Gå til innhold
Hundesonen.no

Forklaring på rasen din


Djervekvinnen

Recommended Posts

Tror ikke jeg har opplevd noen som har visst hvilken hund jeg snakker om når jeg sier wheatenterrier. Jeg bruker å si at den er en beige, mellomstor hund med lang pels, skjegg og lang pannelugg. Litt upresist, men jeg har ikke funnet på noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de fleste viste hva Cocker er, men har blitt spurt et par ganger hvordan rase jeg har. Når jeg da sier (engelsk) Cocker Spaniel, så svarer de: "åh, jeg trodde de bare var brune (røde)". :barfy: (pst. de kommer i maasse farger ;) )

Ja det har jeg og hørt,at de tror cocker bare er de røde hehe..fått masse spørsmål om hvordan rase Doffen er,alle sier de aldri har sett en sjokoladbrun cocker før,og sier de ikke visste det fantes..jeg har vel ikke sett andre sjokoaldebrune utenom på bilder,men visste da at cockere kom i mange farger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de aller fleste vet hva papillon er men viss ikke sier jeg bare det er en liten svart og hvit pelsdott med svære ører... noen har faktisk trodd Timon var en chihuahua :lol: huff av meg! :)

Jada, noen har trodd min sheltie Jóga er en chihuahua også :) Snakk om å ha peiling da...

"Er det en sånn øøh, shihua?" Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal forklare hvordan en portis ser ut sier jeg at den lugner litt på en storpuddel, bare at den klippes på en annen måte og at den har lengre og glattere pels.. :lol: Folk vet jo hvordan en puddel ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "vanlige mennesker" har hørt om min kommende hunderase, så jeg må alltid forklare. Da sier jeg gjerne at det er en kontinental jakthund, strihåret og kraftigere bygde enn settere (som er det de fleste tenker på når de hørerjakt/fuglehund), og skjeggete.

Da klør de fleste seg i hodet, og så ber jeg dem sjekke ut www.spinone.de for bilder. :lol:

Hmm... Spinonen minner i hvert fall uinvidde meg mer om en vorsteh enn en setter - og folk er vel mer fortrolige med at vorstehunder kan ha skjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, noen har trodd min sheltie Jóga er en chihuahua også :lol: Snakk om å ha peiling da...

"Er det en sånn øøh, shihua?" Hehe...

Det var noen som trodde Diego var en Chihuahua.

Tenkt deg en 45 cm høy og 20 kg tung Chihuahua. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har møtt et eneste menneske som ikke vet hvordan en puddel ser ut. :) Men jeg har møtt noen som ikke ser at jeg har en puddel... :) men det tar skamklippingen skylden for regner jeg med. :o

Puddelen i følge menigmann har gjerne kontinental løveklipp, sløyfe i håret og heter Fifi (er Donald referansekilden har puddelen rosa farge på pelsen, og snobbete og sær) ;)

Så om jeg skal forklare puddel sier jeg det som står ovenfor, og at det blir regnet som en homse/bestemorshund. ;) Så feil kan man ta :rolleyes:

Samme her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellig metoder.

For de som kan litt om hund er det bare å henvise til Bichon Frisé, også sier jeg bare at den har lang og rett pels istedetfor den krøllete.

Ellers så har jeg også sagt til noen at den ser ut som en bitte-bitte liten labbetuss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan en golden ser ut har jeg aldri måttet forklare,eo heller gordonsetter,men kooikern derimot er det nesten ingen som har hørt om(selv om de er hundemennesker å)

Pleier å beskrive kooikern som en liten hvit hund med orange flekker/områder på kroppen,at den har veldig buskete hale,og at den likner på en setter bare mye mindre. da sier de: å JA!,SÅ det er en slags cocker type altså..... :D:lol: eeeh Nei..ikke cocker,kooiker...så den er vansklig å forklare synes jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg må forklare hva en golden er, men det har sjedd. Det er flere som har spurt om jeg har en hvit labrador, hvis jeg sier at hun er en golden er det ofte de svarer "trodde de var brune jeg". Men hvis det er noen som ikke har peiling sier jeg en sånn førerhund med lang pels, da demrer det somregel. Hvis ikke de forstår det sier jeg at det er en mellomstor hund med halvlang pels, hengeører. Og pelsen er enten gylden eller lys krem. Men også sånn hund som henter ender har også fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste folk aner ikke hva en mudi er, ei heller en Basset fauve de bretagne.

Basseten er lettest å forklare, mange har hørt om basset og så kan jeg bare legge til at den ikke er så lang, med helt brun/rød farge og stri pels. Om de ikke skjønner noe da sier jeg at det er en brun, strihåret, rådyrhund med korte ben og lang kropp.

Mudien er litt "værre", pleier å si at den er på størrelse med en kelpie/buhund(alt etter hvor mye hundemenneske personen er), den er som oftest sort, med krøllete pels, men har slett pels på hode og bena(slik at de ikke tror at den ligner en puddel)

Når jeg sier jeg har mudi så sier noen mennesker "ja, men den vet jeg hvordan ser ut/Ja, den har jeg sett"

Ofte ser jeg litt tvilende ut og spør litt mer om det(for om de har truffet noen så er jo jeg nysgjerrig på hvem) men ofte så ender det med at det var jo ingen mudi i det hele tatt, ei heller noe som lignet :lol:

Men dette er vel og merke ikke hundefolk, men folk som har hund(Stooor forskjell)

Jeg jobber i dyrebutikk så jeg treffer en del forskjellige folk...

Når jeg hadde hannhunden min så fikk jeg ofte spørsmål om "skal han se sånn ut" eller "har han akkurat badet"(pga krøller både her og der) eller "hva er han blanding av" (siden de tydligvis ikke gjenkjennte noe ved hunden)

Inga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til natteravner med dårlig tv-smak kan du jo forklare at de hundene som alltid løper etter Tom Selleck i Magum PI er dobermanner. :P

:P det var det første jeg tenkte på også! hihiihh

-og de som løper etter ham, er fiiine.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å beskrive kooikern som en liten hvit hund med orange flekker/områder på kroppen,at den har veldig buskete hale,og at den likner på en setter bare mye mindre. da sier de: å JA!,SÅ det er en slags cocker type altså..... :P:D eeeh Nei..ikke cocker,kooiker...så den er vansklig å forklare synes jeg :P

De er fiiiine! (selv om jeg aldri har sett dem i levende live). De minner meg om en blanding mellom breton og BC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har ikke hørt om Basset Fauve De Bretagne, noen spør om det er en blanding...

Sier at den har lengre ben enn en Dachs, har stri pels, er alltid brune og har skjegg;)

At rasen er fransk og at det kanskje ikke er så mange "vanlige" folk som har hørt om rasen, siden ikke så mange i norge har denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...