Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevelger


Skessa

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg ikke synes canis.no sin rasevelger er så god. Det er seks spørsmål som avgjør hvilke hunder som passer for meg, men det kommer jo et hav av hunderaser når jeg har besvart spørsmålene. De spør ikke hvordan jeg bor, om jeg har familie (små eller store barn) eller hvor mange familiemedlemmer det er. Jeg savner flere spørsmål, hvorav jeg er usikker på hvilke hunder som VIRKELIG passer for meg. Rasevelgeren er jo ment som en rettleder, men jeg kunne tenke meg litt mer eksakte resultater. Noen som kan linke meg en mer detaljert "rasevelger" dersom det er noen? Hadde vært supert. Vil ha det så detaljert som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Finnes mange engelske, men har aldri vært borti noen virkerlig gode.

Et prosjekt for Hundesonen???

Vi kunne i fellesskap utarbeidet hvilke spørsmålskriterier som skulle være og hvilke raser som passer de forskjellige kravene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- slike rasevelgere vil uansett bli på et generelt grunnlag, uten å ta individspesifikke hensyn.

Det tryggeste er nok å lese seg til- og spørre kyndige.

Enkelte finner også hjelp i å legge ut en "hva slags rase passer for meg"- tråd her på sonen. Da får du mye mer nyanserte, erfaringsbaserte svar som går spesifikt på dine ønsker og behov.

Tester kan dog være et hjelpemiddel til å finne ut hvilke raser du vil lese mer om / spørre erfarne hundeeiere og oppdrettere om.

Dette er en av de bedre jeg har sett, men den blir selvførgelig på et generelt grunnlag;

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..... :rolleyes:

Australian Cattledog på første men 99%, tett fulgt av Australian Shepard, Gronendal, og Tervuren..

Basenjien lå der nede på listen med 94%..

Vet ikke jeg..... (kanskje jeg har trykket noe galt på ett av spørsmålene??) :)

Ikke det, jeg liker alle de nevnte rasene, spesielt de to første!

Skal ta testen en gang i morgen i litt mer våken tilstand..ikke at det har noe å si , har min drømmerase, jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg fikk jeg også australian catlledog på første.. Etterfulgt av aussie, bc , terv, malinois osv.. så hadde jeg blant annet dobermann veldig høyt oppe :P (elsker rasen, men vet ikke om jeg passer den).. Toller, dalmatiner.. Andre gjeterhundraser som sheltien osv kom etterpå. Hmm.. Så hadde jeg også pinscheren..

men testen gikk også litt på ville veier.. For jeg liker ikke så veldig godt terriere og passer definitivt ikke til dem.. Men var mange raser som jeg kunne tenkt meg... Som sakt mine yndlingsraser er gjeterhunder og tyske hunder.. + toller og flat og slikt.

Stod at dobermannen var veldig lettrent (5 stjerner) :) .. er dette sant.. Føler at alle sier at man må være så konsekvent og holde den med en "hard" arm...

Edit:

tåler virkelig dobermanner kulden så bar som denne testen skal ha det til.. (3 stjerner).. Sitter her og sammenligner litt :P . Tåler jo kulden like bra som en bc og aussie.. Det der må være feil..eller??? Er jo nesten ikke hår på rasen jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevelgere er vanskelige greier, og jeg tror ikke den ultimate rasevelgeren fins. Selvsagt kan man ta det for å se hvilke raser man kan lese mer om, men samtidig er det veldig lett å bli lurt av det om man er førstegangseier. Jeg fikk for eksempel beskjed om at irsk setter passet meg med 97%, men da er det utelatt en veldig viktig del: Jeg har overhodet ingen INTERESSE av å ha en gruppe 7-hund.

Tolleren passet meg visstnok 100%. 100% var kanskje å overdrive litt, men joda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte testen jeg, fikk 100% på tolleren og det kunne ikke stemt bedre ( besteste fineste rasen :P ). Men slike tester er jo bare indikatore på hva slags hunder som kan passe deg, og kommer ikke med noe fasitsvar (eller for min del ga den et fasitsvar hehe), men det er jo en liten hjelp til å få utelukket flere raser ganske enkelt og få en oversikt over noen man kan spørre mer om. Syns slike tester er litt morsomme jeg, selv om jeg har funnet rasen for meg :)

Tolleren passet meg visstnok 100%. 100% var kanskje å overdrive litt, men joda.

Hør på fine testen nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge den testen passet Tervueren bedre til meg enn Groenendael :) Jeg har feil variant faktisk:P

Det har jeg sagt lenge jeg :P

Terv og aussie passer meg bedre enn groenendael, det samme gjør pointer og gordon setter - jeg burde sikkert jakta? Australsk cattledog, bearded collie, engelsk springer spaniel og BC passer visst bedre enn groenendael de og, uten at jeg helt ser sammenhengen i alle rasevalgene jeg fikk.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg sagt lenge jeg :)

Terv og aussie passer meg bedre enn groenendael, det samme gjør pointer og gordon setter - jeg burde sikkert jakta? Australsk cattledog, bearded collie, engelsk springer spaniel og BC passer visst bedre enn groenendael de og, uten at jeg helt ser sammenhengen i alle rasevalgene jeg fikk.. hehe

Testen er gjerne ikke helt etter Norske forhold. jeg fikk faktisk mange av dem samme rasene som deg. Aussi, Catteldog, BC, terv og dem var nå ok i forhold til hva jeg lliker. Men jeg hadde nok aldri dukket opp med Toller (som jeg fikk 99% på)Pointer, Brittaney Spaniel, Stihåret Vorsther.... Men det er rett og slett pga jeg ikke jakter og Toller er ikke min type hund.

I USA (eller er det UK) hvor testen er laget er jo hold av div raser helt anderledes enn I Norge. Rasene kan jo faktisk også være helt annderledes. Bla er jeg ikke helt enig i det som står om Catteldog på den siden, men det har nok med mine peronlige opplevelser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen rasevelger kan ta høyde for, er hvor mye man er villig til å "leve med" av egenskaper som kanskje ikke passer 100 % - så lenge hunderasen rett og slett appellerer til - estetisk, personlighetsmessig osv. - og at en test skal kunne dekke alle sånne kvaliteter og gradere dem, tror jeg blir vanskelig...

Jeg svarer jo "lite pelsstell" på sånne rasevelgere, men kunne kanskje strekke meg til "moderat" om det var en rase jeg var glødende opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo faktisk slik at det er ikke sikkert man HAR rasen som passer 100% for enselv.

Men vi tilpasser oss hunden, og hunden tilpasser seg oss. Og som Loke sa,så er det store individ forskjell innen hver rase.

Jeg er sikker på at det finnes en rase der ute som passer bedre til meg enn pommene. F.eks så er jeg dritt lei av pels stell noen ganger,mens andre ganger er det bare kos.

Før kunne jeg aldri tenkt meg en "gneldre rase", mens nå er jeg så vant med det at jeg lukker ørene.

Så man finner ingen 100% sikker rasevelger, jeg tror man må bare følge magefølelsen, og ikke minst snakke med kyndige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he...

Jeg greier ikke å få Beardis på sånne rasevelgere selv om jeg prøver, jeg.. Tydeligvis feil rase for meg.. Men hvis jeg svarer sånn som jeg synes MINE hunder er (4 beardiser) så får jeg settere, en gjeng spaniels, keeshond(det får jeg ALLTID på sånne velgere), beagle... Og så Beardisen nede på 96 % (så jeg har jo ikke misset helt totalt, da..).

Men det er selvsagt pelsstellet som gjør forskjellen - når man leser at rasen må må børstes 5-6 ganger i uken så er det klart at jeg har fullstendig bommet på rasevalget mitt....

Når DET er sagt, så er det klart at disse rasene jeg fikk kanskje skulle passe meg helt fint de også (dog litt usikker på beagle'n..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så jeg vet ikke helt om rasevelgerne er så veldig pålitelige. Jeg som er en sofagris, fikk BC som førstehund på 97% Jeg tenkte "Øøøøh..." så tok jeg testen en gang til. Da kom det en masse fuglehunder som Retrievere og Spaniele. Sofaen min er ikke så stor at jeg kan drive langturer i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hadde jeg blant annet dobermann veldig høyt oppe :P (elsker rasen, men vet ikke om jeg passer den)..

Stod at dobermannen var veldig lettrent (5 stjerner) :) .. er dette sant.. Føler at alle sier at man må være så konsekvent og holde den med en "hard" arm...

Edit:

tåler virkelig dobermanner kulden så bar som denne testen skal ha det til.. (3 stjerner).. Sitter her og sammenligner litt :P . Tåler jo kulden like bra som en bc og aussie.. Det der må være feil..eller??? Er jo nesten ikke hår på rasen jo

Hvorfor tror du at du ikke passer rasen? :P Ja dobermann er meget lett trent. Det er veldig mange som liker å trene med denne rasen fordi den er så iverig og lærevillig. Konsekvent trenger man å være ja, men det er mer dagligdagse ting. Nei jeg vil ikke si at dobermann tåler kulde så godt, de har ikke underull og er nærmest naken under buken. Så de tåler ikke å stå lenge ute om vinteren, og de bør kles hvis de skal ligge i bil eller være iro i kulden.

Fikk selv 99% på Canaan dog (?) og 98% på aussie, tervuren, schæfer, og 98 % på toller, pointer, bauceron og malle. Dobermann kom faktisk på 97 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det var da litt av resultat. Tydeligvis passer breton, pointer, bearded collie og alle setterne meg best.

Ellers var det en haug av forskjellige raser med høy prosent, deriblant retrievere, belgere og andre spaniels. Springeren havnet på 97%, så det var vel ikke så galt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke helt at jeg fikk whippet når jeg skreiv at den måtte tolerere kaldt vær... Cattledogen må være en fantastiks familiehund! Passer til alle den!

jeg er åpen for at belgeren i USA er forskjellig fra den eurpoeiske men generellt så er det vel slik at passer du til terv så passer du like godt til svarting liksom..Med mindre fargen må matche møblene eller noe sånt. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...