha feks proplan. Så hadde vi ikke mer igjen av adult foret. Jeg ringer til butikkeier for å høre når vi får neste levering, og det skulle vi få på tirsdag. På tirsdag kommer kunden tilbake.. ikke noe for... og sånn kunne ukene gå - hjelpes :P

Jeg kunne ikke nok om produktene heller, siden opplæringen ikke var den beste.. Det var direkte flaut å jobbe der..

Det det gikk mest av var griseører og hundeposer for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vet bare ville være sikker på at du virkelig eide hunden du ville chippe i ditt navn? Helt rett gjort av vet, mener jeg!

Er jo et poeng..

Måtte du ha med stamtavle for å kjøpe mat?

Nei!

Og ikke minst hundens reg nr tenker jeg :icon_cry:

Hva med blandingshunder som ikke har regnr eller stamtavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd både ansatte med og uten kompetanse.

Men det jeg faktisk synes er verst, er at dyrebutikker ikke tar inn arbeidssøkere med kompetanse og interesse. Da jeg gikk på VGS, var jeg oppdatert på det meste innen smådyr, fisk, sykdommer, for, trening, generelt det meste. Jeg søkte i ganske mange dyrebutikker etter jobb som ringevikar og ekstrahjelp, men de fleste knapt nok så på søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...