Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund

Yodel

Recommended Posts

Skrevet

OIOIOI! så spennende!

Masse masse lykke til Centa!

Du må oppdatere hvordan det går etterhvert!

(syns forøvrig hun kunne ventet 7 dager på meg da :D)

• Svar 351
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Så utrolig spennende, hold oss oppdatert! :D Jeg bommet tydeligvis på datoen, men egentlig er det bare morsomt at de kom tidligere. Jeg er så spent på hva dere får og hvordan det går :D

Skrevet

Å herregud :D

Holder fortsatt en knapp på 6 stk jeg. Tror det blir overkant av svart& hvite :D

Skrevet

En rød / hvit hann ble født i bilen på vei til vetrinæren. Fikk klippet navlestrengen og ble tørket der, også bar det hjem igjen. vel hjemme er nå en sort/hvit tispe født.

Kommer flere...

:D

Skrevet

Da er fødselen overstått, og mor og barn ligger fornøyd i kassa si. Litt dramatikk var det i begynnelsen der. Centa begynte å bli urolig rundt kl. 22.00, og kl. 23.00 gikk vannet. Etter dette hadde hun stadige veer og var veldig ratløs, men ingen valp kom. Når klokken nærmet seg ett bestemte vi i samråd med vetten om å kjøre henne inn på klinikken, da vi var redde for at valpen kunne sitte fast i en ugunstig stilling.

Omtrent halveis til vet. kontoret (I 150 km/t i Hakadal) Kom den første valpen til verden. Navlestrengen ble klippet hos vetrinæren, som sjekket at alt stod bra til med mor og barn, før vi rushet hjem igjen. Ikke før var vi kommet inn døren her hjemme, så kom den andre valpen- En sort/hvit jente. En sort/ hvit gutt fulgte hakk i hæl.

Etter dette hadde hun en lang pause. Stakkar... Hun var skrekkelig sliten, og jeg hadde virkerlig vondt av henne.

1, 5 time senere kom enda en sort/hvit jente, og mens jeg ryddet opp etter henne lå det plutselig enda en sort lita frøken der :D

Jeg venta 5 stykker jeg, og Centa virket rolig og avslappet, så jeg gikk igang med å sende ut mail til diverse folk om den gode nyheten. I det jeg trykker på "send" knappen får Centa igjen veer, og ut kommer enda en sort gutt! (Er det noen synske folk her? Noen som tippet 3+ 3?)

Centa virker rolig og avlappet, så tror hun er ferdig nå.

Alle er sunne og sterke, med veldig fine tegninger. Vekta ligger på mellom 210-250 g, så et veldig jevnt kull.

Nå er jeg sliten, men veldig fornøyd. Det tror jeg Centa er også, der hun ligger avslappet mens hun dier og vasker barna sine :D

Skrevet

Gratulerer så masse!

Så deilig når slikt er vel overstått - og man ser den typiske roen senker seg over mor og barn.. Og for ikke å snakke om seg selv, da - etter slik drama en helt vanlig natt til Mandag.

3+3 - tja, kunne vel kanskje ikke vært særlig jevnere - men det må jo være et meget bra antall i forhold til frossen sæd, inseminering og alt dette som man alltids uroer seg om det påvirker noe i forhold til en vanlig parring.

Godt å høre at det er over nå - og kos dere masse med de små livene.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

gratulerer SÅÅ mye som "bestemor" igjen! Og gratulerer med jevnt fint kull, jeg hadde en skivebom i min gjetting, men men :D

Gleder meg til å få se bilder av vidundrene! :D

Skrevet

Si "velkommen til verden" til de små fra oss (6 stk sorte/hvite altså?)! Og NÅ må vel Centa endelig få nok mat??? Hun som har vært så flink og laget så mange valper - enda hun ble sultet! (Gi lille skrukketryne en stoooor pølsebit og/eller vaffel fra meg da..)

Skrevet
Å herregud :D

Holder fortsatt en knapp på 6 stk jeg. Tror det blir overkant av svart& hvite ;)

Da er fødselen overstått, og mor og barn ligger fornøyd i kassa si. Litt dramatikk var det i begynnelsen der. Centa begynte å bli urolig rundt kl. 22.00, og kl. 23.00 gikk vannet. Etter dette hadde hun stadige veer og var veldig ratløs, men ingen valp kom. Når klokken nærmet seg ett bestemte vi i samråd med vetten om å kjøre henne inn på klinikken, da vi var redde for at valpen kunne sitte fast i en ugunstig stilling.

Omtrent halveis til vet. kontoret (I 150 km/t i Hakadal) Kom den første valpen til verden. Navlestrengen ble klippet hos vetrinæren, som sjekket at alt stod bra til med mor og barn, før vi rushet hjem igjen. Ikke før var vi kommet inn døren her hjemme, så kom den andre valpen- En sort/hvit jente. En sort/ hvit gutt fulgte hakk i hæl.

Etter dette hadde hun en lang pause. Stakkar... Hun var skrekkelig sliten, og jeg hadde virkerlig vondt av henne.

1, 5 time senere kom enda en sort/hvit jente, og mens jeg ryddet opp etter henne lå det plutselig enda en sort lita frøken der :D

Jeg venta 5 stykker jeg, og Centa virket rolig og avslappet, så jeg gikk igang med å sende ut mail til diverse folk om den gode nyheten. I det jeg trykker på "send" knappen får Centa igjen veer, og ut kommer enda en sort gutt! (Er det noen synske folk her? Noen som tippet 3+ 3?)

Centa virker rolig og avlappet, så tror hun er ferdig nå.

Alle er sunne og sterke, med veldig fine tegninger. Vekta ligger på mellom 210-250 g, så et veldig jevnt kull.

Nå er jeg sliten, men veldig fornøyd. Det tror jeg Centa er også, der hun ligger avslappet mens hun dier og vasker barna sine :D

:D Jeg hadde rett jeg vist. 6 stk og overkant av sorte ;)

Kjempe grattis fra oss :D

Sov godt nå, jeg kjenner godt til den slitene kroppen ved "komplisert" fødsel..

Skrevet

Gratulerer så mye, godt å høre at alt gikk bra! Det ble jo et passe stort kull, og man skal vel ikke klage på 50/50 av tisper og hanner :D Begge fargene ble det jo og, selv om det var overtall av de sorte :D

:icon_fun:

Skrevet

Gratulerer så masse, dette må jeg bare si har vært utrolig spennende, må inn å sjekke hva som skjer med Centa. Gratulerer med valpene og nå gleder vi oss til masse bilder etterhvert :D

Skrevet

Tusen hjertlig takk for alle gratulsajoner! Det har ikke blitt mye søvn på meg i natt. Faktisk ikke noenting. Etter at freden hadde senket seg over valpekassen var det vasking og rydding etter nattens strabaser ettrfulgt av en kjapp dusj, frokost, og så bar det rett på jobb. Samboern var hjemme som valpe- vakt. Så en kan si jeg er en ørliten smule sliten nå. I morgen er det heldigvis min tur til å bli hjemme :D

Litt bilder. Flere blir lagt ut på hjemmesiden i kveld:

Centa_E_litter_day_redboy_born_in_c.jpg

Rød gutt født i en Pathfinder som gikk i 150 igjennom Hakadal

Han er da nødt til å få Pathfinder i navnet sitt, synes vi :D

Centa_E_litter_day1_blackgirl1.jpg

Sort jente 1, kun et par timer gammel

Centa_E_litter_day1_groupshot.jpg

Alle de 6 søte små!

Ellers trenger jeg sonen- hjelp til å finne stamtavlenavn!

Jeg har som sagt alltid brukt afrikanske ord som navn før, men vurderer å gå over til engelsk på dette kullet. Jeg vil forøvrig holde meg til E'en.

Navn som er vurdert er for det meste linket til "reise", grunnet valpenes noe strabisiøse start på "livet før livet". Navn som hadde vært fint hadde f.eks vært:

Twice around the world

Around the world and back

Pathfinder (grunnet valpefødsel i pathfinderen= stifinneren)

World traveler

Federal Express

Australian Boomerang

osv...

Problemet er at alle navnene må starte på E. Gode forslag til hvordan jeg kan sno det inn? Andre fine navneforslag?

Tar gjerne imot både "travel- orientert" og afrikansk / egyptisk theme.

Tenkte litt på f.eks:

Eternal Pathfinder

Exhausting Federal Express (Takk, Lotta)

Synsinger og meninger mottas med takk. Flere bilder legges ut på hjemmesiden i kveld.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...