-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Det er riktig at dere kan skape utrygghet ved å holde henne igjen i båndet hvis det kommer en løs hund bort for å hilse, ja. Det er en av mange gode grunner til at man skal ha kontroll på hunden sin og IKKE la den gå bort til fremmede hunder uten at det er klarert med eier først. Men dere skaper også utrygghet ved å ikke være konsekvent på om hun får hilse eller ikke. Hun vet ikke hva hun skal forholde seg til, og føler selv at hun må ta ansvar for møtesituasjonene, noe som igjen kan være noe av grunnen til konfliktene dere av og til opplever. På Ekeberg og i Frognerparken løper hun løs og må fikse alle situasjoner selv, mens i byen får hun plutselig ikke lov til å hilse eller håndtere noen ting, og vet ikke hva hun skal forvente. Det er klart hun blir frustrert. Hvis det var min hund ville jeg startet med å kutte ut all hilsing på fremmede hunder. Tren masse på kontakt og innkalling, og ikke la henne løpe løs uten at du kan kalle henne inn når det kommer andre hunder mot. Lær inn en "værsågod/hilse"-kommando som forteller at hun får lov til å løpe bort til andre hunder (det ligger åpenbart mye arbeid og langt frem i tid). I god stund betyr dette også å unngå områder der mange hunder er løse uten kontroll. Det vil alltid være tilfeller der andre løse hunder kommer bort, det beste er da likevel å slippe båndet (eller klipse det av om det er tid). Da er det to steg tilbake i treningen, og så påan igjen. Gå gjerne turer sammen med kjente hundevenner der hundene får løpe og leke mens eierene er i bevegelse, men sørg for å ta hundene inn når det kommer andre mot. Du finner som sagt mange gode råd på forumet her om du søker litt. Jeg vil også anbefale på det sterkeste grunnkurs og språkkurs hos Lundqvist hundeskole. Jeg har gått mange kurs, og det er noe av det beste jeg har gått, og de er veldig gode på språk og adferd hos hund. Og de har et godt treningssystem som hjelper deg å få god kontakt med hunden.
-
Er hunden løs eller i bånd når dette skjer? Er hun vant til å få hilse på tilfeldige fremmede hunder på tur fra hun var liten? De fleste voksne hunder har ikke behov for å hilse på alt og alle. Du stanser heller ikke på gaten og håndhilser på fremmede, vil jeg ihvertfall anta? Dette med å hilse på fremmede hunder er en uting, og noe som ofte skaper problemer dersom valpen får lov til det fra ung alder. Ja, de skal sosialiseres, dette skjer best med kjente, trygge hunder i trygge omgivelser. Hilsing i bånd gir en uklar og lett anstrengt situasjon der hundene ikke får brukt språket sitt, og det kan lett oppstå konflikter. Hundene har heller ikke mulighet til å trekke seg unna om de føler for det, og kan dermed føle behov for å forsvare seg dersom en annen hund kommer for brått eller nærme på. Hvis hun har fått hilse masse på fremmede hunder skaper det også en forventning og en frustrasjon når hun ikke får lov. Det sier seg selv at hun ikke kan få hilse på alle hunder hun ser, det er ikke alle hunder som er glad i å hilse, trygg på andre hunder, det kan være smitte, førerhund, eller mange andre grunner til det. Så første bud er å ikke la hunden hilse på fremmede. Hvis dette er en uvane dere har gjort mye så er det en jobb å gjøre, men start med å trene på kontakt inne, og ta det med ut på tur (du finner en del råd hvis du søker etter "passeringstrening", "passeringsproblemer" osv. på forumet her). Lær henne at det er morsommere å være med deg enn å hilse på de andre hundene. Ingen hilsing eller lek skal skje i bånd. Alle involverte hunder bør være løse og noenlunde under kontroll, dvs. være mulig å kalle inn hvis det f.eks. kommer forbipasserende folk eller hunder, evt. inngjerdet. Det beste er om både hunder og eiere er i bevegelse. Om noen står stille kan det lett oppstå situasjoner der en hund "forsvarer" sitt område/sin eier osv. Godbiter og leker har ingenting å gjøre når flere hunder er løse sammen, det skaper også ressurskonflikter. Ved tilløp til konflikt er ofte det beste at eierene beveger seg fra hverandre og kaller inn hver sin hund. Dersom én eier går bort til sin hund kan hunden tolke dette som "støtte" for å angripe/jage bort den andre, og det er ofte da det smeller. Men om det først smeller må man selvfølgelig gå inn og skille dem. Hvordan kommer litt an på størrelse på hundene og situasjon. Les bøker om hundespråk og signaler, og lær deg å lese hunden din, så vil du lettere se hva som skjer i møte med andre hunder.
-
Brukte det da vi bodde i England, og var veldig fornøyd.
-
Det var vel en staffeoppdretter her på forumet som sa noe sånt som at de fleste som sier at staffen deres går fint med alt og alle har en hund som ikke har fylt 2 år enda? Det er vel heller unntaket enn regelen at en staff går sammen med alt og alle, for eksempel. Har du sett på ridgeback? De er ikke så glade i tur i drittvær, men det går vel for flere av rasene du har nevnt. Ellers synes jeg den oppfyller kriteriene dine bra, og er vel av de friskere store rasene.
-
Ingen bur bør stå løse i bagasjerom, men sikres med lastestropper. Skikkelige lastestropper tåler normalt ganske mye, så sjansen bør være god nok for å overlege. Pluss at det nok er mer normalt med ulykker der bilen får sleng i en eller annen retning enn en rett-på kollisjon.
-
Det kan godt være du har rett. Jeg har ingen erfaring med pelsstellet deres overhodet, bare inntrykk av at tibben er lettere å klippe ned. Men tar ikke noe ansvar for den uttalelsen. Men, forskjellen?
-
Du kan vel klippe ned både schapendoes og tibetansk terrier, lurer på om tibben har litt enklere pels. Men helt ærlig ser jeg ikke alltid forskjell på dem...
-
Jeg fikk faktisk en magefølelse på schapendoes. Ikke ulik tibetansk terrier, kan være litt lyd og ha litt egne meninger, men herlige, energiske hunder! Og misunnelig og glad på dine vegne hvis du er så frisk som du høres ut i denne beskrivelsen!
-
Har du erfaring med trening av problemadferd, eventuelt har du fått hjelp av noen som har det? Som har konkret sett på hunden? Dette med at hun garantert ikke er redd eller usikker har jeg litt vanskelig for å tro hvis hunden kobler fullstendig ut i utageringer mot andre hunder. Hvis ikke ville jeg prøvd det. Men som Malamuten sier, det er mye arbeid og langt frem i tid før denne hunden blir fungerende, og det er lov å gi opp, tenker jeg. Vet du noe om hvordan foreldre/søsken er? Har du vært i kontakt med oppdretter i forbindelse med omplasseringen?
-
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Apropos rettshjelp så kan du også få en kort, gratis advokatkonsultasjon på advokatvakten. https://www.advokatenhjelperdeg.no/advokatvakten/ -
Horten er ihvertfall både veldig aktive og hyggelige på rallyfronten.
-
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Ja, det var min tanke også. Hør med dem! Skuespillerforbundet burde også kunne et og annet om dårlige kontrakter... Ellers høres det såppas sketchy ut at det er lite sannsynlig at de vil lage noe styr av at du går, det vil bare koste dem tid og penger de ikke har. -
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Fagorganisering, sier jeg bare. Noen fagorganisasjoner tilbyr også hjelp i slike situasjoner selv om de oppstod før du ble medlem. Jeg regner med dette går inn under Handel og kontor, men om det finnes en fagforening som passer mer for ditt fagfelt (husker ikke hva du studerer?) så kan de også helt sikkert hjelpe deg. Det er vanligvis ganske billig for studenter. Meld deg inn med en gang! Som Anette nevner så er det vanlig med prøvetid og kort oppsigelsestid i prøvetiden. Du bør nok få noen som har litt greie på arbeidsrett til å se på kontrakten din (det er bla dette fagorganisasjoner ser på). Om du skal i jobbintervju nå så regner de nok også med at du kan ha oppsigelsestid fra før, så det er nok ingen krise om du ikke kan starte med en gang. Ikke så mye hjelp herfra, men lykke til! -
Alle de er vel bra, kommer nok litt an på smak og lokasjon tenker jeg.
-
Hvor var dere sist? Og hvor er det saklig å parkere? Jeg kommer med to, om vær og helse tillater det.
-
Det kommer veldig an på hva slags hundehold dere ser for dere. Corgi er en fin familiehund som passer til tur og kos, de tar gjerne litt utfordringer med søk og lydighetstrening, men krever ikke fryktelig mye sammenlignet med mange andre gjetere. Mitt "minus" med dem er mye lyd (bjeffing, når de blir ivrige, varsler på døra, gjeting osv.), og at de kan finne på å gjete folk, biler, sykler osv. De er relativt sosiale med både folk og dyr. Staffen er veldig annerledes enn de andre du nevner. Den krever mental aktivisering og fysisk aktivitet, men er ikke en "parkhund" som du kan forvente går overens med alt og alle av hunder. Om dere ser for dere turer med hundevenner og sosial omgang med hunder i familien og sånt så er ikke det en selvfølge. Samkjønnsaggresjon er ikke uvanlig. Retrieverene er jo klassiske familiehunder og kanskje de enkleste av de du nevner likevel. Selv om de gjerne vil ha mental aktivisering så er det også raser som "tåler" at du gjør feil uten at det nødvendigvis ødelegger mye av treningen videre. De er sosiale og omgjengelige og går som oftest greit sammen med både folk og andre hunder. 3 lange turer om dagen høres ihvertfall mer enn nok ut for de fleste hunder, litt avhengig av hva du legger i lange turer såklart. Tenker du/dere noe om hundesport, f.eks. lydighet, søk, agility, rally? Hvordan ser dere for dere hverdagen med hund? Spiller det noen rolle med lyd, røyting, pelsstell osv? Jeg tenker at ingen av rasene du nevner trenger å utelukkes som førstegangshund så lenge dere setter dere inn i rasen. De er på noen måter ganske ulike, så dere må bare finne ut det som passer best til det dere ønsker dere i hundeholdet.
-
Jeg tror ikke collien veier noe særlig mer enn 30, de ser større ut enn de er pga. pelsen. @Perfect Image? Belger kan kanskje være et alternativ, om de får nok fysisk aktivitet? Jeg er litt usikker på hvor mye mental stimuli de MÅ ha, men det er andre her som kan svare på det.
-
Hva ønsker du i en hund - og hva kan du tilby? Lyd, varsling? Pelsstell, røyting, type/lengde? Alle de rasene du nevner, og veldig mange av gjeterhundene, er arbeidshunder som trenger å brukes til noe mer enn kos og tur. Har du sett på langhårscollie?
-
Det kommer veldig an på hva man vil med fotograferingen og hva man bruker bildene til. Jeg kjøpte meg kompaktkamera for et par år siden, gubben har speilrefleks med fjorten linser, vi har begge mobiler med noen av de beste kameraene på markedet (da de ble kjøpt, min er to år nå), og jeg ser hva som blir brukt mest... Dvs. kompaktkameraet mitt ligger i en skuff, det ble brukt i to uker på den ferien det ble kjøpt til, der jeg brukte kameraet og mobilen parallellt for å sammenligne bildekvaliteten. Og så har jeg det med på rallystevner for å slippe å låse opp mobilen min for folk til å filme meg. Når det er utfordrende forhold mtp lys, farger på hund (vi har ikke svart hund, heldigvis ) osv. så har du en del mer hjelp i speilrefleks. Om man skal ha bilder til store og/eller gode utskrifter får man en del bedre kvalitet. Og for all del, om man lærer seg å bruke speilrefleks og gjør det ordentlig, så får man en del ut av bildene, og det er morsomt. For veldig mange er de gode mobilkameraene eller et litt over middels kompaktkamera mer enn bra nok. En fin mellomting om man ikke vil dra på alt det store utstyret er såkalt speilløst systemkamera, kompaktkamera med utbyttbart objektiv.
-
Min er ganske nøyaktig, men jeg har den ikke på hendene da. Er du obs på hvor mye du bruker hendene når du teller etter?
-
Hvis du ikke kan å bruke speilrefleks så får du antageligvis like bra bilder av et bra kompaktkamera, eller tilogmed et godt mobilkamera. Ellers får du en mellomting, kompaktkameraer med avtagbar linse og litt flere innstillingsmuligheter. Nå spørs det såklart litt på hvilke ambisjoner du har og hva du ønsker å bruke det til, men erfaringsmessig (på vegne av mannen min) så er speilrefleks, særlig om du skal ha med en linse eller to, mye å dra på, og du ender med å måtte ha en egen bag/sekk til kamerautstyr når du skal ha med kameraet på tur og reiser. Om du virkelig er fotointeressert og vil gå dypere i dette så er det Nikon og Canon det går i ja. Du kan antagelig få kjøpt brukte hus til en ok penge på finn, så kan du finne de linsene som passer til ditt bruk.
-
Anbefaler en roadtrip til Plitvice hvis dere vil gå en tur i nydelige naturomgivelser. Ganske spesiell naturpark med masse fosser.
-
Begynne ved valpestadiet? Det kommer litt an på hva hun vil oppnå med det. Bjeffing ute, sporenstreks inn. Bjeffing inne kommer litt an på reaksjonene hennes og hva som betyr noe for henne, og hva som får henne til å holde opp. Timeout, alternativ oppgave (gå på plassen, evt bite i noe/apportere noe så det umuliggjør bjeffing), ut i hagen osv. På tur ville jeg brukt sladretrening. Men det er litt jobb. Her har vi mest bjeffing inne på døra, og en hund som tar helt av når det ringer på. Jeg jobber med det i perioder, og så gidder jeg ikke, og så... kaldkveling? Nå er bikkja 11, så jeg gir ham et par år til.
-
Jeg tenker det samme som @Kokospaniel her, mange av disse destinasjonene er ikke typisk charter, og det blir ikke noe dyrere om du kjøper flybilletter og hotell selv. Tripadvisor er et utmerket utgangspunkt for å finne gode hoteller som passer dere, så booker du enten direkte på hotellet, eller via hotels.com, booking.com eller lignende.
-
Flyturen til Gran Canaria fra Oslo tar 5,5 timer. Kanariøyene har veldig stabilt vær, som oftest såvidt over 20 i de kaldeste vintermånedene og såvidt over 30 i de varmeste sommermånedene. I april spiller det liten rolle hvor på øyene du drar, tror jeg. Puerto Rico på Gran Canaria er regnet for å være det stedet med best vær året gjennom, men det kommer jo litt an på hvilke preferanser dere har på andre ting. Puerto Rico er i stor grad en eneste stor skråning og mye oppoverbakker. Søk og les litt om Tenerife og Gran Canaria, det er mange fine strender og steder der. Jeg var på Tenerife i november, veldig fint og badet og solte meg hver dag (Costa Adeje, litt dyrere og voksnere enn de billigste charterområdene) og skal til Gran Canaria om noen uker nå. Om du skal være sikker på god varme i april så må du nok såppas langt. Om det er ok med mild vårtemperatur med håp om mer kan du jo se på Kroatia, Kypros, Hellas, sørkysten i Spania osv. Det er nok varmt nok til at du kan ligge og sole deg, men kjøligere utpå kveldene og det kan være dager hvor det er litt kjøligere. Denne er fin: https://www.ving.no/varmeguiden Husk at det ofte føles varmere enn oppgitt på dagene når det er sol, men kan også føles kjøligere så fort solen er gått ned. Ifølge den guiden kan kanskje Kypros også være et alternativ?