Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Klikket er ikke en belønning (som du godt vet) men en betinget forsterker, noe som gjør den null verdt med mindre belønningen kommer innen rimelig tid. Det Loke derimot reagerer på er om andre sier kaftig "nei" til hundene sine eller roper "bra". Jeg kan faktisk ikke se for meg hvordan det skal være gjennomførbart å jukse på den måten..i såfall tror jeg føreren bare lurer seg selv i beste fall i verste fall (hvis de altså hadde trent inn en annen fører med en bestemt klikker som betinget forsterker) hadde vel hunden oppsøkt belønningen eller blitt forvirret når den ikke kom?

Jeg er ikke uenig med deg Annette, men kan også forstå en dommers frustrasjon. Ett annet poeng dommerne kan si, er jo at klikkeren faktisk forstyrrer hunder i ringen. I elite skal det gå som ei klokke uannsett, men i de lavere klassene vil noen hunder bli forstyrret av dette på lik linje som godbiter som er "mistet" i ringen. Nettopp fordi de er ferske, med en fører som er så nervøs at de sliter med tidlig inkontinens og symptomer på ustabilitet. Klikket betyr jo gjerne for dem en form for utløsning og kan virke forstyrrende siden det betyr i en normal verden belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar
Skal vi se... En klikker er en mer aktiv forsterker, og det er vanskelig for dommer å se om det blir brukt på hunden inne i ringen eller på hunden utenfor om klikket kommer strategisk hver gang. De aller aller fleste hunder reagerer mindre på en menneskestemme enn den vil gjøre på en klikker, i og med at klikkeren har en nøytral lyd. Min hund (sikker på at din også), ville hatt en fordel av at en eller annen sto utenfor å varmet opp sin hund med klikkeren. Om noen av mine treningsvenner sto utenfor å varmet opp med kun stemme ville ikke dette hatt like stor virkning på han. Så på bakgrunn av dette kan jeg faktisk forstå at dommerne blir veldig usikre på hvordan de skal løse dette. Så er det greit å gjøre som de har gjort på Follo, forby den lille boksen inne i hallen (etter OBS!) Klarer du ikke å varme opp hunden din uten klikker, har du rett og slett ett problem :P

Må si meg veldig enig med Loke her, de aller fleste klikkerhunder tåler fint å høre klikkeren til andre, min hund bryr seg kun om klikk fra meg.

Og OM han ikke hadde gjort det, tror jeg klikking utenfor ringen hadde gjort han frustrert fremfor noe annet. De aller fleste følger jo regelen om at HVERT klikk etterfølges av belønning, så klikking i hytt og gevær uten at noen belønning kom, ville ikke vært noen fordel for oss i hvert fall..

Edit: du skrev vel nettopp det jeg prøver å si her, samtidig som jeg skrev mitt svar... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Loke & Molly, da har jeg et spørsmål;

Når dere trener hjemme i stua og klikker atferder, er det mainly ting der hunden har øyekontakt med dere som forsterkes (antar jeg). Fri ved fot/lineføring er en spesiell øvelse innen slik trening - et av fokusene er jo nettopp at eier ikke skal se på hunden, ihvertfall ikke via direkte øyekontakt. Siden dere klikkertrener (eller bruker klikker i treningen etter det jeg har lest meg til hvertfall) regner jeg med at dere har klikket inn denne øvelsen uten øyekontakt?

Dersom dere gikk lp inne i en hall - det er lenge siden forrige klikk for hunden (før man gikk inn i ringen), og dere er midt i en fvf. Så klikker noen utenfor ringen. Kan dere da med 100% sikkerhet si at hunden deres ikke hadde reagert? Jeg tviler!

Jeg synes regelen Follo har innført er helt grei, så unngår man muligheten for forstyrrelser og "belønninger" for ekvipasjen i ringen på denne måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Loke & Molly, da har jeg et spørsmål;

Når dere trener hjemme i stua og klikker atferder, er det mainly ting der hunden har øyekontakt med dere som forsterkes (antar jeg). Fri ved fot/lineføring er en spesiell øvelse innen slik trening - et av fokusene er jo nettopp at eier ikke skal se på hunden, ihvertfall ikke via direkte øyekontakt. Siden dere klikkertrener (eller bruker klikker i treningen etter det jeg har lest meg til hvertfall) regner jeg med at dere har klikket inn denne øvelsen uten øyekontakt?

Dersom dere gikk lp inne i en hall - det er lenge siden forrige klikk for hunden (før man gikk inn i ringen), og dere er midt i en fvf. Så klikker noen utenfor ringen. Kan dere da med 100% sikkerhet si at hunden deres ikke hadde reagert? Jeg tviler!

Jeg synes regelen Follo har innført er helt grei, så unngår man muligheten for forstyrrelser og "belønninger" for ekvipasjen i ringen på denne måten..

Nei, det kan jeg ikke si, og derfor skrev jeg også at OM han ville reagert på dette, ville det sannsynligvis vært med frustrasjon. Han hadde uansett ikke sett på det som et keep-going signal, da han er trent med at klikk avslutter øvelsen. I beste fall ville han forventet belønning fra meg, og gjort noen stunt i forhold til det, i verste fall ville han kanskje løpt ut til eieren av klikkeren for å hente belønningen sin der... :P Men jeg har aldri vært i situasjonen, så jeg aner virkelig ikke. Men han er såpass vandt med at det klikkes rundt han overalt, og han avbryter aldri en øvelse med meg på trening fordi andre klikker, så jeg tror vel at dette klikket skulle vært veldig nære, og i en setting der han fra før var ganske "ute" (noe som selvfølgelig kan skje under konkurranse).

Edit: Hvor vidt jeg har øyekontakt med han når det klikkes eller ikke, spiller ingen rolle. Han VET at klikket kommer fra meg, når det gjør det (av for meg uvisst hvilken grunn, ofte er han jo og med ryggen til) Hvis det var det du mente med spørsmålet ditt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Loke & Molly, da har jeg et spørsmål;

Dersom dere gikk lp inne i en hall - det er lenge siden forrige klikk for hunden (før man gikk inn i ringen), og dere er midt i en fvf. Så klikker noen utenfor ringen. Kan dere da med 100% sikkerhet si at hunden deres ikke hadde reagert? Jeg tviler!

Ja.. rimelig sikker..99% minst.. jeg ville blitt voldsomt overasket hvis noen hunder hadde gjort det. Om det så hadde vært på fremadsending eller hva. HVIS han mot formodning hadde reagert så hadde han reagert med å vri hodet mot venstre for å få belønning. Jeg skjønner ikke at dette kan være et spørsmål fra folk som selv bruker klikker på hundene en gang jeg, dere VET jo hvordan det her fungerer ? Dere har vel selv gått lange fvf og hatt folk som bruker klikker rundt dere? Klikket er ikke en belønning! Den SKAL etterfølges AV en belønning inne rimelig tid.

Det eneste min hund noensinne har reagert på av slike ting er som sagt verbal høylydt ros eller korreksjon fra andre førere. Det er han ikke alene om så vidt jeg har sett og jeg stusser voldsomt på at det skal være lov og ikke bruk av klikker. Det hele er direkte latterlig og jeg kan ikke se at det er tuftet på noe annet enn uvitenhet eller forsøk på å være vrang. For all del, jeg har ikke noe behov for å bruker klikker rundt på stevner, men problemet er at det er veldig mange som ikke vet det i forhold til hvor mange som kanskje har en klikker i lomma og en liten valp når de er på sitt første stevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror kanskje Loke og Molly seriøst bør ta seg en tur på en lydighetstrening der folk med ambisjoner om å nå langt i LP trener jeg........ å se hvordan klikker brukes i slike sammenhenger....... - så ville dere brått forstå at det faktisk KAN bli missbrukt og ja, hunden I ringen blir påvirket.

For der jeg trener står alltid en og annen med klikker og klikker når en ekvipasje går bra - dvs. hunden er i rett posisjon i fri ved foten, gjør en knallbra stå eller dekk under marsj - osv. - en klikker mens eier belønner hunden........ ergo kommer ikke klikket fra eier men fra en 3. person - og dette er EKSTREMT vanlig faktisk, og jeg vet om MANGE som praktiserer på denne måten - og da ER det ett problem når folk står på utsiden av ringen og klikker ............

Ingen av våre hunder VET at det er jeg som klikker, men de VET at det er jeg som administrer godbiten når det klikkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje Loke og Molly seriøst bør ta seg en tur på en lydighetstrening der folk med ambisjoner om å nå langt i LP trener jeg........ å se hvordan klikker brukes i slike sammenhenger....... - så ville dere brått forstå at det faktisk KAN bli missbrukt og ja, hunden I ringen blir påvirket.

For der jeg trener står alltid en og annen med klikker og klikker når en ekvipasje går bra - dvs. hunden er i rett posisjon i fri ved foten, gjør en knallbra stå eller dekk under marsj - osv. - en klikker mens eier belønner hunden........ ergo kommer ikke klikket fra eier men fra en 3. person - og dette er EKSTREMT vanlig faktisk, og jeg vet om MANGE som praktiserer på denne måten - og da ER det ett problem når folk står på utsiden av ringen og klikker ............

Ingen av våre hunder VET at det er jeg som klikker, men de VET at det er jeg som administrer godbiten når det klikkes.

Selvfølgelig kan alt misbrukes... Man kan også lære hunden at et host betyr "flink gutt, fortsett det du driver med" for det må jo være det klikket betyr for disse EKSTREMT mange hundene du beskriver., og ja, jeg har sett klikkeren bli brukt på denne måten (og mange andre måter).

Men du skriver og at sitat: "en klikker, mens eier belønner hunden", og da skjønner ikke jeg at dette kan funke så himla lenge i en konkurranse, for uansett om det klikkes og klikkes utenfor ringen, følges det jo ikke på med belønningen, og klikket blir da utvannet...

Ingen av dine hunder vet at det er du som klikker, men at det er du som administrer godbiten....? Vel, kanskje en smule vanskelig for deg å trene med andre samtidig da, i og med at det ikke spiller noen rolle HVEM som klikker...? Hunden forventer belønning enten det er den som blir klikket eller en av de andre på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For der jeg trener står alltid en og annen med klikker og klikker når en ekvipasje går bra - dvs. hunden er i rett posisjon i fri ved foten, gjør en knallbra stå eller dekk under marsj - osv. - en klikker mens eier belønner hunden........ ergo kommer ikke klikket fra eier men fra en 3. person - og dette er EKSTREMT vanlig faktisk, og jeg vet om MANGE som praktiserer på denne måten - og da ER det ett problem når folk står på utsiden av ringen og klikker ............

Joda, det er ikke uvanlig at andre klikker selv om du belønner (bruker det selv når jeg f.eks trener stå under marsj, der jeg ikke kan se om hunden stopper fort nok). Men det er jo av rent praktiske årsaker.

Poenget er vel likevel det samme slik jeg ser det - hvordan skal det gavne ekvipasjen at man på konkurranse har noen som klikker i hytt og pine når man uansett ikke kan belønne? På kort sikt vil det frustrere hunden i ringen, og på lang sikt vil det vanne ut klikkeren som betinget forsterker.

Den eneste utilbørlige bruken av "ekstern" klikking jeg kan se for meg, er dersom noen har innarbeidet et finurlig system med klikk som "keep going"-signal og bruker helt andre signaler til å markere at belønningen kommer.

Samtidig, i det eksempelet du nevner vil vel klikket være like mye et signal til fører om at utførelsen var bra nok til at du kan belønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Den eneste utilbørlige bruken av "ekstern" klikking jeg kan se for meg, er dersom noen har innarbeidet et finurlig system med klikk som "keep going"-signal og bruker helt andre signaler til å markere at belønningen kommer.

Samtidig, i det eksempelet du nevner vil vel klikket være like mye et signal til fører om at utførelsen var bra nok til at du kan belønne?

Ehhh........... seriøst......... - det er mulig at jeg er fullstendig blåst - men seriøst (igjen), dersom ikke målet med klikket er noe som skal skape en forventning til noe bedre hos hunden - hva er da poenget med den?

Mulig jeg lærer mine hunder å respondere på ros og positiv tilbakemelding på en helt annen måte enn både Molly og deg, men når jeg sier "fliink" til mine hunder når jeg trener så ØKER de intensiteten i det de holder på med fordi de FORVENTER at nå kommer det snart belønning eller godbit - ergo så blir "fliiink" eller "braaa" ett signal på at nå skjer det snart noe veldig positivt.

Og om jeg ikke har missforstått så skal klikket fra en klikker erstatte flink og bra fordi det er lettere å være presis med den, (eller komme i tillegg da) - og være ett signal om at nå kommer belønningen sant?

Dersom du er klikkertrener og klikket IKKE skaper en forventning i hunden din - hvorfor trener du da med klikker? - Jeg mener, om klikket ikke betyr noe for hunden din så er det vel meningsløst å klikke - da har man jo ingen nytte av det.

De hundene jeg trener med reagerer likt på klikket som de gjør på ordet fliiiiiiiiiiiink - det står "frolic" i øya på dem umiddelbart når de får "cluet" - og de forventer å få godbit, dersom jeg drøyer å gi godbiten så ØKER hundens intensitet i øvelsen (den blir stort sett bedre) og dermed får jeg en bedre øvelse.

Nei, klikker skal ikke brukes sånn - og gjør man det for mye så vil den bli utvannet og slutte å ha noen betydning - det samme vil ord som fliiiink og bra også dersom man slutter å forsterke ordet med en godbit.

Slik jeg ser det så vil en hund som er vant til å høre klikk på avstand under trening - og samtidig har lært å respondere riktig på ros (dvs. det skapes en forventning om belønning se over) ha STOR nytte av at treningskompisene står ringside og klikker under konkurranse - dersom den har lært at slike klikk fører til noe postivt. Og klikkeren blir neppe utvannet under en 10 minutter lang lydighetskonkurranse - og gjør den det så betyr vel det i bunn og grunn at hunden ikke har noe forhold til klikkeren overhodet.

Man konkurrerer ikke i treningssammenheng så da slipper jo hunden å gå glipp av belønningen.

Follo forbyr klikker i hallen - hvilket er en relativt klar indikator på at man vet at det er som vi skriver over, det er ikke bare noe folk lurer på liksom.............. NOEN vet og har sett - og da tar man konsekvensen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg skjønner ikke logikken her jeg.. Folk kan ikke gå med godbiter og annen belønning i lomma, for det forstyrrer de andre hundene, mens klikker ringside, det er noe hundene ikke bryr seg med? logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh........... seriøst......... - det er mulig at jeg er fullstendig blåst - men seriøst (igjen), dersom ikke målet med klikket er noe som skal skape en forventning til noe bedre hos hunden - hva er da poenget med den?

Mulig jeg lærer mine hunder å respondere på ros og positiv tilbakemelding på en helt annen måte enn både Molly og deg, men når jeg sier "fliink" til mine hunder når jeg trener så ØKER de intensiteten i det de holder på med fordi de FORVENTER at nå kommer det snart belønning eller godbit - ergo så blir "fliiink" eller "braaa" ett signal på at nå skjer det snart noe veldig positivt.

Og om jeg ikke har missforstått så skal klikket fra en klikker erstatte flink og bra fordi det er lettere å være presis med den, (eller komme i tillegg da) - og være ett signal om at nå kommer belønningen sant?

Dersom du er klikkertrener og klikket IKKE skaper en forventning i hunden din - hvorfor trener du da med klikker? - Jeg mener, om klikket ikke betyr noe for hunden din så er det vel meningsløst å klikke - da har man jo ingen nytte av det.

De hundene jeg trener med reagerer likt på klikket som de gjør på ordet fliiiiiiiiiiiink - det står "frolic" i øya på dem umiddelbart når de får "cluet" - og de forventer å få godbit, dersom jeg drøyer å gi godbiten så ØKER hundens intensitet i øvelsen (den blir stort sett bedre) og dermed får jeg en bedre øvelse.

Nei, klikker skal ikke brukes sånn - og gjør man det for mye så vil den bli utvannet og slutte å ha noen betydning - det samme vil ord som fliiiink og bra også dersom man slutter å forsterke ordet med en godbit.

Slik jeg ser det så vil en hund som er vant til å høre klikk på avstand under trening - og samtidig har lært å respondere riktig på ros (dvs. det skapes en forventning om belønning se over) ha STOR nytte av at treningskompisene står ringside og klikker under konkurranse - dersom den har lært at slike klikk fører til noe postivt. Og klikkeren blir neppe utvannet under en 10 minutter lang lydighetskonkurranse - og gjør den det så betyr vel det i bunn og grunn at hunden ikke har noe forhold til klikkeren overhodet.

Man konkurrerer ikke i treningssammenheng så da slipper jo hunden å gå glipp av belønningen.

Follo forbyr klikker i hallen - hvilket er en relativt klar indikator på at man vet at det er som vi skriver over, det er ikke bare noe folk lurer på liksom.............. NOEN vet og har sett - og da tar man konsekvensen av det.

Oh my.... Snakker vi om hunder i Elite som antakelig går ganske mange konkurranser eller snakker vi om de som konkurrerer for gøy, og går en konkurranse nå og da... Du bytter nemlig litt fokus etter hvert her...

Hunder som gang på gang opplever at klikkeren ikke betyr en dritt i akkurat denne settinga, lærer seg vel det fort? Det er vel som med hunder som er trent med postitv straff, de lærer og fort at innenfor denne ringen, kommer ikke straffen...

Joda min hund får forlic-blikket etter et klikk, men jeg tviler på at intensiteten ville steget særlig etter klikket, hvis han hadde erfart at klikk i denne settinga ikke betyr det samme som ellers...

Igjen, har man klikkeren som et keep going signal, kan jeg se at det kan være effektivt. Men de som ønsker å "jukse" klarer det uansett om klikkeren er tillatt eller ei, da er det jo bare å lære inn ett eller annet som keep-going signal.

Okay, jeg skjønner ikke logikken her jeg.. Folk kan ikke gå med godbiter og annen belønning i lomma, for det forstyrrer de andre hundene, mens klikker ringside, det er noe hundene ikke bryr seg med? logik.png

Så vidt jeg kan se er det ikke noen som har sagt at det ikke er forstyrrende. Men jeg kan ikke se at det kan være prestasjonsfremmende, ikke over lang tid.... Og jeg synes det er en mye bedre "grunn" til forbud av både godbiter og klikker, at det forstyrrer andre. At det er særlig prestasjonsfremmende på hunden, kan jeg ikke helt se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg lærer mine hunder å respondere på ros og positiv tilbakemelding på en helt annen måte enn både Molly og deg, men når jeg sier "fliink" til mine hunder når jeg trener så ØKER de intensiteten i det de holder på med fordi de FORVENTER at nå kommer det snart belønning eller godbit - ergo så blir "fliiink" eller "braaa" ett signal på at nå skjer det snart noe veldig positivt.

Og om jeg ikke har missforstått så skal klikket fra en klikker erstatte flink og bra fordi det er lettere å være presis med den, (eller komme i tillegg da) - og være ett signal om at nå kommer belønningen sant?

Dersom du er klikkertrener og klikket IKKE skaper en forventning i hunden din - hvorfor trener du da med klikker? - Jeg mener, om klikket ikke betyr noe for hunden din så er det vel meningsløst å klikke - da har man jo ingen nytte av det.

Vel, klikket skaper jo en forventning, men for mange er det jo også et signal om at øvelsen er slutt - ikke et signal om at "bare jeg fortsetter sånn litt til kommer ballen". Klikket forteller noe om hva hunden gjorde, ikke hva den skal gjøre.

Jeg kan også bruke fliiink og braaa litt sånn dempet og langstrakt, og det betyr nettopp "fortsett sånn". Klikk eller et ivrig, happy "bra!" betyr at belønningen kommer umiddelbart. Da har den lov til å bryte ut av øvelsen. To vidt forskjellige signaler, hunden her skjønner i alle fall forskjellen på et braaaaaa og et BRA!

Det har jo alt å gjøre med hva man lærer hunden at klikket skal bety.

Men jeg ser jo poenget ditt med at det finnes måter å bruke den på som gjør det problematisk i nærheten av ringen, selv om jeg tviler på at de fleste bruker den på den måten.

Men samtidig - skal man bortvise folk som varmer opp hundene sine og gauler "bra" og "nei" helt inni ringbåndet? Ser ikke helt den prinsipielle forskjellen...

Okay, jeg skjønner ikke logikken her jeg.. Folk kan ikke gå med godbiter og annen belønning i lomma, for det forstyrrer de andre hundene, mens klikker ringside, det er noe hundene ikke bryr seg med? logik.png

De som i denne tråden har hevdet at godbiter i lomma er forstyrrende er vel ikke de samme som hevder at kliking ringside ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig - skal man bortvise folk som varmer opp hundene sine og gauler "bra" og "nei" helt inni ringbåndet? Ser ikke helt den prinsipielle forskjellen...

Tro meg, de får beskjed om å flytte seg pokker så kjapt! Så her er ingen forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også få hjelp av andre til å klikke for meg når jeg trener. Det som er veldig tydelig da er at Loke faktisk ikke responderer på klikket før jeg har belønnet han etter klikket et par ganger. Klikk = belønning. Hvis jeg nå hadde lært Lokeliten at det at noen klikker akkurat i den spesielle settingen (altså, uansett hvor mange ganger man bruker eksterne folk som klikker for hunden så reagerer den faktisk ikke på at andre klikker med mindre den har lært at akkurat det klikket kan bety noe sant? Hvis ikke så vil det vært praktisk umulig for folk å bruke klikker på fellestreninger, for ikke snakke om fellesdekk?) faktisk er en betinget forsterker (en klikker kan aldri bli en forsterker i seg selv, det er vi vel enige om. Så pen lyd er det ikke..) så vil han enten bryte av øvelsen eller beholde posisjonen og forvente at jeg kom å belønnet innen rimelig tid. Dvs.. lenge før jeg faktisk hadde noen som helst mulighet til belønne! Alle de som har hatt / har klikkerkloke hunder vet innerst inne at det hadde vært fullstendig katastrofe om hunden tolket et "klikk" i en konkuransesetting som en betinget fortsterker. Ikke fordi man vanner ut klikket men fordi hunden responderer på klikket ved å gå i belønningsmodus. Ingen belønning? Full forvirring.. Om hunden så holder posisjonen (noe Loke og mange andre klikkerhunder ville gjort på fellesdekk etc men ikke på fvf) så kommer problemet når øvelsen skal avsluttes eller man går over til neste øvelse.

Joda, noen glupe hoder kan sikkert finne på å bruke klikker som et "keep going" signal istedet for en betinget forsterker men det blir helt på siden og lite konstruktivt å diskutere. En liten plystrelyd kan gjøre nytten mye bedre der.

Det er vel ganske så stor forskjell på å utvise den stakkars -høyest sannsynligvis uskyldige - ekvipasjen i ringen og å hysje på tilskuerene og be de flytte seg? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott for Loke at han ikke ville reagert, men i forhold til hvor mange andre som har nevnt i denne tråden nå at hunden deres ville reagert, så er det kanskje ikke så helt teit at det er forbudt likevel?

Jeg gir Follo tommel opp for dette initiativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott for Loke at han ikke ville reagert, men i forhold til hvor mange andre som har nevnt i denne tråden nå at hunden deres ville reagert, så er det kanskje ikke så helt teit at det er forbudt likevel?

Jeg gir Follo tommel opp for dette initiativet :)

Jeg er veldig spent på hvordan de som har hunder som visstnok reagerer i hytt og pine på andres klikk klarer seg på fellestreninger jeg? :unsure: Det hadde vært fint å få et svar på... jeg har nemlig aldri opplevd at andres hunder har reagert på mine klikk.

Å forby bruk av klikker i en hall er en ting - sikkert kjempepluss for de som har lydvare hunder - å utvise ekvsipasjen inni i ringen fordi et eller annet menneske i området rundt ikke var klar over at det ikke er lov er noe helt annet. Det kan man vel egentlig umulig være uenig om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott for Loke at han ikke ville reagert, men i forhold til hvor mange andre som har nevnt i denne tråden nå at hunden deres ville reagert, så er det kanskje ikke så helt teit at det er forbudt likevel?

Jeg gir Follo tommel opp for dette initiativet :)

Hvor mange har nevnt dette? Så vidt jeg kan se har ingen av de som faktisk innrømmer å trene med klikker nevnt det.... Annet enn Belgerpia da, og de ESTREMT mange hun kjenner som gjør det...

Som Loke sier, det hadde jo vært helt håpløst å trent med andre, om bikkjene ikke skilte mellom klikk som gjelder dem selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på hvordan de som har hunder som visstnok reagerer i hytt og pine på andres klikk klarer seg på fellestreninger jeg? :unsure: Det hadde vært fint å få et svar på... jeg har nemlig aldri opplevd at andres hunder har reagert på mine klikk.

Har heller aldri per dags dato opplevd at Molly har reagert på at en annen ekvipasje ti meter unna klikker (og heller aldri blitt tilsnakket fordi deres hunder reagerer på mine klikk - regner med det ville kommet rimelig kjapt dersom det faktisk hadde vært et problem).

Men det er sikkert fordi jeg ikke har trent nok med folk som virkelig har ambisjoner om å nå langt i LP og som har tjuvtriks en enkel sjel fra landet ikke ville drømt om engang fantes... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når klikket kommer betyr det jo at "nå kan du gå å hente belønningen din", og det kan jeg skjønne kan forstyrre noen hunder. Har sett enkelte ekvipasjer jeg har trent med hvor hunden har avsluttet øvelsen og gått for å hente belønningen når klikket kom fra et annet sted.. Men jeg vil tro det ikke er noe problem hvis føreren er flink til å klikkertrene sammen med andre som klikkertrener på likt også på trening. Klikkerhunder kan da også fint lære at det kun er klikket fra fører som gjelder.

Et "bra" blir jo ofte brukt som et "keep going" signal, og det er ikke like sterkt for alle. Men hvis fører bruker klikket bare som et keep going signal blir det jo ikke noe annerledes enn et "bra".

Bare en fundering fra meg. Rett meg hvis jeg sier feil der. Også er det sikkert litt kronglete formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nok begynne å gjøre stevner i lukkede rom, for å garantert fjerne en hver sannsynlighet for at noen skal få belønnet en hund fra utsiden av ringen. De som sliter med nerver kan finne seg andre ting å gjøre enn å ha en godbit i lomma. Tur, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men synes folk skulle hatt lov til å rope bra, bruke klikker, ball og pipeleker helt inntil ringbåndet jeg. En vinner (ja, også i klasse 1) klarer å holde kontankt med hunden sin allikevel. Synes det er synd at LP-sporten blir såpass streng og kjedelig for hunden (man får jo ikke varmet opp ordentlig!)...

Snakker ikke for meg selv og til min fordel. Jeg hadde måttet jobbe MYE for at Amira skal kunne KUN fokusere på meg når det er pipeleke i nærheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men synes folk skulle hatt lov til å rope bra, bruke klikker, ball og pipeleker helt inntil ringbåndet jeg. En vinner (ja, også i klasse 1) klarer å holde kontankt med hunden sin allikevel. Synes det er synd at LP-sporten blir såpass streng og kjedelig for hunden (man får jo ikke varmet opp ordentlig!)...

Snakker ikke for meg selv og til min fordel. Jeg hadde måttet jobbe MYE for at Amira skal kunne KUN fokusere på meg når det er pipeleke i nærheten!

Jeg er helt og holdent TOTALT uenig med deg. At de beste ekvipasjene nok takler det er jeg overbevist om, men i klasse 1 er det veldig mange andre ekvipasjer som aldri vil bli best - som kanskje aldri kommer videre fra klasse 1 og som heller ikke har store ambisjoner, men som likevel er med og bør få gå konkurranser uten at folk utenfor ringen skal ødelegge dagen for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ENKELT å trene på! Det er det som er saken. Det er bare å sette i gang. Trene med forstyrrelser og legge litt og litt mer forstyrrelser/press på etterhvert som hunden klarer seg bra. De som ikke gidder å trene på det, vil heller aldri være de som vinner eller de som fortjener det. Så det blir ikke snakk om at noen ødelegger, men det blir snakk om giddeløse trenere. Ja, kanskje man bruker litt lenger tid før man er startklar, men når jeg ser på nybegynner klassene synes jeg det hadde vært flott om noen tok seg litt bedre tid. Mange har kjempepotensiale, men starter ALT for tidlig!

Hvis jeg hadde vunnet en konkuranse og visste at jeg ikke hadde klart det hvis en stod å lekte med en ball på utsiden av ringen, hadde jeg vært flau over seieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ENKELT å trene på! Det er det som er saken. Det er bare å sette i gang. Trene med forstyrrelser og legge litt og litt mer forstyrrelser/press på etterhvert som hunden klarer seg bra. De som ikke gidder å trene på det, vil heller aldri være de som vinner eller de som fortjener det. Så det blir ikke snakk om at noen ødelegger, men det blir snakk om giddeløse trenere. Ja, kanskje man bruker litt lenger tid før man er startklar, men når jeg ser på nybegynner klassene synes jeg det hadde vært flott om noen tok seg litt bedre tid. Mange har kjempepotensiale, men starter ALT for tidlig!

Hvis jeg hadde vunnet en konkuranse og visste at jeg ikke hadde klart det hvis en stod å lekte med en ball på utsiden av ringen, hadde jeg vært flau over seieren!

Må si meg helt enig med Siri, og Maren, ikke alle tar det like seriøst som deg.

(blir litt irritert, og skulle så gjerne skrivd noe, men det egner seg ikke på trykk her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...