Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne har 48 hunder


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 882
  • Created
  • Siste svar
uffda.. da ble vel mistanken min bekreftet på hvem denne oppdretteren var da , når jeg så rasen disse var. veldig tragisk sak dette.. både for hunder, men også for oppdretteren også egentlig. Er altid trist når noen mennesker kommer til et punkt at de ikke vet og ta vare på dyra sine eller ofte seg selv også..

Min mistanke også.. Uff, tragisk at det måtte gå så langt. .Håper de får gode hjem til hundene nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ankesaken behandlet enda? Noen som vet noe om dette, for rent juridisk er vel hundene fortsatt hennes eller er det slik at når dyrevernet tar hundene så mister eieren den juridiske retten til dem?

Vet ikke helt, du kan jo lese å se om det står noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ankesaken behandlet enda? Noen som vet noe om dette, for rent juridisk er vel hundene fortsatt hennes eller er det slik at når dyrevernet tar hundene så mister eieren den juridiske retten til dem?

Mattilsynet kan ikke frata noen juridisk eierskap, det blir opp til rettsapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven mener at mattilsynet kan gjøre dette. Dyrevernloven § 26 1. ledd 4 pkt. sier "Tilsynsmyndigheit avgjer om dyret skal leverast attende til eigar, seljast, verta omplassert eller verta avliva. " Tilsynsmyndighet er delegert til Mattilsynet via forskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven mener at mattilsynet kan gjøre dette. Dyrevernloven § 26 1. ledd 4 pkt. sier "Tilsynsmyndigheit avgjer om dyret skal leverast attende til eigar, seljast, verta omplassert eller verta avliva. " Tilsynsmyndighet er delegert til Mattilsynet via forskrift.

Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet kan ikke frata noen juridisk eierskap, det blir opp til rettsapparatet.

Altså, om en da melder seg som interessent for en av disse hundene og får denne så vil man kunne oppleve at dersom den juridiske eieren kan hente hundne tilbake dersom denne får medhold i ankesaken eller rettsapparatet ikke fratar eieren retten til å eie den?

Dyrevernloven mener at mattilsynet kan gjøre dette. Dyrevernloven § 26 1. ledd 4 pkt. sier "Tilsynsmyndigheit avgjer om dyret skal leverast attende til eigar, seljast, verta omplassert eller verta avliva. " Tilsynsmyndighet er delegert til Mattilsynet via forskrift.

Og her kommer da en annen versjon av det ovenfornevnte. For det du skriver her vil si at selv om ankesaken ikke er ferdig (har man ikke 14 dager - 21 dager å anke på?) så kan Mattilsynet gi hundene videre til nye eiere, og disse blir da juridiske eiere av hundene?

Det ville jo vært kjedelig for de som får overta hundene at eieren kommer på døra en dag og henter dem tilbake og har loven på sin side.

Det er flotte hunder, det ser ut som at Standal har gjort en god jobb med dem. Leste det var Kaukasisk Ovcharka (ikke nevnt i Aftenposten), Briarder, Dobermann og Dverg Pinscher som det gjaldt.

Håper de får gode hjem og riktige eiere. Kaukasierene sies å være spesielle selv om oppdretteren har markedsført dem som kosebamser i flere annonser. Så jeg håper at Mattilsynet har kompetanske til å finne riktige eiere og gir riktig informasjon om rasen. Kanskje en idé om de samarbeider med de 2 (tror jeg) oppdretterene som fortsatt er aktive her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer da en annen versjon av det ovenfornevnte. For det du skriver her vil si at selv om ankesaken ikke er ferdig (har man ikke 14 dager - 21 dager å anke på?) så kan Mattilsynet gi hundene videre til nye eiere, og disse blir da juridiske eiere av hundene?

Nei, dette mener jeg er etter at klagemuligheten etter dyrevernloven er oppbrukt. Videre behandling av saken etter dette igjen skjer såvidt jeg kan lese av lovavdelingens uttalelser etter forvaltningsloven, og det er da fullt mulig å la være å gi oppsettende virkning på vedtaket mens klagen behandles slik at hundene kan omplasseres. Slik kan man teoretisk sett havne i den stillingen at man får medhold i rettssystemet, men likevel ikke får igjen hundene fordi de er omplassert. Forbehold: jeg er ikke jurist, og kan ha misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at de blir annonsert på tv2 og som "kosebamser"... Folk har jo en greie for "kosebamser". Særlig mishandlede kosebamser.... <_<

Hvem har egentlig ansvaret for å finne nye hjem til disse hundene? Håper i hvert fall den/disse har en god posjon ansvarsfølelse og ikke selger disse "kosebamsene" til hvermansen...

Edit: endret en setning, skjønte ikke selv engang hva jeg EGENTLIG prøvde å få frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har egentlig ansvaret for å finne nye hjem til disse hundene? Håper i hvert fall den/disse har en god posjon ansvarsfølelse og ikke selger disse "kosebamsene" til hvermansen...

Jeg forsto TV-innslaget slik at det var Standal som skulle gjøre denne jobben, og at de i hvert fall i forhold til den ene hunden var skeptisk til at det overhodet var mulig. Jeg vil anta at det er journalistene som har valgt uttrykket, og ikke Standal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Aftenpostens papirutgave så var det Mattilsynet som skulle kontaktes ang. ønske om hund.

At det i nyhetene sies at hundene er store kosebamser osv. strider jo mot Mattilsynets kommentarer om at oppdretter selv har annonsert en meget spesiell rase som sosiale kosebamser.

Takk for svar breton. :lol:

**

Tenker du på Goliat? Nå verserer det jo rykter om bl.annet at hundene er gitt beroliggende midler på utstillinge,r og selv en hund som til daglig vasser i dritt kan fiffes opp til utstilling. Så tror ikke vi skal skylde så mye på NKK her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et webtv-innslag hos tv Romerike. De forteller at hundene var livredde for mennesker og krøp sammen og tisset på seg.

Men en ting jeg ikke skjønner.. Jeg har vært hos damen det er snakk om... Jeg har vært inne i hundegården sammen med 5-6 av de "store bamsene". Og det eneste de farlige dyrene ville gjøre, var å koooooose! De klenget seg på oss, og sku ha kos.

Beklager, jeg skjønner ikke hvor disse farlige beistene som ikke lot seg fange inn kommer fra jeg da...

Nå er det riktig nok noen år siden jeg var der, men jeg så ingen farlige beist annet enn de hersens kamp kalkunene som løp rundt der.

Jeg forsvarer ikke noe av det vedkommende her har gjort, langt derifra, men at de hundene jeg hilste på var nervøse vrak og farlige, er iallefall IKKE sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg ikke skjønner.. Jeg har vært hos damen det er snakk om... Jeg har vært inne i hundegården sammen med 5-6 av de "store bamsene". Og det eneste de farlige dyrene ville gjøre, var å koooooose! De klenget seg på oss, og sku ha kos.

Beklager, jeg skjønner ikke hvor disse farlige beistene som ikke lot seg fange inn kommer fra jeg da...

Nå er det riktig nok noen år siden jeg var der, men jeg så ingen farlige beist annet enn de hersens kamp kalkunene som løp rundt der.

Jeg forsvarer ikke noe av det vedkommende her har gjort, langt derifra, men at de hundene jeg hilste på var nervøse vrak og farlige, er iallefall IKKE sant...

Mye kan skje på noen år, og det er vel dessuten ikke snakk om at alle var like dårlig sosialiserte såvidt jeg har skjønt. Kanskje har noen fått mer enn andre, og vært "publikumshunder", kanskje har ting forverret seg gradvis over år slik at nye hunder har blitt dårligere sosialisert. Og KO er jo en ganske spesiell rase som skal være reserverte, kanskje er de da enda mer sårbare for dårlig sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg ikke skjønner.. Jeg har vært hos damen det er snakk om... Jeg har vært inne i hundegården sammen med 5-6 av de "store bamsene". Og det eneste de farlige dyrene ville gjøre, var å koooooose! De klenget seg på oss, og sku ha kos.

Beklager, jeg skjønner ikke hvor disse farlige beistene som ikke lot seg fange inn kommer fra jeg da...

Nå er det riktig nok noen år siden jeg var der, men jeg så ingen farlige beist annet enn de hersens kamp kalkunene som løp rundt der.

Jeg forsvarer ikke noe av det vedkommende her har gjort, langt derifra, men at de hundene jeg hilste på var nervøse vrak og farlige, er iallefall IKKE sant...

Hvem har sagt at de er farlige?

Når Standal forteller om hunder som gjemmer seg, kryper sammen, skjelver og tisser på seg, så lurer jeg på hvorfor man trekker dette i tvil. Tre av hundene ble avlivet fordi de ikke lot seg fange inn, og grunnen til dette var at de ikke hadde "forsvarlig tamhetsgrad" - altså at de var så redde at innfangingen og bilturen alene ble vurdert til å være for tøff for dem.

Edit: Forresten, så du alle hundelikene i gjødselhaugen da du var der? Så du døde valper i fryseren? Så du hunder fulle av ubehandlede sår og ørebetennelser? Jeg antar at svaret er nei, så da er det kanskje ikke så rart at ditt bilde ikke stemmer med de opplysninger som kommer fram nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...