Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Trur faktisk en del hadde klaga, utrulig nok. For folk klager om de blir snakka til, selv om det er de som ikke har lest reglene godt nok.

Hva folk gjør, er jo deres egen sak. Så lenge dette ikke ødelegger for andre ekvipasjer.

Hundene er sikkert ikke så dumme at de ikke skjønner etter et par konkurranser at godisen i lomma får de ikke uansett. Så sant man ikke går masse treningskonkurranser der man belønner med godis. Eller har en ekstremt matglad hund. Så man risikerer å gjøre seg selv avhengig av et hjelpemiddel som vil ha minimal effekt. Mange som MÅ ha akkurat det båndet, det halsebåndet, den jakka etc for å kunne konkurrere. Og faktisk får ekstremt med nerver om noe mangler...

Absolutt sant.

Mente overdrive med det man putter i lommene :D Du skrev "smørt hendene med pølse eller har lomma stappfull av godbiter". Men du kan umulig ta det kun for gøy om du tar så på det som du gjør. Og ikke kom å si at du ikke gjør det, for da hadde du ikke sitti å diskutert videre :D

Å smøre hendene med pølse er ikke så altfor langt ifra godbiter i lommene på konkurranse spør du meg.

Tar på vei? Med hva da? Forklar meg hva jeg tar på vei for? Jeg ser ikke at jeg tar på vei for noe. Såvidt jeg ser har jeg fremmet et syn på en sak. Hehe.

Og tar jeg det alvorlig? jeg tar det ikke så alvorlig som du skal ha det til i innleggene dine, men jeg er såppass seriøs at jeg ser på godbiter i lomma som usportslig i konkurranser. F.eks man trenger ikke å være overseriøs i fotball når man ser på juks som usportslig. Enkelt og greit. :twitch:

Men denne diskusjonen handler vel ikke alt i alt hva jeg tar alvorlig og ikke alvorlig? Bare hva som er etisk/moralsk riktig, og lov. Det er jo det diskusjonen opprinnelig handler om i bunn og grunn.

Som tidligere sagt i tråden, man gjør seg selv en bjørnetjeneste ikke noe annet.

Og vet du hva jeg syns er halve morroa med konkurranser? :ahappy: Få ærlige poengsummer, som jeg har fortjent etter god trening. Jeg syns ikke det er overseriøst, men en normal reaksjon på god lønn for god trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde hvertfall ikke hatt dårlig samvittighet da :twitch: Men ser ikke noe mer vits i å diskutere, da du og jeg ser helt ulikt på det :ahappy:

Men jeg kan godt fjerne godbiter jeg, men jeg ville uansett trent med godbiter FØR jeg skulle inn. og da ligger det igjen lukt på fingre, og i lomme. (men jeg opptrer ærlig og etisk riktig) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvertfall ikke hatt dårlig samvittighet da :D Men ser ikke noe mer vits i å diskutere, da du og jeg ser helt ulikt på det :D

Det tror jeg vil være en god ide. Alt i alt er det opp til hver enkelt hva de gjør, men jeg (og andre) må få lov å ha en mening om det å ha med godbiter og leke inn i ringen :twitch:

Men jeg kan godt fjerne godbiter jeg, men jeg ville uansett trent med godbiter FØR jeg skulle inn. og da ligger det igjen lukt på fingre, og i lomme. (men jeg opptrer ærlig og etisk riktig) :rolleyes:

Det blir igjen noe annet enn å putte godbiter, leke i lommene eller smøre hendene med pølse. Men det tror jeg er blitt nevnt tidligere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såååå seriøst som du skal ha det til her, men det er seriøst nok til at jeg ikke syns noe om juksing :twitch: Og folk må gjøre som de vil, men som Nirm sa: da skal de ikke klage hvis de blir bortvist. Og jeg blir ikke irritert over at folk gjør det, men jeg må få lov å synes det er usportslig og urealt.

Hvorfor skal de bli bortvist for å ha godbiten i lomma? Eller ballen? Det er ikke snakk om å BELØNNE i ringen, det er snakk om hva man har i lommen..

Tur og konkurranse blir nok to litt forskjellige situasjoner. Og hunder har faktisk bedre luktesans enn oss mennesker, tror ikke det kom som noen bombe egentlig.

Snakka ikke om tur kontra konkurranse, jeg snakka om trening kontra konkurranse.. Og ja, hunder har bedre luktesans enn folk.. Så egentlig burde man ta på seg nyvaskede klær man ikke har hatt godbiter i da, for å være sikker på at det er minst mulig lukt igjen i klærne? For lukta av godbiter er jo der selv om du har tatt ut selve godbiten?

Når hunden KAN øvelsene er det jo bare å starte på stevne. Og det ser man jo. Man kan kjøre masse repetisjoner, og trene på forskjellige steder for å finne ut det. Det er faktisk ikke umulig å lære en hund å kunne det den skal gjøre på konkurranse.

Nei, jeg gjetter vilt her nå, men er det ikke det som kalles trening?

Er det noe å bli nervøs for da? kan hunden øvelsene er det da ikke noe problem. :ahappy: Og går det dårlig, så går det jo dårlig. Værre er det ikke. Hunder har jo dager de og. Og det er jo selvfølgelig ett fett for dem som ser på. Og jeg ville ikke syns det var noe morro å konkurrere hvis ikke det gikk uten at jeg hadde lomma full av godbiter og leker.

Er det noe å bli nervøs for? Er det noe å ta så på vei for da? At noen har godbiter i lomma? Nei, det er usportslig det ja.. Nei, vi tar det ikke høytidelig, så da er det jo ingenting å bli nervøs for..

Og det at andre har godbiter i lommene på konkurranse må de gjøre som de vil med. Men det er usportslig. Alt folk gjør er deres bussiness, men det er ikke alt som er realt.

Altså.. La oss si at du og jeg starter i samme konkurranse.. Hvorfor er det lite realt av meg å ha godbiter i lomma, så lenge jeg ikke belønner hunden INNI ringen? Klarer ikke din hund å gjøre jobben sin fordi jeg tilfeldigvis har en liten pose med frolic i lomma mi? Isåfall burde vel DU trene mer?

Trur faktisk en del hadde klaga, utrulig nok. For folk klager om de blir snakka til, selv om det er de som ikke har lest reglene godt nok.

Hva folk gjør, er jo deres egen sak. Så lenge dette ikke ødelegger for andre ekvipasjer.

Hundene er sikkert ikke så dumme at de ikke skjønner etter et par konkurranser at godisen i lomma får de ikke uansett. Så sant man ikke går masse treningskonkurranser der man belønner med godis. Eller har en ekstremt matglad hund. Så man risikerer å gjøre seg selv avhengig av et hjelpemiddel som vil ha minimal effekt. Mange som MÅ ha akkurat det båndet, det halsebåndet, den jakka etc for å kunne konkurrere. Og faktisk får ekstremt med nerver om noe mangler...

Det jeg lurer på, er hva eksakt det står i reglene (jeg regner med at en av dere som syns det er så innmari urealt og usportslig gidder å bla det opp?) - står det at man ikke kan ha godbiter/ball i lommen, eller står det at man ikke har lov til å belønne i ringen? Hva eksakt er ordlyden, liksom? Om det er sånn at man ikke har lov å ha godbiter i lomma engang, er det noen som går over klærne dine før du får konkurrere da, eller?

Og ja, folk legger til seg en hel haug med merkelige greier for å holde SINE nerver i sjakk.. De MÅ ha gappay-vesten, de MÅ ha det båndet, de MÅ spise det og det til frokost, de MÅ gjøre sånn og slik med hunden sin før de går inn i ringen osv.. Jeg ser ikke helt forskjellen på DET og at noen MÅ ha godbiter i lomma.. Men en av dere reale og sportslige gidder kanskje å forklare? :D

EDIT.. Sjekket på NKKs side nå, og det står

Bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke tillatt i LP-ringen og medfører utvisning.

BRUK av godbiter, lekesaker osv.. Ikke "Deltakere må strippes totalt for godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende". Det er en viss forskjell der, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, er hva eksakt det står i reglene (jeg regner med at en av dere som syns det er så innmari urealt og usportslig gidder å bla det opp?) - står det at man ikke kan ha godbiter/ball i lommen, eller står det at man ikke har lov til å belønne i ringen? Hva eksakt er ordlyden, liksom? Om det er sånn at man ikke har lov å ha godbiter i lomma engang, er det noen som går over klærne dine før du får konkurrere da, eller?

Og ja, folk legger til seg en hel haug med merkelige greier for å holde SINE nerver i sjakk.. De MÅ ha gappay-vesten, de MÅ ha det båndet, de MÅ spise det og det til frokost, de MÅ gjøre sånn og slik med hunden sin før de går inn i ringen osv.. Jeg ser ikke helt forskjellen på DET og at noen MÅ ha godbiter i lomma.. Men en av dere reale og sportslige gidder kanskje å forklare? :twitch:

Reglene har jeg sitert tidligere i tråden, så det er det jo bare å bla tilbake til, så finner du det. Det er snakk om belønning i ringen.

Svarer på biter av innlegget ditt, selv om jeg ikke kan si at jeg har skrevet noe om usportslig å ha godis i lomma.

Men å smøre inn ei hand i noe "drit", og så handhilse på dommeren med den handa etterpå (om folk finner på å gjøre det), anser jeg som uhøffelig. Snakk om vanlig folkeskikk bare.

Personlig gir jeg blanke f i om folk går med en halvmeter høy teddybjørn sydd inn i ryggen på jakka eller ei badeand på hue. Så lenge dette ikke går utover andre ekvipasjer. Detter teddy ned på gulvet, og man må ut av ringen, så bør ikke ekvipasjen surmule et halvt sekund en gang. For når man melder seg på et stevne, bekrefter man at man har lest reglene (deriblant delen om belønning inne i ringen).

Usportslig er når man driver med ting i eller utenfor ringen for å ødelegge for andre eks. Eller når man bruker hjelpeførere i stor grad for å påvirke hvordan hunden jobber.

Jo flere rutiner man har før et stevne, jo mer kan gå galt. Hva folk gjør er jo deres egen sak (jeg har sikkert en haug med tull selv jeg ikke aner at jeg gjør en gang), men klarer man å begrense dette til det minimale, så gjør man seg selv en tjeneste. Jo mindre ting man kan glemme igjen hjemme som man MÅ ha, jo mindre problemer lager man for seg selv. Mindre stress for ens egen skyld. For den dagen man kjører fra gappay vesten sin, favoritt koppelet eller hva det måtte være, så er det store muligheter for at man ødelegger mye for seg selv ved å fokusere på hva man har glemt i stede for hva man skal gjøre. Det hander ikke om å være usportslig, men å gjøre det enklest mulig for seg selv. Om du følger tanke gangen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene har jeg sitert tidligere i tråden, så det er det jo bare å bla tilbake til, så finner du det. Det er snakk om belønning i ringen.

Jeg fant det selv jeg :twitch:

EDIT.. Sjekket på NKKs side nå, og det står

BRUK av godbiter, lekesaker osv.. Ikke "Deltakere må strippes totalt for godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende". Det er en viss forskjell der, eller?

Spørsmålet i første innlegget var:

Jeg lurte på om man kan ha godbiter eller leke i lommene når man er på lp-stevner..? Har vært med på et en gang, og da sa dommeren at om vi ble tatt i å ha godbiter med inn i ringen kom i til å bli diska.

Er det alltid sånn? Jeg er litt skeptisk til å bruke avstandsbelønning for tidspunktet, da Zira har det med å bli litt for kreativ:p Så det beste for meg hadde vel kanskje vært å få gått med ballen i lomma, men det kan jo bli litt vanskelig om det er mange dommere som har veldig mye imot det.

(Og ja, jeg skal trene mer på avtandsbelønning. Men vi skal starte om en uke, og jeg har vært litt slapp med å trene på det i det siste)

Sånn som det virker her, så er det snakk om å belønne i ringen, eller strø rundt seg med godbiter i ringen.. Det var vel ikke det det var i utgangspunktet? Spørsmålet var vel om det er lov å ha godbiter I LOMMEN, og svaret på det er JA!

Svarer på biter av innlegget ditt, selv om jeg ikke kan si at jeg har skrevet noe om usportslig å ha godis i lomma.

Men å smøre inn ei hand i noe "drit", og så handhilse på dommeren med den handa etterpå (om folk finner på å gjøre det), anser jeg som uhøffelig. Snakk om vanlig folkeskikk bare.

Nei, du har vel ikke skrevet noe om at det er usportslig eller urealt, det er det vel Vicky som har gjort. Men du skreiv:

Det er jo bare å stappe lommer full i godiser og leker, men da kan man ikke komme å klage om man blir vist ut av ringen, om noe detter ut av lommene. Enkelt og greit.

Hvilket er fair enough, men det er ikke snakk om å strø godbiter rundt i hele ringen eller belønne hunden.. Det var et spørsmål om det var lov å ha godbiter i lomma..

Personlig gir jeg blanke f i om folk går med en halvmeter høy teddybjørn sydd inn i ryggen på jakka eller ei badeand på hue. Så lenge dette ikke går utover andre ekvipasjer. Detter teddy ned på gulvet, og man må ut av ringen, så bør ikke ekvipasjen surmule et halvt sekund en gang. For når man melder seg på et stevne, bekrefter man at man har lest reglene (deriblant delen om belønning inne i ringen).

Usportslig er når man driver med ting i eller utenfor ringen for å ødelegge for andre eks. Eller når man bruker hjelpeførere i stor grad for å påvirke hvordan hunden jobber.

Det hadde vært moro å se en gå lydighet med ei badeand på hodet da, men jeg har forstått at lydighet er altfor seriøst til å bli tulla med sånn :ahappy:

Jo flere rutiner man har før et stevne, jo mer kan gå galt. Hva folk gjør er jo deres egen sak (jeg har sikkert en haug med tull selv jeg ikke aner at jeg gjør en gang), men klarer man å begrense dette til det minimale, så gjør man seg selv en tjeneste. Jo mindre ting man kan glemme igjen hjemme som man MÅ ha, jo mindre problemer lager man for seg selv. Mindre stress for ens egen skyld. For den dagen man kjører fra gappay vesten sin, favoritt koppelet eller hva det måtte være, så er det store muligheter for at man ødelegger mye for seg selv ved å fokusere på hva man har glemt i stede for hva man skal gjøre. Det hander ikke om å være usportslig, men å gjøre det enklest mulig for seg selv. Om du følger tanke gangen min.

Jeg veit om folk som ikke klarer å trene uten vesten sin engang jeg.. Og folk som ble sjokkert over at jeg lånte bort vesten min på et kurs til en klums som ikke hadde andre lommer å ha godbiter og ballen i enn olabuksa.. Åssen skulle JEG få trent da, uten vest? Skjønner ikke sånt, ser ikke forskjell på å gjøre seg avhengig av klær og den pungen alle har hengende i beltet - og som de advarer mot å gjøre seg avhengig av på andre kurs igjen..

Men folk har sine greier, nesten samme hva.. Og om den greia er for noen å ha godbiter I LOMMA, så ser ikke jeg at det skal være så mye verre enn at noen må ha lykkebåndet eller gappayvesten, liksom.. Eller pakke akkurat DEN sekken og DEN stolen, med DEN termosen.. Så lenge godbitene/ballen blir I LOMMA i ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Nirm. Det er just the same, hva folk drasser med seg inn i ringen. Selv kunne jeg godttenkemeg å gåmed en fotball under armen, da hadde det blitt 10 på samtlige øvelser:-).

Det som virkelig er juksete og usporslig, er å gå inn for å ødelegge for andre. F.eks. ståmed løpsk tispe ringside når en du ikke liker, er inne med hanhunden sin. Å "tilfeldigvis miste" sma godiser i ringen, uten at dommer ser det. Å la en partner stå ringside og klikke når din hund gjør et bra moment. Å sette ryggsekken , med godis og leker, rett ved "ruta". Mulighetene er mange, og faktisk, den såkalte avstandsbelønningen synes jeg er mer juksete enn å ha noen frolic i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det selv jeg :twitch:

BRUK av godbiter, lekesaker osv.. Ikke "Deltakere må strippes totalt for godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende". Det er en viss forskjell der, eller?

Du fant reglene før jeg var ferdig å skrive, og jeg var for lat for å redige innlegget mitt.

Spørsmålet i første innlegget var:

...

Sånn som det virker her, så er det snakk om å belønne i ringen, eller strø rundt seg med godbiter i ringen.. Det var vel ikke det det var i utgangspunktet? Spørsmålet var vel om det er lov å ha godbiter I LOMMEN, og svaret på det er JA!

Nei, du har vel ikke skrevet noe om at det er usportslig eller urealt, det er det vel Vicky som har gjort. Men du skreiv:

...

Hvilket er fair enough, men det er ikke snakk om å strø godbiter rundt i hele ringen eller belønne hunden.. Det var et spørsmål om det var lov å ha godbiter i lomma..

Jepp. Men uhell kan skje om man har godbiter i lomma. At man drar opp et eller annet man har bruk for, og så detter det ting ut, og man risikerer å bli kasta ut. Så lenge man velger å ha godbiter i lomma, må man også være klar over at det kan skje. Og ikke klage etterpå at man ikke hadde planer om å belønne hunden, bare ha den i lomma.

Og debatter er jo kjent for å utvikle seg et stykke her inne da. :ahappy:

Det hadde vært moro å se en gå lydighet med ei badeand på hodet da, men jeg har forstått at lydighet er altfor seriøst til å bli tulla med sånn

Kanskje vi trenger flere badeender og litt mindre stivhet i lydigheta? :D

Jeg veit om folk som ikke klarer å trene uten vesten sin engang jeg.. Og folk som ble sjokkert over at jeg lånte bort vesten min på et kurs til en klums som ikke hadde andre lommer å ha godbiter og ballen i enn olabuksa.. Åssen skulle JEG få trent da, uten vest? Skjønner ikke sånt, ser ikke forskjell på å gjøre seg avhengig av klær og den pungen alle har hengende i beltet - og som de advarer mot å gjøre seg avhengig av på andre kurs igjen..

Men folk har sine greier, nesten samme hva.. Og om den greia er for noen å ha godbiter I LOMMA, så ser ikke jeg at det skal være så mye verre enn at noen må ha lykkebåndet eller gappayvesten, liksom.. Eller pakke akkurat DEN sekken og DEN stolen, med DEN termosen.. Så lenge godbitene/ballen blir I LOMMA i ringen..

Nå var det godbiten det ble snakket om, så derfor jeg brukte den som eksempel. Synes det er like ille å bli avhengig av klær, sekker, bånd etc etc. Hunden klarer nok å gjøre tingene sine uten alle disse "lykkeskillingene"... Viktigste er vel å ta med seg riktig hund? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant reglene før jeg var ferdig å skrive, og jeg var for lat for å redige innlegget mitt.

Jeg er kjapp vøtt :D

Jepp. Men uhell kan skje om man har godbiter i lomma. At man drar opp et eller annet man har bruk for, og så detter det ting ut, og man risikerer å bli kasta ut. Så lenge man velger å ha godbiter i lomma, må man også være klar over at det kan skje. Og ikke klage etterpå at man ikke hadde planer om å belønne hunden, bare ha den i lomma.

Og debatter er jo kjent for å utvikle seg et stykke her inne da. :twitch:

Vel, de vestene jeg har sett folk har gjort seg avhengige av, har ørti lommer.. Da er det vel bare å putte godbiter i ei lomme, og det andre du trenger i andre lommer? :ahappy:

Og ja, det er litt av moroa med å diskutere her det, er det ikke?

Kanskje vi trenger flere badeender og litt mindre stivhet i lydigheta? :D

Det ser sånn ut på denne debatten her, ihvertfall :rolleyes:

Nå var det godbiten det ble snakket om, så derfor jeg brukte den som eksempel. Synes det er like ille å bli avhengig av klær, sekker, bånd etc etc. Hunden klarer nok å gjøre tingene sine uten alle disse "lykkeskillingene"... Viktigste er vel å ta med seg riktig hund? ;)

Det kan nok være en fordel å ha med riktig hund ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my... Her går det unna.. :twitch:

Vi er alle enige om at hunder har ekstrem god luktesans, sant? Lukter ikke bikkja godlukt fra jakka, selv om det ikke ligger noe der, hvis det er samme jakka som det stort sett alltid ligger godbiter i?

Og er ikke bikkja såpass smart at den ikke trenger mye konkurranseerfaring før den skjønner at uavhengig hvor belønningen finner seg, så blir den faktisk ikke utlevert før den er ute av ringen?

Som kjent må man gjennom klasse 1 før klasse 2 osv, så hva gjør det liksom, om en nervøs førsteganskonkurrerende har godbiten i lomma for EGEN trygghet de første gangene de stiller i konkurranse? Så vidt meg bekjent er ikke Klasse 1 såååå seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de bli bortvist for å ha godbiten i lomma? Eller ballen? Det er ikke snakk om å BELØNNE i ringen, det er snakk om hva man har i lommen..

Snakka ikke om tur kontra konkurranse, jeg snakka om trening kontra konkurranse.. Og ja, hunder har bedre luktesans enn folk.. Så egentlig burde man ta på seg nyvaskede klær man ikke har hatt godbiter i da, for å være sikker på at det er minst mulig lukt igjen i klærne? For lukta av godbiter er jo der selv om du har tatt ut selve godbiten?

Hvertfall jeg liker å gå med nyvaska klær :twitch: hehe. Men jeg mener det er forskjell på å bevisst smøre seg inn med pølse, og det å ha trent med godbiter rett før.

Nei, jeg gjetter vilt her nå, men er det ikke det som kalles trening?
Jepp

Er det noe å bli nervøs for? Er det noe å ta så på vei for da? At noen har godbiter i lomma? Nei, det er usportslig det ja.. Nei, vi tar det ikke høytidelig, så da er det jo ingenting å bli nervøs for..

Jeg tar ikke på vei. For siste gang sier jeg det. Jeg ytrer en mening i et forum. :ahappy:

Altså.. La oss si at du og jeg starter i samme konkurranse.. Hvorfor er det lite realt av meg å ha godbiter i lomma, så lenge jeg ikke belønner hunden INNI ringen? Klarer ikke din hund å gjøre jobben sin fordi jeg tilfeldigvis har en liten pose med frolic i lomma mi? Isåfall burde vel DU trene mer?

Ikke noe problem for meg :D Og jeg bryr meg ikke med hva andre ekvipasjer gjør i konkurranse, men jeg ytrer min mening i et forum. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hva folk gjør er deres egen business, men folk må få lov å mene noe om det å ha med godbiter eller leksaker i ringen.

Det jeg lurer på, er hva eksakt det står i reglene (jeg regner med at en av dere som syns det er så innmari urealt og usportslig gidder å bla det opp?) - står det at man ikke kan ha godbiter/ball i lommen, eller står det at man ikke har lov til å belønne i ringen? Hva eksakt er ordlyden, liksom? Om det er sånn at man ikke har lov å ha godbiter i lomma engang, er det noen som går over klærne dine før du får konkurrere da, eller?

Det skal ikke belønnes inne i ringen står det. Sjekk ut reglene på www.nkk.no

Men jeg har faktisk sett en dommer be ekvipasjene tømme lommene før konk. Og de som hadde godbiter i lommene fikk faktisk pepper...

Og ja, folk legger til seg en hel haug med merkelige greier for å holde SINE nerver i sjakk.. De MÅ ha gappay-vesten, de MÅ ha det båndet, de MÅ spise det og det til frokost, de MÅ gjøre sånn og slik med hunden sin før de går inn i ringen osv.. Jeg ser ikke helt forskjellen på DET og at noen MÅ ha godbiter i lomma.. Men en av dere reale og sportslige gidder kanskje å forklare? :D
Jeg syns det blir helt dumt å være avhengig av ting, klær eller annet i konkurranse. Men det er min mening.

EDIT.. Sjekket på NKKs side nå, og det står

BRUK av godbiter, lekesaker osv.. Ikke "Deltakere må strippes totalt for godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende". Det er en viss forskjell der, eller?

Ja, det er det. Og hva folk gjør er deres egen business. Men jeg syns det blir dumt med godbiter inne i ringen. Enkelt og greit. (og la meg repetere det for dere som sier jeg tar på vei. Hva folk gjør er deres EGEN business, men jeg (og andre) må få lov å ha vår mening om godbiter og leksaker i ringen. Å ha en mening betyr ikke at man tar på vei).

Svarer på biter av innlegget ditt, selv om jeg ikke kan si at jeg har skrevet noe om usportslig å ha godis i lomma.

Men å smøre inn ei hand i noe "drit", og så handhilse på dommeren med den handa etterpå (om folk finner på å gjøre det), anser jeg som uhøffelig. Snakk om vanlig folkeskikk bare.

sant så sant.

Personlig gir jeg blanke f i om folk går med en halvmeter høy teddybjørn sydd inn i ryggen på jakka eller ei badeand på hue. Så lenge dette ikke går utover andre ekvipasjer. Detter teddy ned på gulvet, og man må ut av ringen, så bør ikke ekvipasjen surmule et halvt sekund en gang. For når man melder seg på et stevne, bekrefter man at man har lest reglene (deriblant delen om belønning inne i ringen).

Usportslig er når man driver med ting i eller utenfor ringen for å ødelegge for andre eks. Eller når man bruker hjelpeførere i stor grad for å påvirke hvordan hunden jobber.

Nettopp. Jeg kan synes det er helt idiotisk at folk går med teddybjørn på hodet, godbiter i lomma, eller IPO-arm eller annet i konkurranse. Akkurat som jeg synes det er idiotisk å være avhengig av ting for å gå lydighet (som f.eks DEN jakka, de skoene, klinkekuler, eller annet stæsj. Som Nirm sier; jo flere rutiner, (og jeg legger på helligdommer) i konkurranse, jo mer ustabilt er det.

Men det er folks egen business! Jeg syns det er idiotisk, men hva folk gjør er deres egen sak.

Jeg sier ikke engang noe hvis en person går med pipeball i ringen, eller har godbiter limt fast i genseren heller annet. Det er dommerens og ekvipasjens sak. Men jeg kan likevel ikke syns noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk har i jakkelommene sine under en konkurranse synes jeg er helt uinteressant for meg og min hund - og for min del må de gjerne smøre seg inn både her og der med det ene og andre om de tror hunden går bedre av den grunn. At de lager ris til egen bak får jo også være deres sak.

Men å smøre inn ei hand i noe "drit", og så handhilse på dommeren med den handa etterpå (om folk finner på å gjøre det), anser jeg som uhøffelig. Snakk om vanlig folkeskikk bare.

Nå vil jeg tro at de aller fleste normale mennesker hilser med høyre hånd når de hilser, men smører man inn høyre hånd for å få hunden til å gå bedre fri v fot f eks, så har man kanskje driti på draget for å si det sånn... eller ?

Det JEG synes er ille og unødvendig og direkte usportslig er de som benker seg KLIN inntil ringen, og gjerne har hundene liggene halvveis inni ringen... eller de som "varmer" opp hunden rett ved ringen, lar hunder leke rett utenfor ringen etc etc. DET synes jeg er unødvendig. Nå vil sikkert Vicky hevde at det er jo bare Å TRENE på det da - selvsagt er det det, men man trenger jo ikke å legge sjela si i å ødelegge for andre ekvipasjer for det ? JEG synes det er usportslig opptreden... dessverre må jeg si, så er det også gjerne de mest rutinerte ekvipasjene som driver med slikt... så det er neppe av uvitenhet det skjer.

Forresten - apropos det med å ha spesielle klær og greier som man MÅ ha på seg i konkurranse... jeg trener av praktiske grunner alltid med vest. Jeg skulle så stille i konkurranse en gang for noen år siden, og hadde da selvsagt også på vesten. Etter å ha gått fri v foten - som forøvrig gikk helt suverent - følte jeg at denne vesten egentlig bare var i veien, og spurte dommeren om jeg kunne få ta den av meg før neste øvelse. Vesten hadde jo da lommene fulle av godbiter selvsagt (lommene mine er alltid det de...). Det var greit for dommeren det... vesten ble tatt vekk av noen av dem som stod utenfor ringen. Men selv uten vesten min på, gikk da HUNDEN som en drøm - så for henne var det tydeligvis ikke noe viktig at vesten med godbitene var på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant reglene før jeg var ferdig å skrive, og jeg var for lat for å redige innlegget mitt.

Jepp. Men uhell kan skje om man har godbiter i lomma. At man drar opp et eller annet man har bruk for, og så detter det ting ut, og man risikerer å bli kasta ut. Så lenge man velger å ha godbiter i lomma, må man også være klar over at det kan skje. Og ikke klage etterpå at man ikke hadde planer om å belønne hunden, bare ha den i lomma.

Og debatter er jo kjent for å utvikle seg et stykke her inne da. :D

Kanskje vi trenger flere badeender og litt mindre stivhet i lydigheta? :D

Nå var det godbiten det ble snakket om, så derfor jeg brukte den som eksempel. Synes det er like ille å bli avhengig av klær, sekker, bånd etc etc. Hunden klarer nok å gjøre tingene sine uten alle disse "lykkeskillingene"... Viktigste er vel å ta med seg riktig hund? ;)

Men hvorfor skal man dra opp noe av lomma inne i ringen? Hvorfor er det galt å bli avhengig av klær, bånd osv osv. Det har jo noe med at du som fører kanskje blir mer sikker. konkurransenerver gjør ikke akkurat det bedre.

Hvertfall jeg liker å gå med nyvaska klær :twitch: hehe. Men jeg mener det er forskjell på å bevisst smøre seg inn med pølse, og det å ha trent med godbiter rett før.

-Det er ikke snakk om å smøre seg inn med pølse, men å ha godbiter I LOMMENE. Vanskelig å skjønne? Og jeg har "hundejakke" og vanlig tøy, og når jeg driver med hund bruker jeg DEN jakka. Og da henger det igjen lukt. Så om jeg har godbiter eller ikke der, tror jeg ikke spiller noen rolle. Og jeg ødelegger ikke for noen. jeg vil bare føre til at jeg blir mer sikker. Ikke noe med at jeg har en hund som gjør det bedre. For Godbitene Som ligger I LOMMA får han ikke før ETTER vi har kommet ut av ringen.

Jepp

Jeg tar ikke på vei. For siste gang sier jeg det. Jeg ytrer en mening i et forum. :ahappy:

Ikke noe problem for meg ;) Og jeg bryr meg ikke med hva andre ekvipasjer gjør i konkurranse, men jeg ytrer min mening i et forum. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hva folk gjør er deres egen business, men folk må få lov å mene noe om det å ha med godbiter eller leksaker i ringen.

Det skal ikke belønnes inne i ringen står det. Sjekk ut reglene på www.nkk.no

Men jeg har faktisk sett en dommer be ekvipasjene tømme lommene før konk. Og de som hadde godbiter i lommene fikk faktisk pepper...

- du bryr deg ikke med hva andre gjør? Høres ikke sånn ut

Jeg syns det blir helt dumt å være avhengig av ting, klær eller annet i konkurranse. Men det er min mening.

om du føler deg sikker, så hjelper det mer.

Ja, det er det. Og hva folk gjør er deres egen business. Men jeg syns det blir dumt med godbiter inne i ringen. Enkelt og greit. (og la meg repetere det for dere som sier jeg tar på vei. Hva folk gjør er deres EGEN business, men jeg (og andre) må få lov å ha vår mening om godbiter og leksaker i ringen. Å ha en mening betyr ikke at man tar på vei).

sant så sant.

Det virker ikke sånn for å være ærlig

Nettopp. Jeg kan synes det er helt idiotisk at folk går med teddybjørn på hodet, godbiter i lomma, eller IPO-arm eller annet i konkurranse. Akkurat som jeg synes det er idiotisk å være avhengig av ting for å gå lydighet (som f.eks DEN jakka, de skoene, klinkekuler, eller annet stæsj. Som Nirm sier; jo flere rutiner, (og jeg legger på helligdommer) i konkurranse, jo mer ustabilt er det.

Men det er folks egen business! Jeg syns det er idiotisk, men hva folk gjør er deres egen sak.

-igjen, virker ikke sånn: og vi trenger ikke dra det lenger med å gå med en teddybjør på hodet da bruker man den aktivt uansett. Og hva er problemet med at folk har egne klær til hunde-ting? Ser jo på de som går litt høyere opp, de bruker "faste" klær.(noen av de hvertfall). Liker ikke å bruke vanlig klær når jeg går med hund. -Det blir litt feil om jeg går med en olabukse/dressbukse på et stevne. da vil jeg ha mulighet til å belønne, sette meg ned, "herje" litt med bikkja. Og rett og slett; Å kunne å bli møkkete. Da bruker jeg ikke vanlige klær :P Men der er vi ulike. Jeg har EGET hundetøy :P Men jeg er gjerne idiotisk jeg, så lenge jeg ikke ødelegger for andre

Jeg sier ikke engang noe hvis en person går med pipeball i ringen, eller har godbiter limt fast i genseren heller annet. Det er dommerens og ekvipasjens sak. Men jeg kan likevel ikke syns noe om det.

Hvorfor overdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG synes er ille og unødvendig og direkte usportslig er de som benker seg KLIN inntil ringen, og gjerne har hundene liggene halvveis inni ringen... eller de som "varmer" opp hunden rett ved ringen, lar hunder leke rett utenfor ringen etc etc. DET synes jeg er unødvendig. Nå vil sikkert Vicky hevde at det er jo bare Å TRENE på det da - selvsagt er det det, men man trenger jo ikke å legge sjela si i å ødelegge for andre ekvipasjer for det ? JEG synes det er usportslig opptreden... dessverre må jeg si, så er det også gjerne de mest rutinerte ekvipasjene som driver med slikt... så det er neppe av uvitenhet det skjer.
Jeg er enig i at det ER unødvendig å sitte klint oppi ringen med bikkjene omtrent på innsiden. Og det ER unødvendig å ha drakamp med hunden, eller varme opp rett utenfor ringen. Selvfølgelig skal hunden kunne det, men av ren høflighet er det greit å varme opp og gjøre annet med liv i et annet sted enn rett utenfor ringen :twitch: Rett og slett for å vise respekt for de andre ekvipasjene og dommeren.

Forresten - apropos det med å ha spesielle klær og greier som man MÅ ha på seg i konkurranse... jeg trener av praktiske grunner alltid med vest. Jeg skulle så stille i konkurranse en gang for noen år siden, og hadde da selvsagt også på vesten. Etter å ha gått fri v foten - som forøvrig gikk helt suverent - følte jeg at denne vesten egentlig bare var i veien, og spurte dommeren om jeg kunne få ta den av meg før neste øvelse. Vesten hadde jo da lommene fulle av godbiter selvsagt (lommene mine er alltid det de...). Det var greit for dommeren det... vesten ble tatt vekk av noen av dem som stod utenfor ringen. Men selv uten vesten min på, gikk da HUNDEN som en drøm - så for henne var det tydeligvis ikke noe viktig at vesten med godbitene var på meg...
Ikkesant. Jeg kjenner jo til mennesker som absolutt MÅ Ha de skoene, den jakka, osv, og det må være fryktelig slitsomt egentlig. Er jo ikke rart det blir prestisje å gå konk når folk blir avhengig av gjenstander(utenom apport og redkskaper som man skal ha med).

Selv er jeg avhengig av en ting på stevner; nemlig å spise vaffler etter konkurransen :P (men det har ikke noe med prestasjonene da...)

Men hvorfor skal man dra opp noe av lomma inne i ringen? Hvorfor er det galt å bli avhengig av klær, bånd osv osv. Det har jo noe med at du som fører kanskje blir mer sikker. konkurransenerver gjør ikke akkurat det bedre.

Hvorfor ikke bare ta det med ro? Tenke på det som noe morsomt man skal gjøre med hunden sin. Finne ut hvordan man ligger ann, og rett og slett ha en hyggelig dag sammen med gode treningskamerater :ahappy:

Må innrømme det er utrolig rart det der.... At Lydighet blir en prestisje. Syns ikke det er så annerledes enn Agility egentlig. Det er litt som et løp.

H

-Det er ikke snakk om å smøre seg inn med pølse, men å ha godbiter I LOMMENE. Vanskelig å skjønne? Og jeg har "hundejakke" og vanlig tøy, og når jeg driver med hund bruker jeg DEN jakka. Og da henger det igjen lukt. Så om jeg har godbiter eller ikke der, tror jeg ikke spiller noen rolle. Og jeg ødelegger ikke for noen. jeg vil bare føre til at jeg blir mer sikker. Ikke noe med at jeg har en hund som gjør det bedre. For Godbitene Som ligger I LOMMA får han ikke før ETTER vi har kommet ut av ringen.

Jeg har sagt mitt. Igjen: Menneskers egen business.

- du bryr deg ikke med hva andre gjør? Høres ikke sånn ut

Jeg syns det blir helt dumt å være avhengig av ting, klær eller annet i konkurranse. Men det er min mening.

om du føler deg sikker, så hjelper det mer.

Nei, men hvis du har forstått det feil så les innleggene mine :D jeg har en mening om det, men hva folk gjør er deres egen sak. Som sagt, om folk går med teddybjørn på hodet er deres og dommerens sak. (men må innrømme det hadde vært et morsomt syn).

Det virker ikke sånn for å være ærlig
Nei, men så mange ganger som jeg har repetert at det er folks egen sak håper jeg du begynner å forstå det :D

-igjen, virker ikke sånn: og vi trenger ikke dra det lenger med å gå med en teddybjør på hodet da bruker man den aktivt uansett. Og hva er problemet med at folk har egne klær til hunde-ting? Ser jo på de som går litt høyere opp, de bruker "faste" klær.(noen av de hvertfall). Liker ikke å bruke vanlig klær når jeg går med hund.

For deg virker det sånn kanskje. Men hvis du leser innleggene ser du hva det egentlig står.

-Det blir litt feil om jeg går med en olabukse/dressbukse på et stevne. da vil jeg ha mulighet til å belønne, sette meg ned, "herje" litt med bikkja. Og rett og slett; Å kunne å bli møkkete. Da bruker jeg ikke vanlige klær wink.png Men der er vi ulike. Jeg har EGET hundetøy tongue.png Men jeg er gjerne idiotisk jeg, så lenge jeg ikke ødelegger for andre

Jeg har ikke noe problem med å møkke til klær uansett om det ville vært en joggebukse, jeans, dressbukse, osv... (Går som regel i joggebukse og andre slakke klær ellers og men). Og jeg foretrekker selv å gå helt normalt. Hehe ;) Jeg er sånn at jeg kanskje holder på med noe dagligdags, også tenker jeg plutselig: nå går jeg ut å trener hund. ;) Men det er jo bare smak og behag.

Hvorfor overdrive?
En del av de eksemplene tok jeg fra Nirm sitt innlegg. Og ja, det kan være en overdrivelse akkurat det med teddybjørnen på hodet, men det var bare for å sette det på spissen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne diskusjonen skal fortsette, er det noen som må begynne å skrive nytt innhold i innleggene sine.

Har man nerver, så er det faktisk ikke bare "å slappe av." Men selv om det antakeligvis ikke hjelper å ha en godbit eller tre i lomma sånn for øvelsenes skyld, kan det hende det hjelper for nervene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne diskusjonen skal fortsette, er det noen som må begynne å skrive nytt innhold i innleggene sine.

Har man nerver, så er det faktisk ikke bare "å slappe av." Men selv om det antakeligvis ikke hjelper å ha en godbit eller tre i lomma sånn for øvelsenes skyld, kan det hende det hjelper for nervene.

Et godt innspill IW :twitch:

Klart, det er ikke bare å slappe av har man nerver. Har selv hatt nerver tidligere, men nå skjønner jeg ikke lenger hvorfor. Jeg lurer fortsatt på hvorfor man får nerver. Men jeg mener at hvis man danner seg sånne "helligdommer" som f.eks den jakka MÅ Jeg ha, og jeg MÅ ha de skoene, godbitene i lomma, osv, da gjør man det faktisk vanskeligere for seg selv.

Det er jo faktisk bare en konkurranse. Av en eller annen merkelig grunn har de fleste lettere for å slappe av når de går agilitykonkurranser, enn lydighetskonkurranser. Det verste som kan skje er jo at det går galt, og verre er det ikke.

Og jeg vet at det kanskje høres fælt ut, men faktisk føler jeg at jeg har lært mest av de konkurransene jeg har gjort det dårlig på. Da får man virkelig funnet ut hva man faktisk kan gjøre bedre. Det ser jeg på som en kjempefin motivasjon. Det er sikkert vanskelig å tenke sånn der og da, men det har virkelig mye å si. Det er kjempemorro å få store flotte pokaler, og annet, men sånn treningsmessig er faktisk de dårlige konkurransene en fin pekepinn på: hva kan jeg gjøre bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne diskusjonen skal fortsette, er det noen som må begynne å skrive nytt innhold i innleggene sine.

Har man nerver, så er det faktisk ikke bare "å slappe av." Men selv om det antakeligvis ikke hjelper å ha en godbit eller tre i lomma sånn for øvelsenes skyld, kan det hende det hjelper for nervene.

Neste gang du skal i LP-konkurranse synes jeg du med god samvittighet skal putte godbiter i lomma og LEGGE TIL RETTE for at DU og HUNDEN skal ha en trivelig stund i ringen. Om du føler at det hjelper for deg å ha godbiter i lomma, så synes jeg du skal ha det (samme hva enkelte her inne synes å mene) :twitch:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du skal i LP-konkurranse synes jeg du med god samvittighet skal putte godbiter i lomma og LEGGE TIL RETTE for at DU og HUNDEN skal ha en trivelig stund i ringen. Om du føler at det hjelper for deg å ha godbiter i lomma, så synes jeg du skal ha det (samme hva enkelte her inne synes å mene) :twitch:.

det er nettopp det jeg mener, Man klarer jo ikke ha det gøy om man skal være drit nervøs.

Nei syns det er greit. Så lenge det ikke ødelegges for andre. Så bare husk å ikke stappe lommene fulle så de faller ut når du går inni ringen. Men må huske og IKKE belønne med godbiter mellom øvelsene :ahappy: Men det vet vel de fleste.

(dette var som et svar til trådstarter, så ikke noe vits å diskutere mer utifra det *hint hint*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp det jeg mener, Man klarer jo ikke ha det gøy om man skal være drit nervøs.

De fleste som starter med å måtte ha med seg "helligdommer" inn i ringen skjønner det heldigvis etter hvert :P

Husk at det er ingen prestisje. Det er bare morro, og en fin måte å finne ut hva man kan gjøre mer effektivt senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du skal i LP-konkurranse synes jeg du med god samvittighet skal putte godbiter i lomma og LEGGE TIL RETTE for at DU og HUNDEN skal ha en trivelig stund i ringen. Om du føler at det hjelper for deg å ha godbiter i lomma, så synes jeg du skal ha det (samme hva enkelte her inne synes å mene) :P.

Enig. Den aller beste medisinen mot nerver er jvel faktisk å LYKKES, og at både du og hunden går ut av ringen med en positiv opplevelse. Og så lenge man holder seg innenfor regelverket (da mener jeg personlig at å kline inn hendene med pølse IKKE er å holde seg innenfor, men å ha frolic i lommene er greit) og ikke ødelegger for andre må det være opp til hver enkelt HVA man føler er den beste veien til å lykkes.

Å si at "det er da ikke noe å ha nerver for" har vel strengt tatt aldri hjulpet noen. Alle skjønner jo det når en ser fornuftig på det, men kroppen kan man ikke styre (uten målrettet mental trening i alle fall).

Det er mange ting som kan skape nerver, det trenger ikke å være fordi man har skyhøye ambisjoner eller tar det hele fryktelig alvorlig. Noen har problemer generelt med at "alle" ser på en, noen er redde for å dumme seg ut og at noen skal le av dem, noen er kanskje redd for at hunden rett og slett skal stikke ut av ringen eller gå bort til andre hunder under fellesdekk og ødelegge for dem.

Trening gjør en tryggere så klart, men da vi engang ikke holder på med maskiner KAN alt skje. For noen er rutiner viktige - det har med personlighet "i det daglige" å gjøre også. Noen liker forutsigbarhet og trygge rammer, andre er typen som takler å ta ting på hælen. Det ene er ikke mer riktig enn det andre - folk er forskjellige og må de få lov til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk har i jakkelommene sine under en konkurranse synes jeg er helt uinteressant for meg og min hund - og for min del må de gjerne smøre seg inn både her og der med det ene og andre om de tror hunden går bedre av den grunn. At de lager ris til egen bak får jo også være deres sak.

Nå vil jeg tro at de aller fleste normale mennesker hilser med høyre hånd når de hilser, men smører man inn høyre hånd for å få hunden til å gå bedre fri v fot f eks, så har man kanskje driti på draget for å si det sånn... eller ?

Aldri smurt inn hender for å trene, så den biten kan jeg ikke svare på.

Men. Sett folk stå og kline inn begge hendene i salami el.l. før de går inn i ringen, og siden mennesker enda bare har to hender, har man ingen igjen for å handhilse med ei rein hand.

Det JEG synes er ille og unødvendig og direkte usportslig er de som benker seg KLIN inntil ringen, og gjerne har hundene liggene halvveis inni ringen... eller de som "varmer" opp hunden rett ved ringen, lar hunder leke rett utenfor ringen etc etc. DET synes jeg er unødvendig. Nå vil sikkert Vicky hevde at det er jo bare Å TRENE på det da - selvsagt er det det, men man trenger jo ikke å legge sjela si i å ødelegge for andre ekvipasjer for det ? JEG synes det er usportslig opptreden... dessverre må jeg si, så er det også gjerne de mest rutinerte ekvipasjene som driver med slikt... så det er neppe av uvitenhet det skjer.

Det er mye annet å ta tak i når det gjelder sportslig oppførsel ja. Og ja, der er det en del Elite utøvere og andre som ligger i toppen som er de første som bør tenke over hva de gjør. De blir tilsnakket gang på gang for trening rett utenfor klasse 1 ringen før denne konkurranser er over.

Par år siden på NM ble jo to stykker tilsnakket for dobbelthandling i kvalik runden. Folk benker seg klin inntil med hunder som ligger og psyker på de som er i ringen. Å miste godiser "tilfeldig" når dommere ikke ser. Løpske tisper klin inntil ringen.

Men hvorfor skal man dra opp noe av lomma inne i ringen? Hvorfor er det galt å bli avhengig av klær, bånd osv osv. Det har jo noe med at du som fører kanskje blir mer sikker. konkurransenerver gjør ikke akkurat det bedre.

Eks bandet etter fellesøvelsene. Mange som kopler på det inne i ringen. Neseprøvepinne. Lommetørklær. Du er fortsatt inne i ringen selv om øvelsen er over. Som Vicky nevner, har jeg også opplevd dommere som ber deg tømme lommer.

Hvorfor det er galt? Prøvd å svare på det før, men tar det en gang til.

Om du må ha en haug med "lykkeskillinger" for å kunne gå konkurranser, er det veldig mye du kan risikere å glemme igjen hjemme. Vesten din, det rette halsebandet, det rette bandet etc etc. Og hva gjør du da? Melder du deg av? Løper rundt og låner ting og tang av folk? Snur og kjører hjem igjen for å hente det? Veldig mange klarer ikke å slappe av og glemme det de ikke har med seg, men tenker hvor mye bedre det antakelig vil gå om de bare hadde hatt vesten/båndet/leke etc med seg. Og man risikerer å ødelegge en fin konkurranse pga unødvendig "tull". Og det hjelper vel ikke på nervene akkurat?

Det har noe med konkurransepsykologi å gjøre. Anbefaler det kurset som holdes i flere klubber om det. (Gro Hauge holder det eks, er vel Niina Svartberg som starta med de).

Man kommer vel lengre på lang sikt med å jobbe med seg selv mentalt, enn å skape "lykkeskillinger".

Det er jo ikke snakk om verdens undergang om mange har rutiner og slikt, men jeg trur ikke at konkurransenervene blir bedre av å ha de på lang sikt. Fordi det er så mye som kan gå "galt". Hundene våre er ikke avhengig av de, så hvorfor skal vi være det egentlig? Man skaper et unødvendig stressmoment til seg selv, for en dag så glemmer du noe. Sikkert mange som sliter med nerver før konkurranser (jeg sliter ekstremt selv), men jeg trur ikke det hjelper å ha utallige "lykkeskillinger" for å gjøre det bedre eller få bukt med nervene.

Men har man lyst på alle disse tingene for å klare å konkurrere, så er det jo bare å lage seg en haug med "lykkeskillinger". Som sagt er det ikke verdens undergang at noen har det, men å redusere mulige stressmomenter til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å oppklare en ting: Jeg tenker på når du starter i KLASSE 1.

Dessuten har man vel egentlig ikke lov til bli bedt om å tømme lommene.?!

Nei jeg syns det er greit å kunne ha noe som gjør deg trygg, bare man ikke bruker det inne i ringen, eller ødelegger for begge. Mange sliter veldig med konkurranse nærver. Og da syns jeg det er greit, ellers blir man helt rar, og bikkja oppfatter dette veldig bra.

Om selvtilliten stiger, så gjør du det som regel bedre :P Og så lenge jeg ikke vil trene for å nå høyt, så ser jeg ikke på det som noe negativt. Man slutter med godbiter når man føler for det. (og man ødelegger jo ikke akkurat for noen heller da).

Så til du som lurer: ha gjerne med deg noe i lomma, men sørg for at det ikke har mulighet til å falle ut. Bare du føler det er rett. Men om du blir tatt for det, så er det selvfølgelig ikke noe å klage over. Du har gjort det av egen vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det er ikke bare å slappe av har man nerver. Har selv hatt nerver tidligere, men nå skjønner jeg ikke lenger hvorfor. Jeg lurer fortsatt på hvorfor man får nerver.

Så flott for deg at du ikke har nerver - det er dessverre ikke alle som er sånn, og det må man greie å respektere..

Av en eller annen merkelig grunn har de fleste lettere for å slappe av når de går agilitykonkurranser, enn lydighetskonkurranser. Det verste som kan skje er jo at det går galt, og verre er det ikke.

Hvor drar du denne konklusjonen fra? Jeg har konkurrert i agility hauger av ganger, og lydighet 2 eller 3. Starter i agility gjør meg fortsatt til et nervevrak, mens lydigheten gir jeg ganske blanke i. Jeg tror heller det er sånn at man blir nervøs for noe man er spent på, har forventninger til eller er usikker på hvordan skal gå - lydighetens stramhet gjør hvertfall ikke færre nervøse, men agility er nervepirrende også. Vis til fakta ved sånne konklusjoner..

Enig. Den aller beste medisinen mot nerver er jvel faktisk å LYKKES, og at både du og hunden går ut av ringen med en positiv opplevelse. Og så lenge man holder seg innenfor regelverket (da mener jeg personlig at å kline inn hendene med pølse IKKE er å holde seg innenfor, men å ha frolic i lommene er greit) og ikke ødelegger for andre må det være opp til hver enkelt HVA man føler er den beste veien til å lykkes.

Helt enig.

Å si at "det er da ikke noe å ha nerver for" har vel strengt tatt aldri hjulpet noen. Alle skjønner jo det når en ser fornuftig på det, men kroppen kan man ikke styre (uten målrettet mental trening i alle fall).

Det er mange ting som kan skape nerver, det trenger ikke å være fordi man har skyhøye ambisjoner eller tar det hele fryktelig alvorlig. Noen har problemer generelt med at "alle" ser på en, noen er redde for å dumme seg ut og at noen skal le av dem, noen er kanskje redd for at hunden rett og slett skal stikke ut av ringen eller gå bort til andre hunder under fellesdekk og ødelegge for dem.

Godt oppsummert - nerver er en personlig ting, og det går hvertfall ikke over ved at andre forteller deg hvor dumt det er å ha nerver...

Dessuten har man vel egentlig ikke lov til bli bedt om å tømme lommene.?!

Nei, det lurer jeg på også - det står ikke i reglementet noe sted, og utenom det er det vel bare vektere og politi som har myndighet til sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(dette var som et svar til trådstarter, så ikke noe vits å diskutere mer utifra det *hint hint*)

Hvis du ser på datoen når tråden ble starte, så har nok hun gått stevnet. Så vi diskuterer vel prinsipper nå vil jeg anta...

for å oppklare en ting: Jeg tenker på når du starter i KLASSE 1.

Og jeg tenker på videre konkurranser også. Ikke bare den ene trådstarter var på for et halvt år siden...

Nei jeg syns det er greit å kunne ha noe som gjør deg trygg, bare man ikke bruker det inne i ringen, eller ødelegger for begge. Mange sliter veldig med konkurranse nærver. Og da syns jeg det er greit, ellers blir man helt rar, og bikkja oppfatter dette veldig bra.

Om selvtilliten stiger, så gjør du det som regel bedre :P Og så lenge jeg ikke vil trene for å nå høyt, så ser jeg ikke på det som noe negativt. Man slutter med godbiter når man føler for det. (og man ødelegger jo ikke akkurat for noen heller da).

Men om selvtillten stiger pga ei jakke, hva gjør du den dagen du glemmer jakka (eller hva enn det måtte være)? På lengre sikt. Hadde det ikke vært en ide og jobbet med det mentale på seg selv slik at man takler konkurranser bedre? Det er ikke bare hunden som trenger trening, men mange av førerne og for å takle konkurranser og nerver.

Ja, man skal ha det gøy med hunden og ha en hyggelig opplevelse. Men om man blir så avhengig av enkelte gjenstander at man ødelegger en konkurranse pga at man har glemt noe, så gir vel man ikke seg selv og hunden en positiv opplevelse?

Men. Det er nå min mening, og var ment som et råd (tydligvis et ekstremt dårlig et og...). Hva folk gjør er jo opp til seg selv.

Nei, det lurer jeg på også - det står ikke i reglementet noe sted, og utenom det er det vel bare vektere og politi som har myndighet til sånt?

Alle har vel lov til å spørre vil jeg anta, men kun politi har lov til å tømme lommene for deg...

Men seriøst. Hadde dommeren bedt deg tømme ut det du har i lommene, hadde du sagt at nei og påpekt at han ikke var politi?

Jadda. Jeg har for lite å gjøre i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel lov til å spørre vil jeg anta, men kun politi har lov til å tømme lommene for deg...

Men seriøst. Hadde dommeren bedt deg tømme ut det du har i lommene, hadde du sagt at nei og påpekt at han ikke var politi?

Jadda. Jeg har for lite å gjøre i dag...

Hoho - det kommer vel an på om jeg hadde hatt noe der eller ikke :P Men jeg hadde vel antagelig nevnt noe i duren om hvor han fikk retten til å gjøre det fra...

Jeg gjør dette mest for prinsippets skyld nå, og synes det er en god måte å bruke tid på når jeg er syk likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...