Gå til innhold
Hundesonen.no

lp stevner


Silje_M_H

Recommended Posts

Noen starter i lydighet for morro skyld, som meg selv (Silje har nok litt høyere ambisjoner enn meg, men, hehe). Og da syns jeg ikke det gjør noe om man har godbiter i lommene, eller litt lukt på jakkelomma, så lenge det ikke ødelegger for noen andre (som at man mister godbiter på bakken eller ting spretter ut av lommene). Uansett tror jeg ikke hunden bryr seg nok om en godbit til å komme seg gjennom et helt lydighetsprogram med 9 eller 10 i hver øvelse, men det kan jo hende det hjelper på nervene til eier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar
Noen starter i lydighet for morro skyld, som meg selv (Silje har nok litt høyere ambisjoner enn meg, men, hehe). Og da syns jeg ikke det gjør noe om man har godbiter i lommene, eller litt lukt på jakkelomma, så lenge det ikke ødelegger for noen andre (som at man mister godbiter på bakken eller ting spretter ut av lommene). Uansett tror jeg ikke hunden bryr seg nok om en godbit til å komme seg gjennom et helt lydighetsprogram med 9 eller 10 i hver øvelse, men det kan jo hende det hjelper på nervene til eier? :)

Jeg vil tro de aller fleste går lydighet nettopp for morro skyld(selv om ambisjonene kan være høye). Noe annet ville vel vært rimelig rart? ;)

Og faktisk er det mange hunder som går bedre fordi eier har godbit/leke i lomma, og da er jo egentlig vitsen med å gå konk borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og faktisk er det mange hunder som går bedre fordi eier har godbit/leke i lomma, og da er jo egentlig vitsen med å gå konk borte.

Hvorfor det?

Da skulle det jo ikke noe vits i å f.eks belønne hunden med avstandsbelønning utenfor ringen når den er ferdig heller da? Da går jo også hunden konkurransen med en forventning om at den - på et eller annet tidspunkt - får lov til å løpe bort. Du forutsetter på en måte at alle hunder skal kunne gå LP uten forventning om belønning, og det er vel et vel et litt drøyt mål for de fleste?

Men jeg er jo enig i at det er en dårlig vane å tillegge seg - det er jo en slags hjelpeavhengighet som etter hvert må trenes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Da skulle det jo ikke noe vits i å f.eks belønne hunden med avstandsbelønning utenfor ringen når den er ferdig heller da? Da går jo også hunden konkurransen med en forventning om at den - på et eller annet tidspunkt - får lov til å løpe bort. Du forutsetter på en måte at alle hunder skal kunne gå LP uten forventning om belønning, og det er vel et vel et litt drøyt mål for de fleste?

Er man flink til å belønne i trening skal det ikke være noe problem. Selv om du ikke får lønning èn dag går du likevel på jobben.

Men jeg er jo enig i at det er en dårlig vane å tillegge seg - det er jo en slags hjelpeavhengighet som etter hvert må trenes bort.

En bjørnetjeneste, som en så fint sa i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på klikkertrening og annen trening sånn i forhold til belønning/avstandsbelønning på stevner.

Og jeg tror faktisk at det er flere som går LP som tar det seriøst og gjerne vil ha bra poeng, enn de som starter kun for å ha det morro (type litt for dårlig trent hund og nokså nervøs eier, som meg selv) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på klikkertrening og annen trening sånn i forhold til belønning/avstandsbelønning på stevner.

Og jeg tror faktisk at det er flere som går LP som tar det seriøst og gjerne vil ha bra poeng, enn de som starter kun for å ha det morro (type litt for dårlig trent hund og nokså nervøs eier, som meg selv) :P

Ja, selvsagt. Men en klikkertrent hund kan også fint klare seg gjennom et helt program uten at eier har noe i lommene :P (hvis den kan det godt nok).

Tror nok de fleste som konkurrerer seriøst(som meg selv) gjør det for å ha det morro ;) Er det ikke gøy er jo hele poenget med å gå lydighet borte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på klikkertrening og annen trening sånn i forhold til belønning/avstandsbelønning på stevner.

Og jeg tror faktisk at det er flere som går LP som tar det seriøst og gjerne vil ha bra poeng, enn de som starter kun for å ha det morro (type litt for dårlig trent hund og nokså nervøs eier, som meg selv) ;)

Jeg vil nå påstå at det faktisk ikke foreligger en slik forskjell på "annen trening" (hva nå det måtte være...) og klikkertrening - uansett treningsmetode må hunden faktisk lære seg til å jobbe UTEN hjelp og over lengre tid/gjennom flere øvelser (les: sammmenkjeding av enkeltøvelser til et helt program).

Halve morroa med å gå LP-stevner stevner seriøst (slik jeg og gjør) er jo å få en bra poengsum og at hunden jobber sammen med deg og ikke for godbiten/belønningen! Både jeg og hundene går stevner fordi vi synes det er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve morroa med å gå LP-stevner stevner seriøst (slik jeg og gjør) er jo å få en bra poengsum og at hunden jobber sammen med deg og ikke for godbiten/belønningen! Både jeg og hundene går stevner fordi vi synes det er gøy!

Mulig jeg undervurderer bikkjene, men jeg tipper nå de fleste hunder vil slutte å synes det er gøy ganske fort dersom det aldri kommer noen form for belønning, verken på trening eller konkurranse... Og da jobber den vel ikke bare for deg?

Nei, jeg mener ikke at man skal trenge å vifte med belønningen oppi nesa på hunden for å få den til å jobbe. Men at en hund først og fremst jobber fordi den har erfart at det kan komme til å skje noe skøy dersom den gjør en innsats, ser jeg ikke problemet med.

Å få en hund til å ha intensiteten oppe i et helt lydighetsprogram er jo noe mange sliter med, uansett hvilken måte man trener på. Å strekke strikken mellom tilbakemeldingene er en utfordring uansett. Slik sett er godbitlukt på hendene osv. en snarvei, men på lang sikt mer et problem.

Når vi trener, bruker jeg sjelden å vise fram/legge ut noen belønnig før den første øvelsen - og kanskje heller ikke belønne før etter en 2-3 øvelser. Det er egentlig en ganske fin test på hvor hunden står i forhold til om den trenger å "bestikkes" til å utføre øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der misforsto du meg tror jeg - klart hunden får belønning, cluet er jo at den aldri vet akurat når den kommer eller hva den får. Derfor er det veldig viktig med konkurransetrening slik at hunden faktisk vet at samme regel gjelder både innenfor og utenfor ringen.

Varier både hyppigheten og type belønning både under trening, før og etter konkurranser - og den belønningen jeg bruker mest, og som mine hunder synes er gjevest, er nettopp meg selv! På den måten får jo egentlig hundene mine "belønning" mellom hver øvelse under en konkurranse uten at vi har gjort oss hjelpeavhengige av godbiter, leker eller andre hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der misforsto du meg tror jeg - klart hunden får belønning, cluet er jo at den aldri vet akurat når den kommer eller hva den får. Derfor er det veldig viktig med konkurransetrening slik at hunden faktisk vet at samme regel gjelder både innenfor og utenfor ringen.

Varier både hyppigheten og type belønning både under trening, før og etter konkurranser - og den belønningen jeg bruker mest, og som mine hunder synes er gjevest, er nettopp meg selv! På den måten får jo egentlig hundene mine "belønning" mellom hver øvelse under en konkurranse uten at vi har gjort oss hjelpeavhengige av godbiter, leker eller andre hjelpemidler.

Da er vi enige ;) (bortsett fra at jeg ikke er så heldig å kunne bruke meg selv - her i gården er kos og klapp noe som kun mottas med glede innendørs <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom, og noen sa vel noe med avstandsbelønning(eller hva det nå kalles).

Om det skal være "feigt" å ha godtbiter/leke i lommen som den får når den er ferdig, så gjelder vel det det samme om hunden går "løpet fult ut" fordi den vet at det ligger en belønning utenfor ringen?

Bare stiller spm jeg, ;) skal ikke si så mye mer, siden jeg ikke har deltatt på lp stevner (utenom bronsjemerke prøven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man flink til å belønne i trening skal det ikke være noe problem. Selv om du ikke får lønning èn dag går du likevel på jobben.

Jeg hadde ikke giddet å gå på jobben hvis jeg ikke fikk min belønning for det. Belønningen kan jo være at jeg får fortsette i jobben, og får lønn neste gang. Men hunden tenker nok ikke slik når den ikke får belønning under konkurranse.

Hvorfor skal man la vær å belønne hunden på konkurranse egentlig? Når jeg går konkurranse kjøper jeg inn masse av det beste hunden min vet, slik at hun virkelig skal assosiere konkurranse med noe moro. Og som du selv sa, så lærer hundene fort forskjell på konkurranse og trening. Da lærer vel hunden fort at belønning får den bare på trening...

Ja, selvsagt. Men en klikkertrent hund kan også fint klare seg gjennom et helt program uten at eier har noe i lommene ;) (hvis den kan det godt nok).

Tror nok de fleste som konkurrerer seriøst(som meg selv) gjør det for å ha det morro ;) Er det ikke gøy er jo hele poenget med å gå lydighet borte. ;)

Hva har dette med at Silje skal ha godbiter i lommene å gjøre egentlig? Det har blitt gjentatt 87382348234 ganger at en hund som virkelig KAN øvelsen skal kunne gå uten at eier har belønning i lommene, men så har jo også Silje sagt at Zira ikke kan det skikkelig akkurat nå, pga lite tid til trening. Men poenget er vel fortsatt at Silje og Zira skal ha det moro i ringen, og de får det nok ikke mindre moro hvis de har godbiter i lommen som en nødløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste gjennom, og noen sa vel noe med avstandsbelønning(eller hva det nå kalles).

Om det skal være "feigt" å ha godtbiter/leke i lommen som den får når den er ferdig, så gjelder vel det det samme om hunden går "løpet fult ut" fordi den vet at det ligger en belønning utenfor ringen?

Hva er forskjellen på at hunden vet det er belønning på utsiden av ringen, eller at den vet at når de er ferdige kommer mor til å dra en tauknute opp av sekken? Det går på akkurat det samme :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på at hunden vet det er belønning på utsiden av ringen, eller at den vet at når de er ferdige kommer mor til å dra en tauknute opp av sekken? Det går på akkurat det samme :icon_redface:

det var det jeg mente jeg også :D ser ikke helt forskjellen der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk ikke vitsen med å melde seg på konkurranse når ikke hunden kan det.

Jeg hadde ikke giddet å gå på jobben hvis jeg ikke fikk min belønning for det. Belønningen kan jo være at jeg får fortsette i jobben, og får lønn neste gang. Men hunden tenker nok ikke slik når den ikke får belønning under konkurranse.

De fleste hunder klarer seg uten belønning èn gang. Hvis ikke kan man jo lære inn avstandsbelønningen skikkelig.

Hvorfor skal man la vær å belønne hunden på konkurranse egentlig? Når jeg går konkurranse kjøper jeg inn masse av det beste hunden min vet, slik at hun virkelig skal assosiere konkurranse med noe moro. Og som du selv sa, så lærer hundene fort forskjell på konkurranse og trening. Da lærer vel hunden fort at belønning får den bare på trening...
Jepp. Men du får ikke belønnet hver øvelse, som mange gjør på trening. Og da må man bare være flink til å skjede sammen øvelsene og ha avstandsbelønningen godt inne. Ellers ville jeg faktisk latt vær.

Hva har dette med at Silje skal ha godbiter i lommene å gjøre egentlig? Det har blitt gjentatt 87382348234 ganger at en hund som virkelig KAN øvelsen skal kunne gå uten at eier har belønning i lommene, men så har jo også Silje sagt at Zira ikke kan det skikkelig akkurat nå, pga lite tid til trening. Men poenget er vel fortsatt at Silje og Zira skal ha det moro i ringen, og de får det nok ikke mindre moro hvis de har godbiter i lommen som en nødløsning

Jeg hadde ikke gått konkurranse hvis ikke hunden kunne det. Hva er vitsen da egentlig? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje for å få smaken på det, eller fordi det er gøy?

Da kan man kjøpe ringtau, få en venn til å være "dommer"(og kanskje få med trenings-kamerater), eller melde seg på et konkurransekurs med treningskonk. F.eks Gilabb så jeg hadde et sånt kjekt konkurransekurs på planen(med ringtau, dommer og det hele), og det er jo en fin forsmak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder klarer seg uten belønning èn gang. Hvis ikke kan man jo lære inn avstandsbelønningen skikkelig.

Men jeg ser ikke helt forskjellen jeg da. Er det ikke det samme om man har en godbit i lomma, som hunden får når den er ute av ringen, eller en ting som ligger utenfor ringen som den får etterpå?

Ikke alle vil lære inn avstandsbelønning, og skal man "straffes" for det da? Da burde hvertfall ikke det hvert lov heller. Syns da en hund fortjener en stor belønning etter et lp-program, gidder du å gjøre noe om du ikke får noe igjen for det?

Så hvordan ser du forskjellen på godbit-i-lomma-som-den-får-når-den-kommer-ut-av-ringen OG avstands belønning? Bør det ikke isofal være likt for en som ikke velger å bruke avstandsbelønning.

*sorry litt rotete innlegg :twitch:

EDIT: ikke alle vil ta det så himla seriøst. Men man kan vel få lov til å konkurrere for det? Er jo ikke juks akkurat. sånn egentlig.! Om bikkja ser på deg, og ikke godbiten da selvsagt. Men da ser nok dommeren det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg i hvert fall at det ikke er noe problem å begynne å konkurrere. Jeg har hele tiden trent på at hundene skal klare seg lengre og lengre uten belønning, slik at de skal klare å gjennomføre en konkurranse. Men slik som jeg leser her, så har jo flesteparten belønning med i ringen? Nei, den får dere ikke meg med på i det hele tatt. Jeg skal ta i mot poeng summen min med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg i hvert fall at det ikke er noe problem å begynne å konkurrere. Jeg har hele tiden trent på at hundene skal klare seg lengre og lengre uten belønning, slik at de skal klare å gjennomføre en konkurranse. Men slik som jeg leser her, så har jo flesteparten belønning med i ringen? Nei, den får dere ikke meg med på i det hele tatt. Jeg skal ta i mot poeng summen min med god samvittighet.

hvorfor skal man ha bedre samvittighet dersom man får god poengsum med belønning utenfor ringen, enn dersom man får en god poengsum med belønning i lommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund er godt nok trent, vil den utføre riktig og raskt fordi den VET at det er riktig og fordi den liker å gjøre det. Altså: Vanligvis får hunden belønning. Ettter mange konkuranser VET hunden når det er konkuranse og ikke, så det nytter ikke å lure den. Allikevel vet hunden at hvis den gjør ting riktig, FINNES det en mulighet for å få en ball/snadder, derfor gjør den det. Dessuten vil hunden like at du roser og klapper etter en øvelse.

Tips: Få hunden til å ville leke med DEG uten at du MÅ ha en leke. Dytt litt borti den og "få opp trykket" i hunden. Legg deg kanskje ned, bukk for hunden og slik. Da vil hunden vise en lek-atferd tilbake. Lek=belønning. Jo flere metoder man kan belønne med, jo flere fordeler har man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man ha bedre samvittighet dersom man får god poengsum med belønning utenfor ringen, enn dersom man får en god poengsum med belønning i lommen?

:twitch: trenger jeg si mer?!

Når en hund er godt nok trent, vil den utføre riktig og raskt fordi den VET at det er riktig og fordi den liker å gjøre det. Altså: Vanligvis får hunden belønning. Ettter mange konkuranser VET hunden når det er konkuranse og ikke, så det nytter ikke å lure den. Allikevel vet hunden at hvis den gjør ting riktig, FINNES det en mulighet for å få en ball/snadder, derfor gjør den det. Dessuten vil hunden like at du roser og klapper etter en øvelse.

Tips: Få hunden til å ville leke med DEG uten at du MÅ ha en leke. Dytt litt borti den og "få opp trykket" i hunden. Legg deg kanskje ned, bukk for hunden og slik. Da vil hunden vise en lek-atferd tilbake. Lek=belønning. Jo flere metoder man kan belønne med, jo flere fordeler har man.

Ikke alle hunder er like lett med leke eller annen belønning enn godbiter. Så da blir det forskjell der også. Skal man ha en fordel å ha en rase som typisk liker lek (med eier) istedetfor godbit?

EDIT: ser jo f.eks på NM, da hadde flere en belønning som lå klar utenfor ringen som eieren kunne finne frem til hunden og belønne den med. (om man ikke er så oppi klassene så syns jeg ikke det er noe å mase om, om man velger å ha noe i lommen, eller utenfor lommen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å stappe lommer full i godiser og leker, men da kan man ikke komme å klage om man blir vist ut av ringen, om noe detter ut av lommene. Enkelt og greit.

Bruk av godbiter, lekesaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke til-latt i LP-ringen og medfører utvisning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å stappe lommer full i godiser og leker, men da kan man ikke komme å klage om man blir vist ut av ringen, om noe detter ut av lommene. Enkelt og greit.

Nei det er sant. Og det tror jeg de som risikerer det forstår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...