Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hjertet mitt blør for lillebisken nå om dagen.. For en måned siden eller så, fikk hun en skade i høyreøyet sitt. Enten har hun løpt i en kvist i skogen, eller så har hun hatt skikkelig uflaks i lek på et mopsetreff, jeg tror det siste sannsynligvis var årsaken. Uansett, dette oppdaget ikke vi før det hadde utviklet seg hornhinnebetennelse i øyet, da først viste hun at hun hadde vondt. Vi fikk dråper og salve og pleiet etter beste evne, og alt så kjempefint ut. Helt til tirsdags morgen, da hadde hun vondt igjen, og vi kunne skimte "betennelses-skygge" i øyet igjen. Vi dro til dyrlegen samme dag, som fortalte at såret i øyet grodde altfor dårlig. Han bestemte seg for å sy opp blinkhinna hennes for at øyet skulle få ro til å gro. Utenpå øyet har hun fått et lite plastdeksel, som holder de ytre øyelokkene lukket. Det var vondt for henne første døgnet, men hun er flink jente og klør ikke, så hun slipper skjermen. Men heldigvis kunne hun ikke brydd seg mindre om den skjermen, det er jo litt greit å vite.

Så nå har jeg altså ei lita frøken med et knapp-øye, og jeg har så vondt av henne! :) Hun skal ha det slik i 14 dager, så burde alt være i orden. Dyrlegen vår er øyespesialist, og sa det ser mye mer dramatisk ut enn det er, så jeg stoler på ham og håper at alt blir bra.

Midt oppi alt har vi begynt på kurs i grunnleggende konkurranselydighet. Kurset startet mandag, og jeg er littegranne usikker på om vi skal fortsette. Dyrlegen mente det bare var greit å holde henne aktiv og distrahert, men at det kanskje ble ubehagelig for henne å forholde seg til andre hunder siden hun bare har 50% syn nå.. Men vi var ute på skogstur med Therese og Ekko igår, og snuppa er omtrent som vanlig hun. Enda mer seg selv idag, hun lar seg ikke merke ved øyet i det hele tatt. Er litt usikker, men tror vi prøver oss på kurs på mandag og ser hvordan det går :lol: I mellomtiden prøøøver jeg å lære henne å plukke opp ting, men det synes hun er unødvendig å kunne :)

Fra tur i Kordalen utenfor Molde for et par uker siden:

PA170729JPG.jpg

Shakin' that ass!

PA170728JPG.jpg

• 1 year later...
  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Siden sist har Sita fylt 3 år, og dagen ble feiret med så mye bringebær hun orket å spise fra buskene :lol:

Og vi deltok på lydighetskurset ifjor, men det har blitt litt lite trening. Ikke fordi Sita ikke liker det eller ikke får til, men fordi vi synes det er litt vanskelig, rett og slett. Vi har ikke så mye peil på lydighet, og når man blir skulet olmt på når man kommer på stevner for å titte med en mops, så blir det lite motivasjon gitt.. Og det er synd, for snuppa er faktisk ganske flink.

I sommer hadde hun enda en øyeinfeksjon, men bortsett fra det har hun vært en frisk og rask to-åring :P

Om en måned får vi hjem en liten pinschervalp, og det blir enormt spennende å se hvordan snuppa reagerer på det. Jeg tipper at hun blir super-fornærma til å begynne med, og etter det går over til å mene at hunden er til henne :lol: Hun kan være brysk mot valper og yngre tisper, men vi håper og tror dette skal gå fint. Hva slags forbilde hun vil bli i forhold til interaksjon med andre hunder derimot.. Valpen skal nok få lage seg egne erfaringer og meninger om det. Sita stakkar har hatt to veldig uerfarne eiere, og alle feilene vi har gjort ser vi først etterpå. Men til tross for det er hun ei flink og snill lita frøken, som jeg stadig vekk blir nyforelska i.. :lol:

Noen bilder av snuppa i høstsola for to uker siden, tatt av Hege Røkenes:

hegebilde_sita3.jpg

hegebilde_sita2.jpg

hegebilde_sita4.jpg

hegebilde_sita1.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...