Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Det er ENKELT å trene på! Det er det som er saken. Det er bare å sette i gang. Trene med forstyrrelser og legge litt og litt mer forstyrrelser/press på etterhvert som hunden klarer seg bra. De som ikke gidder å trene på det, vil heller aldri være de som vinner eller de som fortjener det. Så det blir ikke snakk om at noen ødelegger, men det blir snakk om giddeløse trenere.

Tja... på samme måte kan man si at det er ENKELT å trene hunden til å gå sakte marsj limt til foten din i 5 minutter. Det er jo bare å trene og trene, litt lenger i gangen osv. osv. Den som ikke får det til har ikke trent nok. Av den logikken følger vel at alle alle som ikke kommer til elite er giddeløse?

Å holde fokus med forstyrrelser er en øvelse i seg selv, og for en god del ekvipasjer kanskje den aller vanskeligste. Enkelte er jo adskillig mer miljøvare enn andre. Joda, med nok trening kan nok de fleste fikse det, men "enkelt" er det nok neppe for alle...

Man må også huske at ikke alle har et treningsmiljø rundt seg, og dermed sjelden får mulighet til å gjennomføre jevnlig konkurransetrening med "dommer", "tilskuere", "ringbånd" og innlagt ståk med og fra andre hunder. Og da vil konkurransesituasjonen bli ny og fremmed, uansett om de så har klart å gjennomføre et prikkfritt program midt på Karl Johan.

Slik jeg ser det handler det jo litt om å ønske å rekruttere folk til sporten sin. Alvoret kommer tidsnok for dem som virkelig får blod på tann og vil satse. Hvorfor ikke legge til rette for at nybegynnere har best mulig sjanse for å lykkes? Hvem som vinner ("fortjent" eller ikke) i klasse 1 har da strengt tatt ingen ting å si? For de virkelige flinke folka som satser, er vel klasse 1 uansett bare en kjapp mellomstasjon de forserer på første eller andre forsøk; hvorfor ikke la "de glade amatører" - som kanskje aldri kommer lenger - få ha det mest mulig trivelig og ha en sjanse til å få en fin opplevelse?

Hadde du kun snakket om elite hadde jeg vært enig med deg - de måtte gjerne gått konkurranse på scenen under en Metallica-konsert for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar
Det er ENKELT å trene på! Det er det som er saken. Det er bare å sette i gang. Trene med forstyrrelser og legge litt og litt mer forstyrrelser/press på etterhvert som hunden klarer seg bra. De som ikke gidder å trene på det, vil heller aldri være de som vinner eller de som fortjener det. Så det blir ikke snakk om at noen ødelegger, men det blir snakk om giddeløse trenere. Ja, kanskje man bruker litt lenger tid før man er startklar, men når jeg ser på nybegynner klassene synes jeg det hadde vært flott om noen tok seg litt bedre tid. Mange har kjempepotensiale, men starter ALT for tidlig!

Hvis jeg hadde vunnet en konkuranse og visste at jeg ikke hadde klart det hvis en stod å lekte med en ball på utsiden av ringen, hadde jeg vært flau over seieren!

Oi... nå skuffet du. Trodde du var en av de som hadde beina på jorda og klarte å tenke litt lenger enn nesetippen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... nå skuffet du. Trodde du var en av de som hadde beina på jorda og klarte å tenke litt lenger enn nesetippen din.

Jeg sa ikke at det var noe enklere for meg enn for andre. Jeg påpekte at det tar tid. Kom litt feil ut, men det jeg mente var at jeg synes konstenrasjon under forstyrrelser burde være en vikitg del av lp-sporen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg sa ikke at det var noe enklere for meg enn for andre. Jeg påpekte at det tar tid. Kom litt feil ut, men det jeg mente var at jeg synes konstenrasjon under forstyrrelser burde være en vikitg del av lp-sporen!

For å si det sånn, på ett eller annet tidspunkt så får du hund med hjerne, og da kan det hende du endrer syn på hva som er enkelt og ikke.........

...og tro meg, jeg VET hva jeg snakker om når det gjelder akkurat det, for gammelmannen var en hund som hadde 100% fokus om så verden raste ned rundt ham, man kunne dytte høyløpske tisper i trynet på han under fellesdekk uten at han så mye som sniffet. Javisst jobbet jeg med å få til dette - og du har helt rett, så veldig vanskelig var det ikke - jeg har forfektet din teori om at det bare er å trene jeg - mang en gang........

Kan fortelle deg at jeg nå har landet hardt og brutalt - det er ikke så enkelt..................

Har en rottis nå som er superflink - men er det for mye action rundt så klarer hun bare ikke å la være å følge med på det.......... dette til tross for at jeg har jobbet på samme måte bare dobbelt så mye som med den gamle..... Så pust med magen kjære deg, på ett eller annet tidspunkt kommer du til å lande hardt og brutalt og måtte innse at du har vært heldig med hunden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forstår at dere er ueninge. Jag bare sa meningen min om jeg JEG synes det BURDE være en stor og viktig del av lp-sporten. Synes situasjonen i lp-ringen er alt for kunstig og opplagt.

Når det gjelder MEG og MIN hund, er det ikke slik at vi kan gå lydighet hvis en leker med en pipeleke utenfor ringen! Jeg sa det tidligere at jeg ikke mente dette til min fordel. Jeg bare mener at vi hundeeire burde fokusert mer på at hunden skal klare å utføre øvelser selv om det skjer saker like ved siden av dem. DET kaller jeg lydighet. Altså - jeg har heller ingen spesiellt lydig hund...! Jeg har i hverfall bestemt meg for at jeg skal fokusere mer på å få en hund som kan jobbe med forstyrrelser, enn det dumme høyre bakben som amira flytter på avstandskommandering.

Men, ettersom hva jeg får ut av svarene her, virker det som at dere ikke synes det er viktig i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, ettersom hva jeg får ut av svarene her, virker det som at dere ikke synes det er viktig i det hele tatt...

Selvsagt er det viktig å trene på forstyrrelser ! Hvor får du det fra at man mener det ikke er det ? Det spørs bare hvor mye forstyrrelser man mener hunder i en konkurransesituasjon BØR tåle... og jeg mener at klasse 1-hunder ikke skal behøve å forholde seg til tomsinger som absolutt synes det er påkrevd å varme opp bikkjeskinnet med ball og pipedyr rett utenfor ringbåndet. JEG mener også at man faktisk bør trene på at hunden IKKE trenger "1 times" oppvarming med ball og godbiter, pipedyr og snuserunder før man er klar til å gå i ringen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Selvsagt er det viktig å trene på forstyrrelser ! Hvor får du det fra at man mener det ikke er det ? Det spørs bare hvor mye forstyrrelser man mener hunder i en konkurransesituasjon BØR tåle... og jeg mener at klasse 1-hunder ikke skal behøve å forholde seg til tomsinger som absolutt synes det er påkrevd å varme opp bikkjeskinnet med ball og pipedyr rett utenfor ringbåndet. JEG mener også at man faktisk bør trene på at hunden IKKE trenger "1 times" oppvarming med ball og godbiter, pipedyr og snuserunder før man er klar til å gå i ringen :).

*tenker tilbake*

...erindrer de som gikk LP når jeg startet å trene med hund jeg, de bandt bikkja i utkanten av arenaen eller hadde den i bilen til rett før de skulle i ringen og kom da tassanes med en hund som var superklar for å jobbe......... Gjorde det EN gang med min golden, han var da i ekstase - og kunne ikke få gjort øvelsene fort nok stakkars, det ble mye latter og lave poeng - blant annet fikk dommer Arild Eriksen overlevert apportbukken av en über excited golden som var svært fornøyd med seg selv...... (klasse II) ......... underholdende var det for både dommer, publikum og meg - og vi ble faktisk nr. 2 i klassen - men det var første og eneste gang jeg forsøkte den taktikken.

Varmet opp har jeg imidlertid aldri gjort, ikke sånn med herjing og styring utenfor ringen - tror ikke det hadde gjort noe forskjell i det store og det hele heller for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forstår at dere er ueninge. Jag bare sa meningen min om jeg JEG synes det BURDE være en stor og viktig del av lp-sporten. Synes situasjonen i lp-ringen er alt for kunstig og opplagt.

Når det gjelder MEG og MIN hund, er det ikke slik at vi kan gå lydighet hvis en leker med en pipeleke utenfor ringen! Jeg sa det tidligere at jeg ikke mente dette til min fordel. Jeg bare mener at vi hundeeire burde fokusert mer på at hunden skal klare å utføre øvelser selv om det skjer saker like ved siden av dem. DET kaller jeg lydighet. Altså - jeg har heller ingen spesiellt lydig hund...! Jeg har i hverfall bestemt meg for at jeg skal fokusere mer på å få en hund som kan jobbe med forstyrrelser, enn det dumme høyre bakben som amira flytter på avstandskommandering.

Men, ettersom hva jeg får ut av svarene her, virker det som at dere ikke synes det er viktig i det hele tatt...

Det er tullball å si at vi andre ikke synes det er viktig å trene på forstyrrelser. Jeg kan være riktig så nazi der jeg kaster og triller ball rett foran dyret når jeg trener fellesøvelser. Det er klart at bikkjene skal tåle forstyrrelser, innen visse grenser! (jeg for min del ville trent både forstyrrelser og bakbeinet :)) Jeg var rimelig klar for å drepe den personen som klarte å trille en ball inn i ringen når jeg slet meg gjennom kl 3, det gikk fint, men vippet meg av pinnen. Jeg har mine ambisjoner og andre har sine, det er faktisk de som, tro det eller ei, går lydighet fordi det er morsomt og har lyst til å ha det gøy i ringen, og da er det himla dårlig gjort å leke rett utenfor! Det bør vi med lenger fartstid ha respekt for og for all del ikke glemme våre egne erfaringer opp igjennom. Vi har også slitt, eller? Klart, noen er jo så heldige at de har enkle 1.reis hunder, da er det vanskelig å se at andre sliter, been there, done that, smalt i bakken med ett brak gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som dere klager skulle man nesten tro bcAmira hadde sagt hun støttet dyremisshandling eller noe sånt

Jeg syns det kunne vært helt ok at man kunne varmet opp utenfor ringen, personlig foretrekker jeg å ikke varme opp. Og reglene er som de er, og det er også helt ok ;) Så det der spiller ikke så stor rolle for meg. Men det er et tankekors det bcAmira sier;

bcAmira: Ok, forstår at dere er ueninge. Jag bare sa meningen min om jeg JEG synes det BURDE være en stor og viktig del av lp-sporten. Synes situasjonen i lp-ringen er alt for kunstig og opplagt.
det hadde kanskje blitt litt mer løst og ledig, mindre nerver og litt artigere hvis det kunne vært mulig å varme opp utenfor ringen. Men som sagt, ingen hindring for min del, og som belgerpia sier det gjør kanskje ikke store forskjellen. Men det kunne vært med på å dempe "prestisje- situasjonen" rundt det å gå lydighet.

At man har trent hunden til å tåle forstyrrelser som pipeball, klikker og annet burde være en forutsetning for å kunne konkurrere - uansett om det kun er for å gå eller om det er for ambisjoner. Sånn som dere skriver høres det jo omtrent ut som man må være verdensmester for å lære hunden å takle forstyrrelser.

Og som Maren, jeg ville vært superdeppa hvis jeg vant klassen, fikk topp poengsum når ikke hunden tålte forstyrrelser. Det ville jeg vært uansett ambisjoner, for det å lære hunden å takle forstyrrelser handler ikke om å være verdensmester; men å ha tålmodighet og ta seg tid til å trene på det.

Oi... nå skuffet du. Trodde du var en av de som hadde beina på jorda og klarte å tenke litt lenger enn nesetippen din.

Så ifølge deg var det å ha egne meninger å ikke se lenger enn sin egen nesetipp? Det var noe nytt. Janteloven som er ute å spretter her.

Også syns jeg du er litt dømmende når du sier at personen ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp etter å ha ytret èn mening du ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel, bcAmira og Vicky, at alvoret kommer tidlig nok for de som har ambisjoner om å nå elite. At det skal være så strengt og alvorlig allerede fra 1. klasse skremmer nok ganske mange fra å i det hele tatt prøve - ikke fordi at de ikke gidder å trene, men fordi det høres ut som om man begår en dødssynd om man bryter en av de mange skrevne og uskrevne lovene i miljøet.

En skulle jo tro at mindre alvor og prestisje kanskje fikk flere til å prøve, at kanskje flere synes at det var moro, og at det derfor ble større rekruttering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel, bcAmira og Vicky, at alvoret kommer tidlig nok for de som har ambisjoner om å nå elite. At det skal være så strengt og alvorlig allerede fra 1. klasse skremmer nok ganske mange fra å i det hele tatt prøve - ikke fordi at de ikke gidder å trene, men fordi det høres ut som om man begår en dødssynd om man bryter en av de mange skrevne og uskrevne lovene i miljøet.

Det blir litt sånn man selv ser det, selv om det ikke nødvendigvis er sånn.

En skulle jo tro at mindre alvor og prestisje kanskje fikk flere til å prøve, at kanskje flere synes at det var moro, og at det derfor ble større rekruttering..
Ja, og hvis det var litt mer "tjo og hei" utenfor ringen kunne det vært med på å få ned prestisje-nivået.

edit: men må legge til at jeg forstår at dere tenker som dere gjør. Jeg håper likevel at vi alle kan respektere at andre har forskjellige meninger her i forumet(så lenge det ikke er snakk om f.eks rassistiske meninge) uten å dømme hverandre eller komme med ubehagelige kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det skal være så alvorlig! Jeg står for det stikk motsatte!

Det er da bare for moroskyld at vi konkurerer, så la nå folk å hunder ha det gøy både inni og utenfor ringen... Eneste problemet kan være de som ikke har lagt noe vekt på at en hundefører kaster en ball til hunden sin -> hunden i ringen kan miste folkus. Men dette kan man tross alt trene på. Motivere hunden kan man trene til en viss grand, men for å ha en hund 100 % må man faktisk bygge opp motivasjon der og da. Jeg gjentar: JEG mener konstentrasjon under forstyrrelser burde være en viktig del av lp-sporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ifølge deg var det å ha egne meninger å ikke se lenger enn sin egen nesetipp? Det var noe nytt. Janteloven som er ute å spretter her.

Også syns jeg du er litt dømmende når du sier at personen ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp etter å ha ytret èn mening du ikke liker.

Hehe. I mitt hus bor ikke Janteloven du. Nei, det var fordi hun har tidligere gitt uttrykk for å være ei voksen jente med beina på bakken og mulighetene for å se og respektere andre. Jeg under jenta den suksessen hun har og mest sannsynlig får videre!

Jeg har da aldri sagt at det skal være så alvorlig! Jeg står for det stikk motsatte!

Det er da bare for moroskyld at vi konkurerer, så la nå folk å hunder ha det gøy både inni og utenfor ringen... Eneste problemet kan være de som ikke har lagt noe vekt på at en hundefører kaster en ball til hunden sin -> hunden i ringen kan miste folkus. Men dette kan man tross alt trene på. Motivere hunden kan man trene til en viss grand, men for å ha en hund 100 % må man faktisk bygge opp motivasjon der og da. Jeg gjentar: JEG mener konstentrasjon under forstyrrelser burde være en viktig del av lp-sporten.

Nå snakker vi ;) Nå begynner jeg å bli enig med deg. Jeg er fortsatt uenig i at det skal lekes rett opp i ringetauet. Hunder bør allikevel tåle at det er lek litt unna ringtauet. At det skal bli slik som det er i Sverige blir for sært, synes nå jeg. Da snakker vi for enkelt igjen. Ja folk skal lykkes, men det får da være grenser for tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det skal være så alvorlig! Jeg står for det stikk motsatte!

Det er da bare for moroskyld at vi konkurerer, så la nå folk å hunder ha det gøy både inni og utenfor ringen... Eneste problemet kan være de som ikke har lagt noe vekt på at en hundefører kaster en ball til hunden sin -> hunden i ringen kan miste folkus. Men dette kan man tross alt trene på. Motivere hunden kan man trene til en viss grand, men for å ha en hund 100 % må man faktisk bygge opp motivasjon der og da. Jeg gjentar: JEG mener konstentrasjon under forstyrrelser burde være en viktig del av lp-sporten.

Absolutt enig!

Hehe. I mitt hus bor ikke Janteloven du. Nei, det var fordi hun har tidligere gitt uttrykk for å være ei voksen jente med beina på bakken og mulighetene for å se og respektere andre. Jeg under jenta den suksessen hun har og mest sannsynlig får videre!

Men det er da meninger vi ytrer om emnet. Og jeg har ikke sett bcAmira skrive på noen respektløs måte. Det jeg så var at hun ytret en mening. Man er da ikke nesevis, eller bedreviter av den grunn. Hadde hun sagt: "Jeg vet alt, jeg kan alt og det jeg sier er det eneste svaret" hadde jeg skjønt kommentaren din, men det er ikke tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi ;) Nå begynner jeg å bli enig med deg. Jeg er fortsatt uenig i at det skal lekes rett opp i ringetauet. Hunder bør allikevel tåle at det er lek litt unna ringtauet. At det skal bli slik som det er i Sverige blir for sært, synes nå jeg. Da snakker vi for enkelt igjen. Ja folk skal lykkes, men det får da være grenser for tilrettelegging.

Enig med deg der. Å herje oppi ringtauet trenger man stregt tatt ikke, men man skal ikke "strippe" området rundt for forstyrrelser heller. I Sverige blir det veldig lite forstyrrelser, men enkelte steder i Norge synes jeg det blir for mye. Det er ikke nødvendig å stappe bikkjer klin inntil ringtauet som enten utagerer eller ligger og psyker på hundene inni ringen. (Har eks hatt tre bikkjer inn i ringen etter bikkja mi på innkalling). Alle hunder er ikke like tøffe mentalt, og det skal være mulig å få sent de eks i ruta uten at det ligger noe f..nskap klin inntil på baksida...

Når det kommer til fokus og konsentrasjon, så er det store forkjeller mellom raser. En BC har et litt annet fokus mot fører (som oftest), enn mange andre raser. Blir forholdene rundt ringen alt for vanskelig, så vil vel kanskje en del utøvere som har andre raser stille til start mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ofte ergerer meg på utstillinger- og særlig i Lp-ringen- er ikke stirrende hunder eller frittløpende tennisballer. Nei, det er unger! Små søte barn som løper rundt uten tilsyn, river og sliter i ringtauet, løper inn i ringen midt under bedoømmelse, hoier og skriker osv. Foreldrene er enten opptatt i en annen ring, eller så er de "bare" tilskuere. Snakker du til dem, står de bare og glor, eller blir sure fordi englebarna deres ikke er velkomne akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kom inn i denne diskusjonen litt sent, men har et spørsmål:

Dersom ordlyden i reglementet ble endret til at man ikke kunne ha med seg godbiter og baller inn i ringen, hadde dere respektert det da?? Eller er det "det de ikke vet har de ikke vondt av"-holdningen som gjelder likevel? Hadde dere da kunnet innrømme at dere jukset?

Etter min mening er "bruk av godbit og ball" å ha dem i lomma. Og det mener tydelig dommerne også, ettersom de ber oss tømme lommene før vi går inn i ringen. Hvorfor ikke bare respektere det da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En dommer har da ingen myndighet til å kroppsvisitere eller befale lommer tømt. Det er vel Politiets jobb.... Jeg har hatt godbiter i lomma under konkurranse, men det var fordi de var der i utgangspunktet og godbiter har jeg alltid der. Om jeg hadde tømt lomma, ville det ikke spilt noen rolle uansett...

Men jeg sørger for å glide igjen før jeg starter konkurransen, slik at jeg ikke skulle komme til å stikke hånden inn der og det ble misforstått.

Nå ble jeg nettopp opplyst at mellom øvelsene kan man holde hendene i lomma, bare de taes ut før øvelsen starter. (Snakker ikke om Elite) Kan man gjøre dette, er det mange, deriblandt jeg, som vil dra nytte av det fordi hunden blir ekstra oppmerksom mellom øvelsene.

Når jeg i det daglige står å prater med folk, hviler jeg jo hendene automatisk i lomma. Hvis hunden min sitter å stirrer intenst på meg, bruker jeg å belønne henne innimellom for det.

Noen svar på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...