Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevelger

Skessa

Recommended Posts

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke synes canis.no sin rasevelger er så god. Det er seks spørsmål som avgjør hvilke hunder som passer for meg, men det kommer jo et hav av hunderaser når jeg har besvart spørsmålene. De spør ikke hvordan jeg bor, om jeg har familie (små eller store barn) eller hvor mange familiemedlemmer det er. Jeg savner flere spørsmål, hvorav jeg er usikker på hvilke hunder som VIRKELIG passer for meg. Rasevelgeren er jo ment som en rettleder, men jeg kunne tenke meg litt mer eksakte resultater. Noen som kan linke meg en mer detaljert "rasevelger" dersom det er noen? Hadde vært supert. Vil ha det så detaljert som mulig :)

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Finnes mange engelske, men har aldri vært borti noen virkerlig gode.

Et prosjekt for Hundesonen???

Vi kunne i fellesskap utarbeidet hvilke spørsmålskriterier som skulle være og hvilke raser som passer de forskjellige kravene??

Skrevet

Man har jo indvider av alle raser og egne oppfatninger... Vet bare at i min rase vil sånn ca alle eierene svare forskjellig på spørsmål om behov, om de er egnet med små barn, i små leiligheter etc...

Skrevet

Ja- slike rasevelgere vil uansett bli på et generelt grunnlag, uten å ta individspesifikke hensyn.

Det tryggeste er nok å lese seg til- og spørre kyndige.

Enkelte finner også hjelp i å legge ut en "hva slags rase passer for meg"- tråd her på sonen. Da får du mye mer nyanserte, erfaringsbaserte svar som går spesifikt på dine ønsker og behov.

Tester kan dog være et hjelpemiddel til å finne ut hvilke raser du vil lese mer om / spørre erfarne hundeeiere og oppdrettere om.

Dette er en av de bedre jeg har sett, men den blir selvførgelig på et generelt grunnlag;

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Skrevet

Hm..... :rolleyes:

Australian Cattledog på første men 99%, tett fulgt av Australian Shepard, Gronendal, og Tervuren..

Basenjien lå der nede på listen med 94%..

Vet ikke jeg..... (kanskje jeg har trykket noe galt på ett av spørsmålene??) :)

Ikke det, jeg liker alle de nevnte rasene, spesielt de to første!

Skal ta testen en gang i morgen i litt mer våken tilstand..ikke at det har noe å si , har min drømmerase, jeg! :P

Skrevet

Hos meg fikk jeg også australian catlledog på første.. Etterfulgt av aussie, bc , terv, malinois osv.. så hadde jeg blant annet dobermann veldig høyt oppe :P (elsker rasen, men vet ikke om jeg passer den).. Toller, dalmatiner.. Andre gjeterhundraser som sheltien osv kom etterpå. Hmm.. Så hadde jeg også pinscheren..

men testen gikk også litt på ville veier.. For jeg liker ikke så veldig godt terriere og passer definitivt ikke til dem.. Men var mange raser som jeg kunne tenkt meg... Som sakt mine yndlingsraser er gjeterhunder og tyske hunder.. + toller og flat og slikt.

Stod at dobermannen var veldig lettrent (5 stjerner) :) .. er dette sant.. Føler at alle sier at man må være så konsekvent og holde den med en "hard" arm...

Edit:

tåler virkelig dobermanner kulden så bar som denne testen skal ha det til.. (3 stjerner).. Sitter her og sammenligner litt :P . Tåler jo kulden like bra som en bc og aussie.. Det der må være feil..eller??? Er jo nesten ikke hår på rasen jo

Skrevet

Rasevelgere er vanskelige greier, og jeg tror ikke den ultimate rasevelgeren fins. Selvsagt kan man ta det for å se hvilke raser man kan lese mer om, men samtidig er det veldig lett å bli lurt av det om man er førstegangseier. Jeg fikk for eksempel beskjed om at irsk setter passet meg med 97%, men da er det utelatt en veldig viktig del: Jeg har overhodet ingen INTERESSE av å ha en gruppe 7-hund.

Tolleren passet meg visstnok 100%. 100% var kanskje å overdrive litt, men joda.

Skrevet

Likte testen jeg, fikk 100% på tolleren og det kunne ikke stemt bedre ( besteste fineste rasen :P ). Men slike tester er jo bare indikatore på hva slags hunder som kan passe deg, og kommer ikke med noe fasitsvar (eller for min del ga den et fasitsvar hehe), men det er jo en liten hjelp til å få utelukket flere raser ganske enkelt og få en oversikt over noen man kan spørre mer om. Syns slike tester er litt morsomme jeg, selv om jeg har funnet rasen for meg :)

Tolleren passet meg visstnok 100%. 100% var kanskje å overdrive litt, men joda.

Hør på fine testen nå! :P

Skrevet
I følge den testen passet Tervueren bedre til meg enn Groenendael :) Jeg har feil variant faktisk:P

Det har jeg sagt lenge jeg :P

Terv og aussie passer meg bedre enn groenendael, det samme gjør pointer og gordon setter - jeg burde sikkert jakta? Australsk cattledog, bearded collie, engelsk springer spaniel og BC passer visst bedre enn groenendael de og, uten at jeg helt ser sammenhengen i alle rasevalgene jeg fikk.. hehe

Skrevet
Det har jeg sagt lenge jeg :)

Terv og aussie passer meg bedre enn groenendael, det samme gjør pointer og gordon setter - jeg burde sikkert jakta? Australsk cattledog, bearded collie, engelsk springer spaniel og BC passer visst bedre enn groenendael de og, uten at jeg helt ser sammenhengen i alle rasevalgene jeg fikk.. hehe

Testen er gjerne ikke helt etter Norske forhold. jeg fikk faktisk mange av dem samme rasene som deg. Aussi, Catteldog, BC, terv og dem var nå ok i forhold til hva jeg lliker. Men jeg hadde nok aldri dukket opp med Toller (som jeg fikk 99% på)Pointer, Brittaney Spaniel, Stihåret Vorsther.... Men det er rett og slett pga jeg ikke jakter og Toller er ikke min type hund.

I USA (eller er det UK) hvor testen er laget er jo hold av div raser helt anderledes enn I Norge. Rasene kan jo faktisk også være helt annderledes. Bla er jeg ikke helt enig i det som står om Catteldog på den siden, men det har nok med mine peronlige opplevelser å gjøre.

Skrevet

Det ingen rasevelger kan ta høyde for, er hvor mye man er villig til å "leve med" av egenskaper som kanskje ikke passer 100 % - så lenge hunderasen rett og slett appellerer til - estetisk, personlighetsmessig osv. - og at en test skal kunne dekke alle sånne kvaliteter og gradere dem, tror jeg blir vanskelig...

Jeg svarer jo "lite pelsstell" på sånne rasevelgere, men kunne kanskje strekke meg til "moderat" om det var en rase jeg var glødende opptatt av.

Skrevet

Men nå er det jo faktisk slik at det er ikke sikkert man HAR rasen som passer 100% for enselv.

Men vi tilpasser oss hunden, og hunden tilpasser seg oss. Og som Loke sa,så er det store individ forskjell innen hver rase.

Jeg er sikker på at det finnes en rase der ute som passer bedre til meg enn pommene. F.eks så er jeg dritt lei av pels stell noen ganger,mens andre ganger er det bare kos.

Før kunne jeg aldri tenkt meg en "gneldre rase", mens nå er jeg så vant med det at jeg lukker ørene.

Så man finner ingen 100% sikker rasevelger, jeg tror man må bare følge magefølelsen, og ikke minst snakke med kyndige personer.

Skrevet

He he he...

Jeg greier ikke å få Beardis på sånne rasevelgere selv om jeg prøver, jeg.. Tydeligvis feil rase for meg.. Men hvis jeg svarer sånn som jeg synes MINE hunder er (4 beardiser) så får jeg settere, en gjeng spaniels, keeshond(det får jeg ALLTID på sånne velgere), beagle... Og så Beardisen nede på 96 % (så jeg har jo ikke misset helt totalt, da..).

Men det er selvsagt pelsstellet som gjør forskjellen - når man leser at rasen må må børstes 5-6 ganger i uken så er det klart at jeg har fullstendig bommet på rasevalget mitt....

Når DET er sagt, så er det klart at disse rasene jeg fikk kanskje skulle passe meg helt fint de også (dog litt usikker på beagle'n..)

Susanne

Skrevet

Papillon var bare på 90% mens Australian shepherd, cattledog, tervueren var på 98% ..

Jeg sa at jeg ville ha liten til medium st. på hunden også får jeg en belger?? :)

Skrevet

Ja så jeg vet ikke helt om rasevelgerne er så veldig pålitelige. Jeg som er en sofagris, fikk BC som førstehund på 97% Jeg tenkte "Øøøøh..." så tok jeg testen en gang til. Da kom det en masse fuglehunder som Retrievere og Spaniele. Sofaen min er ikke så stor at jeg kan drive langturer i den :)

Skrevet
så hadde jeg blant annet dobermann veldig høyt oppe :P (elsker rasen, men vet ikke om jeg passer den)..

Stod at dobermannen var veldig lettrent (5 stjerner) :) .. er dette sant.. Føler at alle sier at man må være så konsekvent og holde den med en "hard" arm...

Edit:

tåler virkelig dobermanner kulden så bar som denne testen skal ha det til.. (3 stjerner).. Sitter her og sammenligner litt :P . Tåler jo kulden like bra som en bc og aussie.. Det der må være feil..eller??? Er jo nesten ikke hår på rasen jo

Hvorfor tror du at du ikke passer rasen? :P Ja dobermann er meget lett trent. Det er veldig mange som liker å trene med denne rasen fordi den er så iverig og lærevillig. Konsekvent trenger man å være ja, men det er mer dagligdagse ting. Nei jeg vil ikke si at dobermann tåler kulde så godt, de har ikke underull og er nærmest naken under buken. Så de tåler ikke å stå lenge ute om vinteren, og de bør kles hvis de skal ligge i bil eller være iro i kulden.

Fikk selv 99% på Canaan dog (?) og 98% på aussie, tervuren, schæfer, og 98 % på toller, pointer, bauceron og malle. Dobermann kom faktisk på 97 %

Skrevet

Eh, det var da litt av resultat. Tydeligvis passer breton, pointer, bearded collie og alle setterne meg best.

Ellers var det en haug av forskjellige raser med høy prosent, deriblant retrievere, belgere og andre spaniels. Springeren havnet på 97%, så det var vel ikke så galt uansett :)

Guest Christine
Skrevet

Jeg fikk belgisk fårehund, Toller, Vorsteh, Setter, Springer, Aussie, Komondor og mer! :)

Skrevet

Jeg fatter ikke helt at jeg fikk whippet når jeg skreiv at den måtte tolerere kaldt vær... Cattledogen må være en fantastiks familiehund! Passer til alle den!

jeg er åpen for at belgeren i USA er forskjellig fra den eurpoeiske men generellt så er det vel slik at passer du til terv så passer du like godt til svarting liksom..Med mindre fargen må matche møblene eller noe sånt. :glare:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...