Gå til innhold
Hundesonen.no

Rund valp som vokser fort


Mud

Recommended Posts

Syns også det er tull med valpe-slanking og det å se etter feil hos en så ung valp.

Dessuten ser Lyra fin ut :)

Hva med fastere mål på hvor my fôr hun får? Står jo anbefalt mengde på baksiden av pakken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fôrer nå med Spesific CXD, men fora før med Frank's pro gold. Mine hunder har egentlig et relativt lavt aktivitetsnivå, men de holder seg slanke og tynne. De løper veldig mye når de er på tur da, det gjør de. Mens jeg fora på Fran's fikk jeg høre at det var en BC som var med eieren sin mange timer i fjellet hver eneste dag fordi eieren jobba med noe oppi fjellet. Den hunden gikk på nøyaktig det samme foret som gutta mine, så min konklusjon er at performance fôr er fôr som er lagd for hunder i hardt arbeid, ikke mye aktivitet.

Jeg begynte å fore yngstemann på voksen fôr i våres da han var ca 9-10 måneder. Dette fordi jeg synes dt virka som om han hadde slutta og vokse. Det hadde han og, så da var det bedre at han fikk voksen fôr for å få bygd ut de musklene han trenger. Han er nå "a picture of health". Lyra ser på ingen måte ferdigvokst ut og derfor synes jeg ikke at du skal begynne med voksenfor, hvertfall ikke performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir gjerne anbefalt å kutte ut valpefòr på valper som vokser for fort i siste vekstfasen. For rask og kraftig vekst er en av hovedgrunnene til leddsykdommer som HD og AA. Det er derfor man gjerne har eget valpefòr til store hunder som vokser fort og det er derfor bruk av valpefòr er omdiskutert og ofte får skylda for leddlidelser.Jeg har tilmed opplevd at dyrleger som selv selger valpefòr har nevnt valpefòr som en mulig årsak til sterk HD og tilmed anbefalt meg å ikke bruke det overhodet på senere hunder. (nå var det ikke jeg som eide den hunden i oppveksten så jeg aner ikke hva slags fòr hun fikk) Valpefòr stimulerer hurtig vekst.

Lyra var veldig valpete i kroppen på det bildet ja, det er tatt i begynnelsen av mars :) Fra mars til april vokste hun så fort at omgivelsene også reagerte men nå har det bremset og hun er så stor som dette.

20070414_0359.jpg

Hun er ikke lengre mindre enn de andre tispene i belgerklubben for å si det sånn :) ( Loke er en stor herremann sånn for sammenligningens skyld)

Hun har ikke lengre tykk bollemage heller, men jeg kan fortsatt ikke kjenne ribbeina uten å måtte jobbe litt for det så slank er hun ikke. Men det får gå :) Hun forøvrig ikke blitt slanket, jeg har bare kuttet ned på en altfor stor fòrmengde og et høyt antall måltider. Noe som overhodet ikke er tull, det er tykke valper som er tull og misforstått snillhet. Overvekt hos hund er dyremishandlig og i hvertfall overvekt hos valper.

Performance fòret er som sagt Loke sitt og han er undervektig og bygger ikke muskler. Vanlig hundefòr får han til å se fullstendig mishandlet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...