Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet
Så kommer det negative med å ha en aussie da... Galskapen.. Den utvikler seg gjerne til skader av en eller annen måte. Idag var det et potekutt. Kun ved å løpe etter en ball på jordet, så klarer altså Bridie å ende opp med et potekutt. Hu kom tilbake med ballen, og den var blodig. Vi endtevendte kjeften på dyret for å se om hu hadde bitt seg i tunga, men så ikke noe blod. Da begynte jeg virkelig å lure på HVA jeg hadde truffet med ballen... :ahappy: Helt til Lars oppdager masse blod på bakken der Bridie sitter fin jente og venter på at jeg skal kaste mer.

Trenger jeg å si at lek og tur ble avsluttet der og bilen var full av blod på vei hjem, og fine tasse merker innover gulvet?

Nå ligger lille galskapen på gulvet med surrings på labben, og synes synd på seg selv. (ved å se litt sårt på meg, så får hu jo et bein med leverpostei eller annet må vite :rolleyes: )

Daaaakar lita som har kutt i snuskepuskepoten sin.

• Svar 419
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Daaaakar lita som har kutt i snuskepuskepoten sin.

Ja, bare tenkt at snuseduskepjusken MÅ være frisk til å herje og løpe med Arn på fjellet neste uke!

Skrevet
Ja, bare tenkt at snuseduskepjusken MÅ være frisk til å herje og løpe med Arn på fjellet neste uke!

Mhm, kan ikke være sår på poteloten.

Men skader, ja. Faktisk, bank i bordet (!) har ikke Arn blitt skadet selv om han børner frem i skog og mark. Ikke de to galningene vi hadde før heller. En sår pote her og et lite kutt der, jada, men ikke noe ekstra som man skulle tro når man ser dem løpe der uten å se ut til å ha peiling på hva de løper i eller hopper utenfor. Litt av en kroppskontroll...!

Skrevet
Mhm, kan ikke være sår på poteloten.

Men skader, ja. Faktisk, bank i bordet (!) har ikke Arn blitt skadet selv om han børner frem i skog og mark. Ikke de to galningene vi hadde før heller. En sår pote her og et lite kutt der, jada, men ikke noe ekstra som man skulle tro når man ser dem løpe der uten å se ut til å ha peiling på hva de løper i eller hopper utenfor. Litt av en kroppskontroll...!

Samme her, enda da. :P Eneste jeg har merket er at My får småsår på kroppen av og til fordi hun fyker igjennom buskas og trær, med eller uten pigger på :ahappy:

Skrevet
Samme her, enda da. :P Eneste jeg har merket er at My får småsår på kroppen av og til fordi hun fyker igjennom buskas og trær, med eller uten pigger på :ahappy:

Småsår her også!

Skrevet

Det er mange raser som "prater", men er dette noe som er ganske vanlig på aussien? Når Siri skal sutre litt, så bjeffer hun ikke. Hun lager sånne "wrååååååh nhhøøøh"- lyder (veldig vanskelig å skrive de lydene fant jeg ut). Kaller henne bare grisen :P

Skrevet
Det er mange raser som "prater", men er dette noe som er ganske vanlig på aussien? Når Siri skal sutre litt, så bjeffer hun ikke. Hun lager sånne "wrååååååh nhhøøøh"- lyder (veldig vanskelig å skrive de lydene fant jeg ut). Kaller henne bare grisen :P

Dette gjør Teddy også, dersom han ønsker noe... :P

Skrevet

My også! Det høres nesten ut som om hun prøver å få ut noen ord av og til :P "wæææoo wæHH! grouff woff!" osv osv

Skrevet

Bridie prater ikke så mye, annet enn om vi leker lit heftig, eller hu regelrett gneldrer og er plagsom da. Men nei, ikke noe skravling på aussien her i gården. (kun på Lucifer-katt, som prater høl i hue på oss når han kjeder seg)

Skrevet
My også! Det høres nesten ut som om hun prøver å få ut noen ord av og til :P "wæææoo wæHH! grouff woff!" osv osv

Jeg henger meg på, Tia også! Hun sier væææ oo ææ oommmm, og stopper liksom med et spørrende tonefall og uttrykk.

Skrevet
Jeg henger meg på, Tia også! Hun sier væææ oo ææ oommmm, og stopper liksom med et spørrende tonefall og uttrykk.

Haha, så morsomt at de gjør sånn, da! Til og med med et spørrende tonefall og uttrykk til slutt også :P

Skrevet
Så kommer det negative med å ha en aussie da... Galskapen.. Den utvikler seg gjerne til skader av en eller annen måte. Idag var det et potekutt. Kun ved å løpe etter en ball på jordet, så klarer altså Bridie å ende opp med et potekutt. Hu kom tilbake med ballen, og den var blodig. Vi endtevendte kjeften på dyret for å se om hu hadde bitt seg i tunga, men så ikke noe blod. Da begynte jeg virkelig å lure på HVA jeg hadde truffet med ballen... :P Helt til Lars oppdager masse blod på bakken der Bridie sitter fin jente og venter på at jeg skal kaste mer.

Trenger jeg å si at lek og tur ble avsluttet der og bilen var full av blod på vei hjem, og fine tasse merker innover gulvet?

Nå ligger lille galskapen på gulvet med surrings på labben, og synes synd på seg selv. (ved å se litt sårt på meg, så får hu jo et bein med leverpostei eller annet må vite :rolleyes: )

Utrolig hva den bikkja di finner på når hun løper etter ball på jordet, ja.... Løper jo plutselig rett i gapet på en bc også hun... :rolleyes: Stakkars lita da, håper hun blir bra i foten sin til i morgen! Buffy sover iallefall fornøyd (i sekken!) etter å ha fått jagd ut den grusomme forstyrrelsen... :P

Skrevet

Jeppe prater også. Han grynter som en gris når han kløs og koser seg.

Men det er nok andre raser som også prater. Corgien jeg hadde før, klukket som en høne (ja, helt sant!) når han ble veldig glad. Ikke hørt på makan til rar hund :blink:

Skrevet
Utrolig hva den bikkja di finner på når hun løper etter ball på jordet, ja.... Løper jo plutselig rett i gapet på en bc også hun... :rolleyes: Stakkars lita da, håper hun blir bra i foten sin til i morgen! Buffy sover iallefall fornøyd (i sekken!) etter å ha fått jagd ut den grusomme forstyrrelsen... :blink:

Ja, hu er ikke trygg den bikkja altså. Allerede skadet fra før, så løper hu rett i en BC kjeft, og klarer å bli skadet enda mer. Dustebikkje.

Hu ser forøvrig ut til å halte noe mindre idag, men om det er rimadylen som sitter i enda, eller om det ER bedre, er jeg ikke sikker på.. Vi får se ann litt utover. Fant et sår til på magen hennes i natt etter vi hadde lagt oss. men kun et skrubbsår. Og det samme på ene bakbeinet (motsatt av der hu haltet) tror jeg. Bare kjente noe etter lyset var av. får titte når hu er ferdig med frokosten.

Men, apropos det blikket... :D Møtte på noen på butikken i går som aldri har sett Bridie før (langt mindre en aussie tror jeg), og det første de gjorde da de så henne var å kommentere blikket hennes ;) Bridie satt i bilen og så på meg med DE øynene da jeg klappet valpen de hadde med seg "du er slem du.. du klapper på en valp du... Hva med meg da? Har du glemt meg? hæ???" og man får jo dårlig samvittighet av mindre :P

Skrevet

Uff, ja... Denne ugla her har tydeligvis utnyttet at Bridie ikke var på topp da det smalt (tennisballer er viktige ting!) og most henne skikkelig. Hun har nok hatt flaks denne gangen (Buffy altså!) og jeg tror hun er voldsomt stolt av seg selv! :D Jeg fikk iallefall merke veldig (det ikke-eksisterende) Blikket i går kveld da hun fikk ligge ved siden av meg i sofaen! Liiiiiiidelse! "Ingen forstår meg!" "SE! Jeg har det vondt!" ...og jeg ut og hente den store osten igjen.... iallefall mentalt! Stakkars snuppa... :blink:

Skrevet

Ja, med disse (ikke eksisterende) blikkene her, så blir det lite store oster igjen der ute iallefall!

Nå har Bridie testet det på veterinæren også, og han ga henne både klem, kos og resept på antibiotika og rimadyl, sånn just in case. Henter dem om formen hennes forværrer seg bare. Fortsetter det som nå så er det ikke noe problem.

Skrevet
Ja, med disse (ikke eksisterende) blikkene her, så blir det lite store oster igjen der ute iallefall!

Nå har Bridie testet det på veterinæren også, og han ga henne både klem, kos og resept på antibiotika og rimadyl, sånn just in case. Henter dem om formen hennes forværrer seg bare. Fortsetter det som nå så er det ikke noe problem.

*vise mld til Buffy og se strengt på*

Buffys respons var:

026buffy.jpg

....jaja.... så lenge hun viser anger så........... :blink:

Skrevet
Gjør eg megselv en bjørnetjeneste ved å skaffe meg aussie?

Belger/aussie kombinasjon=dårlig????

Jeg tror du kan få det moro?? For slik jeg har skjønt så er Belger'n en hund med en viss porsjon humor også?

*vise mld til Buffy og se strengt på*

Buffys respons var:

026buffy.jpg

....jaja.... så lenge hun viser anger så........... :blink:

Jaa-a, det er bikkja si det tenker jeg. Akkurat som eiern.... <_<

Skrevet
Jeg tror du kan få det moro?? For slik jeg har skjønt så er Belger'n en hund med en viss porsjon humor også?

Eg har en kjedelig hund, oki? Eller kjedelig belger, om en vil. <_<

Kanskje kombinasjonen ikke er så dårlig. Vurderte jo aussie før belger...

Skrevet

:blink: Finnes det en kjedelig belger? Trodde alle var smågale jeg. Men, så kjenner jeg ikke så mange heller da :D

Hmm, vanskelig spørsmål å svare på egentlig. Det kommer jo liksom ann på hva du er ute etter da?

Skrevet

Hmm... mulig eg har en feilprogrammert hund?

I så fall krever eg erstatning, siden de skal være gale???!!

Eg skal ha hund til ag, lp, familie, selskap, tur... Utstilling?? Njaaaa.... tviler.

Skrevet

Hvis du vurderte aussie og endte med belger, og syns belgeren din er "kjedelig", så er det vel ingenting i veien for å prøve aussie neste gang? Hvis du liker å trene vil den jo ikke være bomtur hvis du har lyst til å drive med agility og lp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...