Jump to content
Hundesonen.no

Liker hunden din hundeleker?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Da jeg fikk valp første gang kjøpte jeg selvsagt endel leker. Men egentlig var jeg sikker på at det kom til å bli som med babyleker, babyer leker jo med nye leker i to minutter, og så vil de heller ha halsbåndet eller strikketøyet ditt. Men til min overraskelse lekte lille Pipsemann med lekene sine dagen lang, og slik har det vært med Symra også. Det har samlet seg en hel liten haug med hundeleker etter hvert, og alle er i flittig bruk. Favorittene til Symra er mange små tøydyr fra Ikea, hun bærer dem rundt i huset, og vi snubler i små blekkspruter og elefanter på de underligste steder. Pippin foretrekker tøyballer.

Men jeg hører om andre hunder som ikke er så opptatt av leker. Hvordan er din?

Mona er veldig lite interessert. Men hun fikk heller ikke noe særlig leker som liten, og jeg gjorde ingenting for å leke henne opp. Nå idag kan vi har ganske bra drakamp om hun er in the mood, men hun bryr seg ikke om jeg strør gulvet med leker.

Siri, er en annen historie :lol: hun leker på egenhånd, løper rundt med ting i munnen og er storfornøyd om hun bare får holde noe mens jeg herjer litt og koser med henne. Favoritten er nok et rødt plastpinnsvin som piper, det er nok godt å ha i munnen pga. overflaten.

Ellers er en god nr. 2 en plastsak som egentlig er til å holde vannslangen til vaskemaskinen, haha.

Så er jeg litt mer opptatt av gjenstandsgleden til Siri enn jeg var med Mona, så det kommer nok til å ha noe å si.

Min har en leke forbannelse eller no... xD alt som finnes i verden kan tydlig vis lekes med. Alt fra sokker til flygende insekter, men pinner og baller er favoriten da..og disse "dra kamp" lekene er også veldig morsome..:lol:

Nå er jeg hundeløs nå da men de jeg har hatt har vært forskjellige.

Schnauzeren, Rexie syns at å tygge i stykker tennisballer var moro, rive huet av bamser og dra ut innmaten var også gøy. Kjeder hun seg som valp så underholdt hun seg med å kaste ballen ned trappa og gå å hente den igjen.

Cavalieren, Rikke, syns egentlig ikke at leker var no særlig. Helt greit å drepe en bamse innimellom og spise opp tyggeknuter. Men lek som belønning eller leke med meg, det ville hun svært sjelden.

Collien, Aro, syns at leker var kjempegøy. Kaste, og dra - moro! Beste "leken" vi hadde var båndet hans.

Petiten, Abby, levde for å leke hun. Gikk aldri lei, alt som kunne ristes, dras i eller hentes var helt supert.

På Abby og Aro gikk jeg aktivt inn for å forsterke lek, med tanke på å bruke det som belønning i trening. Abby hadde masse jakt og sosial kamplyst i seg - så henne fikk jeg bygget opp lek - spesielt drakamp - til en veldig bra forsterker som jeg kunne bruke under trening. Aro fikk jeg som halvvoksen hund, og fikk ikke bygget opp lek så mye som på han som jeg ønsket. Det er noe jeg helt klart kommer til å være veldig bevisst på med neste valp.

Tassen er lite interessert i leker. Det gjør at han er utrolig vanskelig å belønne når vi trener, siden han er utrolig sær i matveien også.

Lille, sære raringen min :lol:

Min lille petit er og veldig leken. Alt kan lekes med. Men favoritten er en sånn flettet trådknute(eller hva jeg skal kalle det). Han rister den, løper stolt rundt med den og legger den forann føttene våres og vil at vi skal kaste den så han kan hente den igjen. Jordklumper er også veldig morsomt, de rister han skikkelig før han spiser det :lol:

Bonnie har fått en sånn taustump med to knuter på som hun liker veldig godt.

Jeg leker en del dralek med henne og hun knurrer så merkelig at vi holder på og dø av latter her både jeg og gubben.

Hun har også en gummihøne med pipelyd og hver gang hun får den til å pipe så tar hun helt av.

Knurrer og hopper rundt den og skal drepe den. Hysterisk morsomt.

Noe jeg lurer på: Kan jeg leke mye dralek med henne eller kan det gire henne opp for mye?

Vesla liker pipedyr, kosedyr og "squatters" som man kan bestille fra cleanrun.com . Hun kan også finne på å løpe rundt med sånne små gummiballer man får kjøpt på IKEA om hun er i humør til det. Ellers er kongler og tomflasker klare favortitter.

Chili leker med det meste så lenge hun kan dra i eller jakte på det. Baller med lang snor og biteskinn er populært. Inne liker hun å bære rundt på kosedyr.

Min har ei stor eske (disse svære, med hjul :P ) full av leker, i tillegg til mange som ligger strødd rundt. Hun simpelthen elsker å leke og har fått utfolde seg med leker siden hun var liten. I skrivende stund holder hun på å slenge rundt på en "aquatoy". Vi bruker lek mye som belønning, da er det først og fremst kongen vi bruker, men også ball og frisbee. Hun har skikkelig dralyst, og tror hun er veldig "farlig" mens hun holder på. Trenere på diverse kurs har faktisk blitt overraska over drakamplysten og lekeintensiteten til en såpass "forsiktig" hund :lol:

Favorittlekene er nok:

-kongen, er og blir en favoritt

-aquatoyen

-frisbeen

-tennisballer i alle mulige farger og utgaver

-den oinkende grisen

-"kula" (konglignende kule)

-"kokodrilon" - stor lekekrokodille i plysj

-"Sheltien" - søteste kosebamsen jeg hadde når jeg var lita. Er faktisk en Sheltieetterligning :)

-Mummitrollet - stooort kosedyr som hun elsker å drasse rundt på

- "Pelle Kahn" - et pipedyr formet som en pelikan

-"gakkegakken" - kosedyr som har knute som hals, og piping i nebbet.

-godbitball som lager oinkelyder - Den brukes jo bare når hun får godbiter inni da, men.

I tillegg har vi alskens ting formet som bein, tauknuter, kosedyr, plysjdyr, kasteting, baller og ja.. you name it :)

Edit; mi var interessert i leker allerede som valp, men jeg har bevisst forsterket dette som belønning, i tillegg til at vi godt bare kan leke ellers også. Hun har fri tilgang til omtrent alle lekene sine (med unntak av frisbeen), noe jeg synes er helt greit. Hun ødelegger dem ikke (i alle fall sjeldent), og leker seg fint på egen hånd i tillegg til sammen med oss. Hun har heller ikke noe problem med å avslutte leken om hun blir bedt om det.

Edit 2: Hun har ikke alle lekene framme samtidig, eska står i kjelleren, så tar jeg fram et utvalg som jeg bytter ut titt og ofte :P

My er en aussievalp. Hva mer kan jeg si? :rolleyes: Jeg trenger egentlig ikke å kjøpe LEKER til henne, for hun leker med alt som jeg kommer med. Alt fra plastsøppel vi finner ute til gafler og te-skjeer i metall. Men det er jo koselig og morsomt å hamstre leker, så hun får jo noen hun og. Men til henne passer jeg på å kjøpe litt holdbare ting, for hun er ikke rett når hun setter igang :lol: Så ja, My liker leker. Nei forresten... Rettelse: My elsker lek(er)

Emma liker leker hun også, hun er jo tross alt halvt papillon og halvt (yorkshire) terrier :) Men Emma er ikke som My, hun leker absolutt ikke overalt. Og hun forstyrres lett, så det er sånt vi driver med alene på jorder, i hagen, i skogen og hjemme i stua. Hun er helt sinnsyk når hun leker og virkelig er "med" - hun henger fast og rister løs som en rabieshund eller noe. Og hun knurrer... For FULL hals! Det er sånn at vi ikke kan leke med henne i stua sent om kvelden for sambo blir redd for at vi skal forstyrre naboene :rolleyes: Hun må ha noen kraftige stemmebånd til å veie 3kg...

Bosse elsker kosedyr i alle former og str.

I tillegg så har han lagt sin elsk på sånne playmoman eller hva de heter.

Sånne små plastikklekefigurer til barn :)

Men han blir mest glad hvis jeg vil lekeslåss med han :lol:

Jepp, Tulla er leken. Hun liker drakamp med meg, og hun leker gjerne med seg selv. Gir jeg henne et bein eller griseøre eller en gulerot, leker hun med det før hun spiser det. Hun elsker baller og ting som triller, og kaster på ting for å se om de rører på seg. Hun liker pipeleker og kan gå i timesvis å pipe på en ny pipeleke. Favorittlekene hvis hun skal leke alene er plysjpipeleker. Hun har, som Andreas hund, en svær boks full av leker. Alle ligger dog ikke fremme hele tiden, men jeg rullerer og bytter litt på innimellom.

Aynï liker også leker. Hun er veldig lik Tulla på det punktet, bortsett fra at hun er mer intens. Dvs hun er der Tulla er nå, og Tulla har blitt mer leken/jeg har lekt henne opp/hun har utviklet leken sin enn hva hun var da hun var valp, mens Aynï er sånn allerede i en alder av 3 mnd. Hun liker også drakamp, og pipeleker, og leker som triller og rører på seg. Hun leker med flere ting enn Tulla (der har grensen gått ved metall, men det kommer seg). Nå har vi metallapporten liggende ute (den Tulla ikke hælet å ta i før), og Aynï leker med den og bærer rundt og triller på den, så nå kan ikke Tulla være verre hun heller, så hun har også begynt å leke med den (et steg i metall-apporteringstreningen, hehe..). Forskjellen mellom Aynï og Tulla går mest på drakamp; begge liker å dra, men når Tulla vinner kan hun ta en seiersrunde og komme tilbake og vil ha mer lek, mens Aynï bare legger seg ned og tygger på det vi har lekt med. Aynï og Tulla deler leker, og har masse leker liggende fremme hele tiden, både inne og ute.

Mens jeg har skrevet dette innlegget, har Aynï lekt med minst fire forskjellige leker; et vanlig tyggebein, et blått gummibein, en pipeleke og et kosedyr. Tulla ødelegger veldig sjeldent lekene sine, men jeg tror Aynï kommer til å bli en "forbruker" av leker.

Det varierer litt egentlig. Han ELSKER de fleste pipelekene hans, noen har han hatt siden han var valp og han har enda ikke gått lei. Han liker også bamser som han kan tygge i stykker og rive bomullen ut av. :lol: Baller blir han fort lei, frisbeer tygger han bare på og nekter å løpe etter, og taubiter med knuter på er det kjedeligste som finnes.

Aron leker med seg selv, meg meg, med andre og med alt. Kjekkeste er nok drakamp med meg. Han er sinnsykt gira og knurrer for full hans når han drar gjenstanden mot seg. Dette blir også brukt som belønning under trening, ettersom han ikke spiser godbiter. Da han var liten, var han veldig gjenstandsintr. og knurret hvis noen nærmet seg lekene hans. Har fått noe av dette bort, men han er ekstremt flink til å passe på tingene sine. Også er han veldig flink å stjele leker fra andre hunder :D Da løper han med leken stolt som en hane. Skjønnasen sin det, tenker jeg :lol:

Freesbien og ball er det helt topp å løpe etter, og funker utm. som belønning. Tauknuter og alt som kan dras i er også supert.

Men tau med ball derimot, kan han ikke fordraa. Har kjøpt baller av forskjellige størrelser osv, men han har NULL intr. for den. Pipedyr er kjekt å leke med inne, men ute er de kjedlige. De kan jo ikke jaktes på liksom :(

De to eldste liker KUN ball, og Saeta er den som er ivrigst. Jobber med Silma nå, for å opprettholde lekelysten (hun liker kong og andre tauleker veldig godt), for med henne vil jeg beholde det såpass at jeg kan bruke leke som belønning. Det er nemlig umulig med de to andre. Tyggebein liker de selvsagt, og det hr de alltid, men det kvalifiserer vel neppe som leke :lol:

Selvfølgelig liker de leker.

King elsker å leke med pinne/ball, mest morro når jeg kaster.

Koda derimot liker ALT, drakamp er favoritten. Om det er drakamp med pinne, tauleke eller en menneskefinger spiller null rolle.

Han syns også det er utrolig morro å leke med seg selv, han kaster ball til seg selv osv.

Koda leker nok mest med div. tauleker, enten tauknuter eller sånn ball på snor greie som vi har tusen av, flere av de mangler nå ball, men det spiller ingen rolle.

Bamser, papir, sokker og alt annet er egenltig gode lekegjennstander også, spør man Kodalille. Ene katta brukes også flittig som levende pipeleke :lol:

Jeg har en sånn megaliten kong som Frøken digger! :lol:

Ellers er hun kjempeglad i å tygge på sokker, men de funker ikke å belønne med.

Wapa syns også sokker er veldig morsome.. :D Lurer på hvorfor det er hull i hver eneste storetå.. <_<

Chessea liker kun noen få typer leker, som regel knuter av ulike slag. Aller helst en knuteball med tau på, altså en leke av 100% tau. Hun rører ikke pipeleker av gummi eller gummileker/plastleker. Hun nekter å ha f.eks. kong i munnen. Hehe. Ellers fungerer sokker, kosedyr, alle slags stoff, tau osv. greit.

EDIT: Aquatoy er nok en en favorittene her også!

Hei!

Sara som blir 7 år i Desember har aldir brydd seg om leker. Hun er kun fokusert på mat og driver å støvsuger gulvene. Jeg har prøvd alt av ulike leker, men hun bryr seg ikke :lol: Jeg må derfor gjøre alternative ting som "spor" hjemme og andre ting som kan gå på godbit :yes: Litt kjedelig for meg, men det går greit :lol: Men jeg blir selvfølgelig litt misunnelig når jeg møter hunder som løper rundt og morer seg med leker i kjeften og sara bare ser rart på

post-3939-1211210240_thumb.jpg

Nææsj...han driver å ødelegger kosebamser om han får tak i dem, og pipedyr kan han leke litt med nå og da, tomflasker slår alltid an, men han leker ikke lenge av gangen. Alt skal helst tygges i stykker.. :rolleyes:

Bea elsker alle leker men det er ikke alle leker hun kan ha da hun er ganske så destruktiv av seg.. Kongen klarer hun ikke å ødelegge så hun har to konger og en leke som er produsert av kong-folka. I tillegg har hun en annen gummibein som er av sånn noenlunde samme kvalitet. Hun har også et nylabone som hun gnager på men det leker hun ikke så mye med. Hun elsker baller! jeg bruker ball med tau som belønning noen ganger også har hun en fotball som hun får bølle med ute noen ganger.. :-)

Hun er veldig leken og det er utrolg kos ;)

Hundene mine har en kasse full i diverse leker innendørs, og den brukes flittig.

Nirm leker veldig aktivt med alt som går an å leke med. Han har en gammel sparebøsse i hardplast som er vel favoritten, men pga Vidas evne til å makulere en god del ting, så har den blitt satt vekk. Ellers leker han med alt, og jeg kan ta med en av "innelekene" med meg på trening og får samme intensitet i arbeidet for den. Slikt har ikke betydning. En annen ting er at han gjerne skal leke med leka oppi ting, gjerne lekekassa eller en vedpose...

Ellers er vel favoritter ting man kan dra i, og gjerne litt størrelse på de...

Vida eide ingen interesse for leker da jeg fikk henne, men hu har blitt ganske opptatt av de. "Problemet" med henne er at hu egentlig ikke vil leke med meg innendørs, men hu vil sitte med en eller annen leke i munnen, og så skal jeg sitte og se på at hu har den. Det er stas på en eller annen måte. :rolleyes:

Favorittene til Vida er frisbee og ball. Hu er helt vill etter ballkasteren. Så det er mest jaktleker som hu foretrekker, selv om kampen hennes har blitt ekstremt mye bedre siden jeg fikk henne.

Trur jeg hadde egentlig blitt veldig lei meg om hundene mine ikke ville lekt, selv om jeg ikke skulle trent de i noe som helst. For det er få ting som er like moro som å leke med hundene. (Jeg har en tendens til å belønne for mye når jeg trener, fordi jeg synes det er så moro å leke selv.... :ahappy: )

Vida eide ingen interesse for leker da jeg fikk henne, men hu har blitt ganske opptatt av de. "Problemet" med henne er at hu egentlig ikke vil leke med meg innendørs, men hu vil sitte med en eller annen leke i munnen, og så skal jeg sitte og se på at hu har den. Det er stas på en eller annen måte. :rolleyes:

Haha! ;) Utrolig morsomt! For en sær hund! :wub:

(Jeg har en tendens til å belønne for mye når jeg trener, fordi jeg synes det er så moro å leke selv.... :ahappy: )

Heh.. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Vi har hatt det så gøy, vi har glemt å ta bilder. Turgåing løsnet da vi tok bussen til et fremmed sted for å gå. Noe helt annet enn å gå rundt gården vi bor på, hvor det bor og luftes mange voksne hunder han ikke kjenner, og det lukter intenst hest fra stallen. Hester har han sett på noen meters avstand og vet de er driiiitschvære. Geit aner han ikke hva er, men de lukter jo ikke godt. Fra lukten å dømme kan jeg forstå han er redd det bor et digert monster somewhere around here. Vi har en K9 Nom Noms av geit i fryseren. Slår meg at den kanskje kan hjelpe på forholdet til geitelukten fra stallen.  Han har ihvertfall endelig forstått greia med å bare bevege oss fremover langs veien vi er på, og krever ikke mye lokking eller hyppige utbetalinger lenger.  Foruten å ha gått tur så har vi kjørt bygdefest i dag. Ghettoblaster ut vinduet på baksiden og full fest med disco og rock. Han har faktisk rett ut av esken naturlig rytme og musikkfølelse innimellom, løper i takt med høye kneløft når han nyter øyeblikket og ikke bare er manisk på å få lønnsslippen. Spinner og twirler med høy intensitet. Ivrig og feststemt. ..helt til baren stengte. Musikken av og vi slo av en prat med naboen gjennom vinduet. Ede snuste litt langs veggen, gikk seg oppi noen planter og hadde plutselig pelsen full av forglemmegei sin onde stesøster. Verste borrelåsplanten med mothaker som setter seg fast i huden i hendene om en er så uheldig å få de på seg og prøver plukke de av. Han fikk helt hetta og sloss febrilsk for å få de der ut av pelsen. Roet seg da jeg tok kontakt med ham og ba ham bli med inn. Han har tillit til at jeg ordner alt. Jeg er jo Ironman.  (for de som ikke husker noe fra naturfag så er Fe kjemisk symbol for jern. Female er det samme som Ironman)  Stålkammen som skrapte mot beina og lugget i de borrelåsene der var han bare takknemlig over. Forstod at den var til hjelp. Underullsraka derimot. Navnet Coat Prince hjelper ikke. Ede er overbevist om at den er et torturredskap som vil ham VONDT. Må avlede ham med godbiter og hver gang det er et sekund pause i serveringen gjør han det klart og tydelig for den Coat Princen at han HATER den. HAT! Ikke bare misliker, han HATER den underullsraka med hele seg. ..men ikke så mye at den ikke kan ignoreres så lenge hånden serverer mat. Det er i det øyeblikket der ene hånden er tom for mat den andre bør passe seg, fordi den holder den raka og huggene mot den kommer ikke med kirurgisk presisjon. Det ble en lang lading, for det tar på å hate Prinsen. Trengte en veldig lang lading. Da han våknet tenkte ikke jeg over at valp må rett ut etter å ha sovet, for han er så flink, han har sagt fra ved døren hver gang han må ut så lenge, jeg har glemt han er liten valp i den forbindelse. Han har hatt full kontroll på blæra og klarer vente på somling med romstering og påkledning etter å ha sagt fra, også på morgenen. Nå tisset han seg rett og slett ut sånn plutselig. Det var antakelig for mye trykk. Han så ut som han ante fred og ingen fare og ga ikke noen tegn til å måtte ut. Plutselig noen fortvilte pipebjeff i akutt stress og han tisset seg rett ut på sofaen. Ble selv så satt ut av hva som skjedde, han tømte hele blæra der i forfjamselsen. Tydelig skuffet av det. Ikke komfortabel med det i det hele tatt. Han forsto at han hadde tapt en hel kjøttbolle og tisset i sin egen seng. Han var nå en sulten sengevæter. Måtte trøste ham, så lei seg var han. Faktisk. Skulle filma.  Btw, for alle med stoooore valper:  Kondomeriet - fordi folk som ikke har hunder har for lite å gjøre og finner på mye rart for å slå ihjel tid - de har laken som tåler sånne uhell, og skulle uhellet komme en i forkjøpet, så har Biltema våtstøvsuger til 599,- Ede trengte ingen bråkete våtstøvsuger til å hjelpe ham lære at det der var dumt. Jeg måtte faktisk trøste ham fordi han var så skuffet og lei seg. Han la seg trist og sulten ned ved ytterdøren mens jeg satte på vaskemaskinen.  Borrelåsplanter og sengevæting var bare barnematen ifht hva som skjedde senere. Muttern har funnet ut at det er på tide å begynne flytte opp i loftssengen til Tempur-madrassen sin på nettene, og har ved flere anledninger nesten forsvunnet ut av syne oppi der. Tidligere bare et kort øyeblikk, med minimum en fot synlig fra gulvet. Denne gangen forsvant hele muttern og det i mange sekunder. Lille Edeward ble forlatt mutters alene i hele universet med muttern ut av syne. Han har skikkelig separasjonsangst og får panikkanfall av det der. Ble redd han skulle skade seg der han febrilsk forsøkte alt han kunne å finne en måte å komme seg opp dit på. Bord med skarpe hjørner som kan velte over ham om han hopper på det feil, vinduskarmen med gardiner og panelovn under, stigen, ... Kunne ikke se ham uten å vise meg selv og med det gi ham uttelling for stresset, som HØRTES. Bet tennene sammen og krysset fingrene for skadefri. Klarte holde ut sånn til han hadde vært stille til 1003. Det var en gjensynsglede som overgikk pårørende som overraskes av at deres kjære har overlevd en stor katastrofe med mange døde. Etter tredje runde av den gjemselsleken der måtte jeg kaste inn håndkleet fordi han peste så stresset, det var dyremishandling å fortsette.  Nok en natt på sofaen, altså. Ting tar tid.
    • Lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan kjøpe kjetting og tau beregnet til Weight-Pull trekking?
    • Oi Her har tuppa fått løpetid, og jeg er ikke klar. Hun er jo en liten baby....
    • Szaffi, blanding av staff og presa canario. Jeg fikk en litt mildere og litt mer leken presa.  Fordeler for min del: sterk mentalitet, trygg, uredd, sover gjennom arbeidsdag, rolig innendørs, lite bjeffing, lojal, kjærlig og kontaktsøkende.  Ulemper: sta, sterke instinkter, sterk vilje, tidvis litt intens på tur (må passe ekstra på), tidvis unødig vokt, ikke veldig sosial med andre hunder.  Veldig glad i henne❤️
    • Bra svar av Simira🙂   settere og husky er jo litt lik med tanken på liker godt fysisk mosjon/utholdene så det holder😅 Høres ut som enhver hund/setter vil få et helt fantastiskt liv hos dere! Jeg er inne i 30 året (oj starter bli gammel🤪med fuglehund uten at jakter) kjøpte første etter konfirmasjonen da kjente de som hadde kullet. Forriga var blanding av mest gordon setter og litt labrador.   Nå har jeg gordon setter som straks blir 8 år. Foretrekker tisper jeg og mine er vant til nok over gjennomsnittet med mosjon men,merker ikke forskjell om har vært løpt løs i skogen i mange timer eller vi krysser gata lufter i parken om noe tilsier vi må det.   Tilpasser seg jo kjempe raskt da hun jeg har nå var ung og vant til leke masse med hundevenner osv fikk hun en strekk i foten og måtte ta det med ro i mange uker ingen problem nei. Hun jeg har nå har alltid hatt verdens høyeste dørstokkmil da har aldri villet ute frivelig hun! Når kommer seg ute «virker» hun da. Blir ofte stoppet spurt om virkelig er fuglehund da er så rolig og laidback. Da sier jeg se jeg går nå stort sett med magebelte,trekksele altså😅 Men,rolig framtoning,vant til bli med «over alt» fra er liten,finner roen av seg selv,har aldri brukt bur/fast plass. Alle 3 har bodd i små leiligheter uten hage relativt sentrums nært men,med flotte turmuligheter og ikke noe langt til skogen.Ser det når er på besøk i hus også vil jo oppholde seg der folkene sine er.   Helt annen pels enn husky da så vil nok merke det svært godt i røyte perioder ja. Mye mindre pels! Og upraktisk pels i mine øyne. Må ha kondomdress på vinteren og setter nå fast div i pelsen på høsten/blir søkkvåt ved regn uten dekken😅   Hun jeg har nå har mye pels så er inne hos hundefrisør for napping/klipping 2 ganger i året.   Jeg synes fuglehunder er svært enkle og ukompliserte hunder ha.De kan jo «være aktiv til de stuper» så der må eier finne en balansegang. Det er jo mye meninger angående hvorfor noen får separasjonsangst og nok alle hunder kan få det. Likevel ser jeg på div facebook sider at endel gordon settere har det. Min hund har alltid taklet være alene helt supert,forriga som var mest gordon tok det lengere tid med men,hun greide være hjemme de timene jeg jobbet tilsutt heldigvis. Andre plasser/utnom faste tiden slet hun så da fikk jeg eller pass til hun om det var noe. Jeg valgte jo fuglehund gjenn pga de oftes har god helse selv om det jo er noe på alle rasse. Kloløsning kan forekomme hos gordon setter,endel epilepsi hos irsk vet jeg. Stoffskifte hos engels osv. Det er jo ikke alltid man får kjøpe jakthund om ikke skal brukes på jakt men,man kan jo være heldig få kjøpe. De har ganske så stor utforsktrang når er ung min har aldri stukket av og blitt lenge bort men,et par runder på gressplena fra hagen til.søstra mi om de ikke passet på når hun var ung tok hun seg ja! Jeg har min hund kun løs i skogen når det er lovlig såklart tar ingen sjansjer når det er vei i nærheten de er så raske. Mindre jaktinstingt på hun jeg har nå forhold til forriga livredd elg,rev,marsvin,hamster osv. Eneste tanken som har dukket opp her i det siste ved neste gang må kjøpe hund (håper det blir lenge til) er at forrige hunden min hadde radusen til labrador holdt seg nært hele tiden. Den var lettvindt altså! Renrasete vil jo stikke ute i søk og komme tilbake til eier det kan tidvis være litt ensomt med en løs fuglehund på tur om man lar de ta seg en lite «sving» alene. Så de er ikke de enkleste ha løse men,det er dere kanskje vant til siden hadde husky? Engelsk setteren min var fantastisk og skikkelig klok fra var valp. Ayla som jeg har nå har en veeeeeldig stor personighet vet godt hva hun vil (litt bedbestemmelse her hun stritter og styrer og får lov til velge turveier svært ofte😅) Litt typisk gordon er uling når de blir glad det er veldig sjarmernde ❤️   Tror nok ikke det er så mye show settere her føler det er mere av det i England osv Simira har nok rett i at er mere  vokt i gordon og faktisk at de er litt usikker på fremmede er eller ikke alltid så uvanlig.    Selv om genetikk/oppvekst også spiller inn. Min hund er slik selv om ikke opplevd noe. Har blitt bedre med årene da setter nye folk seg på huk lar hun komme til de går det raskt til de får gledes uling fra hun.   Selv om hunden nok har foretrukket blitt brukt på jakt vet de jo ikke av noe annet liv og så lenge de får brukt seg nok synes jeg man fin fint kan gi en fuglehund et fullverdig liv.   Masing/stressing har jeg aldri opplevd😅Folk ser nok på fuglehunder som stressete/masete pga de jo er litt vimsete løs pga jo er avlet for løpe. Men,det har ikke noe med stress gjøre….Min hund har snudd synet på fuglehunder til de i den lokale hunde butikken😅De var vant til at de ikke greide stå i ro for prøve utstyr. Så kommer Ayla legger seg for sove på teppet i butikken med masse folk/hunder. Mye går nok på at hunden er vant til bli med på ting. Så føler jeg så mange tror på det der om man bruker hunden mye vil de kreve det. Noe som kan føre til at mange ikke bruker hunden så mye som de kunne tenkt seg… Noen vil sikkert kreve det om får mye men,stort sett synes jeg hunder er understimulert. De har jo stor kapasitet!  Lever jo i nuet så  om er vant til bli mye brukt er min erfaring at tilpasser seg raskt om ikke får brukt seg mye en periode. Min hund er ikke noe krevnde men,jeg liker gi hun mye aktivitet da jeg synes hun fortjener det. Masse lykke til i rasevalget!!    
  • Nylig opprettede emner

• Create New...