Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdanning, skoler, hva anbefaler du?


LindaM

Recommended Posts

Hei :lol:

Jeg vil veldig gjerne jobbe med dyr, og da spessielt hund..

Det er noe som har interressert meg hele tiden, og jeg vil jobbe med noe jeg synes er morro, og trives med! ;)

På natur Natur vgs ''den naturlige veien til studiekompetanse'' (i oslo) Har de dette ''oppsettet''(noe jeg kunne tenkt meg)

9103968.jpg

Jeg ville da valgt: VG1: Naturbruk VG2: Landbruk og gartnernæring VG3: ANER IKKE! ;)

Det hundegreiene er liksom valgfag :blink:

'timeplan'

Felles allmenne fag| Årstimer (60 min)

Norsk | 56

Engelsk| 56

Samfunnslære| 84

Kroppsøving| 56

Felles programfag

Produksjon og tjenesteyting| 280

Forvaltning og drift| 197

Prosjekt til fordypning| 253

- Hund

Til sammen| 982

Hjemmeside

Dette er den eneste skolen jeg har funnet som har dette tilbudet... Noen som vet om andre alternativer??

Jeg er 100% sikker på at jeg skal jobbe med dyr, og da helst hund :lol:

Ville vært veldig fint om noen ville ramse opp hvilke jobber ddet går ann å ha, mens man jobber med dyr :lol:

Ville blitt veldig, veldig glad om noen ville hjelpe meg med dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tipper det er vanskelig å få jobb der du virkelig har med hunder å gjøre med den utdanningen der. Det er MANGE med stor interesse for - og mye kunnskaper om hund i dette landet! Ofte vil det være lurt å skaffe seg en utdanning til et yrke du tror du vil trives med, der det virkelig er behov for arbeidskraft, og så drive med hund i fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg på den skolen, og går den veien du skriver. Første året tok jeg naturbruk, andre året tok jeg vel det som så fint heter Landbruk og gartnernæring med hund som fordypning. Dvs vi har ikke fagene som verken landbruk eller gartner har, kun hund på timeplanen utenfor de vanlige almennfagene :lol: (lurer du på mer ang den linja, fordypning hund kan du bare spørre). Og jeg har nå planer om å gå siste året allmenn påbyg.

Jeg har gjort dette nå egentlig fordi jeg skal klare å få ferdig vga for engangs skyld, og har slitt med å klare å komme meg igjennom 2.året så da måtte jeg velge noe jeg kom til å trives med. Da ble det naturlige valget for meg å gå hund. også får jeg kjempe meg igjennom siste året, bite tenna sammen.

En ting som er greit å få sagt er at det faktisk jobbes med fagbrev innen hund :lol: Da vil det være mulig å komme ut som lærling i f.eks forsvaret, politiet, veterinær, o.l. Men som sagt dette er kun på planleggingsstadiet, men kan godt komme innen et år eller to :blink:

(dette ble skikkelig rotete, men send meg gjerne PM eller skriv her, om det er noe mer du lurer på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er greit å få sagt er at det faktisk jobbes med fagbrev innen hund :lol: Da vil det være mulig å komme ut som lærling i f.eks forsvaret, politiet, veterinær, o.l. Men som sagt dette er kun på planleggingsstadiet, men kan godt komme innen et år eller to :lol:

Lærling som veterinær? Hæ? Kan du utdype? ;)

Ps. Det er bare ett år igjen nå. Det klarer du! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærling som veterinær? Hæ? Kan du utdype? :lol:

Ps. Det er bare ett år igjen nå. Det klarer du! :blink:

Det jobbes med å få med samarbeidere, og det vil da kanskje bli mulighet at man er lærling på et veterinærkontor, for å kunne få fagbrev i hund. Mer vet jeg ikke, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alle andre vil ikke anbefale noe VGS med hundefordypning og gud vet hva. Tenk på når du blir 30 år og "voksen" - skal du da sitte med minimal lønn fordi du var "hundegal" (interessert da) som tenåring.

Ta heller vanlig almennfaglig studiekompetanse og studer biologi => zoologi. Da får du jo med dyr å gjøre, og en grei kompetanse. Det viktigste for framtiden er teknologi og energi, men det er jo ikke for alle :blink: Da kan man gå rett ut i jobb etter 5 år med årslønn på 500.000 som bare øker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alle andre vil ikke anbefale noe VGS med hundefordypning og gud vet hva. Tenk på når du blir 30 år og "voksen" - skal du da sitte med minimal lønn fordi du var "hundegal" (interessert da) som tenåring.

Ta heller vanlig almennfaglig studiekompetanse og studer biologi => zoologi. Da får du jo med dyr å gjøre, og en grei kompetanse. Det viktigste for framtiden er teknologi og energi, men det er jo ikke for alle :blink: Da kan man gå rett ut i jobb etter 5 år med årslønn på 500.000 som bare øker!

For meg har det hjulpet hvertfall, å kunne gå noe jeg interesserte meg for. Jeg hadde aldri klart å fullføre 3 år med bare allmennfag. Jeg har bare slitt med å fullføre 2 år, og endelig har jeg klart det. NÅ må jeg bite tenna sammen og få fullført 30t allmennfaglig påbygg, og faktisk få studiekompitanse jeg også.

Du får ting til å høres så enkelt ut, det er ikke bare å få ferdig skole og komme rett ut i en jobb med den lønna du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alle andre vil ikke anbefale noe VGS med hundefordypning og gud vet hva. Tenk på når du blir 30 år og "voksen" - skal du da sitte med minimal lønn fordi du var "hundegal" (interessert da) som tenåring.

Så lenge man tar generell studiekompetanse spiller det liten rolle for fremtiden hva man gjør på videregående egentlig. Og dersom man skulle trenge spesiell studiekompetanse, feks for å bli veterinær (må man ikke ha spesiell da?) er det bare å ta fag i etterkant, feks som privatist. Å skulle få jobb kun basert på vgs blir ikke store greiene uansett hva slags fag man tar, men fagene man velger kan gi en fin pekepinn for veien videre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det hjulpet hvertfall, å kunne gå noe jeg interesserte meg for. Jeg hadde aldri klart å fullføre 3 år med bare allmennfag. Jeg har bare slitt med å fullføre 2 år, og endelig har jeg klart det. NÅ må jeg bite tenna sammen og få fullført 30t allmennfaglig påbygg, og faktisk få studiekompitanse jeg også.

Du får ting til å høres så enkelt ut, det er ikke bare å få ferdig skole og komme rett ut i en jobb med den lønna du nevner.

Det kommer bare an på hvilken innstilling man har. Tror man at allmennfag er noe gørr kjedelig er det jo klart det blir gørr kjedelig. Har man ikke innstillinga så klarer man det ikke. Så enkelt er det. Og dessuten - skal man litt opp og fram i livet er det ikke en dans på roser å studere, man må gjennom mye urk, dritt, lange dager og tidlige morgener med gørrkjedelig teori.

Sier ikke at noen skal tvinges å ta allmennfaglig studiekompetanse, men det har sine klare fordeler :D Universiteter tar f.eks ikke inn noen uten allmennfaglig studiekompetanse, og der må man gjerne ha enkeltfag også. I stedet for å bruke 100 år på å ta ting som privatist ETTER du er ferdig med utdanninga, hvorfor ikke bli ferdig med det? Hvis man har mulighet - iallefall. For meg kom det lett, for andre kan det være vanskelig - selvfølgelig. Men det er utrolig UTROLIG deilig når du sitter på en akademikerutdannelse og tenker at endelig... ENDELIG er du i mål! Og du holder på med noe du virkelig interesserer deg for! :D

Bare spør meg om miljø og miljøbevaring, jeg utdanner meg til miljøovervåkning :D Skal sitte å passe på at det ikke blir oljelekkasjer eller annet som kan skade naturen, før noen andre oppdager det.

Hund er for meg en super hobby, om man er så interessert i hund kan man jo ta kurs for å bli instruktør og hundetrener osv.... Trenger ikke "ta utdanninga si" innenfor hund - med mindre du virkelig vil ofre hele livet ditt for det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt Wretch, og for meg ville det vært utenkelig å gå noe annet enn allmenn, men jeg vil bare si at alle kan ikke bli akademikere og ikke alle klarer seg gjennom de tre årene på allmenn. :D Ikke alle kan ha toppjobber, og vi trenger folk i alle typer jobber.

Endelig i mål? Skal ikke du bare begynne å studere nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg er ikke i tvil om hvordan det kommer til å føles... Jeg føler nå at: "YESS jeg klarte å komme meg gjennom alle fagene på vgs! Jeg fikk ett godt snitt og nå har jeg et HERLIG studie jeg har kommet innpå. All jobben har blitt verdt det!". Så når jeg er ferdig med dette igjen... Ja da kommer nok denne følelsen til å opphøyes i noen titall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling er: ta noe du synes er interessant og få deg studiekompetanse og eventuelt også fagbrev. Hvis du vil fortsette å studere: studer noe du synes er interessant. Da går ting så meget bedre :D Lykke til, det kommer til å gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg tok naturforvaltning på siste året på Stend Jordbruksskole. Den linjen ga meg studiekompetanse.

Men var eg deg ville eg fokusert på å bli ferdig med VGS, altså ta noe som gir studiekompetanse :D Da er det så mye lettere å gå "videre" til noe annet, for da er man ferdig med de obligatoriske allmennfagene en MÅ ha. (eller er det nye regler for tiden, så lenge siden eg har gått på VGS) :D

*edit*

Stend Jordbruksskole/ Stend VGS har en ny linje som heter Hundelinjen. Du finner siden ved å søke på nett. Veldig grei skole og greie lærere! Anbefales. Ligger i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kan man gå alle linjer og ende opp med generell studiekompetanse, så lenge man tar allmenn påbygging i tredje/etter lærlingeperioden. Hvis man da er en person som er litt skolelei, eller hvis man har en interesse som man kan få utviklet ved å velge en linje, ser jeg ingen grunn til å ikke velge den linja. Man får praktisk undervisning og langt mer variasjon i skolehverdagen enn det jeg (som går allmenn) gjør. Jeg syns i alle fall man skal velge det man har lyst til, når man faktisk har mulighet til å få generell studiekompetanse uansett. En person som har gått helse og sosial eller maritime fag med allmenn påbygging etterpå har like god studiekompetanse som det jeg får når jeg går ut av videregående neste år (fordi jeg ikke har valgt noen fag som gir meg spesiell studiekompetanse - det føler jeg ikke at jeg har behov for, og om det skulle vise seg at jeg har behov for det, så er det ikke verre enn at jeg tar de fagene som privatist seinere).

Trådstarter: Jeg syns dermed at du skal velge den linja som interesserer deg mest, for studiekompetanse kan du få uansett.

Skjetlein vgs utenfor Trondheim har også hundelinje, forresten, og det er flere her inne som går/har gått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de fleste som sier man skal følge interessene sine, men hvis man faktisk får lyst å studere noe ala biologi/realfag/universitetsnivå osv kan man slite godt om man "valgte det som var morsomst". Har mange venner som tok en annen vei enn meg, de surrer enda rundt uten mål og mening og er langt fra ferdig med studiekompetansen sin. Hvordan skal det gå hvis de skal ta høyere utdanning og ikke er vant med gode arbeidsrutiner og harde dager? Det kan gå, men det er mye hardere enn om man har innarbeidede studieteknikker.

Bare så det er sagt. Man gjør som man vil. :D Bare du selv som bestemmer hva du sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de fleste som sier man skal følge interessene sine, men hvis man faktisk får lyst å studere noe ala biologi/realfag/universitetsnivå osv kan man slite godt om man "valgte det som var morsomst". Har mange venner som tok en annen vei enn meg, de surrer enda rundt uten mål og mening og er langt fra ferdig med studiekompetansen sin. Hvordan skal det gå hvis de skal ta høyere utdanning og ikke er vant med gode arbeidsrutiner og harde dager? Det kan gå, men det er mye hardere enn om man har innarbeidede studieteknikker.

Bare så det er sagt. Man gjør som man vil. :D Bare du selv som bestemmer hva du sitter igjen med.

Men det er jo mye enklere dersom man vet hva man vil etter videregående. Det gjorde ikke jeg, og kjeda meg dønn ihjel på allmennfag. Ungdomsskolen all over again! Jeg bytta til yrkesfaglig etter grunnkurs, og var storfornøyd med valget mitt. Gikk ut som lærling etter det igjen, og iløpet av den tida fant jeg ut hvilken retning jeg ville gå etterpå. Ja, jeg brukte to år ekstra på å få studiekompetanse (tok fag som privatist mens jeg var lærling), men da jeg endelig ble ferdig var jeg knall motivert for å studere, og ikke minst visste hva jeg hadde lyst å studere. Hadde jeg gått allmennfag hadde jeg blitt fortere ferdig med studiekompetansen, men antagelig ikke fått samme innsikt i ulike fag, og sittet igjen uten peiling på hva jeg ville videre. Alt i alt ville det nok tatt enda lengre tid enn det gjorde med min "løsning".

Jeg er helt enig med deg, om man vet hva man vil etterpå og tjener på å velge fag som feks realfag, er allmennfag veien å gå. Men hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å prøve noe annet. Gode arbeidsrutiner kan man skaffe seg på andre linjer enn allmennfag også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de fleste som sier man skal følge interessene sine, men hvis man faktisk får lyst å studere noe ala biologi/realfag/universitetsnivå osv kan man slite godt om man "valgte det som var morsomst". Har mange venner som tok en annen vei enn meg, de surrer enda rundt uten mål og mening og er langt fra ferdig med studiekompetansen sin. Hvordan skal det gå hvis de skal ta høyere utdanning og ikke er vant med gode arbeidsrutiner og harde dager? Det kan gå, men det er mye hardere enn om man har innarbeidede studieteknikker.

Bare så det er sagt. Man gjør som man vil. :D Bare du selv som bestemmer hva du sitter igjen med.

Åh, det trenger ikke være lettere å velge det som er "morsomt". Da får du nemlig linjefagene i tillegg til realfagene. Av mine tre år på vgs var Allmenn påbygg definitivt, uten tvil, lettest. Dessuten er det ikke verre enn å ta et år ekstra hvor man jobber og tar opp/tar nye fag dersom man skulle ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det trenger ikke være lettere å velge det som er "morsomt". Da får du nemlig linjefagene i tillegg til realfagene. Av mine tre år på vgs var Allmenn påbygg definitivt, uten tvil, lettest. Dessuten er det ikke verre enn å ta et år ekstra hvor man jobber og tar opp/tar nye fag dersom man skulle ombestemme seg.

Programfag i tillegg til realfag får man vel ikke? Programfag i tillegg til allmennfag får man, men det gjør man om man går allmenn også (hos meg er 15 timer i uka obligatoriske allmennfag og 15 timer i uka teoretiske programfag. På en del yrkesfaglige linjer er dette fordelt på 15 timer allmenn og 15 timer praktiske programfag - i alle fall i gjennomsnitt i løpet av vgs).

Når det er sagt syns jeg det er litt interessant at noen nevner at man får gode arbeidsrutiner av å gå allmenn og av å velge realfag. Jeg jobber litt bedre nå på vgs enn det jeg gjorde på ungdomsskolen, men allikevel vil jeg overhodet ikke påstå at jeg har gode arbeidsrutiner og er vant til harde dager. Jeg kjenner mange som går yrkesfag eller f.eks. musikk (som regnes som et studieforberedende utdanningsprogram, dvs på "lik linje" med allmenn) som er langt mer nøye, organiserte og arbeidsomme enn det jeg er, samtidig som jeg kjenner mange som har valgt realfag og overhodet ikke får til å arbeide jevnt og trutt med skolearbeidet.

Jeg trodde på en måte at verden hadde kommet litt lengre enn at man ser ned på de som har valgt "dårligere" fag og linjer enn en selv, men det virker kanskje ikke helt sånn allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg ikke gjennom 3MX, 3FY og 2KJ uten gode arbeidsrutiner. (samme året)

Og iallefall ikke skriftlig og muntlig eksamen i de fagene på tredjeklassenivå.

Hvis du ikke er en heldig jævel som bare tar alt og stresser noe fælt før eksamen.

Ingen som har sagt noen ser ned på noen andre, men er lov til å være stolt over å ha kommet seg langt "og høyt". Hvor snillistisk skal samfunnet være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg ikke gjennom 3MX, 3FY og 2KJ uten gode arbeidsrutiner. (samme året)

Og iallefall ikke skriftlig og muntlig eksamen i de fagene på tredjeklassenivå.

Joda, det gjør man. Men noen tar ting lettere enn andre. Hehe.

Jeg gikk allmenn med full realfagsfordypning, og begynte rett fra VGS på universitetet. Og arbeidsrutiner fikk plutselig en ny mening...!

Ingen som har sagt noen ser ned på noen andre, men er lov til å være stolt over å ha kommet seg langt "og høyt". Hvor snillistisk skal samfunnet være?

Tror det var måten du fremstilte det på, som vakte reaksjoner. Det virket at man var et null om man ikke kjørte på med allmenn og realfag.

Og ja, det er klart man er lov til å være stolt av det man oppnår! :D Janteloven kan bare gå å henge seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 3mx, 3bi og 3fy på et halvår og kom meg gjennom det uten særlig gode arbeidsrutiner, hehe. Hadde riktignok bare skriftlig eksamen i 3fy. Dette var ikke som privatist så vi hadde både prøver og føring av forsøk osv, men jeg hadde ikke andre fag ved siden av så det kan jo ha hjulpet på en del. Fikk ikke toppkarakterer med klarte meg bra. Så realfagene er ikke bare for dem med gode arbeidsrutiner etter min erfaring, selv om de ofte skårer høyest karaktermessig.

Jeg angrer på en måte på at jeg ikke tok allmenn, selv om jeg fikk studiekompetanse etter 3 år uten å ta påbygg. Det er nytteløst for meg å prøve å forbedre snittet mitt fordi vi fikk karakterer på ørti forskjellige tullefag for alle årene, jeg har så mange karakterer at om jeg tar opp igjen 5 fag gir det nesten ikke utslag. Så nå, med okei snitt, full pott på realfagspoeng og fordypningspoeng og en del alderspoeng har jeg fortsatt ikke sjans på å komme inn på feks ernæring eller vett, som jeg kunne tenkt meg. Og jeg hadde brukt en halv evighet på å nå et slikt mål om jeg skulle tatt fag om igjen feks som privatist.

Jeg gikk en slik tullelinje som var i oppstartsfasen. Den ble godkjent etter jeg var ferdig, men lurer på om den ble lagt ned igjen. Man spiller litt mer "safe" om man velger allmenn om man vet hva man vil etterpå og trenger poengene for å komme inn, min erfaring med nyoppstartede "tullelinjer" er at ting blir tatt litt på sparket og informasjonen ut til elevene ang grunnlag for høyere utdanning ikke er god nok. Siden linjene ikke er godt etablert og "vanlige" er det færre som kan gi god info om disse tingene, i tillegg var undervisningen hos oss dårlig organisert. Vi hadde feks et fag som ingen visste hva gikk ut på og som vi ikke hadde lærebok i, nemlig estetisk filosofi :rolleyes: Det blir med en gang mye vanskeligere å skulle ha forventninger til hvilke linjer man kan komme inn på seinere om man får feilinfo om feks hvilke karakterer som blir tatt med på vitnemålet og lignende. Slike ting ødelegger for motivasjonen og arbeidslysten.

Når det er sagt er det ogdå sjanse for at snittet mitt hadde blitt dårligere dersom jeg gikk allmenn. Vi hadde en del gøye fag som gjorde at jeg ikke ble så skolelei, og i tillegg veldig godt klassemiljø som jeg satte stor pris på :D Ang arbeidsrutiner er det for meg noe som har kommet med årene og med økende motivasjon for veien jeg har valgt. Jeg måtte rett og slett ha litt tid til å modne og jeg måtte ha en grunn/et mål for å jobbe mer med skoleting.

Nå ble dette veldig mye om meg og mitt, men ville bare fortelle hvordan jeg videregående utdanning i etterkant. Jeg gikk forresten en linje som het estetisk allmennfaglig linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programfag i tillegg til realfag får man vel ikke? Programfag i tillegg til allmennfag får man, men det gjør man om man går allmenn også (hos meg er 15 timer i uka obligatoriske allmennfag og 15 timer i uka teoretiske programfag. På en del yrkesfaglige linjer er dette fordelt på 15 timer allmenn og 15 timer praktiske programfag - i alle fall i gjennomsnitt i løpet av vgs).

Nå er det jo et par år siden jeg gikk på vgs, så kanskje min kunnskap er foreldet- men da regnet vi linjer som idrett, musikk og tegning, form og farge- linjer hvor du får studiekomp., som minst like harde som allmennlinjene, fordi du skal ha et visst antall timer realfag og språk/samfunnsfag for å få studiekompetanse, samtidig som man må ha disse linjefagene. Jeg vet iallefall at de som gikk idrett hadde en mye hardere skoledag enn de som gikk allmenn, eller allmenn påbygning. Men det var som sagt da, jeg vet ikke hvordan det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo et par år siden jeg gikk på vgs, så kanskje min kunnskap er foreldet- men da regnet vi linjer som idrett, musikk og tegning, form og farge- linjer hvor du får studiekomp., som minst like harde som allmennlinjene, fordi du skal ha et visst antall timer realfag og språk/samfunnsfag for å få studiekompetanse, samtidig som man må ha disse linjefagene. Jeg vet iallefall at de som gikk idrett hadde en mye hardere skoledag enn de som gikk allmenn, eller allmenn påbygning. Men det var som sagt da, jeg vet ikke hvordan det er nå.

Nja, det blir jo lignende nå - altså, for å få studiekompetanse må man uansett ha hatt et visst antall timer med engelsk, geografi, naturfag, samfunnsfag, norsk, gym, historie, matte og religion (hvis jeg ikke har glemt noen fag nå).

Det er lettere å forklare med et eksempel, kanskje? Om man velger restaurant- og matfag, har man 981 timer i vg1 (336 av dem er allmenntimer, 168 er prosjekt uten undervisning) og 982 timer i vg2 (252 av dem er allmenntimer, 253 er prosjekt uten undervisning). På allmenn påbygging har man derimot bare 841 timer, så det er klart at det kan kjennes lettere ut fordi man har færre timer, samtidig som det f.eks. ikke er fysisk krevende, så man blir ikke sliten av det på samme måten. Samtidig kan jeg se for meg at det er litt tøft å gå over fra en skolehverdag med mye praktisk arbeid til en skolehverdag med bare teori. Dessuten må det jo være litt slitsomt å ha så mye norsk i uka? Det er jo fort gjort å få høy fraværsprosent i alle fall, om man tilfeldigvis er borte noen av de dagene man har 4-5 timer med norsk...

Totalt sett har man altså 2804 timer om man går restaurant- og matfag vg1, matfag vg2 og allmenn påbygging vg3. Til sammenligning har jeg 2523 timer totalt i løpet av mine tre år på vgs. Ja, jeg har færre timer, og jeg tror faktisk at allmenn på mange måter kan være like greit (om ikke enklere) å komme gjennom som en del andre linjer. Det er litt pes i perioder, men så lenge man velger greie fag så går det fint. Eller - det er ikke bare å velge greie fag fordi de er "enkle", man bør jo helst ha en interesse for dem for å komme seg gjennom også.

Eh, ja. Nå tror jeg poenget mitt forsvant litt her, jeg glemte helt hva det var i alle fall. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...