Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting som du liker ved rasen


siljestokka

Recommended Posts

Tja.. :rolleyes: . Man velger ikke bare rase etter hva de skal brukes til, temperament osv.. Man ser også på utseende dems (i alle fall jeg). Så lurer jeg på om dere har ting som dere synes er flott, fint, nusselig (eller hva det måtte være) med rasen...

Ps: Trenger ikke være noen hund som dere kunne tenkt dere. En du bare liker noe ved/ eller noe spesielt.

Jeg liker veldig godt border collien for de kule ørene dems , de smarte, intense og late øynene og den nusselige snuten. Så liker jeg måten teigningene dems er på. Halen er også veldig kul... Har en tendes til å logre som en propell (Det er så søtt ).. Den bruker halen veldig mye, til alt. Liker også gjeterstilen på dem ..Rasenn er bare helt flott

Med pinschere og dobermenner liker jeg veldig godt føttene dems . De er på en måte så spesiele. De har så store Labber og tær :lol: .. Så liker jeg fargen og teigningen dems... Selvfølgelig liker jeg kroppsbygningen også (Kunne godt tenkt meg dobermann, men tror ikke jeg passer så godt til den)

Hmmm.. andre raser jeg har noen utmerkelser for :rolleyes: .. Kommer ikke på noen i slengen..

Eller. Elsker jo pyreneisk gjeterhund(face rase). har aldri fått sett dem skikkelig i virkeligheten da =/ . Men håper på det en gang . De minner meg på en måte om borderen (En slags miniatyrutgave av en blandingsflat border collie). Liker utrykket dems. Størrelsen er bra. Halen. Kroppen. Og ikke minst hodet; Søt snute, Flotte, mørkebrune, smarte øyne og "golliite" ører :P .

Når jeg tenker meg om, så finner jeg noe spesielt, søt ved alle hunder :P . =/ .. Off, Hvorfor må hunder være så søte :P ?? Blir vanskelig å få med alt.. Men liker også hunder som av og till får sånne små streker, rynker i panen... Slik som basenjien har, boxeren, pinscheren. :P . Jeg kan finne på å like halen ved en hund, ørene, øynene osv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker så godt med Dobermann er det vakre ansiktet. Alt harmonerer så godt, og de brune øynene med det oppmerksomme blikket. Fine brune tegninger, glatt, blank pels, kraftig bryst og fin, slank, muskuløs og elegant kroppsbygning. Lange bein som avslutter med krafige avrundedre kattepoter. (syns ikke flate labber er så fint) Hele hunden ser solid ut. Og elegante, selvsikre bevegelser. Som om at den vet at den er vakker. Ørene er silkemyke og gode å kose med.

En vakker dobermann er utrolig vakker, men det finns selvfølgelig mindre pene eksemplarer. (kan være for tykk, tynn osv) Det gjelder vel alle raser.

Ellers syns jeg schæfere er veldig flotte, så lenge de ikke har for nedsunken bakpart og beveger seg rart. Utrolig fint ansikt og flotte ører. Fin farge har mange. Samme med huskyer og malamute. Hele hunden er fin med fargene, kropp og ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker min BB pga alle egenskapene den har på god og "vondt" og at hun forguder meg og mine å elsker oss ALLE over alt på denne jord,å at den seg ut sånn som den gjør er jo heller ikke noe minus

Må føye til at den halen er søt når den sviver som en propell,men er søtest når den er langt i fra ett bord,å sad sam øynene hennes er super søte å ikke minst er hun kjempe søt når hun ligger på ryggen å sover å hun drømmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke at labradorer er så veldig fine. Jeg syns Tinka er den vakreste i verden (eller, hm.), men det er jo fordi hun er hunden min, ikke fordi hun er labrador...

Men jeg elsker krøllene på laekenoisen og curly coated retrieveren, jeg syns kombinasjonen av lang svart pels, ståører og et oppmerksomt blikk gjør groenendaelen til den flotteste rasen, og jeg blir sjarmert av hele uttrykket til en basenji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker best med min egen rase, flatcoated retriever, er at de er vakre, smidige, positive, og oppmerksomme. Det er deilig med en meget sosial hund (selv om det til tider kan bli litt i overkant), som ikke lærer lett av negative opplevelser. Og så er de så myke og gode å kose med!

Når det gjelder andre raser, så har jeg i det siste fått utrolig dilla på et par raser jeg ikke kunne tenkt meg å ha selv, men synes de er nydelige å se på! Pinchere, f.eks. Visste ikke at de fantes i rød, før jeg så siden til Eva-Kihla. Fantastisk nydelige ansikter på de hundene! Det samme gjelder rhodesian ridgeback, men der synes jeg kroppen blir litt stor (i hvertfall på hannene).

Salukier er en annen hund jeg ikke kunne hatt selv, men de har et fantastisk kult utseende! Litt tynne, men hodene er fantastiske! (Salukien passet ypperlig som feminin agent i "Cats and Dogs" :lol: ).

Schäfervalper er jo noe av det nydeligste som finnes, jaktgolden er absolutt ikke å kimse av (nesten flat med gyllen pels, bare litt mye stopp i ansiktet for min smak),

Kunne jo holdt på sånn i evigheter.. Det finnes så mange pene hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke at labradorer er så veldig fine. Jeg syns Tinka er den vakreste i verden (eller, hm.), men det er jo fordi hun er hunden min, ikke fordi hun er labrador...

Siden du sier det selv, synes ikke jeg heller labradorer generelt er så fine. Dog er det en svart labrador som har etset seg fast på netthinnen - og det var en ung hanhund som sprang løs i fjellet, litt foran eieren, og plutselig oppdaget meg, min turkamerat og hundene våre, og "frøs". Han var så fantastisk vakker der han sto ute på myra - ikke feit, ikke dvask, men kraftig og atletisk, med definerte muskler og en flott holdning og et skikkelig firskåret hode med ørene "opp" - han var bare så utrolig flott, og naturen rundt gjorde jo sitt til å "ramme ham inn" på en passende måte.

Når det gjelder mine egne raser:

Det fineste på whippeten er... hele bildet. Mynderasene er jo ganske ekstreme i forhold til at anatomien gjenspeiler bruksområdet, så det er selvsagt det atletiske, balanserte muskelspillet som tiltaler meg aller mest ved whippeten. Et pent hode med korrekte ører er selvsagt et pluss - men det vil aldri kunne veie opp for en feit eller veldig usunt konstruert kropp og bein.

Lundehunden - føttene er jo litt morsomme, men det vakreste er ansiktet - sjelden har jeg hatt en hund som har hatt et mer uttrykksfullt ansikt - Shiba bruker ører, øyne, og tenner til å vise akkurat hvordan hun har det, og hva hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker de lange myke rufsete ørene til cockeren, det uskyldige "sorry" blikket dems, den store snuten som er godt markert, halen som virkelig går som en propell dag ut og dag inn, de store potene (som forøvrig ser for store ut for den lille kroppen her) den myke rufsete pelsen hans... Han er virkelig vakker og jeg kan bare stå å beundre han i timesvis. Dens arbeidslyst og glede over arbeidsoppgaver, tar alt på strak arm og gjør sitt beste. Og alle godlydene han lager, alltid en lyd for hver ting han gjør, enten han gjesper, leker, spiser, koser seg, sover..

Er virkelig facinert over den rasen...

Men en hund jeg syns er ubeskrivelig vakker er Basenjien, elsker det lille "skrokketrynet" dems, og alle de særpregene de har.

Er nok litt for mange vakre hunderaser her i verden..

Så en anonse på dyrenett i går, har ikke hørt om den rasen før "Bolonka" eller noe het den... var bilde av den i redningsvest i en båt, og det blikket til den lille bamsen er virkelig noe for seg selv, vanskelig å beskrive, skulle gjerne lagt ut linken her, men det er vel ikke lov, men vakrere vesen har jeg ikke sett på lenge...

Også har jeg blitt veldig svak for myndene, men kjenner ikke så mange, er vel mest utseendetmessig... de er virkelig vakre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det peneste jeg vet er en pom som virkelig shower på en utstilling.

Pelsen legger seg om den,halen ligger helt perfekt oppover ryggen,ørene står rett til værs og den har fantastiske bevegelser med kjempe driv (det finnes selvsagt individer som ikke har alt dette) den har et skikkelig våkent og lekent blikk med nydelige mørke mandel øyne, og innimellom når den blir utålmodig så danser den et par ganger før den stiller seg opp igjen *sukk* så elsker jeg det at når de er skikkelig glade så peser de og trekker på smilebåndet slik at det ser ut som om de smiler :lol:

Nr. 2 på listen er greyhound,borzoi og afghanere som virkelig langer ut i trav, de liksom flyter på luften <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibben er jo verdens søteste rase i mine øyne. :lol: Store uttrykksfulle øyne, bitteliten nese, "trollører" som jeg kaller dem med masse fluffy pels, halen som har masse pels og krøller seg så fint, pelsen foran på potene... Jeg syns hannhundene er aller finest, for de har helt herlig pels rundt halsen, men tispene er også søte da. Også holdningen deres, de ser så stolte ut på en måte... Men det jeg liker aller best er når de setter seg foran beina mine og ser opp på meg med åpen munn og smiler med det ene øret framover og det andre bakover, også DET blikket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan svare det samme om begge mine raser: Allroundhunder som kan brukes til det meste, alltid glade, positive og arbeidsvillige. Begge er friske raser. Lærevillige og lettrente. Kan være med på lange turer, men kan også klare seg med mindre mosjon en periode uten å gå på veggen. Hendige størrelser, det blir plass til meg også i sofaen samtidig som de ruver litt i terrenget.

Og så synes jeg det er de to peneste rasene i verden, med sterk konkurranse fra briard og noen få raser til. (Jeg elsker hunder som ser på meg med ett øye gjennom all luggen :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker flere raser...men er ikke like lett å sette fingeren på hva det er som fasinerer med de forskjellige.

Hadde en langhåret Schæfer når jeg bodde hjemme...verdens herligste hund! ( Nest etter babyen min Ozzy da)

Han var stor og kraftig, og da mener jeg muskuløs. Fantes ikke en mer lydig hund i mils omkrets :lol:

og han hadde tykk langhåret pels.

Snill som dagen var lang, bortsett fra til andre hannhunder da :P Han var kjempefin både med voksne og utrolig tålmodig med barn i alle aldre.

Vi valgte å skaffe oss en BC av flere årsaker, og det var en avgjørelse tatt i samråd med hele familien. Var faktisk den enste hunden vi ble enige om. Vi liker størrelsen, lærevilligheten og at den er en fin familiehund...og at den er utrooolig søt. Jeg har jo veldig lyst til å trene agility og lydighet med han etterhvert, og da er jo BC en ypperlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir seriøst aldri lei av å se en whippet lange ut i en skikkelig sprint.Det er så stilig! Disse tynne hundene som ser så skjøre ut,men når de løper får man et helt annet uttrykk. Beina virker plutselig som skikkelig kraftige kengurubein som sparker ifra,de kan omtrent snu i lufta og gjøre de mest utrolige unnamanøvrer,og det ser noen ganger mer ut som om de flyr enn løper. Særlig når de er to eller flere og "flyr"i formasjon.

Også synes jeg de er så pene når de sitter..Sikkert fordi min gjør det så sjelden.Han er mer fan av å stå eller ligge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjarmerte meg med Irsk terrier var det intense og "kloke" og "rampete" blikket og vippørene som rammet inn ansiktet, ikke minst den bustete nesa!

Og de er så fine når de løper og bruker kroppen! De er virkelig bygd for fart!

Ellers er jeg svak for berner sennen blikket! Det er noe med en berner sennen! Klok og så glad!

Og jeg elsker beagel med de lange ørene og det triste blikket, og fått sansen for uttrykket til Basenji og Pincheren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eg liket best er min egen rase dobermann :angel: syns hele være måten til hunden min er helt herli. Den stolte, flotte holdningen. black tan fargene, den fine formen, det kraftige brystet.dei fine vinklene, den fallende overlinjen, dei herlige dumbo ørene, den søte snuten,dei flotte mandel formende øynene som ser på deg , å bare forguder deg. den vil gjøre alt for deg, den er alltid klar for action, men den kan alikevell ann å slappe av, å ligge i fanget til mor, å gi deg et blikk som sier" eg lever kunn for deg".... så har me den tøffe halen som ligger i bue over ryggen, som går i 190 når du kommer hjem,og dei søte katte potene.den gode pelsen, som er så blank å fin.og så må eg ikke glemme driven som er i dobermann, altid klar for å jobbe med og for mor.. :P:lol::P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :lol:

Jeg liker Petit Basset Griffon Vendeen bla for de store mørke øynene som ser såå uskyldige ut:p Og de lange hengende ørene.. Når jeg snakker "babyspråk" til petiten min blir hun såå glad, men oppfører seg på en spesiell måte..bestandig setter hun nesen oppover og litt på siden..det hadde ikke noe med utseende å gjøre altså, men bare kom på det:P For det er noe av det som er så sjarmerende med henne. Jeg har lest om en annen petit som oppførste seg akkurat slik når den ble "dullet" med :P spesi.. :P

Labradorene er så søte når/hvis de får rynker i panna:P iallefall får vår labbis det av og til. Øynene på labbiser er også ganske fine, syns jeg.

Jeg kunne ramset opp alle de hundene jeg syns er spesielt fine (utseende) men da blir jeg nok sittende her :rolleyes: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Labrador elsker jeg de mørke kloke øynene som ser ut som de forstår alle tankene dine :lol: De er ikke spesielt "vakre" hunder men når du ser på helheten i en Labrador som at de er alltid glade, klare for trening, de fine ørene som står framover når de vil noe, (også kalt tiggeører :P ) fine pelsen...jeg kan holde på forever. Ja man kan vel si at jeg elsker rasen :P

Andre raser som jeg har på topp er: Berger de pyreenès poil long (er det sånn man skriver det?) den rasen elsker jeg. Den fine rufsete pelsen og de tålmodige øynene og den fine og elegante sprettne kroppen. Laeknois fine rufsete pels og vakkert uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel, Wheaten og atter Puddel <3

For det første røyter ingen av dem :lol: De er begge smarte og fulle av energi! Begge har ultra brillijant god pels! Og de er sååå søte da (; Må si jeg foretrekker en Amerikansk pels på Wheaten, og Wheaten fremfor Puddel. Fordi jeg må klippe puddelen rart til utstilling :P Wheaten er ellers en grei liten rakker også, passer meg perfekt x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få meg til å begynne :rolleyes:

Lettere å spørre om hva jeg ikke liker liksom hehe

Jeg liker ansikts og øremimikken, intesiteten, avknappen, mangelen på pelsstell, gleden, humoren, at de er så oppmerksomme, alltid klar for action, kan brukes til "alt", uberegneligheten, elegansen, etc etc etc...

Det finnes liksom ingen annen rase som er helt som belgeren :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å inn i øynene på en Boxer, de er så vakre.. så gode, tillitsfulle og sørgmodige, øynene er sjelens ansikt :lol:

Ellers må jeg si jeg syns Schæferen er den vakreste rasen utseendemessig, men en muskeløs Dobbermann eller Boxer er heller ikke å forakte å hvile øynene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danoisen som elsker å plassere rumpa si oppå fanget ditt med beina plasser nede på gulvet. Og som liker å gi ordentlige menneske-koser kinn mot kinn. Og de gedigne ørenen som er så enormt myke og gode å kose på. Og så er de bare veldig, veldig vakre når de gallopperer elegant avgårde som en hest.

Og den andre rasen min, Chinese Crested, digger jeg fordi de er så spesielle. Og de ser flotte ut når de er ordentlig stelt før utstilling for eksempel (altså noe MIN aldri er, men henne er jo nydelig uansett fordi hun er min). Og så eeeelsker de kroppskontakt mer enn jeg har opplevd med noen annen rase. Og de er veldig energiske og kan brukes til mer eller mindre alt hvis man bare lar de få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker "opp-under-taket holdningen", at de heller må dempes enn gires opp. Jeg elsker at de forandrer ansiktsuttrykk etter humør; gladansikt, lei-seg ansikt, stressa-ansikt, sovetryne, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillonen:

-store utrykksfulle øyne

-vakkre ører som minner om sommerful

- leken og glad hele tiden

- kan vise forsjellige følelser

-liten kamerat

-tøff når den må.

-elegante NYDELIGE bevegelser når den går i ringe, den ser ut som en travhest! :blink:

Blandingen er rett og slett best, jeg har vært heldig med min blanding, ville ikke bytta hun mot noe i verden, glad, oppmerksom, og kjærlig

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få meg til å begynne :rolleyes:

Lettere å spørre om hva jeg ikke liker liksom hehe

Jeg liker ansikts og øremimikken, intesiteten, avknappen, mangelen på pelsstell, gleden, humoren, at de er så oppmerksomme, alltid klar for action, kan brukes til "alt", uberegneligheten, elegansen, etc etc etc...

Det finnes liksom ingen annen rase som er helt som belgeren :closedeyes:

Du beskriver dem så godt, slik jeg kjenner rasen via Cane, har nesten ikke noe å legge til.

Elsker spilloppene og ansikts- og øremimikken som du sier, det er utrolig morsomt å følge med på fjeset til en belger. Og at de kan være så elegant i alt de gjør er helt utrolig med tanke på at alt skjer i 140 km/t og at de bare driver 'ugagn' halvparten av tiden. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...