Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

takk:) vi får vel trene jevn og trutt:) skal stille på valpeshow i april se;)

etter det jeg har sett av GD på hamar er det ikke vanelig å fristille dem :rolleyes: men det kan jo se imponerende ut;)

ho begynner å skjønne at nåe jeg sier "stå" så skal ho stå stille og bare glo :icon_redface:

• Svar 345
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Men skal du ikke holde ørene på GD?

Kanskje om hunden venner seg til at du skal stå bak/på siden som denne personen, slik at du kan holde båndet slik som dette:

Hauger04.jpg

bildet lånt fra nanset.net

At kanskje hunden begynner å strekke seg mer ut? Da kan du f.eks kose med den når du skal flytte på bena (stryke den nedover beinet for så å flytte litt på det? Hunden kan fort "dette sammen" av den syntes det er ekkelt at du flytter på kroppsdeler/prøver å flytte på de ved å bevege deg. Det skader i hvertfall ikke å prøve noe annet enn å stå foran.

Tror dette ble veeldig dårlig forklart, men håper du forstod :icon_redface:

Skrevet

jepp forsto det og det skal prøves:) er ikke alle som holder ørene på GD. det kan bli både bra og dårlig, avhengig av om handler kan det og at dommeren liker det :icon_redface:

dårlig unskyldning, men eneste grunden til at ikke jeg står ved siden av er at ikke det er plass mellom ho og stuebordet :lol:

vi får bruke teppet i gangen tror jeg:) og ørene holder jeg først når ho har lært helt 100% å stå:icon_redface:

Skrevet

Diego 13 uker. Skal stilles for første gang på valpeshowet i Drammen i slutten av April.

Det blir min første gang, så er bare å komme med tips :ahappy:

post-5169-1237553321_thumb.jpg

Skrevet
Diego 13 uker. Skal stilles for første gang på valpeshowet i Drammen i slutten av April.

Det blir min første gang, så er bare å komme med tips :lol:

Herlig krabat! :ahappy: Noe overstilte bakben kanskje?

Skrevet

Det blir min første gang, så er bare å komme med tips :ahappy:

For en fin fyr da! Synes han ser veldig bra ut altså.

*Litt rettere vinkel på nærmeste bakben, ellers står han veldig fint synes jeg. Hvis man skal være veldig pirkete, så kan det bakerste frambenet flyttes bittebittelitt fram slik at det "skjules" av det hiterste frambenet (Edit: Kanskje det egentlig blir rettere om det hiterste frambenet er litt lengre bak istedet?). Selv har jeg ikke fått til et perfekt oppstillingsbilde ennå, det er liksom alltid noe pirk! Hehe!

Men gutten din er skikkelig fin!

Skrevet

3371346268_acf8024626.jpg

Kvaliteten på bildet kunne selvsagt vært bedre, men det er ikke essensielt i dette tilfellet :)

Skrevet
*snip*

Kvaliteten på bildet kunne selvsagt vært bedre, men det er ikke essensielt i dette tilfellet :)

Sånn bortsett fra det åpenbare - få hodet framover :) - bør hun stå parallelt med beina. Det kan se ut som om frambeinet lengst bort er plassert best, altså få det andre til å stå parallelt med det. Deretter må du stille på bakbeina - nå står hun for langt bak med det nærmeste og kompenserer derfor med å sette det lengst unna litt under kroppen for å holde balansen. Få hasen (nederste delen av beinet) til å stå vinkelrett på underlaget.

Ellers kan det være et tips å trene et annet sted enn inne. Parkett er egentlig det verste underlaget å trene på, for det er også det glatteste. Asfalt, veranda, betong, grus, steinheller, gress, teppe - det meste er bedre enn parkett.

Det er vanligst å fristille labradorene, men det er egentlig ingenting i veien for å stille henne opp selv. Om du gjør det, kan du tenke på å prøve og få ned halen litt. Jeg er klar over at det er halefestet som er høyt, men om du klarer å få ned halen litt (prøv å massere litt i halerota, for eksempel), vil både rygglinja og helheten se mye bedre ut.

Skrevet

20090323.jpg

Tips til hva som kan gjøres bedre? Ho vil ikke holde oppe halen selv når ho står, bør jeg da holde den? Labradorer skal jo fristilles..?

Skrevet

Snakke med hunden, mest mulig positivt. La hunden vite du har noe supergodt som den bare får på utstilling i lommen, stikke hånden nedi og vifte litt med lommen f.eks?

Skrevet

Det har vi prøvd, tro meg. Selv når jeg vifter med favorittleka henger halen like slapt, men ho logrer så snart ho beveger seg da. Tror jeg får prøve å klikke inn logring med halen og sette kommando på det.

Andre tips?

Skrevet

Luksusproblem, min vil ikke ha halen ned, ever :icon_redface:

3371343616_46b6da0c89.jpg

Bakbeina er litt understilt? (Og selvfølgelig halen, men den er det lite å gjøre med)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg er ikke så god på aussie, men jeg synes den står best på bilde en jeg da..

Synes den er litt overstillet bak på bilde nr 2, Men ellers en veldig pen hund:)

Skrevet

Det første bildet av Kenzo er helt klart finest :wub: Det eneste jeg kan si noe på er at han kanskje kunne lagt piiittelitt mer vekt fremover så det ser ut som han "strekker" seg litt fremover. Men det tror jeg du enkelt kan løse med å flytte frambeina hans noen få mm lengre under kroppen hans. Han fikk ihvertfall veldig flott rygglinje på det øverste.

Skrevet

Tusen takk for kritikk :wub: Ja, jeg syns også det med vekten. Men liksom det vi sliter litt med, skal jobbe med det videre.

På det andre bildet husket jeg å få han til å lene seg framover, sette vekta på frambeina. Men som sagt så var han jo ganske overstilt der :D

Skrevet
Tusen takk for kritikk :wub: Ja, jeg syns også det med vekten. Men liksom det vi sliter litt med, skal jobbe med det videre. På det andre bildet husket jeg å få han til å lene seg framover, sette vekta på frambeina. Men som sagt så var han jo ganske overstilt der :D

Jeg synes definitivt han står best på det andre bildet, og nei, han virker ikke overstilt i det heletatt. Overlinja er mye bedre (vannrett), han strekker seg noe framover og du får fram både fram- og bakbeinsvinklene bedre. På det første bildet trøkker du ham litt bakover og han får verken bra overlinje eller god front.

Skrevet

her er min 5uker gamle staff stilt opp av oppdretter:

SDC10457.jpg

Veit at det er litt å pirke på, men lille tassen er tross alt bare 5 uker da...

Skrevet
DSCN2418.JPG

Vi hadde litt flaks etter dagens bading og plutselig sto visst Rex`en oppstilt. Noen kommentarer fra mer drevne utstillere?

Som naturlig oppstilling av setter ville jeg ikke pirket. Om man skulle stilt den opp ville jeg dratt bakbenet lengst vekk litt lenger bak for å få 90 grader :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...