Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevelger


Skessa

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

97 %

Aussie

English Springer Spaniel

Field Spaniel

Golden Retriever

Irish Setter

Nova Scotia Duck Tolling Retriever

96%

American Cocker Spaniel

Bearded Collie

English Cocker Spaniel

Engelsk Setter

Labrador Retriever

95%

American Eskimo Dog

Belgian Tervuren

Brittany

Flat coated retriver :)

puddel

"spaniel-hundene"

94%

Border Collie

Canaan Dog

Collie :P

German Wirehaired Pointer

Pointer

Belgian Sheepdog

92%

Myndene :P

dalmatiner

Det ble en laang liste fra meg. Papillonen var ikke å finne på listen. Har viss valgt feil rase jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du ikke passer rasen? :) Ja dobermann er meget lett trent. Det er veldig mange som liker å trene med denne rasen fordi den er så iverig og lærevillig. Konsekvent trenger man å være ja, men det er mer dagligdagse ting. Nei jeg vil ikke si at dobermann tåler kulde så godt, de har ikke underull og er nærmest naken under buken. Så de tåler ikke å stå lenge ute om vinteren, og de bør kles hvis de skal ligge i bil eller være iro i kulden.

Fikk selv 99% på Canaan dog (?) og 98% på aussie, tervuren, schæfer, og 98 % på toller, pointer, bauceron og malle. Dobermann kom faktisk på 97 %

Har bare fått det for meg at jeg ikke passer den :) . Liker det meste med dobermannene (I alle fall utseendemessig). Vi passet en dobermann, den var utrolig vill og drog alltid i båndet.. Skikkelig eventyrlysten.. Var utrolig gøy og passe den. Men den blir liksom så vill... (Kan være for at folka ikke passet rasen noe særlig) Jeg har fått det for meg at dem er ganske ville/hypre (Ja, jeg vet at ingen hunder er hypre, men det er bare min snakkemåte :) ) Må ikke mistforstå.. Jeg elsker dobermanner, men tror det blir for mye jobb rett og slett =/

Dessuten så tåler dem jo ikke kulde. Og liker at man bare kan sette hundene ut av og til. Min hund er opprinelig en utehund, som tilbringer mye av sin tid inne med oss :).. men vi får se hva tiden bringer.. Man vet jo aldri. Kan vere jeg skaffer meg en som voksen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Animal planet: Irsk setter 100%, springer 97%, field spaniel 97% ... Lurer på om jeg er inne på noe..?

Lurer på om jeg er det og... :)

American Cocker Spaniel 96%

English Cocker Spaniel 96%

Field Spaniel 96%

Cavalier King Charles Spaniel 95%

English Springer Spaniel 95%

Keeshond 95%

Miniature Schnauzer 95%

Sussex Spaniel 95%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange ulike rasevelgere og aldri fått opp raser som jeg tror vil passe meg. Jeg tror det er mye tryggere å gå inn for å bli kjent med de rasene man er interessert i og ta valget der i fra.

Grunnen til at schäferen ikke dukker opp hos meg tror jeg er at jeg jeg ikke vil ha en hund som vokter. Schäferen er jo kjent for å 'si i fra'. Min schäfer reagerer også ved uvante hendelser, men ikke ved å varsle hele nabolaget. Den reagerer ved hjelp av kroppspråk og blikk. Enten så er min helt utypisk eller så er han et bevis på at man får den hunden man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- slike rasevelgere vil uansett bli på et generelt grunnlag, uten å ta individspesifikke hensyn.

Det tryggeste er nok å lese seg til- og spørre kyndige.

Enkelte finner også hjelp i å legge ut en "hva slags rase passer for meg"- tråd her på sonen. Da får du mye mer nyanserte, erfaringsbaserte svar som går spesifikt på dine ønsker og behov.

Tester kan dog være et hjelpemiddel til å finne ut hvilke raser du vil lese mer om / spørre erfarne hundeeiere og oppdrettere om.

Dette er en av de bedre jeg har sett, men den blir selvførgelig på et generelt grunnlag;

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Artig test :) Jeg kunne ikke vært mer fornøyd - i følge den testen er Tolling Retriver en 99%match med meg *ler* Så da har jeg vel valgt riktig rase :) (har lest alt jeg har kommet over av rasen, snakket med raseforbundet og masse med diverse oppdrettere - så er 100% sikker selv på at Tolleren er en rase for meg - ikke noe impuls valg dette nei - men litt morro at testen var enig :) (men - må jo nevnes at testen mente at pointer, australian cattledog og beagel var 91% match *kremt* dette er hunder som overhode ikke hadde passet meg og mitt liv, så dette må nok tas med en klype salt ja) - men kommer til å leve lenge på at jeg fikk 99% på toller :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klare svakheter i Animal Planet sin test, blant annet at den har et rent "kjæledyr"-fokus, f.eks foreslår den utpregede jakthunder uten å ha stilt et eneste jaktrelatert spørsmål, og gjeterhunder uten å ha spurt om en har tenkt å gjøre gjeting. I tillegg er jo beskrivelsene basert på AKC-info istedetfor FCI og i særdeleshet skandinavisk bruk.

Jeg endte opp med Brittany spaniel på 98% uten å ha noe interesse av fugl, etterfulgt av australian cattle dog, tervueren, border collie og australian shepherd dog men min eneste interesse i sau er pinnekjøtt. :icon_redface: (jeg vet at agility er populært også)

Dette med hund til bruk er ikke like utpreget over fjorden enten i England eller Junajten, folk skal ha kjæledyr. Var i tre relativt store dyrebutikker i England i forrige uke, og ble jo litt bekymret når det var tilnærmet umulig å finne langliner, seler, apportdummies, jaktdekken, ...

Så tror en norsk/sone-test bør ta høyde for bruksspørsmål hvis den blir laget, da vil den også være bedre enn canis sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var dumt at de ikke spurte om jeg hadde allergi. Det synes jeg er en veldig viktig del av en rasevelger...

Wheaten terrieren fikk 98%

Fikk mange Spanieler med 100% og Flat. Flat tenkte vi faktisk lenge på.

Dette bekrefter jo på en måte at rasevalget vårt var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de hundene som dukker opp som resultater, egentlig er hunder som passer deg. Tror prosenten forteller om hvor mye du/ dere må omstille hverandre for at dere skal passe sammen. Slik som Lovecalculator :icon_redface: Man skriver inn sitt navn, og navnet på drømmekjæresten, så kommer det opp et antatt prosent om hvor mye dere passer sammen. (bare vrøvl selvfølgelig) Men det med hundene er jo litt mer seriøst,da. Selv om jeg fikk fuglehunder som resultat. Har ingenting imot jegere, men jeg har ikke lyst til å være en som for sportens skyld (for det er jo frivillig) tar livet av dyr :S Men det er jo folk som er litt mer hardbarka enn andre, da heldigvis. Respekterer at jegere hjelper å holde noen dyrebestander nede. Så slipper jeg å gjøre det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lekt med tanken om å utvikle en rasevelger som passer for norske forhold og som kan være litt nyansert. Men det er to store utfordringer: 1. finne de rette spørsmålene og ikke minst 2. Samle inn relevant/riktig informasjon om hunderasene. (Og en tredje utfordring blir å få tid til å få laget det.)

Rasevelgeren til Canis er fin i den forstand at den har mange spørsmål i forhold til hva man skal bruke hunden til. Men den har en stor svakhet når det gjelder dataene som er lagt inn. Rasebeskrivelsene er lagt inn av mer eller mindre "tilfeldige" personer og kvaliteten på innholdet kan i mange tilfeller diskuteres.

Som flere er inne på, kan man få veldig ulike svar om man spør ulike eiere om deres rase egner seg i en barnefamilie, om den trenger mye morsjon eller mye pelsstell.

Men det hadde absolutt vært et interessant prosjekt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle lages en rasevelger her,

kunne vi ikke bare ha linket til oppdrettere og raseklubben da?

Da kan folk på en måte finne ut litt selv.

Altså at man får opp rasene som i følge testen kunne passe, man trykker på navnet til rasen man vil finne ut mer om og får en masse linker (privatsider, raseklubben, oppdrettere o.s.v.)

evt. så kan sonenmedlemmer som har denne rasen skrive litt om deres oppfatning av rasen (egen link til desse tekstene)

Bare et forslag :icon_redface:

Håper jeg fikk dette ut forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den testen på Canis fikk jeg ingen raser som jeg har lyst på. Fikk Bishon Frisee og lignende. Tok den animal planet testen og har kuttet ut en del hunder av ulike grunner og komt frem til disse:

Toy Fox Terrier 94%

Papillon 91%

Dverg pincher 87%

Chihuahua 87%

Schipperke 91%

Border Terrier 93%

også andre raser som jeg vurder som jeg ikke skrev ned på testen/ikke stod på testen

Jack Russel Terrier(veldig i tvil da)

Dansk/Svensk Gårdshund

Fransk Bulldog

Boston Terrier

Om noen lurer fordi de har lest den gamle tråden min om hvorfor noen raser har poppet opp igjen så har jeg fått nye meninger :frantics: Hehe

Likte den Animal Planet testen men ikke den på Canis. Syns vi skal lage sånn test jeg her inne.

Edit: Inne på Canis fikk jeg nå Phalene og ikke Papillon.... :S Det er jo det samme untatt ørene :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første siden hos meg kom det bare opp de ulike spaniel typene og settere :frantics: Jeg ville ikke hatt noen av de :) Jeg svarte jo at jeg ville ha en hund som var veldig vennlig mot andre dyr, ingen av disse er vel det? ettersom de er jakthunder :P

- Collie kom på side 3, med 95%.

- flat coated retriever på side 4, 95%

- Wheaten terrier side 5, 95%

- Labrador side 6, 94%.

- shetland sheepdog side 7 :whistle: 93%.

- Og riesenschnauzeren kom ikke før side 15 :) med 90%

Rasene jeg liker kom tydeligvis ikke så veldig høyt oppe på listen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likte ikke den testen i det hele tatt jeg.. liker canis sin mye bedre!!! :frantics:

fikk

Nova Scotia Duck Tolling Retriever 100%

Brittany 98%

Australian Cattle Dog 97%

Australian Shepherd 97%

Belgian Tervuren 96%

Border Collie 96%

Field Spaniel 96%

Havanese 96%

Toy Fox Terrier 96%

English Springer Spaniel 95%

German Wirehaired Pointer 95%

Parson Russell Terrier 95%

Smooth Fox Terrier 95%

Cavalier King Charles Spaniel 94%

Dalmatian 94%

English Cocker Spaniel 94%

Jeg ville aldri hatt en retriver rase, eller spanieler (eller andre jakt og fuglehunder), ingen terriere...

Dvergpinscher kom på 91%... Eneste rasen jeg kunne ha tenkt meg av dem over er Border Collie... En sånn blir det når utdanningen er ferdig, og jeg har flyttet ut til et fint sted med hage :whistle:

Om det skal lages en sånn test bør kanskje det første spørsmålet vært noe sånnt som hva man skal bruke hunden til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første siden hos meg kom det bare opp de ulike spaniel typene og settere :frantics: Jeg ville ikke hatt noen av de :whistle: Jeg svarte jo at jeg ville ha en hund som var veldig vennlig mot andre dyr, ingen av disse er vel det? ettersom de er jakthunder :)

Jakthunder er jo vennligheten selv mot andre dyr, spesielt menneskedyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunder er jo vennligheten selv mot andre dyr, spesielt menneskedyr :frantics:

åh? kunne jeg vendt f.eks en setter til kaninene mine, uten at den ville jaget de? :whistle:

Trodde jagerinnstinktet på disse ble så sterkt, at det ville være vanskelig å venne de til andre?

Men okey, du har nok rett, jeg har veldig lite peiling på dette området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh? kunne jeg vendt f.eks en setter til kaninene mine, uten at den ville jaget de? :whistle:

Kaniner liker å løpe :frantics: Dachsen her i huset vil absolutt like å løpe etter kaniner og kanskje hvis apporten funket litt bedre, levert den til meg så slapp jeg å fange middagen selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...