Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Jeg lurte på om man kan ha godbiter eller leke i lommene når man er på lp-stevner..? Har vært med på et en gang, og da sa dommeren at om vi ble tatt i å ha godbiter med inn i ringen kom i til å bli diska.

Er det alltid sånn? Jeg er litt skeptisk til å bruke avstandsbelønning for tidspunktet, da Zira har det med å bli litt for kreativ:p Så det beste for meg hadde vel kanskje vært å få gått med ballen i lomma, men det kan jo bli litt vanskelig om det er mange dommere som har veldig mye imot det.

(Og ja, jeg skal trene mer på avtandsbelønning. Men vi skal starte om en uke, og jeg har vært litt slapp med å trene på det i det siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

nei det er ikke lov. Hverken på klase 1 og oppover eller bronsemekeret. Selfølgelig, så lenge ballen ikke vises i lommen din, og at hunden ser på deg og ikke på ballen som ligger i lommen, ser jo heller ikke dommeren det. Men du kan jo ikke bruke den mellom øvelsene en gang, og det er veldig kjipt å bli diska fordi dommeren oppdager det da..

Kan du forklare litt om avstandsbelønning? Det var nytt for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså.. I stede for at belønningen kommer fra deg, så har du belønningen et stykke unna. F. eks. godbiter i en skål, eller kongen liggende på bakken.. Og når hunden har gjort seg fortjent til belønningen så gir du hunden et værsågod-signal, så kan det gå å hente belønningen sin.. Det er veldig greit å kunne på konkurranse, da du kan legge belønningen utenfor ringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reglene står det at du ikke får bruke belønning i form av ball og godbit osv. Men det står ingenting om at du ikke får ha det i lommene. Selvsagt legger du det ikke så det synes, men om du har noen pølsebiter i bæsjeposen som allikevel ligger i lomma di så merker jo ikke dommeren det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte godbiter i lomma på ag-konkuranser..Ikke at jeg trenger det, men bruker det før løpet og er vanskelig å finne akkurat riktig mengde slik at jeg ikke har for mye eller for lite.. Har aldri opplevd at noen dommere har sjekket hva jeg har i lommene..Mange av dommerne dømmer jo LP også, så ser ikke at det bør være den store forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om man kan ha godbiter eller leke i lommene når man er på lp-stevner..? Har vært med på et en gang, og da sa dommeren at om vi ble tatt i å ha godbiter med inn i ringen kom i til å bli diska.

Er det alltid sånn? Jeg er litt skeptisk til å bruke avstandsbelønning for tidspunktet, da Zira har det med å bli litt for kreativ:p Så det beste for meg hadde vel kanskje vært å få gått med ballen i lomma, men det kan jo bli litt vanskelig om det er mange dommere som har veldig mye imot det.

(Og ja, jeg skal trene mer på avtandsbelønning. Men vi skal starte om en uke, og jeg har vært litt slapp med å trene på det i det siste)

Joda du kan ha godbiter og hva du ønsker i lommene dine, men det er forbudt å bruke det aktivt. Så lenge det forblir i din lomme, er det ikke et menneske i verden som har noe med det. Skulle bare mangle. Jeg var på et stevne for en tid tilbake hvor jeg så dommeren ba alle deltagere om å tømme lommene sine på bordet før de startet. Det hadde han selvsagt ingen rett til å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov.. men det ikke dommeren vet om har h*n ikke vondt av ;):rolleyes:

Bare pass på å ikke mist godbiten eller leke ut av lomma :(

Går jo også an å "smøre" pølse på fingere :) Er jo ingen som kan si noe på det, men det kan godt hende at det hjelper litt uansett ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Syns egentlig at man har trent for lite hvis man ikke klarer seg uten belønning i lommene på konkurranse jeg da. Men selvsagt, hvis du har det i lomma og det ikke synes skal det ikke være noe problem. Har aldri opplevd dommere som har sjekket deltagerenes lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eikke snakk om å jukse. Du kan ha hva som helset i lommene, så lenge du ikke bruker det i ringen. En dommer har ingen -absolutt ingen - rett til å kreve å se innholdet i deltagernes lommer!

Jeg fostår det. Jeg vet at mine hunder jobber mye bedre hvis jeg har belønning i lomma. Men jeg mener at dette blir feil. Er hunden god nok til å gå i konkurranse, skal den ikke trenge å lukte pølselukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fostår det. Jeg vet at mine hunder jobber mye bedre hvis jeg har belønning i lomma. Men jeg mener at dette blir feil. Er hunden god nok til å gå i konkurranse, skal den ikke trenge å lukte pølselukten.

ja, er enig der. Er hunden klar og ferdig trent til klassen skal den da ikke ha noe problem med å klare alle øvelsene uten at eieren har belønning i nærheten. ;) Jeg hadde hvertfall ikke gått konk hadde jeg vært avhengig av å ha noe i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har pølse i lomma eller har gnidd inn lomma med pølse er vel ett fett, hunden merker lukta allikevel :icon_redface: Bare ikke mist noe ut av den, det kan bli litt kjedelig for ekvipasjene som kommer etter dere (så det på stevne en gang, en hund som fikk ferten av godbiter som hadde blitt mistet, det var utrolig kjipt for den ekvipasjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har pølse i lomma eller har gnidd inn lomma med pølse er vel ett fett, hunden merker lukta allikevel :icon_redface: Bare ikke mist noe ut av den, det kan bli litt kjedelig for ekvipasjene som kommer etter dere (så det på stevne en gang, en hund som fikk ferten av godbiter som hadde blitt mistet, det var utrolig kjipt for den ekvipasjen).

en godt nok trent hund ville aldri stoppe opp eller gå noe annerledes av at den måtte gå over en pølsebit. Men dumt er det nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en godt nok trent hund ville aldri stoppe opp eller gå noe annerledes av at den måtte gå over en pølsebit. Men dumt er det nå uansett.

Det kommer vel helt ann på vel? Jeg hadde aldri forventet det av en kl 1 hund for å si det sånn! Men en kl 3 og elite hund, ja! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt ann på vel? Jeg hadde aldri forventet det av en kl 1 hund for å si det sånn! Men en kl 3 og elite hund, ja! :icon_redface:

Det mener jeg at man må forvente, til og med i kl. 1. Det er jo ganske så viktig å trene på alle slags mulige forstyrrelser før man begynner å gå konkurranser - til og med godbiter! Tenk bare på alle de som har masse deilige belønninger og andre fristelser liggende godt synlig langs ringtauet, har man ikke trent fokus og "værsågod" kan man fort få trøbbel der og.

Så godbiter/leker i lomma mener jeg er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt ann på vel? Jeg hadde aldri forventet det av en kl 1 hund for å si det sånn! Men en kl 3 og elite hund, ja! :icon_redface:

Det hadde jeg absolutt forventet av en klasse 1 hund. Allerede på klasse 1 nivå syns jeg man kan strø godbiter på bakken, og legge leker rundt omkring der man skal trene. I lydighetringen kan du ikke stoppe hunden så lett, og gjør hunden det en gang lærer den det faktisk ganske fort. Og jeg skal love deg at mange hunder skjønner forskjell på lp ringen og ellers. Og da kan hunden finne ut: "aha! her kan jeg gjøre akkurat som jeg vil!" og da er det gjort.

Jeg er helt enig med Colliegirl. Du gjør deg ikke noe annet enn en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av avstandsbelønning, da blir ikke hunden vant med å få godbit etter hver øvelse og vil ikke savne dette på et stevne heller.

Har en bolle med leverbiter i som jeg bruker til avstandsbelønning og Sara jobber hardt under hver øvelse fordi hun vet når hun er ferdig er det "værsågod og rett til skåla"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man trent så dårlig at man må gni inn hendene med lukt av godbiter innen man går inn i ringen, så synes jeg at man skal trene litt til innen man melder seg på et LP stevne.

För så hadde jeg iblandt godis eller ball i lommene på konlurranse, men etter jeg så en som mistet ballen (og dermed hundens fokus) under en konkurranse så har jeg aldri det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spør ikke om det er lurt, hun spør om det er lov.. og som hun selv sa:

(Og ja, jeg skal trene mer på avtandsbelønning. Men vi skal starte om en uke, og jeg har vært litt slapp med å trene på det i det siste)

Så dette er altså ikke en løsning hun har tenkt å bruke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit sånn de første gangene, men jeg ville nok ikke lagt til meg den vanen. Men som casen til trådstarter. Om man er påmeld, og innser at det har blitt lite trening, da ville jeg heller deltatt med godbit i lomma, enn å ikke delta i det heltatt.

Å delta gir deg mye erfaring. Og hvor mange tror dere ikke har ting i lommene?

Nei jeg syns du skal ha godbit i lomma for denne gang, også heller trene mer til nestegang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...