Gå til innhold
Hundesonen.no

Rund valp som vokser fort


Mud

Recommended Posts

Lyra har alltid fått akkurat så mye mat som hun spiser raskt og jeg har gitt henne mer hvis hun virker som hun har lyst på mer.Hun er ikke av typen som spiser ubegrensede mengder, hun kan godt gå fra skåla med mat i hvis hun ikke har lyst på mer, men matglad, det er hun. Altså ikke noe nøye skjematisk fòring her i gården...

Hun vokser fort og hun er lubben og i det siste så har hun vokst enda fortere og blitt tydelig rund rundt livet. Jeg har kuttet ut v&h og gått over på voksenfòr (Pro plan performance) men jeg lurer på om jeg bør begrense fòrmengden litt?

Jeg er livredd for leddproblemer selvfølgelig, rasen er jo tildels utsatt, og jeg har allerede sett tegn på stivhet og halthet hos henne etter mye aktivitet. Antageligvis bare voksemserter men man vet jo aldri..

Samtidig så er det en slags motvilje i meg mot å la valper være sultne.. eller hunder overhodet. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for leddproblemer selvfølgelig, rasen er jo tildels utsatt, og jeg har allerede sett tegn på stivhet og halthet hos henne etter mye aktivitet. Antageligvis bare voksemserter men man vet jo aldri..

Samtidig så er det en slags motvilje i meg mot å la valper være sultne.. eller hunder overhodet. Hva bør jeg gjøre?

Det verste jeg ser er feite valper! Friske hunder er sultne, og jeg blir alltid på vakt når en hund mister matlyst. Det finnes ikke noe som heter valpefett og å la en hund blir overvektig fordi man "ikke har hjerte til" eller "vil være snill" det er å gjøre både seg selv og ikke minst hunden en bjørnetjeneste. Alle raser skal være slanke, og ja, det innbefatter både rottiser, berner sennen og belgere. Det er absolutt ingen god grunn til å ikke holde de slanke.

Jeg mener man liksågodt kan stille seg spørsmålet hvorfor man ikke har en motvilje mot å se hundene bli feite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er feite valper! Friske hunder er sultne, og jeg blir alltid på vakt når en hund mister matlyst. Det finnes ikke noe som heter valpefett og å la en hund blir overvektig fordi man "ikke har hjerte til" eller "vil være snill" det er å gjøre både seg selv og ikke minst hunden en bjørnetjeneste. Alle raser skal være slanke, og ja, det innbefatter både rottiser, berner sennen og belgere. Det er absolutt ingen god grunn til å ikke holde de slanke.

Jeg mener man liksågodt kan stille seg spørsmålet hvorfor man ikke har en motvilje mot å se hundene bli feite!

*ler* jeg er fullstenig enig med deg jeg, men altså: hun er valp! Jeg er alltid nøye på at hundene mine ikke er feite og hun er langt tynnere enn mange andre valper på hennes alder, men altså: jeg har hatt 2 hunder jeg mistet i ung alder pga leddproblemer tidligere så jeg vil helst ha henne nesten ribbeinstynn..

Her har du det nyeste bildet av henne lyramars071.jpg

, det er nesten en måned gammelt og hun er litt rundere nå. Hun har blitt litt bred over ryggen liksom, hun er ikke direkte overvektig.

Jeg blir så usikker på om jeg faktisk bør slanke henne litt, det føles som hun er for ung, hun vokser tross alt :unsure:

Du ville forøvrig ha elsket min andre belger, han er nemlig anorektiker han *flir* Han har lagt på seg så han er nesten akkurat passe etter min smak nå, men andre synes han er altfor tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det greieste er å bare kutte ned litt på fôrmengden. Ikke bevisst slanke henne, bare ikke gi henne like mye mat.

Det er ikke såå ille å la hundene gå litt småsultne. Skulle Tinka vært mett hele tiden, hadde hun sett ut som en gigantisk tønne.... Matglade bikkjer må man rett og slett holde igjen litt på. :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå ille å la hundene gå litt småsultne. Skulle Tinka vært mett hele tiden, hadde hun sett ut som en gigantisk tønne.... Matglade bikkjer må man rett og slett holde igjen litt på. :Laugh:

Signerer denne.

Da hadde min hund rullet ......

Hun får mye mindre mat enn andre hunder av samme rase, men hun legger fort på seg, så jeg må bare holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Plan Performance er for det første et utrolig effektivt for for hunder som er aktive og har vondt for å legge på seg, hvor gammel er hunden din..? Visst hunden din er under 12 mnd hvorfor i all verden bruker du performance foret..??? :) Og ikke valpeforet..? Pro Plan har to typer valpefor, en som er beregnet på valper fra 2 til 12 mnd og et som er beregnet opptil 24 mnd alder. Performance foret er nok en av de gode grunnene til at hun er blitt litt rund. Jeg har selv brukt dette foret på min hund når han var vond å få opp i vekt og var utrolig aktiv og effekten er skremmende bra.. :rolleyes:

Jeg ville anbefalt deg i første omgang og vurdere alderen hennes i forhold til det foret du gir henne..? Hunder skal stort sett ha valpefor hvertfall til de er over året og uansett ville jeg ikke gått direkte på performance etter dette. Hvor mye du gir henne er ganske individuelt, dette varierer fra hund til hund og for til for.

Men som sagt er Performance beregnet på meget aktive hunder, jakhunder i jaktsesong, hunder som har vondt for å legge på seg mm. Altså ikke noe valpefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Rund valp? Hun ser ikke rund ut på det bildet, men...

Istedetfor å slanke en hund i vekst, hva med å bare måle opp mengde for og holde deg til den planen, liksom..

Og om hun blir stiv og halt etter aktivitet, så hva med å kutte ned på det da, fremfor å bli hysterisk fordi bikkja er glad i mat.. Jeg antar at flere timers tur og rundering og sånt er mer skadelig for en valp med "leddproblemer" enn at hun er glad i mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Lyra har alltid fått akkurat så mye mat som hun spiser raskt og jeg har gitt henne mer hvis hun virker som hun har lyst på mer.Hun er ikke av typen som spiser ubegrensede mengder, hun kan godt gå fra skåla med mat i hvis hun ikke har lyst på mer, men matglad, det er hun. Altså ikke noe nøye skjematisk fòring her i gården...

Hun vokser fort og hun er lubben og i det siste så har hun vokst enda fortere og blitt tydelig rund rundt livet. Jeg har kuttet ut v&h og gått over på voksenfòr (Pro plan performance) men jeg lurer på om jeg bør begrense fòrmengden litt?

Jeg er livredd for leddproblemer selvfølgelig, rasen er jo tildels utsatt, og jeg har allerede sett tegn på stivhet og halthet hos henne etter mye aktivitet. Antageligvis bare voksemserter men man vet jo aldri..

Samtidig så er det en slags motvilje i meg mot å la valper være sultne.. eller hunder overhodet. Hva bør jeg gjøre?

OK - nå må du seriøst slutte å tulle!!

Og ja - jeg skriver det med masse utropstegn.

SLUTT å se etter sykdomstegn hele tiden - jiiiisussss - sorry......... - men jeg kjenner jeg blir irritert.

Ut i fra bildet så er Lyra akkurat passe som hun er - valper skal ikke være tynne tynne - og har hun HD (som da kan forekomme litt oftere på laeken enn på de andre) så får hun ikke mindre HD av å være dritsulten og syltynn for å si det sånn. Det er en VALP!

Å si at rasen er tildels utsatt for leddproblemer er forøvrig en overdrivelse - for rasen har fire varianter og det som forekommer av leddproblemer sånn summa summarum er laaaaaaaaaaaangt under gjennomsnittet for en hvilken som helst annen rase - at laeken som variant har litt høyere forekomst av HD enn de andre variantene stemmer forsåvidt - men det er ikke noe særlig høy sjanse for at din har HD liksom.

Nei, valper skal ikke være tjukke, men de skal ikke være radmagre - INGEN hunder skal være radmagre.

Når det gjelder fortype så bør du bruke vanlig adult - det er ingen grunn til å bruke performanceforet på en hund som spiser normalt og er i normal aktivitet. Og Lyra er ikke hyperaktiv på noen måte, det er heller ikke du - dermed så er normalforet mer riktig enn høyprotein.

Sånn til sammenligning - i forhold til aktivitetsnivå å foring. Jeg brukte ProPlan tidligere - i Timo's yngre dager og da Bonta (min anorektikerhund) levde - og var aktivitetsnivået som følger. Minimum 2 timer gåtur hver dag - normalen var 45 min. morgen - og 1,5 timer på ettermiddagen - hvorav på en del turer trakk den ene dekk, 3 x 12kim sykketur i uka (i tillegg til gåtur), lp-trening en gang i uka og ag. trening 1 gang i uka. Pluss lengre turer i helgene.

De fikk vanlig ProPlan Adult - og holdt vekten helt perfekt - til tross for ett rimelig høyt aktivitetsnivå. (i alle fall langt over gjennomsnittet i forhold til de fleste).

Jeg forsøkte performance foret for å få den svarte til å legge på seg, men det funka ikke - hun la på seg best av adulten. (ett tips om du har kjøpt performance pga. Loke).

Altså - en valp skal ikke være knoklete - den skal ha litt på seg (det er vanskelig å bygge muskler om man ikke har noe å bygge muskler av f.eks.) - malen bør være at du såvidt skal kjenne hofteknølene som to runde forhøyninger.

Beklager, dette ble kjefting - men jeg synes det er for dumt å slanke valper som ellers er sunne og friske - og jeg mener seriøst at du bør slutte å spane etter sykdomstegn - da blir bikkjene sjuke da - man finner alltid noe man tror ikke stemmer om man vil det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg en gåte at man tør å fore valper i den aller mest hurtigvoksende alderen (3-6 måneder) hovedsaklig på VoH? (Unnskyld meg, men hvilken ernæringskompetanse har disse produsentene, egentlig?)...

Nix - hold deg til et veletablert, anerkjent og "stort" tørrformerke av god kvalitet (dvs dyrt, som regel) og da særlig hvis du har hund av en rase som er plaget med ledd-/skjelettproblemer...

En valp som regulerer matinntaket godt (dvs som går fra skåla før det er tomt og ser normalvektig ut) behøver selvsagt ikke å "slankes"...

EDIT:

Kaster meg på BPs og Vikings advarsler mot høyenergifor - slike doser med proteiner som de inneholder er utelukkende egnet for hunder med meget høy aktivitet - trekkhunder på jobb, f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er for meg en gåte at man tør å fore valper i den aller mest hurtigvoksende alderen (3-6 måneder) hovedsaklig på VoH? (Unnskyld meg, men hvilken ernæringskompetanse har disse produsentene, egentlig?)...

Det blir litt OT - men fôret er analysert ved veterinærhøyskolen faktisk. Analysen finnes på hjemmesiden til produsenten, der står også hva som er anbefalt mengde.

Og det er testa på løpshunder (trekkhunder) og i utgangspunktet laget for dem.

Men enig med deg, jeg forer heller ikke ene og alene med VH til valper, de får mest tørrfor, men det tror jeg også Lyra har fått - mest tørrfor med en dash VH i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt sånn OT - men jeg må si jeg er litt overrasket når jeg leser om alle som bruker slike høyenergifôr til hundene sine jeg. Jeg er klar over at det er forskjell på raser og individer, men jeg mener slike energifôr er tilpasset hunder i ekstrem aktivitet (og da tenker jeg ikke på hunder som driver med spor og rundering - eller agility, men trekkhunder og jakthunder under jakta). De fleste normale hunder som trenes normalt (ja - de fleste her inne har hunder som trenes helt normalt selv om man selv synes de er i toppform - sammenlignet med konkurransehunder innen jakt og hundekjøring er våre hunder sofabikkjer) trenger kun normalt vedlikeholdsfôr mener jeg.

I de mest intensive treningsperiodene våre om vinteren - der snørekjøring står på programmet flere ganger i uka - fôrer jeg kun med vedlikeholdsfôr, ikke øker jeg rasjonene heller, og hundene er likevel i fint hold de. Nå har jeg hund som har et helt normalt forhold til mat også da - men altså: jeg tror man skal være litt forsiktig med å fôre normale hunder i normal aktivitet med høyenergifôr. På valper bør man selvsagt bruke valpefôr (det er en grunn til at man har utviklet spesielt valpefôr, sant ???). Jeg har alltid gikk mine hunder valpefôr til de var opp mot 9-10 mnd - og det har liksom gått helt fint det - alle mine hunder har vært HD frie (bank i bordet) - og jeg har en rase som dessverre har alt for høy hd-prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt OT - men fôret er analysert ved veterinærhøyskolen faktisk. Analysen finnes på hjemmesiden til produsenten, der står også hva som er anbefalt mengde.

Og det er testa på løpshunder (trekkhunder) og i utgangspunktet laget for dem.

Men enig med deg, jeg forer heller ikke ene og alene med VH til valper, de får mest tørrfor, men det tror jeg også Lyra har fått - mest tørrfor med en dash VH i.

Jeg har sett analysen (men skal ikke uttale meg om innholdet - jeg synes det er vanskelig å sammenligne verdier mellom våt- og tørrfor, bl a) - men jeg vet at Aya nylig fikk beskjed om å bruke tørrfor i tillegg til VoH til sin BC-valp. De kan da ikke være helt overbevist selv heller om at foret er "det eneste rette"?...

(Har forøvrig brukt VoH selv en periode, både som tilskudd og basisfor - og var godt fornøyd en stund...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett analysen (men skal ikke uttale meg om innholdet - jeg synes det er vanskelig å sammenligne verdier mellom våt- og tørrfor, bl a) - men jeg vet at Aya nylig fikk beskjed om å bruke tørrfor i tillegg til VoH til sin BC-valp. De kan da ikke være helt overbevist selv heller om at foret er "det eneste rette"?...

(Har forøvrig brukt VoH selv en periode, både som tilskudd og basisfor - og var godt fornøyd en stund...)

Jeg hade personlig blitt svært skeptisk til en produsent som hadde påstått at deres fôr var "det eneste rette". V&H viser med dette at de antakelig er av de mer seriøse aktørene på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hade personlig blitt svært skeptisk til en produsent som hadde påstått at deres fôr var "det eneste rette". V&H viser med dette at de antakelig er av de mer seriøse aktørene på markedet!

Hjelper vel lite å være "seriøs" om varen man tilbyr ikke holder mål, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper vel lite å være "seriøs" om varen man tilbyr ikke holder mål, kanskje?

Vel, det er vel bare tørrprodusentene som ikke har forstått at ett fôrmerke ikke passer for alle hunder og individer. Vi som hundeeiere har vel skjønt det for lenge siden! Det er jo derfor det er så latterlig med TV2 tester og dets like. Det at V&H forstår at valper har ekstra næringsbehov ifht en voksen hund beroliger meg mer enn det alarmerer, for igjen, dette handler om levende individer, og ingen er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hjelper vel lite å være "seriøs" om varen man tilbyr ikke holder mål, kanskje?

Jeg bare lurer litt (litt ot):

Du var jo veldig fornøyd med V&H en periode. Hva var det som ikke holdt mål i lengden?

Anngående høy ernergi för så ville jeg nok ikke brukt det på en valp som vokser. Jeg startet med å bruke det på Blaze når hun var ca.2 år, men hun har bare fått det i perioder. Mest pga hun ikke er noe matvrak og har problemer med å få nok mat i seg når det er varmt mm.

Ellers bruker vi vell mest av normal för evt med V&H/kjøttblokker fra slakter som fett tilskudd.

Påfyll syns jeg ikke noe om. Bestem deg for en mengde gi det en periode og reguler etter som valpen blir tynnere/tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel bare tørrprodusentene som ikke har forstått at ett fôrmerke ikke passer for alle hunder og individer. Vi som hundeeiere har vel skjønt det for lenge siden! Det er jo derfor det er så latterlig med TV2 tester og dets like. Det at V&H forstår at valper har ekstra næringsbehov ifht en voksen hund beroliger meg mer enn det alarmerer, for igjen, dette handler om levende individer, og ingen er like.

Jeg synes det er rimelig spesielt at en forprodusent kan si at man bør bruke 20% (hva nå det måtte være) av et annet for for å sikre at valpen får det den trenger... Enhver vil jo skjønne at gir man 20% av et valpefor så vil balansen i DET foret bli forrykket om man tilsetter 80% av noe med en annen balanse... Og HVILKET tørrfor skal man velge da å "supplere" VoH med? OBS' sitt eget lavprismerke, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg synes det er rimelig spesielt at en forprodusent kan si at man bør bruke 20% (hva nå det måtte være) av et annet for for å sikre at valpen får det den trenger... Enhver vil jo skjønne at gir man 20% av et valpefor så vil balansen i DET foret bli forrykket om man tilsetter 80% av noe med en annen balanse... Og HVILKET tørrfor skal man velge da å "supplere" VoH med? OBS' sitt eget lavprismerke, kanskje?

Fortsatt OT

Men nå kjenner jeg produsenten relativt godt jeg da - han bor dessuten rett borti veien fra der vi bor. Og han har aldri sagt til oss at det må blandes for at valpen skal få i seg nok av dette og hint. Faktum er at fullkostforet til VH inneholder mer enn det en valp trenger av enkelte ting, og at det derfor kan være lurt å blande med tørrfor.

Hva slags tørrfor er vel helt opp til hver enkelt. Jeg har aldri opplevd at Magne har forsøkt å pushe på oss tørrforet som han selger - ever.

Personlig så bruker jeg så og si bare tørrfor til valper - frem til en 8-9 måneder alder - og da bruker jeg valpefor (pr. tiden RC) - får de kjøtt så er det mer for smakens skyld og da bare en dærtert oppi tørrforet.

Fra de er ferdig vokst får de i perioder VH (ikke sommerstid fordi jeg ikke hæles lukta av sånne embalasjeting som venter 14 dager på søppelmannen i varmen) Vinterstid får de som har behov for kraftig kost kjøtt, de andre får fortsatt tørrfor (men en dæsj med kjøtt fordi jeg får dårlig samvittighet for at noen får alt det gode hele tiden).

Föret til VH er fullvitaminisert og balansert med tanke på høy aktivitet - men kanskje ikke optimalt for valper som trenger mye av dette og mindre av hint. Men det er en fantastisk smaksforsterker.

Dette var selvsagt off topic.

Topicen var rund valp!

Jeg mener fortsatt at man ikke slanker valper - og at det på en så lett rase som belgeren blir tullete å se etter feil på en 5-6 måneder gammel valp.

Det handler om en rase som skjelden engang er plaget om den har middels grad HD liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt OT

Men nå kjenner jeg produsenten relativt godt jeg da - han bor dessuten rett borti veien fra der vi bor. Og han har aldri sagt til oss at det må blandes for at valpen skal få i seg nok av dette og hint. Faktum er at fullkostforet til VH inneholder mer enn det en valp trenger av enkelte ting, og at det derfor kan være lurt å blande med tørrfor.

Hva slags tørrfor er vel helt opp til hver enkelt. Jeg har aldri opplevd at Magne har forsøkt å pushe på oss tørrforet som han selger - ever.

Poenget mitt er ganske enkelt at når man blander to ulike fortyper så forrykker man balansen i BEGGE. Og hvorvidt det er hensiktsmessig å tilsette tørrfor kommer jo litt an på hvilket tørrfor man tilsetter, naturlig vis...

Aya (beklager at jeg siterer henne) fikk i forrige uke (om jeg husker rett) beskjed fra VoH sentralt (naboene dine?) at hun burde blande inn 20% tørrfor til valp (tror faktisk ikke det ble sagt noe om kvaliteten på tørrforet, merket eller type, nei...).

Föret til VH er fullvitaminisert og balansert med tanke på høy aktivitet - men kanskje ikke optimalt for valper som trenger mye av dette og mindre av hint. Men det er en fantastisk smaksforsterker.

Nemlig - og det er her mitt spørsmål om produsentenes ernæringskompetanse kom inn...

Dette var selvsagt off topic.

Topicen var rund valp!

Jeg mener fortsatt at man ikke slanker valper - og at det på en så lett rase som belgeren blir tullete å se etter feil på en 5-6 måneder gammel valp.

Det handler om en rase som sjelden engang er plaget om den har middels grad HD liksom.

Enig (om rund valp - har ingen synspunkter på rund BELGERvalp) - man slanker ikke valper om de ikke er ekstremt overvektige... Da søker man i så fall hjelp hos veterinær... Tro hvilke erfaringer oppdrettere av laeken har gjort seg mht optimal vekt under oppveksten (det er vel det naturlige stedet å søke råd, kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* her tok det av.. Performance fòret har dyret gått på i under en uke så det er neppe grunnen til det nyvunnede "valpefettet" og ja, det er kjøpt inn med tanke på Loke... Et vanlig adult fòr passer ikke for han, han sliter som kjent med litt omvendt vektproblemer og akkurat det pro plan fòret falt heldigvis i smak.Når valpefòret til Lyra tok slutt og hun hadde lagt på seg såpass mye så var det naturlig å la henne få det samme som Loke. En valp trenger tross alt godt med proteiner selv om jeg er en av de som ikke mener at en valp bør gå på valpefòr til den er året. Lyra har gått på eukuanuba valpefòret i tilegg til rått kjøtt og v&h inntil nå og hun er blitt rundere enn på bildet for å si det sånn.. Hun har også vokst fryktelig mye mer på kort tid, noe man skal være obs på hos en så "gammel" valp. Jeg synes ikke en valp skal være bred over ryggen og gå å vagge litt, en valp skal være slank og sprek. Overvekt i voksefasen er et problem hos mange hunder, såpass vet jeg etter å ha lest øynene store og våte når jeg prøvde å finne ut hva som feilte forrige hund. Nei, HD er ikke veldig utberedt på Laekenois men AA er.. Lyra, som alle andre "rene" laekens, har AA i linjene sine. Oppdretterens 3 år gamle hannhund er allerede halt av sykdomen (han er også i slekt med Lyra laangt der ute).

Lyra skal ikke slankes men jeg har valgt å kutte ned på mengden fòr og begrense antall måltider. Loke får mat veldig ofte for å stimulere matlysten hans ( 4- 6 ganger om dagen) og det har blitt en vane å fòre de samtidig for å skape konkuranse. Heretter får Lyra 3 måltider og Loke får to ekstra ute i hagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke får mat veldig ofte for å stimulere matlysten hans ( 4- 6 ganger om dagen) og det har blitt en vane å fòre de samtidig for å skape konkuranse.

Av ren nysgjerrighet, så må jeg spørre: Fungerer det å fôre flere ganger om dagen, kontra f.eks. ett måltid? Min erfaring er nemlig helt omvendt med småspiste hunder, nemlig at de må bli skikkelig sultne for å få i seg nok mat. Fôrer man dem konsekvent på denne måten, så vil de til slutt spise når de får tilbudt mat og dermed legge på seg. Ikke ment som en "løsning" for deg og Loke, men bare rent nysgjerrig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, så må jeg spørre: Fungerer det å fôre flere ganger om dagen, kontra f.eks. ett måltid? Min erfaring er nemlig helt omvendt med småspiste hunder, nemlig at de må bli skikkelig sultne for å få i seg nok mat. Fôrer man dem konsekvent på denne måten, så vil de til slutt spise når de får tilbudt mat og dermed legge på seg. Ikke ment som en "løsning" for deg og Loke, men bare rent nysgjerrig :-)

Ja, faktisk...får han små mengder med mat så spiser han alltid fort opp. Men da får han ikke i seg alt han trenger (han trenger i tilegg mye mat pga høy forbrenning) hvis jeg bare fòrer 1- 2 ganger om dagen. Jeg har oppdaget at hvis jeg gir han små mengder med mat så spiser han alltid opp i en fart uansett om jeg har fòret han bare en time i forveien. Gir jeg han samme mengden med mat fordelt på to måltider så spiser han halvparten bare.. Fungerer utmerket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, Lyra - det høres jo egentlig helt "villt" ut, men når du sier det så..

Jeg skal huske på det - og foreslå det for beardiseiere som lett, meget lett, får anorektiske juniorer. Det funker i alle fall ikke spes. å gi færre og færre måltider mat - hundene er jo minst like sta som eierne!

Det kanskje er lettere å få i dem mer mat - med noen kuler her og der - istedenfor å prøve å sulte dem til de spiser av ren overlevelsesdrift.. (Når man sier det sånn høres det jo nesten selvsagt ut)

Takk for tipset!

Så til topic - jeg er også veldig vàr på fete småvalper.. Har hatt et par av dem (sånne skikkelig trulte, rulle-valper) som også har fått stygge HD-avlesninger. Om det har sammenheng eller ikke kan helt klart diskuteres, men jeg liker ikke å se fete valper fordet..

Min 3-mndr er litt i overkant av hva han burde være (får Pro Plan Puppy). Så jeg begynte nå for et par dager siden å gi han adult-fôret som frokost (og Puppy på kvelden). Jeg kan ikke tro at det skulle være noe farlig på noen måte - også synes de jo at dette adult-foret er jo såååå mye bedre (laks og ris)..

9 mnd hannen min var en sånn smellfeit, sykelig feit valp når oppdr. hentet han hjem fra forrige eier som 4 mnd gammel.

Hun ga han en mix av voksen og valpefôr, og mere aktivitet (uten tvang - men mere lek med andre hunder), og når jeg fikk han hit så var han ganske så tynn. Hun ga han da ca 1 liter (!) tørrfôr om dagen - fordelt på to måltider.

Denne mengden trapper jeg nå ned på (selvsagt), da jeg tror at for mye mat i døgnet ikke nødvendigvis er så sunt det heller. Kjenner flere som fôrer sine hunder med nærmest dobbelt så mye mat som mine får (omtrent likt aktivitetsnivå) - men likevel ikke har noe tykkere hunder.

Så jeg lurer på om en overdreven mengde mat faktisk gjør at mye går ufordøyd rett igjennom systemet ...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...