Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat


PsychoLynx

Recommended Posts

Når dere klipper/fikser pelsen på og rundt ørene, skal alt det "kreppa" håret bort da? Har ikke funnet noen gode eksempler.

Er jo her http://www.leading-angels.dk/pelspleje.htm men ser ikke så godt på det øret.

Du kan jo sjekke denne siden.

Gjør eg megselv en bjørnetjeneste ved å skaffe meg aussie?

Belger/aussie kombinasjon=dårlig????

Bestevennen til min aussie er en belger (malle) og de går veldig godt overens. Leker mye på samme måten og har en skikkelig god tone. Vil du ha en arbeidshund med klovnerier, kan en aussie vær ypperlig :blink:

Hvis du bor på Østlandet har du sjansen til neste helg å få møte et stort knippe norske aussier, da aussieklubben har 10 års jubileum hvor det blant annet lørdag er uofesiell utstilling. Mange kompetente mennesker å snakke med også. Det arrangeres på Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Men hvordan utstyr skal man bruke for å klippe pelsen bak ørene? MÅ man ha en tynnesaks til 800,- ?! Jeg har ingen sånne sakser jeg.. Har ikke råd til noe sånt på en god stund heller slik ting ser ut nå. Damn, det skulle jeg tenkt på før jeg skaffet meg pelshund! :rolleyes:

Her om dagen merket jeg at My hadde en sånn klump bak det ene øret, hvor pelsen hadde begynt å tovet seg. "ÅNEI" tenkte jeg, og utstillingen og alt som vi skal på i slutten av mnd raste igjennom hodet mitt i 140km/t. Men så begynte jeg å rive i den, og satt der en goood stund og fikk til slutt klipt den helt vekk. Det vises faktisk ikke at jeg klipte vekk mye pels der, faktisk syns jeg hun fikk fine ører etterpå. Hun begynte vel kanskje å få litt dreads :blink: Klipte vekk litt fra det andre øret og, men tenkte jeg skulle ta en ny omgang med saksa idag. Tror ikke jeg tør å klippe vekk all den "kreppa" pelsen, men iallefall en del av den?

Dette er vel sånt de egentlig skal snakke om under et av foredragene også. Får man ha med bikkja inn der da tro? Kanskje jeg finner noen som kan vise meg på My, hvis ikke alle er opptatt med sine egne hunder da.. Kanskje de har en saks å anbefale meg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte effilerings saks og vanlig saks til 89 kr på Spar Kjøp jeg... De holder LENGE til den vesle trimminga som er på aussien :blink: Så nei, du trenger ikke betale 800 kr for en saks.

I tilegg har jeg en annen som jeg ga 100 for... Den er enkel, den andre er dobbel. Så du finner billige, Anniken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte også to billige sakser for noen år siden og de fungerer fint. Men jeg har lært at bak ørene er det greiest å nappe. Blir penest da, visstnok.

Men hva når ingenting er løst? :blink: Hun har nok av kreppet pels som er lysere enn den andre pelsen, noe som sier meg at det kanskje er gammel og slitt pels.. Men den sitter alikevel fast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva når ingenting er løst? :blink: Hun har nok av kreppet pels som er lysere enn den andre pelsen, noe som sier meg at det kanskje er gammel og slitt pels.. Men den sitter alikevel fast :D

Jeppe har også kreppet myk pels bak ørene som floker lett. Jeg klipper med effileringssaks for å jevne det ut lit så ikke det blir så fjonete. Ellers passer jeg på å ha i balsam og gre pelsen ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva når ingenting er løst? :blink: Hun har nok av kreppet pels som er lysere enn den andre pelsen, noe som sier meg at det kanskje er gammel og slitt pels.. Men den sitter alikevel fast :D

Tja? Løsner det ikke noe hår uansett? Bare noe hår av gangen... Jeg vet ikke, jeg, er ikke så inne på pelsstellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderte aussie og endte med belger, og syns belgeren din er "kjedelig", så er det vel ingenting i veien for å prøve aussie neste gang? Hvis du liker å trene vil den jo ikke være bomtur hvis du har lyst til å drive med agility og lp.

Tror eg er redd for å få utfordringer. Men eg må ha glemt hvor mye Ace gjorde av seg for noen år siden.. :blink: Han er blitt kjedelig. Ingen spillopper, ingen klovning... bare voksen.

Men aussien vurderes jo sterkt da, som hund nr 2...

Bestevennen til min aussie er en belger (malle) og de går veldig godt overens. Leker mye på samme måten og har en skikkelig god tone. Vil du ha en arbeidshund med klovnerier, kan en aussie vær ypperlig :D

Hvis du bor på Østlandet har du sjansen til neste helg å få møte et stort knippe norske aussier, da aussieklubben har 10 års jubileum hvor det blant annet lørdag er uofesiell utstilling. Mange kompetente mennesker å snakke med også. Det arrangeres på Gjøvik.

Ja mener å huske at aussier og belger har mye samme "språk"...

Eg bor nok på den rette siden av fjellet, ellers skulle eg tatt meg en tur! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mener å huske at aussier og belger har mye samme "språk"...

Eg bor nok på den rette siden av fjellet, ellers skulle eg tatt meg en tur! :blink:

Å, iiik! :D Jeg ser jo nå at du skriver nynorsk (er vel ingen på andre siden av fjellet som gjør det?!). Synd du ikke har muligheten til å komme på treffet, da, men det er jo noen meget hyggelige aussier i Bergen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig herlige, IW! Flott kamerat bilde!

Skal se om jeg får lagt inn et dårlig mobil bilde av Psycho som tvangskoser Bridie her. kommer tilbake til det etterpå :blink:

Ang pels bak ørene.. Jeg bruker effilerings saks når jeg tar det jeg.. Klipper helt inntil og vekk med alt. Men liker vel Bridie'n bedre med rufsetufse :D

Nå ser hu jo ikke ut stakkar, siden hu er barbert HELT bak ørene, et stort stykke på begge sidene pga utslett, i tilegg er hu flekkvis klippet på begge beina og brystet pga Buffy-tenner :P Stakkars skabbete hunden min som skal på aussie jubileum om 1,5 uke! Jeg som tilogmed vurderte å stille henne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å si at en ku spiste opp pelsen hennes på toten eller noe :blink:

Jeg syns ikke man skal klippe så mye av ørene.. Jeg syns ikke ørene skal se helt runde ut, og være kortklipte både foran og bak. Det blir ikke helt "aussie" i mine øyne. De skal se litt rufsete ut i flekkene :D Eneste jeg syns man skal klippe godt er beina.. Men jeg syns ikke det er så fint å se "nyklipte" haser heller! Jeg er kanskje litt rar.. Men det ser fort veldig "klipt" og "skulptert" ut - og iallefall ikke naturlig.

IMG_9750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å si at en ku spiste opp pelsen hennes på toten eller noe :blink:

Jeg syns ikke man skal klippe så mye av ørene.. Jeg syns ikke ørene skal se helt runde ut, og være kortklipte både foran og bak. Det blir ikke helt "aussie" i mine øyne. De skal se litt rufsete ut i flekkene :P Eneste jeg syns man skal klippe godt er beina.. Men jeg syns ikke det er så fint å se "nyklipte" haser heller! Jeg er kanskje litt rar.. Men det ser fort veldig "klipt" og "skulptert" ut - og iallefall ikke naturlig.

IMG_9750.jpg

Enig i at det skal være litt rufestufs :D Ikke laaange lokker, men noe rufs. Jeg er ganske nas på å klippe halen og synes velfriserte haler, uansett lengde, er det peneste.

My er jo så fiiin ;)

IW: Herlige bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke så langt unna KU iallefall.. Hu er jo brun og hvit den saken som spiste på henne :hyper: og litt kuaktig til tider :jump::blink:

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey!! :blink:

Og sammen med tidligere uttalelse om at hun er "akkurat som eieren"..... Høøøøh!! <_< KU, liksom??? Som i "fløtt den feite rævva di"????? *dypt fornærmet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så hva er din favoritt da?"

Border Collie

Aussien ligger som nummer to...

Skriver unna på den :blink: . Border Collien vil nok alltid ligge mitt hjerte nermest :hyper:

Selv om andre gjeterhunder topper lista mi veldig høyt. Aussier, sheltier, pyrren *sukk* .. Å så liker jeg veldig godt pinschere, dobermanner, podencoer også da :blink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal klippe så mye av ørene.. Jeg syns ikke ørene skal se helt runde ut, og være kortklipte både foran og bak. Det blir ikke helt "aussie" i mine øyne. De skal se litt rufsete ut i flekkene :blink:

Sånn på utstillingsmessig, så kan man godt klippe en del bak ørene om man har tispe som skal se mer feminin ut. Med mye pels bak ørene ser hodet ofte bredere og mer maskulint ut.

Jeg vet ikke om jeg foretrekker klippet eller uklippet bak ørene. Tror jeg liker en mellomting. For mye pels gir bare floker og jeg liker ikke at håret kreppes, men for lite ser litt tufs ut det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...