Gå til innhold
Hundesonen.no

Forklaring på rasen din


Djervekvinnen

Recommended Posts

Møter mange som ikke har hørt om Westien. Når jeg svarer "west highland white terrier" så ser de som

regel ut som noen spørsmålstegn. Og så velger de som regel den standardiserte "ååja, en terrier", som

om det ikke gir meg makk å få ett sånt svar. Til "eldre" folk kan jeg som regel henvise til den "black

and white" whiskyen, og spør om de har sett den hvite på etiketten. Da pleier det å demre. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var vanskelig.

Hvordan forklare Hollender til noen som aldri har hørt om rasen og heller ikke sett den.

Det har jeg gjort til ett par folk, men husker ikke helt hva jeg sa.

Pleier som regel å si at han ser ut som en Brindle Malle.

For det gjør jo Hollendere. :barfy: Men så er det ikke alltid alle har hørt om Mallen heller da.

Men er det så mye mer å si enn at han ser ut som en korthåret blandingshund som er Brindle?

Diego, liten pelsdott som ser ut som en liten bjørn og har blå tunge.

De har ikke vinkler bak, og veldig stive bakben, så de går med en styltet gange.

Og hvis de ikke forstår etter 5 minutts forklaring så gidder jeg ikke å prøve mer. For hvordan forklare hvilken rase du har til noen som aldri har verken sett eller hørt om rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "vanlige mennesker" har hørt om min kommende hunderase, så jeg må alltid forklare. Da sier jeg gjerne at det er en kontinental jakthund, strihåret og kraftigere bygde enn settere (som er det de fleste tenker på når de hørerjakt/fuglehund), og skjeggete.

Da klør de fleste seg i hodet, og så ber jeg dem sjekke ut www.spinone.de for bilder. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "vanlige mennesker" har hørt om min kommende hunderase, så jeg må alltid forklare. Da sier jeg gjerne at det er en kontinental jakthund, strihåret og kraftigere bygde enn settere (som er det de fleste tenker på når de hørerjakt/fuglehund), og skjeggete.

Da klør de fleste seg i hodet, og så ber jeg dem sjekke ut www.spinone.de for bilder. ;)

Vi har en sånn en her på askøy kjemperolig hannhund som er vell 2 år no, flott hund men tror de sliter litt når de treffer andre hannhunder(han kan finne på å tøffe seg en smule da) men ellers så virker han veldig rolig og snill. :barfy:

Skal jeg besrkive samojeden så sier jeg bare en stor hvit langhåret trekkhund.

Japansk Spisshund, ja da er det mangen som lurer da ja for det er visst nokk en sjelden rase det biggrin.gif .

spør først om de vet hva samojed er og vet de det så sier jeg de er helt make bare mindre og hvis ikke så spør jeg om de vet hva en buhund er. og vet de det så sier jeg litt mindre og masse lang hvit pels. er jo egentlig ikke så vannskelig å forklare da, det er noen små spisshunder med masse hvit pels og samojeden er en normalt stor spisshund med masse hvit pels.

Endret av mod: dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart Tervueren...Er det noen som mot formodning ikke har hørt om Tervueren så pleier jeg å si at det er de som kan ligne på en blanding av schäfer og Lassiehund bare at den er svart.Tervueren har de stort sett møtt før og de pleier stort sett å huske de godt ;) Groenendaeler er det visst mange som ikke visste fantes. Har tilmed opplevd (ved tre forskjellige anledninger siden august) at folk med terv har spurt om det er en terv med feil farge! Snakk om å ha kunnskap om egen rase! :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal forklare hvordan en dvergschnauzer ser ut så sier jeg at det er en liten hund som er svart og hvit, svart, hvit eller grå stri pels, skjegg og øyenbryn. Når jeg kommer til skjegg så vet de fleste hvordan rase det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo blir forklart med: En liten hund som ser ut som en mopp. Da skjønner de fleste hvordan han ser ut, selv om shih tzu ser ut til og være en lite kjent rase blandt mange. :rolleyes:

Kaisa er jo en blanding. Så det blir enkelt og greit en labrador med schæfer farger. Eller en langhåret rottweiler med schæfer farger. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kan se at det er en dachs. Men hvis de lurer sier jeg at det er et ovnsrør med stri pels :barfy:

Edit:

Ville også sagt(hvis hunden ikke var der) at det er sånne hunder med lange rygger og korte bein, og den kommer i tre forskjellige hårlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har møtt et eneste menneske som ikke vet hvordan en puddel ser ut. :P Men jeg har møtt noen som ikke ser at jeg har en puddel... :barfy: men det tar skamklippingen skylden for regner jeg med. :P

Puddelen i følge menigmann har gjerne kontinental løveklipp, sløyfe i håret og heter Fifi (er Donald referansekilden har puddelen rosa farge på pelsen, og snobbete og sær) ;)

Så om jeg skal forklare puddel sier jeg det som står ovenfor, og at det blir regnet som en homse/bestemorshund. :P Så feil kan man ta :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska husky har de fleste hørt om, hvis ikke så er det bare å nevne hundene til Lars Monsen (nå kan man jo nesten si sørlie også), og forklare at min er sort med hvite tegninger.

Jeg må ofte forklare aussien, og da sier jeg at det er en litt større bc ("alle" vet hva en bc er) som gjeter alt fra ender til kveg og som kan være litt røffere i gjetingen. Kan også nevne at de kommer i mange farger og forskjellige halelengder.. så slipper jeg å forklare hvorfor jeg (ikke) har kupert min;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk fler som ikke vet hvordan en dobermann ser ut. Da forklarer jeg dem med å si at det er en hund som er lik rottweiler (siden at folk faktisk vet hvordan rottweiler ser ut som oftes) bare mye tynnere. Lengere snute. Sort og brun. Folk flest kjenner dem igjen med stå ører og ingen hale, så da sier jeg at de spiller ofte skummel hund i filmer, da har de stå ører. Men naturlig så har de hengeører.

Men er det noen som overhodet ikke vet så mye om hunder, forstår de ikke hva en dobermann er, da de kun har hørt om de aller vanligste hundene, som labrador og shæfer osv. Da orker jeg ikke forklare så mye uansett.

Noen spør også på gata, og da blir de overrasket da jeg sier dobermann, netopp fordi de har sett dem for seg med spisse ører og ingen hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare at det er en sånn tynn en som løper veldig fort :barfy: Eller mini-greyhound,for de fleste vet hva en greyhound er,ihvertfall hvis jeg sier at det er en miniversjon av en sånn løpshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mini Labbetuss" - "Shaggy dog" - "Huset på prærien-hund", skjeggete collie, fetter rase til border collie... Ja, man har da prøvd ut det meste for å forklare..

Labbetuss funker best - men da må man presisere at de er mindre enn DEN rasen - men halvstore..

Men det er forbausende mange som ringer på evt. valpeannonse man har og sier at de vil ha en sånn border collie..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...