Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Går faktisk ann å ha det i sekken eller noe da :P

Det er ikke OT.

Nei, ikke å LESE boken. Men å ta til seg tipsene om hvordan man kan jobbe med nervøsiteten i konkurransesammenheng(og også i trenings-sammenheng).

Og har man alvorlige problemer med å prestere i konkurransesammenheng, eller i yrkeslivet når man skal f.eks stå foran mange mennesker da går det faktisk ann å gå til en psykolog og jobbe med det. Det er mange tiltak man kan sette igang, men spørsmålet er om den det gjelder virkelig vil. Og da skal det MYE til for at det ikke går altså.

Når man kan jobbe med angst, OCD, schizofreni, psykoser og annet, da kan man faktisk også jobbe med nerver som kommer ved anledninger hvor man skal prestere. Hadde en venninne med OCD, og hun er nesten helt fri for det nå. Og det var ILLE for henne altså.

Som sagt, når man setter i gode og riktige tiltak for å jobbe med det, da skal det MYE til for at ikke problemet blir løst. Det finnes faktisk utrolig mange gode metoder man kan jobbe med nervøsitet, og angsten for å prestere.

Ikke svar på det du ;) for du vet ikke noe om meg, hva jeg har prøvd, hva jeg ikke har prøvd. hva jeg lider av (om jeg skal lide av noe).Det vet du for så jeg vet, IKKE!

Det finnes mange gode metoder, men du vet ikke om de kan kurere ALT.!

(sorry, men jeg klarer ikke holde meg unna, når du bare nekter på det, og du "vet" alt når det gjelder nervøsitet. Greit du har sikkert hvert det, og du har klart å kurert det, og bra er jo det, du er heldig. Men det betyr ikke at det hjelper på ALLE! Man kan gjøre mye med det, så klart, men det betyr fortsatt ikke at det kan hjelpe ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar
Ikke svar på det du :P for du vet ikke noe om meg, hva jeg har prøvd, hva jeg ikke har prøvd. hva jeg lider av (om jeg skal lide av noe).Det vet du for så jeg vet, IKKE!

Nei, det har jeg ikke sagt heller. Men det jeg sier er at det skal MYE til for at det går bra, eller blir bedre.

Det finnes mange gode metoder, men du vet ikke om de kan kurere ALT.!
Det kommer igjen ann på hvor dypt problemet sitter, hvorfor, osv. Man må gå inn i kjernen for å finne svar på det. Men vil personen virkelig skal det som sagt MYE til for at det ikke skal bli bra, eller bli bedre.

(sorry, men jeg klarer ikke holde meg unna, når du bare nekter på det, og du "vet" alt når det gjelder nervøsitet. Greit du har sikkert hvert det, og du har klart å kurert det, og bra er jo det, du er heldig. Men det betyr ikke at det hjelper på ALLE! Man kan gjøre mye med det, så klart, men det betyr fortsatt ikke at det kan hjelpe ALLE.

Ikke hold deg unna du ;) Så lenge vi kan holde en vennlig tone.

Hvor er det jeg sier at jeg vet alt? Quote please. Jeg skrev jo nettopp at jeg ikke vet alt. Jeg vet ikke alt, men jeg vet at man kan gjøre ganske mye for å fikse problemet, og i verste fall hvertfall gjøre det betydelig bedre.

Og mener du det ikke kan bli bedre, da tror jeg ikke du klarer å se de små gode forbedringene. Bare en liten forbedring er et steg i riktig retning. Man kan ikke forvente totalforbedring på et blunk hos de fleste mennesker. Det er noe man må jobbe med, som regel over tid.

Og jeg tror ikke på at det ikke kan gjøres noe, med mindre en psykolog skriver i sin vurdering av personen at det ikke går. Det meste kan man gjøre noe med. I verste fall kan problemet hvertfall bli betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke sagt heller. Men det jeg sier er at det skal MYE til for at det går bra, eller blir bedre.

Det kommer igjen ann på hvor dypt problemet sitter, hvorfor, osv. Man må gå inn i kjernen for å finne svar på det. Men vil personen virkelig skal det som sagt MYE til for at det ikke skal bli bra, eller bli bedre.

Ikke hold deg unna du :P Så lenge vi kan holde en vennlig tone.

Hvor er det jeg sier at jeg vet alt? Quote please. Jeg skrev jo nettopp at jeg ikke vet alt. Jeg vet ikke alt, men jeg vet at man kan gjøre ganske mye for å fikse problemet, og i verste fall hvertfall gjøre det betydelig bedre.

Og mener du det ikke kan bli bedre, da tror jeg ikke du klarer å se de små gode forbedringene. Bare en liten forbedring er et steg i riktig retning. Man kan ikke forvente totalforbedring på et blunk hos de fleste mennesker. Det er noe man må jobbe med, som regel over tid.

På måten du skriver, og påstår at alle kan bli kvitt nervøsitet. Hvordan vet du det? Har det blitt dokumentert?

Syns det blir litt vagt å si noe sånt. Og da blir det litt sånn "jeg vet alt". Derfor jeg reagerer.

Om alle kunne få løst problemet så hadde det hvert en herlig verden å leve i :P;)

Så syns det er merkelig at det ikke er sånn da. (eller kanskje noen liker å være nervøs?!) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På måten du skriver, og påstår at alle kan bli kvitt nervøsitet. Hvordan vet du det? Har det blitt dokumentert?
Det vet jeg ikke. Men hvis du spør en hvilken som helst psykolog eller psykiater vil han/hun si at det skal ekstremt mye til for at man ikke kan gjøre noe med det, og i verste fall minske problemet.

Syns det blir litt vagt å si noe sånt. Og da blir det litt sånn "jeg vet alt". Derfor jeg reagerer.
Hehe, hvis du syns det så :P Skal prøve å formulere meg på en mindre provoserende måte.

Om alle kunne få løst problemet så hadde det hvert en herlig verden å leve i :P;) Så syns det er merkelig at det ikke er sånn da. (eller kanskje noen liker å være nervøs?!) :rolleyes:

Problemet er ofte at folk går ikke 100% inn for å løse det. Det er feil å si at det ikke kan gjøres noe med når man ikke har prøvd alle alternativer. Man kan oppsøke psykolog, psykiater, man kan sette seg inn i problemet sitt(begynne å lese om konkurransepsykologi, og sette seg inn i sitt eget problem.. Gå i dybden av det). Man kan gå den alternative veien. Det finnes virkelig mange veier å gå. :P Og blir man ikke helt kvitt det, kan man hvertfall bedre situasjonen betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Men hvis du spør en hvilken som helst psykolog eller psykiater vil han/hun si at det skal mye til for at man ikke kan gjøre noe med det, og i verste fall minske problemet.

Hehe, hvis du syns det så :P Skal prøve å formulere meg på en mindre provoserende måte.

Problemet er ofte at folk går ikke 100% inn for å løse det. Det er feil å si at det ikke kan gjøres noe med når man ikke har prøvd alle alternativer. Man kan oppsøke psykolog, psykiater, man kan sette seg inn i problemet sitt(begynne å lese om konkurransepsykologi, og sette seg inn i sitt eget problem.. Gå i dybden av det). Man kan gå den alternative veien. Det finnes virkelig mange veier å gå. ;) Og blir man ikke helt kvitt det, kan man hvertfall bedre situasjonen betydelig.

Men igjen, hvordan vet du hva JEG f.eks har gjort og ikke har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, hvordan vet du hva JEG f.eks har gjort og ikke har gjort?

Jeg står fortsatt på min mening.

Det har jeg ikke sagt at du ikke har gjort :P Men jeg vet heller ikke om du i det hele tatt sliter med nervøsitet. Sånt kan man ofte jobbe med over år.

Sånt tror jeg svært få kan uttale seg om i et diskusjon på et forum. Akkurat som at en person som aldri har møtt meg kan si at jeg aldri har vært nervøs. ;) (og litt mindre seriøst: med mindre man er spåkone eller synsk da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli veldig OT det her..

Det vet jeg ikke. Men hvis du spør en hvilken som helst psykolog eller psykiater vil han/hun si at det skal ekstremt mye til for at man ikke kan gjøre noe med det, og i verste fall minske problemet.

Hehe, hvis du syns det så :P Skal prøve å formulere meg på en mindre provoserende måte.

Problemet er ofte at folk går ikke 100% inn for å løse det. Det er feil å si at det ikke kan gjøres noe med når man ikke har prøvd alle alternativer. Man kan oppsøke psykolog, psykiater, man kan sette seg inn i problemet sitt(begynne å lese om konkurransepsykologi, og sette seg inn i sitt eget problem.. Gå i dybden av det). Man kan gå den alternative veien. Det finnes virkelig mange veier å gå. ;) Og blir man ikke helt kvitt det, kan man hvertfall bedre situasjonen betydelig.

Med tanke på hvor enkelt det er for alvorlig psykisk syke å få profesjonell hjelp, så regner jeg med at det ikke er bare å troppe opp hos en psykiater/psykolog og få en time for å få kurert konkurransenerver for en som driver med noe så banalt som hundesport (om man ser i forhold, liksom)? Og hvor mye koster en time hos psykiater/psykolog når du ikke har henvisning fra fastlege? 5-600 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli veldig OT det her..

Du har rett der ja...

Med tanke på hvor enkelt det er for alvorlig psykisk syke å få profesjonell hjelp, så regner jeg med at det ikke er bare å troppe opp hos en psykiater/psykolog og få en time for å få kurert konkurransenerver for en som driver med noe så banalt som hundesport (om man ser i forhold, liksom)? Og hvor mye koster en time hos psykiater/psykolog når du ikke har henvisning fra fastlege? 5-600 kr?

Vet hvertfall at hos oss i Skien har de et tilbud(desverre bare for ungdom tror jeg) hvor de kan få gratis psykolog-time på Helsestasjon for ungdom. Vet om mange som har benyttet seg av det i forbindelse med andre ting, og det har vært veldig allright ifølge dem.

Og 5-600 kroner ville jeg faktisk ikke hatt noe problem å gi hvis jeg virkelig brant for lydighet eller annet sport(og virkelig ønsket å konkurrere), men slet med alvorlige konkurransenerver (eller prestasjons-nerver i andre sammenhenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig Vicky, synes jeg alt du skriver i de siste 10 (15?) innleggene dine er argumenter FORå gå med godbiter i lommene under konkurranse.

Nerver kommer jo ofte (i hvert fall i en viss grad) av manglende mestringsfølelse. Hvis man da, første gangen man går en konkurranse, har med noen få godbiter i lommen, og det kanskje fører til at mestringsfølelsen stiger et hakk, er man ikke da på god vei til å få litt kontroll over nervene...? Går denne konkurransen bra, har man opparbeidet ørlite mer mestringsfølelse, og er kanskje litt mindre nervøs neste gang... Etter hvert som mestringsfølelsen øker, minker nervene, og antakelig forsvinner godbitene fra lomma også... ? Rent teoretisk i hvert fall... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig Vicky, synes jeg alt du skriver i de siste 10 (15?) innleggene dine er argumenter FORå gå med godbiter i lommene under konkurranse.

Nei, jeg argumenterer for å jobbe med nervøsiteten, ikke for å kamuflere det med lykkegjenstander.

Nerver kommer jo ofte (i hvert fall i en viss grad) av manglende mestringsfølelse. Hvis man da, første gangen man går en konkurranse, har med noen få godbiter i lommen, og det kanskje fører til at mestringsfølelsen stiger et hakk, er man ikke da på god vei til å få litt kontroll over nervene...? Går denne konkurransen bra, har man opparbeidet ørlite mer mestringsfølelse, og er kanskje litt mindre nervøs neste gang... Etter hvert som mestringsfølelsen øker, minker nervene, og antakelig forsvinner godbitene fra lomma også... ? Rent teoretisk i hvert fall... :P

Det kan skje i noen tilfeller. I mange tror personen at godbitene var med på å gjøre det bedre, og fortsetter å tro på hellige gjenstander. Men det er ikke et dårlig innfall du kommer med. Men siden dommer sier at vi ikke skal medbringe/bruke godbiter inn i ringen og at det vil føre til utvisning, velger jeg å ikke gjøre det. Hva folk gjør er opp til dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg argumenterer for å jobbe med nervøsiteten, ikke for å kamuflere det med lykkegjenstander.

Det kan skje i noen tilfeller. I mange tror personen at godbitene var med på å gjøre det bedre, og fortsetter å tro på hellige gjenstander. Men det er ikke et dårlig innfall du kommer med. Men siden dommer sier at vi ikke skal medbringe/bruke godbiter inn i ringen og at det vil føre til utvisning, velger jeg å ikke gjøre det. Hva folk gjør er opp til dem selv.

Det er jo ikke snakk om lykkegjenstander eller hellige ting (hva det nå i all verden betyr) men om å skape seg falsk trygghet som igjen gjerne hjelper på nervene. Hunden bryr seg vel mindre om du har rosa eller blå truse på, en godbit i lommen eller en badeand på hodet, i hvert fall etter en konkurranse eller to når den skjønner at den ikke får det uansett - de er jo ikke dumme. Om det hjelper mennesket så for all del - vel bekomme, bare pass på å ikke strø det utover til ulempe for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

La nå stakkars jenta leve i sin lille rosa boble.... er man 17 så er man full av livserfaring og all verdens kunnskap om det meste. Det finnes ikke en ting som ikke kan fikses - hun oppdager snart nok at verden langt fra er så idyllisk......

(beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå stakkars jenta leve i sin lille rosa boble.... er man 17 så er man full av livserfaring og all verdens kunnskap om det meste. Det finnes ikke en ting som ikke kan fikses - hun oppdager snart nok at verden langt fra er så idyllisk......

(beklager)

Takk for at noen sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om lykkegjenstander eller hellige ting (hva det nå i all verden betyr) men om å skape seg falsk trygghet som igjen gjerne hjelper på nervene. Hunden bryr seg vel mindre om du har rosa eller blå truse på, en godbit i lommen eller en badeand på hodet, i hvert fall etter en konkurranse eller to når den skjønner at den ikke får det uansett - de er jo ikke dumme. Om det hjelper mennesket så for all del - vel bekomme, bare pass på å ikke strø det utover til ulempe for andre.

er det virkelig så viktig å kverulere videre? :S Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan finne dere i at jeg har min mening, og andre har sin. Det hjelper ikke med godbiter i lomma, det mener jeg at er en kamuflering av problemet. Plager det dere virkelig så voldsomt? Det må være slitsomt å bli emosjonellt påvirket over at andre sier ting over et diskusjonsforum. For hadde det ikke påvirket dere hadde dere jo ikke sittet her å kverulert.

La nå stakkars jenta leve i sin lille rosa boble.... er man 17 så er man full av livserfaring og all verdens kunnskap om det meste. Det finnes ikke en ting som ikke kan fikses - hun oppdager snart nok at verden langt fra er så idyllisk......

(beklager)

Du er i det hyggelige hjørnet ser jeg. Og jeg har jo selv sagt at jeg vet ikke alt. Jeg er ikke Oraklet Idelfi, men det tror jeg heller ikke du er. Det er veldig greit å skylde på alder når man ikke har noe bra svar.

Ikke alt kan fikses, men når det kommer til psykologiske problemer skal det MYE til for at man ikke kan gjøre noe, eller gjøre situasjonen betydelig bedre. Og det er ikke noe jeg sitter å tror på i min rosa boble, men noe faktisk de fleste fagpersoner innenfor emnet vil si.

Ellers får dere ha en aldri så fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ikke alt kan fikses, men når det kommer til psykologiske problemer skal det MYE til for at man ikke kan gjøre noe, eller gjøre situasjonen betydelig bedre. Og det er ikke noe jeg sitter å tror på i min rosa boble, men noe faktisk de fleste fagpersoner innenfor emnet vil si.

.....boble.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hva konkuransenerver har med dette å gjøre jeg... eller hva andre har med om noen har noe i lommene sine?

Det er ikke forbudt i følge reglementet, det hjelper ekvipasjen fint lite og det ødlegger ikke for andre. Whats the big deal? Og om noen velger å starte lp konkuranse før hunden er 100 % klar, hva gjør vel det? De aller fleste som starter har ikke særlig høye ambisjoner, de bare starter litt for morro skyld. De er fornøyd hvis de klarer seg igjenom programmet med hunden hengende så noenlunde med og om så de ønsker å ha en ball i rumpa så må de vel få lov til det? Lp er ikke liv og død om å gjøre og ihvertfall ikke klasse 1..

Har forresten også hørt om dommere som utviser ekvaipasjen inni ringen hvis noen bruker klikker utenfor og helt ærlig så synes jeg slike dommere bør vurdere å ta lisensen sin på nytt. Så forbanna uvitene bør det nesten ikke være lov å være når man er dommer. Jeg trodde helt ærlig det var en dårlig spøk når jeg hørte det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt før- det hender(sdelv i elite( at en partner står ringside og klikker idet hunden i ringen gjør en god øvelse. Avstandsbelønning,er det visst det heter...Noen dommerer er blitt så bevisstpå dette, at de forlanger klikkerfri sone rundt ringen., og hvis det ikke respekteres, kan det gå utover den stakkars deltageren.

Problemet for dommeren blir jo å bevise at det er snakk om dobbelhandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt før- det hender(sdelv i elite( at en partner står ringside og klikker idet hunden i ringen gjør en god øvelse. Avstandsbelønning,er det visst det heter...Noen dommerer er blitt så bevisstpå dette, at de forlanger klikkerfri sone rundt ringen., og hvis det ikke respekteres, kan det gå utover den stakkars deltageren.

Problemet for dommeren blir jo å bevise at det er snakk om dobbelhandling

Eh? Javel?? Så hvis jeg sier "bra" utenfor ringen til min hund, så kan dommeren utvise ekvipasjen inni? Hva er forskjell på "bra" og "klikk"? (sånn bortsett fra at "bra" fra en hunden kjenner faktisk kan være ros, men klikker aldri blir annet enn en betinget forsterker? )

Avstandsbelønning er noe helt helt annet og det benyttes i stor grad i lydighet nå som alltid... det har vel heller aldri vært ulovlig så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Javel?? Så hvis jeg sier "bra" utenfor ringen til min hund, så kan dommeren utvise ekvipasjen inni? Hva er forskjell på "bra" og "klikk"? (sånn bortsett fra at "bra" fra en hunden kjenner faktisk kan være ros, men klikker aldri blir annet enn en betinget forsterker? )

Avstandsbelønning er noe helt helt annet og det benyttes i stor grad i lydighet nå som alltid... det har vel heller aldri vært ulovlig så vidt meg bekjent.

Skal vi se... En klikker er en mer aktiv forsterker, og det er vanskelig for dommer å se om det blir brukt på hunden inne i ringen eller på hunden utenfor om klikket kommer strategisk hver gang. De aller aller fleste hunder reagerer mindre på en menneskestemme enn den vil gjøre på en klikker, i og med at klikkeren har en nøytral lyd. Min hund (sikker på at din også), ville hatt en fordel av at en eller annen sto utenfor å varmet opp sin hund med klikkeren. Om noen av mine treningsvenner sto utenfor å varmet opp med kun stemme ville ikke dette hatt like stor virkning på han. Så på bakgrunn av dette kan jeg faktisk forstå at dommerne blir veldig usikre på hvordan de skal løse dette. Så er det greit å gjøre som de har gjort på Follo, forby den lille boksen inne i hallen (etter OBS!) Klarer du ikke å varme opp hunden din uten klikker, har du rett og slett ett problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... En klikker er en mer aktiv forsterker, og det er vanskelig for dommer å se om det blir brukt på hunden inne i ringen eller på hunden utenfor om klikket kommer strategisk hver gang. De aller aller fleste hunder reagerer mindre på en menneskestemme enn den vil gjøre på en klikker, i og med at klikkeren har en nøytral lyd. Min hund (sikker på at din også), ville hatt en fordel av at en eller annen sto utenfor å varmet opp sin hund med klikkeren. Om noen av mine treningsvenner sto utenfor å varmet opp med kun stemme ville ikke dette hatt like stor virkning på han. Så på bakgrunn av dette kan jeg faktisk forstå at dommerne blir veldig usikre på hvordan de skal løse dette. Så er det greit å gjøre som de har gjort på Follo, forby den lille boksen inne i hallen (etter OBS!) Klarer du ikke å varme opp hunden din uten klikker, har du rett og slett ett problem :P

Min hund reagerer overhodet ikke på at andre klikkertrener sine hunder. Hadde han gjort det så hadde jeg hatt et stort problem, tror du ikke? (det ville kanskje forklart en hel del..kanskje jeg skal innføre klikkerfri sone rundt Loke på hver trening fremover*knis*) Faktisk kan jeg veksle på å klikkertrene valp og voksen med samme klikker og med begge i samme rom uten problemer. Min forrige klikkerhund reagerte heller aldri på andres klikking eller hvis jeg klikket på noen andre, jeg vet faktisk ikke om noen hunder som gjør det. Klikket er ikke en belønning (som du godt vet) men en betinget forsterker, noe som gjør den null verdt med mindre belønningen kommer innen rimelig tid. Det Loke derimot reagerer på er om andre sier kaftig "nei" til hundene sine eller roper "bra". Jeg kan faktisk ikke se for meg hvordan det skal være gjennomførbart å jukse på den måten..i såfall tror jeg føreren bare lurer seg selv i beste fall i verste fall (hvis de altså hadde trent inn en annen fører med en bestemt klikker som betinget forsterker) hadde vel hunden oppsøkt belønningen eller blitt forvirret når den ikke kom? Jeg hadde klikket i vinkel og klaget til alt som kan klages til hadde jeg blitt utvist fordi noen klikket på utsiden av ringen. Jeg tror faktisk overhodet ikke på at noen har jukset med det, jeg tror at enkelte dommere bare ikke skjønner bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...