Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av hund (hunde type)


Nicholas

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Vi er en liten familie som har nå i flere måneder tenkt å skaffe en hund og trenger noen råd om valg av rase. Vi er litt forsiktige og prøver å ta dette steget seriøst. Jeg skal prøve å beskrive hvordan vi er som familie og hva slags liv hunden kan forvente. Vi er middels fysisk aktive og ønsker å forandre det ved å introdusere en hund i familien. Vi har flere gode tur områder i nærheten, til og med en del bra skogmark som vi har tenkt å bruke. Det er også fine strender rundt omkring i 20-30km området som vi har tenkt å benytte 1-2 ganger i uka. Sykle med hunden blir kanskje også aktuelt hvis det lar seg gjøre.

Jakt og sånt blir det desverre ikke noe av så den eventuelle hunden vår får trening og mosjon primært fra disse turer. Vi har tenkt å dressere hunden ordentlig og bruke rekvisiter og hjelpe midler (så mange som mulig!) for å prøve å gi hunden mer stimulert arbeid og trivsel.

Etter å ha lest deres svar på dette Forumet her angående jakt hunder og sånt, ble jeg litt redd for å velge hund og deretter ikke kan gi den den mosjon og aktivitet som den ble avlet for. Jeg er altså redd for dens trivsel. Jeg vil også bare nevne at vi har lest en del bøker om hund, raser (sånn for å få mest mulig informasjon). I ALLE disse bøkene ble mer enn 90% av hunder i alle størrelser beskrevet som gode aktive hunder egnet til de fleste familie typer.

Nesten ALLE hundene i bøkene blir beskrevet som at dem ble skapt for en eller flere av disse tingene under:

arbeid, løping, mye fysiske aktiviteter, jakt og mye mer. MEN på samme tid står det ingen steder at disse hundene MÅ gjøre alt dette som dem ble avlet for. Tvert imot så står det oftest informasjon om hvorvidt dem er aggressive, hvor lett det er å trene dem og hvor lett dem klarer å integrere seg med familien.

Mange kommer sikkert ikke til å like dette men når vi leter etter hva slags hund vi skal skaffe oss så ser vi på størrelse (ca 20-30kg og i verste fall opp mot 40kg), helst med korte pels typer og hvor resistante dem er på sykdommer. Jakt og sånn blir altså ikke noe av gjentar jeg igjen.

Akkurat nå så tenker vi å skaffe en av følgende hunder:

1. Pointer

2. Irsk Setter

3. Braque Francais

4. Dalmatiner

5. Weimaraner

Som dere ser en en del av disse ovenfår såkalte "jakthunder". Nå spør jeg om råd. Hva mener du om disse hundene som vi har valgt ovenfår i forhold til det vi kan "tilby" hunden? Hvis dere skulle hatt noen andre hunde alternativer å fortelle oss om så er dem velkommen også. Alle innslag og meninger er svært velkommen som sagt. Vi prøver å samle mest mulig informasjon for å lære om det hele før vi kjøper noen som helst hund.

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å vite hvorfor akkurat de hunderasene der? Utseendet først og fremst? (Jeg vet, et sted skal man jo begynne når man skal velge hund!)

En ting om korthårsraser - de fryser om vinteren!

Så en ting om jakthunder av de typene der - de har jaktinstinkt - og det kan gjøre det slitsomt vedr å ha dem løs. Man kan regne med å streve litt (vel for å være ærlig - mye) med å få dem til å la være å jakte hvis det er "jaktbare" ting i omegn. Og slik er de bare.

Jeg har aldri hatt dalmatiner, men har kjent en del, ogjeg har inntrykk av at de lett kan bli litt "mye" i valpetiden hvis man er førstegangs hunde-eier - man ser jo av og til innlegg fra fortvilte eiere som ikke vet sin arme råd med et prikkedyr som holder på å rive ned huset for dem eller er ekstreme i valpebitingen sin. Noen av individene jeg har møtt, har dessuten vært ganske reserverte spesielt i forhold til barn men også til en viss grad i forhold til voksne. Ikke slik at de var aggressive men man så hvor ukomfortable de var og slike hunder skal man skjerme og passe litt ekstra på.

Uhm.. det er ikke andre hunder dere også kunne tenke dere å se på? Når jeg hører om bruken så tenker jeg lett retriever må jeg innrømme.. siden det er viktig med korthåret da er det labrador (ligg unna chesapeaken, den er en litt vanskelig hund sånn i første omgang) som kunne være aktuell.

Hvor mye vil/kan dere gå inn for dressur-trening da? Gjeterhunder - er mye fint der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det kommer litt an på barna i familien, da - du sier ikke noe om hvor gamle de er? En dalmatiner er en stor, sterk, aktiv hund med til dels stor egenvilje, og barna vil neppe kunne håndtere den selv før de er tenåringer. Det samme vil jeg anta gjelder weimaraneren.

Nå tråkker jeg sikkert skikkelig i salaten her, men jeg skjønner egentlig litt at folk som ikke har tenkt å jakte likevel ønsker seg setter, jeg. De fleste jeg har møtt er gjennomtrivelige hunder som aldri ville gjøre en flue fortred, og i og med at de er såpass mange, er det jo ikke rart at folk tenker på dem når de tenker på hund.

Likevel: Det må da finnes andre raser som kan oppfylle kravene deres? Hmm... skal gå i tenkeboksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, takker alle for innlegg, vi setter pris på å se saken fra andre sine øyne hehe. Som sagt, anskaffelse av hund er en stor sak for oss og vi tar det ganske seriøst. Det blir ikke kjøp av noe som helst hund sånn på sparken. For å svare på noen spørsmål...

- (svar til Bardmand) Alle i familien er voksne nå så det blir ikke noen "barne" problemer.

- Det er blanke overflater over hele huset, vi skal ikke ha tepper av noe slag. Også det er ikke tett møblert i huset heller som vi håper er bare bra.

- (svar til TonjeM) Vi kan gå inn for dressur så lenge/mye det kreves det har vi alle blitt enige om. Ønsker ikke hund som skal bare ukontrollert springe rundt så det blir intensiv dressur trening så mye vi kan. Vi har skaffet en del bøker for å prøve å lære mest mulig om dette. Dressur kurs er også aktuelt hvis det trenges.

Når det gjelder type av hunder... Vel de valgene som jeg har listet opp er for nå bare valg. Derfor skrev jeg også at vi setter pris på alle forslag om andre hunde typer/raser som kanskje kunne vært aktuelt. Som du nevnte retreiver kan kanskje være noe å tenke på?

- (svar til Jane) Valg av raser... Jeg er klar over det, vi følger ikke akkurat den sunneste tankegangen når det gjelder valg av raser. Utseende, størrelse og kort pels type har vært de hoved tingene vi har brukt som kriterier og mål. Ønsker ikke for liten hund og ønsker heller ikke ha en som er for stor. Noe i 20kg-35kg klassen tror jeg alle har blitt enige om.

Problemet er at vi har ikke sett på om hundene er jakthunder eller ikke fordi i alle bøkene blir alle hundene beskrevet som gjeter hunder, arbeids hunder, jakt hunder.... Ut fra 100 typer hunder er det bare noen få som er rangert som "selskaps-familie" hunder... etc. Også pga. familiens ønske om 20-35kg hund at den ikke skal være for liten eller stor, da ble det sånn at nesten alle hundene som vi har sett har vært rangert som disse aktive villmark hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra 100 typer hunder er det bare noen få som er rangert som "selskaps-familie" hunder... etc. Også pga. familiens ønske om 20-35kg hund at den ikke skal være for liten eller stor, da ble det sånn at nesten alle hundene som vi har sett har vært rangert som disse aktive villmark hunder.

Det man må ta med i beregningen er at selv om hunder er kategorisert som jakthunder, så er graden av jaktinstinkt veldig ulik. F.eks er både labrador og pointer i utgangspunktet jakthunder, men for en pointer er liksom jakten hele livet mens en labrador ikke er like spesialisert (noen vil hevde at de ikke duger til jakt lenger). Og mange vannapporterende jakthunder er ikke like "ensporete" som f.eks settere eller pointere. Og når det gjelder gjeterhunder vil f.eks en border collie være mye mer intens og opphengt i å gjete alt mulig enn f.eks en bearded collie (dette er ikke et forslag, bare et eksempel). Så det er ikke det at man nødvendigvis må styre helt unna jakthunder hvis man ikke skal jakte eller gjeterhunder hvis man ikke skal gjete, men det er best å finne en rase som har et behov for jakt eller gjeting (eller andre egenskaper) som ikke er større enn det man kan innfri.

Jeg tenkte først og fremst på labrador, evt. flatcoated retriever - hvis den ikke er for langhåret for dere - da jeg leste innlegget deres. Eller kanskje buhund kunne være noe (selv om det er en litt annen type hund)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner :frantics:

Det er vel den hunden av disse som har minst jaktinnstinkt, og vil være lettere å trene enn fks. en irsk setter. Helsen på norske dalmatinere er generelt veldig bra, men de fryser litt om vinteren (hvis de skal sitte stille på ski-tur fks. Men det kan jo løses lett med dekken eller sovepose. Også er det jo litt forskjellig fra hund til hund da. Bra familiehunder er de også, men veldig sterke da, så som nevt over vil det kanskje ikke være lett for en 10 åring å ta den med på tur. Men det gjelder jo de andre hundene på listen og muligens, jeg har enda tilgode å se en irsk setter på pent i bånd... :/

Så jeg ville nok gått vekk ifra de "verste" jakthundene, slik som settere og pointer. Men når det skal sies, har jeg selv hatt en gordon setter gutt i hus, uten å jakte med ham, og det har gått veldig fint. Men å gå løs med ham var uaktuelt da, akkurat det er jeg utrolig fornøyd med dalmatineren min, han går løs hele tiden på tur. Nå er han bare 4.mnd da, så han har ikke oppdaget jentene enda. Men uansett, hunden vi hadde før stakk av i den alderen. :|

Og, som TonjeM nevner over her, dalmatinere er voldsomme i valpetiden, noe jeg opplever dagelig. Han er som en liten krokodille, og er overalt når det står på som værst-må innrømme jeg gleder meg til han blir voksen noen ganger altså hehe:) men det går over da. Og han er veldig snill mot barn, har tatt ham med opp i en barnehage flere ganger, hvor han blir omringet av søte bråkete barn, og han hopper aldri opp, og er ikke redd i det hele tatt. Glad i alle mennesker faktisk, og en veldig trygg hund. Så bortsett fra en voldsom valpetid, vil jeg nok tro at den egner seg fint i en barnefamilie altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår familie fikk vår første familiehund falt valget på en Gordon Setter. Hun var den snilleste, mest tålmodige hunden vi kunne ha fått tror jeg- en engel med barna og aldri noe problem. MEN- jaktlysten er SVÆRT intens hos fuglehunder, og på tross av alle de gode egenskapene hennes ville jeg aldri hatt jakthund/fuglehund igjen dersom det ikke var fordi jeg var interessert i jakt. Dessverre- for ellers var jo hunden perfekt, og møtte alle våre kriterier. Instinktet er så intenst at det er veldig vanskelig å ha de løse. De har svært stor radius, det vil si at det er naturlig for en jakthund å gå langt bort fra eier. Uansett hvor mye du trener må du belage deg på at hunden mesteparten av året må gå i bånd eller langline. Det høres kanskje greit nok ut, men det er faktisk ganske slitsomt å måtte leve med en hund du aldri kan stole på at holder seg sammen med deg. Vår GS-tispe var veldig lydig (til rasen å være), og hun hadde heller ikke det største jaktinnstinktet, men allikevel stakk hun av hvis hun fikk ferten av elg, sau, ku, fugl, hare, rev ... Dessuten krever disse hunden mye fysisk mosjon, og vil ikke være rolige og greie å ha i familien dersom de ikke får det, men det er du vel klar over. Jeg ville av de du har listet opp heller sett til Dalmatineren, selv om det er en rase som kan være svært krevende for førstegangseiere.

Ellers ville jeg kikket på labrador, golden retriever og flatcoated retriever. Det er alle aktive, flotte hunder som går fint i familier og som ikke har et så stort jaktinnstinkt at det er veldig vanskelig å kontrollere. Lykke til md jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JEg kan bare anbefale ut fra hva jeg har erfart. Og jeg har hatt overaktive Flatcouted retrievere og strihåret vorsteh og skulle jeg ikke jakte så hadde jeg heller valgt en av retriverne enn en vorsteh det er sikkert. Selv om jeg har en vorsteh som er grei å ha med å gjøre. Og vorsteh dem ligger i samme kategori som fuglehundene du har sett på. Ser nabone har to Dalmatiner tisper og dem har klart det veldig bra selv om den eldste var første hunden og omplasseringshund med problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tatt rasetesten på canis.no ? Kan være et fint utgangspunkt :frantics:

Jeg syns den rasetesten der er ganske dårlig. Rasebeskrivelsene som testen er basert på er ofte mangelfulle eller i noen tilfeller direkte feilaktige. Syns også at det er for få spørsmål til at man egentlig får sirklet inn de mest relevante rasene. Og noen raser som kunne passe veldig bra kommer ikke opp i resultatet i det hele tatt. Men man kan jo ta testen for moro skyld :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er usikker på hvilke hunder som er rene stående fuglehunder så er lista her:

Gruppe 7, Stående fuglehunder

- blå picardie spaniel (106)

- bracco italiano (202)

- braque d'auvergne (180)

- braque de l'ariége (177)

- braque du bourbonnais (179)

- braque dupuy (178)

- braque francais - type pyrénées (134)

- braque francais - type gascogne (133)

- braque st-germain (115)

- breton (095)

- drentsche patrijshond (224)

- engelsk setter (002)

- fransk spaniel (175)

- fransk vorstehhund strihåret (107)

- fransk vorstehhund ullpelset (174)

- gammel dansk hønsehund (281)

- gordon setter (006)

- grosser münsterländer (118)

- irsk rød og hvit setter (330)

- irsk setter (120)

- italiensk spinone (165)

- kleiner münsterländer (102)

- perdiguero de burgos (090)

- picard spaniel (108)

- pointer (001)

- pont-audemer spaniel (114)

- portugisisk pointer (187)

- pudelpointer (216)

- slovakisk vorstehhund ruhåret (320)

- stabyhoun (222)

- tsjekkisk vorstehhund (245)

- ungarsk vizsla korthåret (057)

- ungarsk vizsla strihåret (239)

- vorstehhund korthåret (119)

- vorstehhund langhåret (117)

- vorstehhund stikkelhåret (232)

- vorstehhund strihåret (098)

- weimaraner korthåret (099)

- weimaraner langhåret (099)

Jeg forstår at det kan være vanskelig å orientere seg om raser kun ved å lese. De fleste raser står ikke listet opp som rene selskapshunder, selv om de i dag faktisk fungerer mest som det.

Jeg ville utelukket de aller fleste rene jakthunder. De vil for folk flest være vanskelig å holde kun som familiehunder. Jeg anbefaler dere å sjekke retrievere (golden, flat, labrador). Andre alternative raser kan være dalmatiner eller boxer. Alle disse rasene krever å få brukt seg gjennom fysisk mosjon og hjernetrim. Men de er kjent for å være gode famiiehunder så lenge de får brukt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du har nevnt: Dalmatiner. Alle rasene på lista er aktive hunder, og jeg tror du vil få mest "utbytte" med en dalmatiner, da de ikke har riktig så mye drifte som jaktrasene har. De fleste som avler på fuglehunder, bruker dem til jakt, og man finner få ( i det hele tatt noen?) som selger og annonserer hunder som rene familiehunder. De fleste har et ønske om at hunden skal brukes i jaktsammenheng. Og jeg vil tro de fleste fulglehunder trives med det. Å gjøre det den er avlet opp til. (sier ikke at hvermannsen ikke kan ha en fuglehund, de kan helt sikkert få et bra liv hos hvem som helst)

Mens dalmatineren er mer hverdagshund, for familiefolk eller noen som ønsker å ha en aktiv hund som de kan gjøre forskjellige ting med. Så lenge du er forberedt på en aktiv rase, bruke mye tid på trening og oppdragelse, tror jeg dalmatineren vil passe bra :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale Retrieverne, da særlig Golden og Labrador som jeg har erfaring med. Flotte familiehunder som er greie å ha med på alle typer turer, lette å oppdra er de stort sett også. Har også sett Dalmatinere som virker å være flotte familiehunder.

Jeg gjorde selv "en tabbe" da jeg skulle ha min første hund for mange år siden. En blanding av Drever og Beagle ble min første erfaring med hund! En strålende kar på alle måter, minus jaktinstinktet, som den hadde i bøtter og spann. Og ettersom vi ikke drev jakt, ja så la det da visse restriksjoner på vårt hundehold! Nemlig det at vi aldri kunne ha ham løs på våre utallige skogsturer! Vi prøvde, og han stakk av. Neste hund ble en Golden Retriever, og for en glede det var å kunne slippe henne løs overalt hvor vi var på tur! En super turkamerat og familiehund synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene du lister opp, vil jeg definitivt holde en knapp på dalmatineren. Jeg har selv vokst opp som tenåring med dalmatiner i familien, og dette var en familie med minimal peiling på hunder. Joda, Lady krevde endel aktivisering, og jeg syklet og gikk lange turer med henne. Hun fikk ingen dressur, men lærte seg hverdagslydighet ganske av seg selv. Hun fikk ihvertfall ikke mye systematisk opplæring av oss. Lady elsket turer, hun elsket mennesker, hun gikk utmerket overens med andre hunder, og hun var helt vill etter å bade. Hun tok alle utfordringer og nye omgivelser på strak arm, og vi opplevde aldri at hun skydde unna noe. Hun var nervesterk og kjempesnill, og taklet alt. Hun gikk løs stort sett hele tiden, og stakk ikke av.

Ulempen var at hun hadde mye hudproblemer og vedvarende ørekløe, men det skyldtes nok det elendige tørrfôret hun fikk. Dalmatinere røyter også mye - dvs kanskje ikke særlig mer enn andre raser, men de hvite hårene dukker opp overalt! Skrekk og gru.

Jeg kjenner også folk som har pointere, settere og weimaranere, og disse hundene er mye mer stressa og hektiske. De virker også betydelig mer utsatte for nervøsitet og problemer med omstillinger. De har liksom hue' sitt i en sfære for seg selv, og er ikke så tilstede som dalmatinere. Så igjen: jeg setter en knapp - kanskje flere knapper! - på dalmatineren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du har listet opp synes jeg Dalmatineren høres best ut, men jeg har ikke mye erfaring med rasen. Så jeg overlater det til de som kan rasen bedre :frantics:

Har du tittet på Labrador eller Golden Retriever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jakthund selv og jeg ville helt klart ( som Aya sier ) styrt unna denne type hund når dere ikke skal jakte. Det er hunder det er vanskelig å ha løse og de rusler aldri rundt deg på tur - de jakter og gjerne langt avgårde. I tillegg krever de mye, så det skal ikke mange rolige dagene til før de blir hypre.

Synes Dalmatiner er et mye bedre forslag.

Har selv hatt Golden i mange år og dette er i noen tilfeller en undervurdert rase ( fordi man ser så mange feita og daffe ). Min var med på ridetur hver dag og han var kjempe sprek. Samme gjelder Labbis. Folk synes ofte disse er vanlige og kjedelig, men det trenger de ikke være. Minus med Golden er pelsen. Men det var litt OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...