Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Men jeg ser ikke helt forskjellen jeg da. Er det ikke det samme om man har en godbit i lomma, som hunden får når den er ute av ringen, eller en ting som ligger utenfor ringen som den får etterpå?

Ikke alle vil lære inn avstandsbelønning, og skal man "straffes" for det da? Da burde hvertfall ikke det hvert lov heller. Syns da en hund fortjener en stor belønning etter et lp-program, gidder du å gjøre noe om du ikke får noe igjen for det?

Så hvordan ser du forskjellen på godbit-i-lomma-som-den-får-når-den-kommer-ut-av-ringen OG avstands belønning? Bør det ikke isofal være likt for en som ikke velger å bruke avstandsbelønning.

*sorry litt rotete innlegg :ahappy:

EDIT: ikke alle vil ta det så himla seriøst. Men man kan vel få lov til å konkurrere for det? Er jo ikke juks akkurat. sånn egentlig.! Om bikkja ser på deg, og ikke godbiten da selvsagt. Men da ser nok dommeren det også.

Du fikk et kjempefint svar av Maren her:

Når en hund er godt nok trent, vil den utføre riktig og raskt fordi den VET at det er riktig og fordi den liker å gjøre det. Altså: Vanligvis får hunden belønning. Ettter mange konkuranser VET hunden når det er konkuranse og ikke, så det nytter ikke å lure den. Allikevel vet hunden at hvis den gjør ting riktig, FINNES det en mulighet for å få en ball/snadder, derfor gjør den det. Dessuten vil hunden like at du roser og klapper etter en øvelse.

Tips: Få hunden til å ville leke med DEG uten at du MÅ ha en leke. Dytt litt borti den og "få opp trykket" i hunden. Legg deg kanskje ned, bukk for hunden og slik. Da vil hunden vise en lek-atferd tilbake. Lek=belønning. Jo flere metoder man kan belønne med, jo flere fordeler har man.

Dette kan man gjøre istedenfor avstandsbelønning :twitch: To flotte alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar
EDIT: ser jo f.eks på NM, da hadde flere en belønning som lå klar utenfor ringen som eieren kunne finne frem til hunden og belønne den med. (om man ikke er så oppi klassene så syns jeg ikke det er noe å mase om, om man velger å ha noe i lommen, eller utenfor lommen).

Her fikk du et svar av Nirm:

Det er jo bare å stappe lommer full i godiser og leker, men da kan man ikke komme å klage om man blir vist ut av ringen, om noe detter ut av lommene. Enkelt og greit.

Og jeg er absolutt enig. Og jeg ville desidert ikke vært spesiellt glad for en jukse-poengsum. Dvs gå konkurranse med godbiter og annet i lommene. Man går konk når hunden kan øvelsene, og når man har skjedet øvelsene sammen godt nok. :twitch:

Moderatorer: gidder dere å putte innleggene sammen i et? Klarte å lage to innlegg. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk et kjempefint svar av Maren her:

Dette kan man gjøre istedenfor avstandsbelønning :twitch: To flotte alternativer.

men som sagt er det ikke alle raser/individer som syns lek og ros med eier er SÅÅÅ gøy at de vil jobbe opp til det. Ikke alle får til det. Så da mener dere at man ikke bør delta på i klasse 1 om man ikke har en hund som ikke trenger belønning eller syns belønning av eier er tingen. Ofte må man jo "trene" på at eier skal bli spennendes også.

Nei kl1 syns jeg ikke ting skal tas så høytidelig. Det er ofte folk som vil prøve ut om de liker det, og bare konkurrere for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men som sagt er det ikke alle raser/individer som syns lek og ros med eier er SÅÅÅ gøy at de vil jobbe opp til det. Ikke alle får til det. Så da mener dere at man ikke bør delta på i klasse 1 om man ikke har en hund som ikke trenger belønning eller syns belønning av eier er tingen. Ofte må man jo "trene" på at eier skal bli spennendes også.

De aller aller fleste hunder kan trenes opp til å syns det er gøy. Og ellers kan man bruke godbiter.(også på avstandsbelønning). Men ikke inne i ringen!

Nei kl1 syns jeg ikke ting skal tas så høytidelig. Det er ofte folk som vil prøve ut om de liker det, og bare konkurrere for gøy.
Nei, ikke jeg heller. Men jeg syns det er utrolig dårlig gjort mot hunden å gå konk når den ikke kan det.

Og realt er det ikke, og jeg hadde ikke blitt glad for en poengsum jeg fikk fordi jeg hadde godbiter eller leke i lomma :twitch:

edit:

Slik jeg har tolket lp-reglene, så er det ved bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende som fører til utvisning. Hadde jeg f.eks hatt en fløyte i lommen og blitt utvist hadde jeg blitt skikkelig sur.

Jeg har faktisk sett en som ble utvist fra plassen hvor lydigheten var fordi han hadde klikker utenfor ringen. Det syns jeg blir i drøyeste laget, men likevel det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste hunder kan trenes opp til å syns det er gøy. Og ellers kan man bruke godbiter.(også på avstandsbelønning). Men ikke inne i ringen!

Nei, ikke jeg heller. Men jeg syns det er utrolig dårlig gjort mot hunden å gå konk når den ikke kan det.

Og realt er det ikke, og jeg hadde ikke blitt glad for en poengsum jeg fikk fordi jeg hadde godbiter eller leke i lomma :twitch:

edit:

Jeg har faktisk sett en som ble utvist fra plassen hvor lydigheten var fordi han hadde klikker utenfor ringen. Det syns jeg blir i drøyeste laget, men likevel det skjedde.

der vil jeg igjen si, Hvor ligger forskjellen i å ha en godbit i lomma som hunden belønnes med utenfor ringen etter man er ferdig inni, eller det å bruke avstandsbelønning?

Jeg ville da ALDRI brukt den metoden bcAmira nevner om jeg skulle gått med en st. bernard f.eks :ahappy: Og en tyngre hund, er ikke altid vil leke og syns sånn belønning er noe. Og da vil det bli ennå mer utplukka blant raser som starter i Lydighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der vil jeg igjen si, Hvor ligger forskjellen i å ha en godbit i lomma som hunden belønnes med utenfor ringen etter man er ferdig inni, eller det å bruke avstandsbelønning?

Altså, belønningen skal jo i bunn og grunn ikke med i ringen. Jeg selv syns avstandsbelønning er unødvendig, siden man fort kan få en hund som stikker fra ringen for å hente belønningen. Men er den godt trent gjør den jo ikke det. Og det er mer realt enn å gå med godbiter, leke i lommene. Det er det som skjer inne i ringen som teller. Og har man godbiter i lommene er det faktisk inne i ringen.

Jeg ville da ALDRI brukt den metoden bcAmira nevner om jeg skulle gått med en st. bernard f.eks :ahappy: Og en tyngre hund, er ikke altid vil leke og syns sånn belønning er noe. Og da vil det bli ennå mer utplukka blant raser som starter i Lydighet

Jeg har sett en Spansk Galgo jobbe sånn, og det er et elegant syn. Og den så ut som den mest arbeidsglade hunden i hele konkurransen. Og som kjent, er ikke rasen noen lydighets-hund. :twitch:

Og de fleste raser kan læres opp til å leke, men ikke på samme måte som f.eks med en gjeterhund. Man må kunne klare å tenke i litt andre baner med andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, belønningen skal jo i bunn og grunn ikke med i ringen. Jeg selv syns avstandsbelønning er unødvendig, siden man fort kan få en hund som stikker fra ringen for å hente belønningen. Men er den godt trent gjør den jo ikke det. Og det er mer realt enn å gå med godbiter, leke i lommene. Det er det som skjer inne i ringen som teller. Og har man godbiter i lommene er det faktisk inne i ringen.

Jeg har sett en Spansk Galgo jobbe sånn, og det er et elegant syn. Og den så ut som den mest arbeidsglade hunden i hele konkurransen. Og som kjent, er ikke rasen noen lydighets-hund. :twitch:

Og de fleste raser kan læres opp til å leke, men ikke på samme måte som f.eks med en gjeterhund. Man må kunne klare å tenke i litt andre baner med andre raser.

beklager, men jeg er nok ikke enig. Dessuten har det/skal det jo bli strengere med å belønne med deg selv også inni ringen :ahappy:

Men ser fortsatt ikke problemet med å la noe ligge i lomma som hunden får når den er utenfor ringen. Om jeg drar alene på stevnet, så slenger jeg ikke fra meg leker/godbiter som jeg kan hente etter jeg er ferdig. Da vil det også ødelegge for andre. Nei dere får gå å ha det så seriøst som dere vil det skal bli. For strengere kommer det til å bli, og da ser man ikke så mange "nybegynnere" i ringen, men sjeldne raser (lp-sammenheng). Jeg blir hvertfall mer nervøs når ting skal være så høytidelig at man skulle tro man gikk i samme klasse med en verdensmester. Nei alle er ikke like flinke (alle er ikke flink i alt, og klarer ikke bli veldig mye flinkere), og vil heller konkurrere for gøy i kl 1.

Og om noen tar det så seriøst, så er det vel bare bra og få flere utfordrere? :D Det blir bare litt vanskeligere å bli best. (hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, men jeg er nok ikke enig. Dessuten har det/skal det jo bli strengere med å belønne med deg selv også inni ringen :D

Jepp, men da finner man alltids andre veier ;) Når min hund syns det er topp belønning å få halse skal det da finnes annen type belønning. Hehe. Gjelder bare å være kreativ.

Men ser fortsatt ikke problemet med å la noe ligge i lomma som hunden får når den er utenfor ringen. Om jeg drar alene på stevnet, så slenger jeg ikke fra meg leker/godbiter som jeg kan hente etter jeg er ferdig. Da vil det også ødelegge for andre. Nei dere får gå å ha det så seriøst som dere vil det skal bli. For strengere kommer det til å bli, og da ser man ikke så mange "nybegynnere" i ringen, men sjeldne raser (lp-sammenheng). Jeg blir hvertfall mer nervøs når ting skal være så høytidelig at man skulle tro man gikk i samme klasse med en verdensmester. Nei alle er ikke like flinke (alle er ikke flink i alt, og klarer ikke bli veldig mye flinkere), og vil heller konkurrere for gøy i kl 1.
Jeg syns det blir som det med å smøre fingrene med pølser. Urealt, rett og slett. Og når du har godbitene/lekene på avstandsbelønningen i sekken burde ikke det forstyrre andre. Man trenger faktisk ikke å legge det synlig rett utenfor ringen. Jeg syns seriøst det er uriktig å gå lydighet med en hund som ikke kan det uten belønning i lommene.

Og man trenger ikke å være verdensmester for å være real i hundesporten. Og jeg selv konkurrerer jo for å ha det gøy, og jeg trenger ikke å være ureal. De fleste konkurrerer faktisk for å ha det gøy. Og de fleste kan bli så flinke de vil hvis de brenner nok for det :twitch:

Og om noen tar det så seriøst, så er det vel bare bra og få flere utfordrere? :P Det blir bare litt vanskeligere å bli best. (hihi)

Jeg sier igjen: Jeg f.eks konkurrerer for å ha det GØY, men jeg er ikke ureal for det :ahappy: Og hvorfor skal det være så om og gjøre å være best? :D Vet du hvem jeg konkurrerer mot i konkurranse? Meg selv! Og sånn burde det være. Det er ikke rart folk ikke tør å konkurrere når de konkurrerer mot alle andre. Så lenge jeg er fornøyd med mine resultater gjør det ikke noe om det er 5 over eller under ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen: Jeg f.eks konkurrerer for å ha det GØY, men jeg er ikke ureal for det :twitch: Og hvorfor skal det være så om og gjøre å være best? :ahappy: Vet du hvem jeg konkurrerer mot i konkurranse? Meg selv! Og sånn burde det være. Det er ikke rart folk ikke tør å konkurrere når de konkurrerer mot alle andre. Så lenge jeg er fornøyd med mine resultater gjør det ikke noe om det er 5 over eller under :D

Da skjønner jeg ikke HVORFOR du tar så på at folk vil velge å ha en godbit/leke i lomma. (den brukes heller ikke, og vises heller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke HVORFOR du tar så på at folk vil velge å ha en godbit/leke i lomma. (den brukes heller ikke, og vises heller ikke)

Jeg tar ikke på. Jeg bare sier min mening om det. Og fordet om jeg gjør det for å ha det morro er jeg imot juks i idretten. Det er usportslig. En seriøs sports-utøver gjør ikke sånt. Men det er opp til hver enkelt. Jeg syns som sagt det blir som å smøre fingrene med pølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo så enkelt som at det å ha godbiter eller lekesaker i lommen rett og slett er fodbudt! Å ha belønning på utsiden er fullt lovlig. Synes det er mer enn godt nok argument for å IKKE ha godbit i lomma

Jeg ville da ALDRI brukt den metoden bcAmira nevner om jeg skulle gått med en st. bernard f.eks :twitch: Og en tyngre hund, er ikke altid vil leke og syns sånn belønning er noe. Og da vil det bli ennå mer utplukka blant raser som starter i Lydighet

Har gått med portis, dachs, hollender, schäfer og bc med denne metoden. Betinget forsterker fungerer på alle hunder, hvis man bare lar de lære det godt nok!

*dobbeltpost. nirm.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man ha bedre samvittighet dersom man får god poengsum med belønning utenfor ringen, enn dersom man får en god poengsum med belønning i lommen?

Selvfølgelig skal man ha det. Lukter mine ferske lever go`biter fra lommen min når jeg går lp, gå de selvfølgelig mye bedre enn når de vet at det ligger leverbiter 20-50 meter i fra de. Det sier jo seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo så enkelt som at det å ha godbiter eller lekesaker i lommen rett og slett er fodbudt! Å ha belønning på utsiden er fullt lovlig. Synes det er mer enn godt nok argument for å IKKE ha godbit i lomma

Eksakt

Har gått med portis, dachs, hollender, schäfer og bc med denne metoden. Betinget forsterker fungerer på alle hunder, hvis man bare lar de lære det godt nok!
Ja, og såppass syns jeg vi som trenere skylder hundene våre. At de skal få lov å gå konkurranse når de kan det. Litt dårlig sammenligning, men la gå: Tenk på oss som er skole-elever. Utrolig kjipt å få en prøve vi ikke kan. Vil ikke akkurat si det øker motivasjonen.

Crizpo: Selvfølgelig skal man ha det. Lukter mine ferske lever go`biter fra lommen min når jeg går lp, gå de selvfølgelig mye bedre enn når de vet at det ligger leverbiter 20-50 meter i fra de. Det sier jo seg selv...

Absolutt. Avstandsbelønning blir noe helt annet. Og det er noe som skjer utenfor ringen.

Nirm: Om noen er bruker å smøre inn hendene i diverse ting. Hva gjør dere når dere hilser på dommeren? Unngår det, eller tar h*n i handa med en klisste hand?

Stakkars dommere! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, at ting skal være såååå seriøst? Hvordan kan dere si at dere driver med dette fordi det er gøy, når det blir et stort problem at noen har godbiter i lomma?

Jeg har ALLTID godbiter i lomma jeg, selv når jeg ikke har med hund. Jeg tror ikke jeg oser hverken pølse eller lever eller frolic av den grunn? Må huske å spørre disse jeg skal gå tur med om det senere i dag..

Jeg tviler på om det utgjør noen forskjell for HUNDEN, om godbitene ligger i lomma eller i en boks utenfor ringen - forutsatt at den har erfaring med avstandsbelønning fra før - man må fortsatt lære hunden til å gå hele programmet uten å få godbiten eller ballen.. Tror vel heller det er eieren det går på her, at det blir en "hjelper" for eieren.. Og så kan vi jo diskutere om det er juks at eieren føler seg tryggere, når man veit at konkurransenerver setter selv eliteutøvere tilbake?

Klart man ikke burde starte før hunden kan programmet.. Men hvordan skal man vite at man er klar for stevne, om man aldri starter? For det ER en forskjell på trening og stevne - som f.eks nervene hos fører.. Samme hvor mye man "leker" stevne med dommer og ringbånd og hele pakka, for noen så blir det aldri det samme som på trening..

Jeg for min del har aldri rukket å starte med en hund, så jeg veit ikke om jeg blir nervøs. Jeg liker å innbille meg at jeg ikke blir det, for jeg har ikke rare konkurranseinstinktet.. Tror jeg.. Jeg syns det er moro å trene, og trener for å trene, og evt konkurrering blir bare for å få bekrefte at vi har trent nok, liksom.. Men det er ikke sikkert jeg tar så lett på det den dagen jeg står i ringen og skal starte? Og selv om hunden jeg har nå er forholdsvis cool med det meste, så er det ikke sikkert hun er det om jeg føler at jeg holder på å dø av prestasjonsangst? Og om pølsebiter i lomma hjelper for MEG - hun vil jo ikke få de før vi er ute av ringen uansett - så må da det være ett fett for alle dere som står rundt og ser på..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, at ting skal være såååå seriøst? Hvordan kan dere si at dere driver med dette fordi det er gøy, når det blir et stort problem at noen har godbiter i lomma?

Jeg har ALLTID godbiter i lomma jeg, selv når jeg ikke har med hund. Jeg tror ikke jeg oser hverken pølse eller lever eller frolic av den grunn? Må huske å spørre disse jeg skal gå tur med om det senere i dag..

Jeg tviler på om det utgjør noen forskjell for HUNDEN, om godbitene ligger i lomma eller i en boks utenfor ringen - forutsatt at den har erfaring med avstandsbelønning fra før - man må fortsatt lære hunden til å gå hele programmet uten å få godbiten eller ballen.. Tror vel heller det er eieren det går på her, at det blir en "hjelper" for eieren.. Og så kan vi jo diskutere om det er juks at eieren føler seg tryggere, når man veit at konkurransenerver setter selv eliteutøvere tilbake?

Klart man ikke burde starte før hunden kan programmet.. Men hvordan skal man vite at man er klar for stevne, om man aldri starter? For det ER en forskjell på trening og stevne - som f.eks nervene hos fører.. Samme hvor mye man "leker" stevne med dommer og ringbånd og hele pakka, for noen så blir det aldri det samme som på trening..

Jeg for min del har aldri rukket å starte med en hund, så jeg veit ikke om jeg blir nervøs. Jeg liker å innbille meg at jeg ikke blir det, for jeg har ikke rare konkurranseinstinktet.. Tror jeg.. Jeg syns det er moro å trene, og trener for å trene, og evt konkurrering blir bare for å få bekrefte at vi har trent nok, liksom.. Men det er ikke sikkert jeg tar så lett på det den dagen jeg står i ringen og skal starte? Og selv om hunden jeg har nå er forholdsvis cool med det meste, så er det ikke sikkert hun er det om jeg føler at jeg holder på å dø av prestasjonsangst? Og om pølsebiter i lomma hjelper for MEG - hun vil jo ikke få de før vi er ute av ringen uansett - så må da det være ett fett for alle dere som står rundt og ser på..?

Så utrolig bra skrevet 2ne.

Og til første setningen i ditt innlegg: :twitch::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, at ting skal være såååå seriøst? Hvordan kan dere si at dere driver med dette fordi det er gøy, når det blir et stort problem at noen har godbiter i lomma?

Det er ikke såååå seriøst som du skal ha det til her, men det er seriøst nok til at jeg ikke syns noe om juksing :twitch: Og folk må gjøre som de vil, men som Nirm sa: da skal de ikke klage hvis de blir bortvist. Og jeg blir ikke irritert over at folk gjør det, men jeg må få lov å synes det er usportslig og urealt.

Jeg har ALLTID godbiter i lomma jeg, selv når jeg ikke har med hund. Jeg tror ikke jeg oser hverken pølse eller lever eller frolic av den grunn? Må huske å spørre disse jeg skal gå tur med om det senere i dag..

Tur og konkurranse blir nok to litt forskjellige situasjoner. Og hunder har faktisk bedre luktesans enn oss mennesker, tror ikke det kom som noen bombe egentlig.

Jeg tviler på om det utgjør noen forskjell for HUNDEN, om godbitene ligger i lomma eller i en boks utenfor ringen - forutsatt at den har erfaring med avstandsbelønning fra før - man må fortsatt lære hunden til å gå hele programmet uten å få godbiten eller ballen.. Tror vel heller det er eieren det går på her, at det blir en "hjelper" for eieren.. Og så kan vi jo diskutere om det er juks at eieren føler seg tryggere, når man veit at konkurransenerver setter selv eliteutøvere tilbake?

Faktisk gjør det som regel det. De fleste hunder lukter det hvis eieren har smørt hendene med pølse eller har lomma stappfull av godbiter. Men folk gjør selvsagt som de vil. Men usportslig er det da.

Klart man ikke burde starte før hunden kan programmet.. Men hvordan skal man vite at man er klar for stevne, om man aldri starter? For det ER en forskjell på trening og stevne - som f.eks nervene hos fører.. Samme hvor mye man "leker" stevne med dommer og ringbånd og hele pakka, for noen så blir det aldri det samme som på trening..

Når hunden KAN øvelsene er det jo bare å starte på stevne. Og det ser man jo. Man kan kjøre masse repetisjoner, og trene på forskjellige steder for å finne ut det. Det er faktisk ikke umulig å lære en hund å kunne det den skal gjøre på konkurranse.

Jeg for min del har aldri rukket å starte med en hund, så jeg veit ikke om jeg blir nervøs. Jeg liker å innbille meg at jeg ikke blir det, for jeg har ikke rare konkurranseinstinktet.. Tror jeg.. Jeg syns det er moro å trene, og trener for å trene, og evt konkurrering blir bare for å få bekrefte at vi har trent nok, liksom.. Men det er ikke sikkert jeg tar så lett på det den dagen jeg står i ringen og skal starte? Og selv om hunden jeg har nå er forholdsvis cool med det meste, så er det ikke sikkert hun er det om jeg føler at jeg holder på å dø av prestasjonsangst? Og om pølsebiter i lomma hjelper for MEG - hun vil jo ikke få de før vi er ute av ringen uansett - så må da det være ett fett for alle dere som står rundt og ser på..?

Er det noe å bli nervøs for da? kan hunden øvelsene er det da ikke noe problem. :ahappy: Og går det dårlig, så går det jo dårlig. Værre er det ikke. Hunder har jo dager de og. Og det er jo selvfølgelig ett fett for dem som ser på. Og jeg ville ikke syns det var noe morro å konkurrere hvis ikke det gikk uten at jeg hadde lomma full av godbiter og leker.

Og det at andre har godbiter i lommene på konkurranse må de gjøre som de vil med. Men det er usportslig. Alt folk gjør er deres bussiness, men det er ikke alt som er realt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såååå seriøst som du skal ha det til her, men det er seriøst nok til at jeg ikke syns noe om juksing :twitch: Og folk må gjøre som de vil, men som Nirm sa: da skal de ikke klage hvis de blir bortvist. Og jeg blir ikke irritert over at folk gjør det, men jeg må få lov å synes det er usportslig og urealt.

Tur og konkurranse blir nok to litt forskjellige situasjoner. Og hunder har faktisk bedre luktesans enn oss mennesker, tror ikke det kom som noen bombe egentlig.

Faktisk gjør det som regel det. De fleste hunder lukter det hvis eieren har smørt hendene med pølse eller har lomma stappfull av godbiter. Men folk gjør selvsagt som de vil. Men usportslig er det da.

Når hunden KAN øvelsene er det jo bare å starte på stevne. Og det ser man jo. Man kan kjøre masse repetisjoner, og trene på forskjellige steder for å finne ut det. Det er faktisk ikke umulig å lære en hund å kunne det den skal gjøre på konkurranse.

Er det noe å bli nervøs for da? kan hunden øvelsene er det da ikke noe problem. :ahappy: Og går det dårlig, så går det jo dårlig. Værre er det ikke. Hunder har jo dager de og. Og det er jo selvfølgelig ett fett for dem som ser på. Og jeg ville ikke syns det var noe morro å konkurrere hvis ikke det gikk uten at jeg hadde lomma full av godbiter og leker.

Og det at andre har godbiter i lommene på konkurranse må de gjøre som de vil med. Men det er usportslig. Alt folk gjør er deres bussiness, men det er ikke alt som er realt.

Jeg tror ikke man klager for det da nei :D

Og du har det med å overdrive også da. Det var snakk om godbiter evt leke. Ikke smøre inn fingrene, eller stappe lommene fulle. Jeg ville gått med jakke som jeg bruker i treningssammenheng, og i den har jeg ALLTID godbiter. Skal jeg bare fjerne de først, for så å gå? Tror det er ett fett for hunden om de ligger der eller ikke. For den vil ikke få før vi er ute av ringen. Og jeg ville bare følt meg mer sikker med godbiter i lomma. Men tror nok ikke jeg hadde merka det på rex. Han går ikke annerledes. KUN om godbitene ligger I hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man klager for det da nei :twitch:

Og du har det med å overdrive også da. Det var snakk om godbiter evt leke. Ikke smøre inn fingrene, eller stappe lommene fulle. Jeg ville gått med jakke som jeg bruker i treningssammenheng, og i den har jeg ALLTID godbiter. Skal jeg bare fjerne de først, for så å gå? Tror det er ett fett for hunden om de ligger der eller ikke. For den vil ikke få før vi er ute av ringen. Og jeg ville bare følt meg mer sikker med godbiter i lomma. Men tror nok ikke jeg hadde merka det på rex. Han går ikke annerledes. KUN om godbitene ligger I hånda.

Overdrive? Altså, godbiter eller leke burde ikke være med i ringen i det hele tatt. Og jeg overdriver ikke når jeg sier det er usportslig, for det er det. Jeg vil ha meg frabedt slike kommentarer.

Og for veldig mange hunder er det faktisk ikke et fett. For mange hunder går faktisk bedre av lukten av godbiter fra lomma. Det har jeg faktisk sett med egne øyne flere ganger, både på trening og konk. Kan hunden øvelsene går den like bra uten godbiter/leke inne i ringen.

Og jeg gidder ikke å diskutere med deg hvis du skal være frekk. Det er faktisk lov å ytre et standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man klager for det da nei :twitch:

Trur faktisk en del hadde klaga, utrulig nok. For folk klager om de blir snakka til, selv om det er de som ikke har lest reglene godt nok.

Hva folk gjør, er jo deres egen sak. Så lenge dette ikke ødelegger for andre ekvipasjer.

Hundene er sikkert ikke så dumme at de ikke skjønner etter et par konkurranser at godisen i lomma får de ikke uansett. Så sant man ikke går masse treningskonkurranser der man belønner med godis. Eller har en ekstremt matglad hund. Så man risikerer å gjøre seg selv avhengig av et hjelpemiddel som vil ha minimal effekt. Mange som MÅ ha akkurat det båndet, det halsebåndet, den jakka etc for å kunne konkurrere. Og faktisk får ekstremt med nerver om noe mangler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra innlegg av Tone.

Hvorfor ikke gå lydighet for egen morroskyld, så lenge man ikke ødelegger for noen andre? Jeg pleier å lukte godbiter når jeg er sammen med hunden min, jeg. På tur, når vi er inne (lukter av hendene mine ofte inne, jeg gir henne godbiter etter små økter osv)...rett og slett ofte.

Det blir ikke det samme å sette opp et ringbånd og få en venn til å være dommer, som å gå en ekte konkurranse :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive? Altså, godbiter eller leke burde ikke være med i ringen i det hele tatt. Og jeg overdriver ikke når jeg sier det er usportslig, for det er det. Jeg vil ha meg frabedt slike kommentarer.

Og for veldig mange hunder er det faktisk ikke et fett. For mange hunder går faktisk bedre av lukten av godbiter fra lomma. Det har jeg faktisk sett med egne øyne flere ganger, både på trening og konk. Kan hunden øvelsene går den like bra uten godbiter/leke inne i ringen.

Og jeg gidder ikke å diskutere med deg hvis du skal være frekk. Det er faktisk lov å ytre et standpunkt.

Mente overdrive med det man putter i lommene :twitch: Du skrev "smørt hendene med pølse eller har lomma stappfull av godbiter". Men du kan umulig ta det kun for gøy om du tar så på det som du gjør. Og ikke kom å si at du ikke gjør det, for da hadde du ikke sitti å diskutert videre :D

Men hva om jeg varmer opp unna ringen, driver med godbiter, og da lukter det selvsagt av hånda mi. Skal jeg gå å vaske meg først også da? (bare for å overdrive). Hvorfor bry seg om noen har det med, men ikke bruker det? Du stiller da med samvittigheten i behold. Så lenge ikke de ødelegger for deg. Jeg ville hvertfall gått lp-program med det tøyet jeg trener i til vanlig (les:jakka), og der har jeg alltid godbiter, og tar ikke ut dem. Så da lukter det automatisk av lomma. Så ser ikke noe vits i å ta dem ut da heller.

Utrolig bra innlegg av Tone.

Hvorfor ikke gå lydighet for egen morroskyld, så lenge man ikke ødelegger for noen andre? Jeg pleier å lukte godbiter når jeg er sammen med hunden min, jeg. På tur, når vi er inne (lukter av hendene mine ofte inne, jeg gir henne godbiter etter små økter osv)...rett og slett ofte.

Det blir ikke det samme å sette opp et ringbånd og få en venn til å være dommer, som å gå en ekte konkurranse :ahappy:

Akkurat! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...