Gå til innhold
Hundesonen.no

Min lille Sita :)


Cloudberry
 Share

Recommended Posts

Takk :P Sita var den flinke, det var meg det skorta på tror jeg! Kjempeartig med så fin kritikk, og plasseringene hun fikk. Da gjorde det ikke så mye at vi satt i solsteika i syv timer :P Sita lå i skyggen da, og hun greide seg overraskende bra i varmen egentlig.

Moro med så mange mopser på en gang ja, men fordi det var så varmt så man dem stort sett bare i ringen, ellers satt de rundtomkring i skyggen og slappa av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har vi vært på ferie i to uker, kost oss masse i både finvær og ikke fullt så fint vær, med fisketur og mange vanlige turer, sløving i sola og bading. Sita har vært ute i (liten) båt, pappa sin sjark, for første gang og bevist at hun såvisst har sjøbein! Fiskene som etterhvert kom ombord var litt skumle, men samtidig fryktelig spennende. Hun har bada i havet for første gang, og vært på sin første skikkelige fjelltur. Hun har sovet i telt for første gang, og gjett om hun syntes det var kos! :wub: Flere ganger våkna jeg med det lille trynet heeelt oppi ansiktet mitt. Hun har lekt og kost seg med "søskenbarnet" sitt, rottweileren Rex, blitt kjent med mange nye folk og unger og bare hatt det helt storartet. Men likevel var det stor gjensynsglede da vi kom hjem på mandag, hun løp henrykt rundt her lenge før hun slo seg til ro.

Noen utvalgte bilder fra ferien:

Fin i redningsvesten :wub:

P7010049.jpg

På stranda, hvor det var stor stas blant annet å grave i sanda

P7029444.jpg

P7029449.jpg

P7039468.jpg

På fjelltur

P7069603.jpg

P7069554.jpg

Koser seg i teltet

P7090116.jpg

Og til slutt må jeg bare legge til denne filmen: th_P7030068.jpg. Dessverre ganske dårlig kvalitet, men jeg synes den viser personligheta hennes så godt - vimsete, leken, nysgjerrig og nusselig ;)

Akkurat nå ligger hun i senga si i stua og snorker - og drømmer antagelig om alle blåbærene hun skal spise i fremtiden. Vi var på tur i skogen "vår" i ettermiddag, og Sita smakte ei bær fra hånda mi før hun lykkelig mumsa seg avgårde i lynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Her er det lite action gitt. Siden i sommer har Sita sakte men sikkert blitt mer og mer voksen mentalt. Hun er roligere og mer kosete, jeg anser det for positive ting da valpeSita var hyper og helt antikos! :P Men jeg tror noe pubertet henger igjen, vi sliter endel med bjeffing når vi møter folk og (særlig) hunder. Dette gjorde hun aldri som liten valp, det oppsto og eskalerte iløpet av våren og sommeren ifjor. Men vi jobber med det og har merket stor fremgang fra ifjor. Leter for tiden etter atferdskonsulent som kan gi oss litt tips videre. Ellers koser vi oss stort med mopsefjolla vår :P

I høst:

PB020021-1.jpg

Favorittaktivitet: Springe i skogen! :P

PB080086-1.jpg

I vinter:

CIMG0302.jpg

I finværet igår:

CIMG0760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Så nydelig hun er! :whistle: superfin!

Jeg vurderer å kjøpe mops om et par år, men lurer på om det er en anbefalt førstehund-rase. Kan noen hjelpe meg litt med erfaringer der? Og hva ligger prisen på nå om dagen?

Mops kan du fint ha som første hund. Det er en veldig enkel hund å ha siden den ikke krever så veldig mye. Pluss att gemyttet er veldig stabilt på denne rasen.

Den går veldig bra sammen med andre hunder og folk, til og med katter. (hvis katten ikke angriper da).

denne rasen pleier å være veldig aktiv de 2-3 første årene av livet sitt. Så er det som om noen slår av en bryter. Da blir de veldig rolige. Vertfall de fleste.

Det er veldig viktig at du pusse tennene på mopsen, Siden den har lett for å få dårlige tenner. Ellers så må du vaske neserynken regelmessig.

Noe å tenke på da du velger om du vil ha sort eller fawn.

De sorte er av en eller annen grunn litt mer usunne på enkelte ting en de fawne. De har lettere for å pese mer, og slite med pusten, De blir ofte hakket større en de fawne, og tåler både kulde og varme dårligere en de fawne,

De fawne kan du få i flere forskjellige fargenyanser, der det er fawn, og gul og beige, som er det mest vanlige, men det finnes også aprikos og sølv. Dette er de lovlige fargene i Norge. Pelsen skal være så kort å så fin så mulig. Og den fawne fargen skal virke så ren så mulig i fargen.. Sotet fawn er ikke bra. Men den skal ha så sort maske og ører så mulig og ha en ål som går ned over ryggen.

De sorte mopsene sklal være så blåsvart i pelsen som mulig, Brun skjær er ikke bra. De skal helst ikke ha noe hvit i seg, Men de fleste har mer eller mindre av dette. Som oftest sitter den hvite flekken i brystet. Nå er det heldigvis ikke "forbudt" Med hvitt lengre så hvis det ikke er så gale så pleier dommere å se vekk fra flekken.

Ellers vil jeg bare si det at du må være forsiktig med hvor hunden kommer fra siden det kan fårerkomme mye familjær avling. (avling mellom beslektede ledd).

Håper du fikk litt hjelp her da :wub:

Ja og forresten en Mops med bra stamtavle koster mellom 18-20 tusen nå. Men dette kan variere fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på da du velger om du vil ha sort eller fawn.

De sorte er av en eller annen grunn litt mer usunne på enkelte ting en de fawne. De har lettere for å pese mer, og slite med pusten, De blir ofte hakket større en de fawne, og tåler både kulde og varme dårligere en de fawne,

Dette har jeg aldri hørt om før. Har du noe statistikk/andre kilder på det? Hadde vært veldig interessant å lese :whistle: Forøvrig er vel hovedforskjellen mellom sorte og fawne at de sorte ikke har underull, og dermed røyter mindre enn fawne.

Trivelig at du liker henne Jackie_, vi synes også hun er fin :wub: Det er en fin førstegangshund, men vær obs på at de også krever sitt selv om det er mindre enn mange andre raser. Mopser har lett for å legge på seg, og om de har dårlig kondis og er overvektige er det mye mer pesing og intoleranse for varme enn med en sprek mops. Jeg har inntrykk av at folk kjøper mops nettopp fordi de krever lite, men setter seg ikke inn i hva de faktisk krever, og dermed gir dem for lite. Resultatet blir usunne hunder. Vår elsker turer i skogen og mental trening, og hadde slett ikke trivdes i et hjem med "halvtimes rusletur i nabolaget" om dagen.

Jeg ønsker forøvrig ikke en diskusjon rundt mopser generelt her i tråden, så om dere vil prate videre om mopser generelt hadde jeg satt pris på om dere laget en egen tråd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om før. Har du noe statistikk/andre kilder på det? Hadde vært veldig interessant å lese :whistle: Forøvrig er vel hovedforskjellen mellom sorte og fawne at de sorte ikke har underull, og dermed røyter mindre enn fawne.

Trivelig at du liker henne Jackie_, vi synes også hun er fin :wub: Det er en fin førstegangshund, men vær obs på at de også krever sitt selv om det er mindre enn mange andre raser. Mopser har lett for å legge på seg, og om de har dårlig kondis og er overvektige er det mye mer pesing og intoleranse for varme enn med en sprek mops. Jeg har inntrykk av at folk kjøper mops nettopp fordi de krever lite, men setter seg ikke inn i hva de faktisk krever, og dermed gir dem for lite. Resultatet blir usunne hunder. Vår elsker turer i skogen og mental trening, og hadde slett ikke trivdes i et hjem med "halvtimes rusletur i nabolaget" om dagen.

Jeg ønsker forøvrig ikke en diskusjon rundt mopser generelt her i tråden, så om dere vil prate videre om mopser generelt hadde jeg satt pris på om dere laget en egen tråd :wub:

Noe statistikk er det ikke på dette. men dette vet jeg siden jeg er oppdretter på nettopp denne rasen å har selv 6 stykker + at jeg og kjenner veldig mange som har denne rasen siden jeg har veldig mange oppdrettere som er mine venner. Men for all del. Dette gjelder ikke alle sorte mopser.. Det er bare større sjanse for at helsen er dårliger på de.. nettopp fordi det ofte er mye innavl på de sorte pga det er ferre av de.. men dette begynner jo og nå og komme seg. Men jeg kjenner jo veldig mange som har denne rasen å vi ser det alle sammen at det er større sjangs for de sorte å få avelige svaketer og puste trøbbel.

Men sorte mopser er jo utrolig fine da. og det er helt sant som du sier at det er viktig å mosjonere de for da blir kondisen mye bedre å sjangsen for puste trøbbel er mindre..

Men det er mange sorte som høres ut som ett lokomotiv i forhold til de fawne da de puster.. Men dette varierer jo og veldig..

Å noe diskusjon på rasen gidder ikke jeg heller siden det er verdens beste rase uansett. Alle mine kan gå super lange turer og er med på sykkelturer og greier og takler dette super bra.. :lol:

Sita var forresten skikkelig søt :lol: Det var forresten jeg som vandt BIM på min gutt på den utstillingen du skev om tidligere i tråden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe statistikk er det ikke på dette. men dette vet jeg siden jeg er oppdretter på nettopp denne rasen å har selv 6 stykker + at jeg og kjenner veldig mange som har denne rasen siden jeg har veldig mange oppdrettere som er mine venner. Men for all del. Dette gjelder ikke alle sorte mopser.. Det er bare større sjanse for at helsen er dårliger på de.. nettopp fordi det ofte er mye innavl på de sorte pga det er ferre av de.. men dette begynner jo og nå og komme seg. Men jeg kjenner jo veldig mange som har denne rasen å vi ser det alle sammen at det er større sjangs for de sorte å få avelige svaketer og puste trøbbel.

Men sorte mopser er jo utrolig fine da. og det er helt sant som du sier at det er viktig å mosjonere de for da blir kondisen mye bedre å sjangsen for puste trøbbel er mindre..

Men det er mange sorte som høres ut som ett lokomotiv i forhold til de fawne da de puster.. Men dette varierer jo og veldig..

Å noe diskusjon på rasen gidder ikke jeg heller siden det er verdens beste rase uansett. Alle mine kan gå super lange turer og er med på sykkelturer og greier og takler dette super bra.. :lol:

Sita var forresten skikkelig søt :lol: Det var forresten jeg som vandt BIM på min gutt på den utstillingen du skev om tidligere i tråden :)

Jeg ble ikke fornærma altså, bare nysgjerrig :P Er jo logisk da at eventuelle problemer viser seg hyppigere i varianten det er færre av, jeg hadde bare ikke hørt om at sorte mopser var dårligere stilt på den måten. Og det er nok store individuelle forskjeller også, for min erfaring er stikk motsatt, men så kjenner jeg bare et lite titalls mopser også :P

Unnskyld, tenkte ikke over at dette var en "Din hund"-tråd :lol: Beklager (men tusen takk for tipsene!)

Det går helt fint :whistle:

He he tenkte ikke jeg på heller, men Sita kommer igjen :wub: For hun ruler gata her :wub:

:)

PA110458-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke fornærma altså, bare nysgjerrig :) Er jo logisk da at eventuelle problemer viser seg hyppigere i varianten det er færre av, jeg hadde bare ikke hørt om at sorte mopser var dårligere stilt på den måten. Og det er nok store individuelle forskjeller også, for min erfaring er stikk motsatt, men så kjenner jeg bare et lite titalls mopser også ;)

Det går helt fint :lol:

:D

PA110458-1.jpg

Jepp er nokk forskjeller der og altså, Kjenner noen sorte som tar helt av på pesingen og andre som lever like bra som en fawn når det gjelder pesing.. Men for all del det finnes jo og fawne som sliter altså :rolleyes2: Kjenner til noen der og jeg.. Men ut i fra anntallet er det flere sorte en fawne som sliter med dette Desverre.. Men det begynner å komme seg siden de blir mer og mer populære+ at hvit i brystet ikke er så negativt lengre så utvalget av avlshundeer er større nå en før, men det tar litt tid å avle vekk sånne svakheter. Men det skal vi få til ;)

Du har forresten flott sort tispe :whistle: Jeg har en på snart 11 uker som jogger rundt her hjemme :whistle::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...