Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?

Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

1. 1.

• Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8

Recommended Posts

• Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
jeg bare lurer på enting. Du, vicky, sier at det alltid er mennesket sin feil om hunden gjør noe galt. Hvordan kan du da straffe hunden?

Meeeget bra spørsmål!!!

=D>

Skrevet

Meeeget bra spørsmål!!!

=D>

...som vi må vente oss grønne på i ca en uke. Hehe. Men jeg venter jeg! Standhaftig liten sak.

Skrevet

Til Vicky:

Hvordan etablerer du lederskapet før du starter med god-bitene? (Hvis jeg forstod deg riktig, evt. forklar). Jeg synes lederskapet fint kan kombineres/kjøres paralelt med dressur med god-biter. Hvordan gjør du dette i praksis?

Skrevet
jeg bare lurer på enting. Du, vicky, sier at det alltid er mennesket sin feil om hunden gjør noe galt. Hvordan kan du da straffe hunden?

=D> =D>

Skrevet

Enten så har Astrid store problemer med å finne et fornuftig svar til Kristinas spørsmål eller så har hun ikke sett det enda. Skal bli moro å se hva hun svarer, selv om jeg tror jeg vet hva det blir.

Skrevet

Jeg tror det bliiiir: Vi møtes i ringen!

:)

Neida, men jeg er også ganske spent på svaret.. Dersom det alltid er vår feil, så skal man jo da egentlig ALDRI ta hunden eller kjefte på den.

Skrevet
Da kan vi argumentere med at da er det VI som ikke har lært den hva som er feil på den riktige måten :)

Nettopp (jeg liker det ordet). Man må lære hunden hva som lønner seg. For noen hunder lønner det seg å gjøre det eieren mener er riktig (ikke ta det bokstavelig, for hunden vet ikke hva som er riktig og hva som er galt sånn helt uten videre), for da øker sjansen for belønning. For andre hunder lønner det seg å gjøre det eieren mener er riktig (ikke ta det bokstavelig, for hunden vet ikke hva som er riktig og hva som er galt sånn helt uten videre), for da minsker sjansen for straff. Jeg vil heller ha den første hunden enn den andre.

Skrevet

Jeg tror hunder som trenes på en ikke-Nordenstam måte er mer lekende og utforskende - nettopp fordi de betales for å finne ut av ting selv og ikke er redd for å ta initiativ. De er ikke redde for å prøve noe nytt, og så få kjeft av eier.

Skrevet
Jeg tror hunder som trenes på en ikke-Nordenstam måte er mer lekende og utforskende - nettopp fordi de betales for å finne ut av ting selv og ikke er redd for å ta initiativ. De er ikke redde for å prøve noe nytt, og så få kjeft av eier.

=D> (trodde du var Nordenstammer jeg IW :) )

Skrevet

Aner ikke hva jeg er jeg.. Det er frustrerende :) For det gjør meg veldig usikker i treningen og hva jeg vil mene... Det er alltid problemet mitt, jeg kan se en sak så altfor godt fra mer enn èn side ;)

Skrevet
Aner ikke hva jeg er jeg.. Det er frustrerende :) For det gjør meg veldig usikker i treningen og hva jeg vil mene... Det er alltid problemet mitt, jeg kan se en sak så altfor godt fra mer enn èn side ;)

Samme her! Phuu.. Vi er like der gitt.. Er så utrolig vanskelig.. Er jo noe positivt med alle metoder! Ikke finner jeg no kurs heller ;)

Skrevet

Derfor det er greit å bare gå på hundeklubben, så kan man dressere bikkja uten bøker eller fancy redskaper.. ikke dømmes man nord og ned om man vil det heller!

Skrevet
Derfor det er greit å bare gå på hundeklubben, så kan man dressere bikkja uten bøker eller fancy redskaper.. ikke dømmes man nord og ned om man vil det heller!

Nei.. Men jeg vil gå klikker-kurs!!!! hehe.. På hundeklubben er det bare godbit-luring, og det synes jeg er teit..

Skrevet

Nordenstam hunder får også utforske så mye de vil ;) Vicky finner også på øvelser selv...det er litt morsomt. kan sitte med en leke gjemt bak ryggen og vente; så ruller og prøver hun på alt :)

Skrevet
det er  ofte hundens feil: f.eks hvis den stjeler mat fra bordet

Hvordan i all verden kan det være hundens feil? Selvfølgelig spiser den maten som ligger foran nesa dens, det er jo så naturlig som det kan bli!

Skrevet

Vicky spiser ikke mat som står på bordet :) Hun spiser det hun får lov til ;) desverre får hun spise for mye iblant...

Skrevet
Vicky spiser ikke mat som står på bordet :) Hun spiser det hun får lov til ;) desverre får hun spise for mye iblant...

Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke en FEIL at hunden tar mat fra bordet. Det som hadde vært feil, var hvis den ikke gjorde det! Hunder skal spise! De må lære at de ikke får ta mat fra bordet, de har ingen forutsetninger for å forstå det av seg selv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...