Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet
Så kommer det negative med å ha en aussie da... Galskapen.. Den utvikler seg gjerne til skader av en eller annen måte. Idag var det et potekutt. Kun ved å løpe etter en ball på jordet, så klarer altså Bridie å ende opp med et potekutt. Hu kom tilbake med ballen, og den var blodig. Vi endtevendte kjeften på dyret for å se om hu hadde bitt seg i tunga, men så ikke noe blod. Da begynte jeg virkelig å lure på HVA jeg hadde truffet med ballen... :ahappy: Helt til Lars oppdager masse blod på bakken der Bridie sitter fin jente og venter på at jeg skal kaste mer.

Trenger jeg å si at lek og tur ble avsluttet der og bilen var full av blod på vei hjem, og fine tasse merker innover gulvet?

Nå ligger lille galskapen på gulvet med surrings på labben, og synes synd på seg selv. (ved å se litt sårt på meg, så får hu jo et bein med leverpostei eller annet må vite :rolleyes: )

Daaaakar lita som har kutt i snuskepuskepoten sin.

• Svar 419
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Daaaakar lita som har kutt i snuskepuskepoten sin.

Ja, bare tenkt at snuseduskepjusken MÅ være frisk til å herje og løpe med Arn på fjellet neste uke!

Skrevet
Ja, bare tenkt at snuseduskepjusken MÅ være frisk til å herje og løpe med Arn på fjellet neste uke!

Mhm, kan ikke være sår på poteloten.

Men skader, ja. Faktisk, bank i bordet (!) har ikke Arn blitt skadet selv om han børner frem i skog og mark. Ikke de to galningene vi hadde før heller. En sår pote her og et lite kutt der, jada, men ikke noe ekstra som man skulle tro når man ser dem løpe der uten å se ut til å ha peiling på hva de løper i eller hopper utenfor. Litt av en kroppskontroll...!

Skrevet
Mhm, kan ikke være sår på poteloten.

Men skader, ja. Faktisk, bank i bordet (!) har ikke Arn blitt skadet selv om han børner frem i skog og mark. Ikke de to galningene vi hadde før heller. En sår pote her og et lite kutt der, jada, men ikke noe ekstra som man skulle tro når man ser dem løpe der uten å se ut til å ha peiling på hva de løper i eller hopper utenfor. Litt av en kroppskontroll...!

Samme her, enda da. :P Eneste jeg har merket er at My får småsår på kroppen av og til fordi hun fyker igjennom buskas og trær, med eller uten pigger på :ahappy:

Skrevet
Samme her, enda da. :P Eneste jeg har merket er at My får småsår på kroppen av og til fordi hun fyker igjennom buskas og trær, med eller uten pigger på :ahappy:

Småsår her også!

Skrevet

Det er mange raser som "prater", men er dette noe som er ganske vanlig på aussien? Når Siri skal sutre litt, så bjeffer hun ikke. Hun lager sånne "wrååååååh nhhøøøh"- lyder (veldig vanskelig å skrive de lydene fant jeg ut). Kaller henne bare grisen :P

Skrevet
Det er mange raser som "prater", men er dette noe som er ganske vanlig på aussien? Når Siri skal sutre litt, så bjeffer hun ikke. Hun lager sånne "wrååååååh nhhøøøh"- lyder (veldig vanskelig å skrive de lydene fant jeg ut). Kaller henne bare grisen :P

Dette gjør Teddy også, dersom han ønsker noe... :P

Skrevet

My også! Det høres nesten ut som om hun prøver å få ut noen ord av og til :P "wæææoo wæHH! grouff woff!" osv osv

Skrevet

Bridie prater ikke så mye, annet enn om vi leker lit heftig, eller hu regelrett gneldrer og er plagsom da. Men nei, ikke noe skravling på aussien her i gården. (kun på Lucifer-katt, som prater høl i hue på oss når han kjeder seg)

Skrevet
My også! Det høres nesten ut som om hun prøver å få ut noen ord av og til :P "wæææoo wæHH! grouff woff!" osv osv

Jeg henger meg på, Tia også! Hun sier væææ oo ææ oommmm, og stopper liksom med et spørrende tonefall og uttrykk.

Skrevet
Jeg henger meg på, Tia også! Hun sier væææ oo ææ oommmm, og stopper liksom med et spørrende tonefall og uttrykk.

Haha, så morsomt at de gjør sånn, da! Til og med med et spørrende tonefall og uttrykk til slutt også :P

Skrevet
Så kommer det negative med å ha en aussie da... Galskapen.. Den utvikler seg gjerne til skader av en eller annen måte. Idag var det et potekutt. Kun ved å løpe etter en ball på jordet, så klarer altså Bridie å ende opp med et potekutt. Hu kom tilbake med ballen, og den var blodig. Vi endtevendte kjeften på dyret for å se om hu hadde bitt seg i tunga, men så ikke noe blod. Da begynte jeg virkelig å lure på HVA jeg hadde truffet med ballen... :P Helt til Lars oppdager masse blod på bakken der Bridie sitter fin jente og venter på at jeg skal kaste mer.

Trenger jeg å si at lek og tur ble avsluttet der og bilen var full av blod på vei hjem, og fine tasse merker innover gulvet?

Nå ligger lille galskapen på gulvet med surrings på labben, og synes synd på seg selv. (ved å se litt sårt på meg, så får hu jo et bein med leverpostei eller annet må vite :rolleyes: )

Utrolig hva den bikkja di finner på når hun løper etter ball på jordet, ja.... Løper jo plutselig rett i gapet på en bc også hun... :rolleyes: Stakkars lita da, håper hun blir bra i foten sin til i morgen! Buffy sover iallefall fornøyd (i sekken!) etter å ha fått jagd ut den grusomme forstyrrelsen... :P

Skrevet

Jeppe prater også. Han grynter som en gris når han kløs og koser seg.

Men det er nok andre raser som også prater. Corgien jeg hadde før, klukket som en høne (ja, helt sant!) når han ble veldig glad. Ikke hørt på makan til rar hund :blink:

Skrevet
Utrolig hva den bikkja di finner på når hun løper etter ball på jordet, ja.... Løper jo plutselig rett i gapet på en bc også hun... :rolleyes: Stakkars lita da, håper hun blir bra i foten sin til i morgen! Buffy sover iallefall fornøyd (i sekken!) etter å ha fått jagd ut den grusomme forstyrrelsen... :blink:

Ja, hu er ikke trygg den bikkja altså. Allerede skadet fra før, så løper hu rett i en BC kjeft, og klarer å bli skadet enda mer. Dustebikkje.

Hu ser forøvrig ut til å halte noe mindre idag, men om det er rimadylen som sitter i enda, eller om det ER bedre, er jeg ikke sikker på.. Vi får se ann litt utover. Fant et sår til på magen hennes i natt etter vi hadde lagt oss. men kun et skrubbsår. Og det samme på ene bakbeinet (motsatt av der hu haltet) tror jeg. Bare kjente noe etter lyset var av. får titte når hu er ferdig med frokosten.

Men, apropos det blikket... :D Møtte på noen på butikken i går som aldri har sett Bridie før (langt mindre en aussie tror jeg), og det første de gjorde da de så henne var å kommentere blikket hennes ;) Bridie satt i bilen og så på meg med DE øynene da jeg klappet valpen de hadde med seg "du er slem du.. du klapper på en valp du... Hva med meg da? Har du glemt meg? hæ???" og man får jo dårlig samvittighet av mindre :P

Skrevet

Uff, ja... Denne ugla her har tydeligvis utnyttet at Bridie ikke var på topp da det smalt (tennisballer er viktige ting!) og most henne skikkelig. Hun har nok hatt flaks denne gangen (Buffy altså!) og jeg tror hun er voldsomt stolt av seg selv! :D Jeg fikk iallefall merke veldig (det ikke-eksisterende) Blikket i går kveld da hun fikk ligge ved siden av meg i sofaen! Liiiiiiidelse! "Ingen forstår meg!" "SE! Jeg har det vondt!" ...og jeg ut og hente den store osten igjen.... iallefall mentalt! Stakkars snuppa... :blink:

Skrevet

Ja, med disse (ikke eksisterende) blikkene her, så blir det lite store oster igjen der ute iallefall!

Nå har Bridie testet det på veterinæren også, og han ga henne både klem, kos og resept på antibiotika og rimadyl, sånn just in case. Henter dem om formen hennes forværrer seg bare. Fortsetter det som nå så er det ikke noe problem.

Skrevet
Ja, med disse (ikke eksisterende) blikkene her, så blir det lite store oster igjen der ute iallefall!

Nå har Bridie testet det på veterinæren også, og han ga henne både klem, kos og resept på antibiotika og rimadyl, sånn just in case. Henter dem om formen hennes forværrer seg bare. Fortsetter det som nå så er det ikke noe problem.

*vise mld til Buffy og se strengt på*

Buffys respons var:

026buffy.jpg

....jaja.... så lenge hun viser anger så........... :blink:

Skrevet
Gjør eg megselv en bjørnetjeneste ved å skaffe meg aussie?

Belger/aussie kombinasjon=dårlig????

Jeg tror du kan få det moro?? For slik jeg har skjønt så er Belger'n en hund med en viss porsjon humor også?

*vise mld til Buffy og se strengt på*

Buffys respons var:

026buffy.jpg

....jaja.... så lenge hun viser anger så........... :blink:

Jaa-a, det er bikkja si det tenker jeg. Akkurat som eiern.... <_<

Skrevet
Jeg tror du kan få det moro?? For slik jeg har skjønt så er Belger'n en hund med en viss porsjon humor også?

Eg har en kjedelig hund, oki? Eller kjedelig belger, om en vil. <_<

Kanskje kombinasjonen ikke er så dårlig. Vurderte jo aussie før belger...

Skrevet

:blink: Finnes det en kjedelig belger? Trodde alle var smågale jeg. Men, så kjenner jeg ikke så mange heller da :D

Hmm, vanskelig spørsmål å svare på egentlig. Det kommer jo liksom ann på hva du er ute etter da?

Skrevet

Hmm... mulig eg har en feilprogrammert hund?

I så fall krever eg erstatning, siden de skal være gale???!!

Eg skal ha hund til ag, lp, familie, selskap, tur... Utstilling?? Njaaaa.... tviler.

Skrevet

Hvis du vurderte aussie og endte med belger, og syns belgeren din er "kjedelig", så er det vel ingenting i veien for å prøve aussie neste gang? Hvis du liker å trene vil den jo ikke være bomtur hvis du har lyst til å drive med agility og lp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
    • Hei! valpen vår på 14 uker har egentlig vært eksemplarisk, bortsett fra litt utfordringer på natt og med bur. Men nå har det virkelig blitt ekstremt mye biting. Vi fører dagbok og ser at det sammenheng mellom overstimulering og lite søvn som gjør at han får disse bite periodene. Det går ikke an å avlede han med gobiter, bein eller ignorering og vi må sette han i timeout for å roe han.    noen som har noen tips til å håndtere dette? Han biter oss til blods og sikter fast når han skal følges i timeout eller ut for å gå på do. Vi vet vi skal prøve å unngå overstimulering og at han må få mer søvn. Men enn så lenge har vi slitt litt med å få han til å roe seg alene på dag og kveldstid 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...