-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Vi bruker bur på hytta, der det er allergikere, begrenset plass og behov for å skille dyr. Vi bruker bur når vi har vaskehjelp og ikke har noen separate rom å ha hundene på, det samme med håndtverkere. Og når Odin bor hos mamma og pappa (1 mnd i året), siden det ikke er noe fornuftig sted for ham å være uten tilgang til vindu som han står og bjeffer ut av. Og når de får tyggeting, siden Odin ellers bare går rundt og passer på sin uten å spise den, og det smeller om Kovu noen gang får tak i den. De får også med bur når de er til pass hos noen som ikke tillater hund i sofa/seng og ikke nødvendigvis har egnet rom de kan være alene i ellers. Og alltid i bil, såklart. Nå skal det sies at reelt sett så tilbringer hundene kanskje 10 netter eller så og noen timer på dagtid i bur i året. Jeg ser ingen grunn til å bruke det om man kan greie seg uten.
-
Erfaring på forumet her har vel vist at selv bur ikke er nok der...
-
Jeg måtte fundere litt på det selv, og tenker umiddelbart at jeg ville dømt riv. Men det KAN tekisk sett dømmes disk for feil gjennomføring av hinder (det er meningen at hunden skal HOPPE selvstendig ). Så spør dommer for sikkerhets skyld.
-
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Det kan vel være at de trenger litt tid på å finne ut hva de skal gjøre med denne saken... de har en del mot seg. -
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Det er vel flere her som har vært fattig student. Har du hørt noe fra ledelsen enda? -
Riv er ikke vegring, bare trekk. Så lenge hunden kommer seg mellom vangene så bør det være godkjent. Ikke noe vits i å repetere når bommen allerede er revet ned, den blir ikke bygget opp igjen.
-
Her er en gjeng som prøver å trene litt sammen: Ellers finner du noen av oss på Oslo og Omegn Dressurklubb på Brekke i Maridalen i sommerhalvåret. Agilitygjengen har innetrening om vinteren. Jeg blir med hvis noen orger trening og det passer seg slik, men har gitt opp å prøve å organisere noe selv siden det må passe med tid, formen, og når andre kan og vil...
-
Gulrotbiter, så kutter du så smått du vil? De minihjertene du får kjøpt i bokser ymse steder, om det ikke er de hun blir dårlig av?
-
Hilsing? Hvorfor ikke? Fordi ikke alle andre hundeeiere de møter på tur vil hilse...
-
Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du leste dette med psykoene... Når det gjelder eksemplene mine er ikke det omgangskretsen min, men folk jeg har møtt via nettannonser som ønsker å være hundepassere, folk med variabel/lite erfaring med hund.
-
Nei, men for uerfarne folk er det slett ikke usannsynlig at det de har lært fra en gammel jaktonkel er at hundene må legges i bakken for at den skal respektere dem, de har sett på tv at man skal sparke dem lett med hælen og si tschhh for å få dem til å gå pent, og har en idé om at det virker å rykke litt i båndet når den ikke hører etter. Jeg har møtt en håndfull potensielle hundepassere over nett, og selv om de fleste er oppegående så er det over reelle eksempler (om ikke nødvendigvis alt på en gang). Ja, og så at det er normalt å binde hunden utenfor butikken på Tøyen når man skal handle, da.
-
Jeg var ganske stressa ei stund - særlig siden jeg ikke fikk umiddelbar telefonkontakt med hundepasser. Men hun ringte da hun kom ut (det er visst ikke dekning inne på Trafikanten), hun skulle bare kjøpe bussbilletter og hadde Kovu i syne innenfra hele tiden og han var så rolig å fin så (yeah, right, han er ikke særlig glad i å bli forlatt). Men til damens forsvar så bor hun på Tøyen, og ser såklart hunder bundet utenfor butikkene på Tøyensenteret hver dag. For henne var det nok en helt normal greie, og det falt meg som sagt ikke inn å nevne det en gang. Særlig når man har verdens enkleste hund...
-
Jeg spør hvilken erfaring de har med hund og evt hundetrening fra før. Ikke fordi de skal trene mine hunder, men fordi enkelte har vokst opp med ideer om hundehold som er litt utdaterte, eller som ikke gjelder hos oss. En potensiell hundepasser var f.eks. vant til at hunden skulle gå pent fot i bånd hele turen og ikke snuse eller vike fra eiers side i løpet av turen. Hva er poenget da liksom? (hun ble vår beste hundepasser, som nå "dessverre" har fått egen hund...) Og så hva de ser for seg av aktivitet, og hvordan hunden skal bo inne hos dem. Får den lov i senga til ungene, sofaen, eller ser de for seg at den skal oppbevares i bur når de ikke leker eller går tur? Hva er holdningen til mat (både fôring og når de spiser selv, vil de skjemme bort hunden, gi den ting den ikke bør ha?) En ting jeg oppdaget på den dumme måten var at det ikke er selvfølgelig for uerfarne folk at hunder ikke skal bindes utenfor butikken og andre steder. Fikk en telefon da jeg var på ferie i USA, fra en som fant Kovu bundet utenfor Trafikanten i Oslo. Yay... Jeg hadde aldri sagt noe om det til hundepasser fordi det ikke falt meg inn at noen ville gjøre det. En annen ting er kanskje dette med å ha hunden løs/ikke, og at den ikke skal få gå bort til og hilse på alle de passerer. Noen mener jo at det er det viktigste med å ha hund også.
-
HVIS man nå skulle kunne overføre dette, så må man jo uansett skille mellom å få barn som ung, eller som unge/tenåring...
-
Godt nok? Til hva? Å bli en ferdig hund? For det å avle på uferdige hunder gir mening?
-
Jeg fant nylig et gammelt hefte fra NKK om avl, hvor de tar for seg noen myter, blant annet denne. De argumenterer med at i en vill flokk er det bare alfatispen som vil få valper, de andre er klare til å ta seg av valpene om noe skulle skje med tispa. Nå er det vel en del nyere forskning på dette, så jeg er ikke sikker på om det fortsatt gjelder. Dette med at tisper som sliter med innbilt blir bedre etter kull blir også avvist og påpekt at det kan bli verre. Men spent på å høre mer hva folk kan si om dette. Har et potensielt planlagt kull i familien som jeg ikke er så begeistret for...
-
En god oppdretter står som hovedregel oppført hos raseklubben og følger både raseklubben og NKKs etiske regler og krav for avl. Mange raseklubber har en valpeformidler som ofte kan gi noen tips og råd (men ikke hør utelukkende på denne, folk i rasemiljøer har ofte sine konflikter og greier). Alle hunder og raser har styrker og svakheter. Om oppdretter hevder at deres hunder er feilfrie så skjuler de noe. Selv om du ikke har så mye peiling bør en oppdretter kunne fortelle hvorfor de har valgt akkurat denne hanhunden til den tispa (og si at de er en bra kombinasjon er et åpenbart ikke-sigende svar, "hvorfor" er spørsmålet). Har hundene hatt tidligere kull (sammen eller hver for seg), se på statistikk på valpene deres, er de helsesjekket og hvordan er resultatene der? (og har de hatt MANGE tidligere kull bør det være en særdeles god grunn til det. Det er også uvanlig å bruke to hunder der ingen av dem har hatt kull før, sammen. En seriøs oppdretter vil gjerne vite at en av dem har gitt gode avkom tidligere.) Be om å få snakke med tidligere valpekjøpere. Spør oppdretter om hvordan hunden fungerer sammen med andre hunder, dyr, barn. Har hunden hatt noe sykdommer, eller tegn til usikkerhet eller aggresjon i noe tilfelle? Hvordan bor og sosialiseres valpene før de er leveringsklare? Om du snakker med folk som er aktive i miljøet og flere oppdrettere så vil du få informasjon fra flere kanter. Seriøse oppdrettere bør heller ikke ha noe problem med å anbefale andre gode oppdrettere. Du kan selvfølgelig ikke ta alle uttalelser og rykter for god fisk, men snakker du med mange så vil du ofte få en oversikt. Besøk aktuelle oppdrettere, se hvordan de behandler hundene sine og hvordan de bor. Du bør også besøke valpekullet før henting og se hvordan de lever og om valpene bor inne, er friske og virker fornøyde. Sikkert flere her som kan legge til ting jeg har glemt å nevne, men dette er ihvertfall noe av den listen jeg hadde sist, som jeg ikke finner igjen akkurat nå... Lykke til!
-
Kvitebjørn. Bra vi ikke er helt der akkurat nå... Kos deg med småttisene!
-
Hvem er "vi" i denne sammenhengen?
-
De har strammet inn på krav om HD-status på DSG, men jeg tror ikke det er skummelt ille heller. På godt og vondt er det jo en rase som kan leve godt med C-hofter ihvertfall, men det er såklart ingen unnskyldning. Men jeg er IKKE særlig glad for økningen i popularitet nei, det fører sjelden noe godt med seg. Når det gjelder BC så har jeg inntrykk av at de er relativt friske fysisk? Noe er det såklart på en såppas populær rase, men den er også veldig variert i type. Mentaliteten derimot...
-
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Men hva sier de når du sier at du ble lovet de 5000 i fasttillegg i desember? Selv om det kun er muntlig så er det bindende og du har blitt lovet det. Dette ville jeg sendt i en e-post til noen over din leder, så du har det skriftlig. Det er ikke ditt ansvar at din leder har lovet noe de ikke kan holde, og du har holdt din del av avtalen. Det er advokatvakt på Juristenes hus hver torsdag, anbefaler deg å stikke innom der og få hjelp til å forfatte et krav. Er de 1400 forresten det du reellt har tjent i provisjon i desember, eller har de faktisk trekt deg også? Ville kanskje tatt kontakt med arbeidstilsynet igjen isåfall, når du har den muntlige lovnaden om fasttillegg, og i tillegg evt har blitt trekt i lønn? Edit: Glem det, ser nå at du ikke ble trukket. Men at du fikk mindre enn lovet fordi de ikke var fornøyd? Jeg tror ikke de kan gjøre deg så mye rettslig sett, så jeg ville ikke gitt meg på det der! -
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Vær forøvrig obs på at du har rett på sykelønn hvis du har vært ansatt der i mer enn fire uker, selv om lønnen er provisjonsbasert! -
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Hva står i arbeidskontrakten? Er det garantert noen minstelønn eller er det kun provisjon avhengig av hvor mye du selger? Jeg blir utrolig sint på dine vegne, det er dessverre ikke ukjent at disse aktørene driver slik og driver rovdrift på de ansatte. -
Hjelp!! Å bryte oppsigelsestiden med gode grunner?
simira replied to Ia's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Har du det på en melding eller noe at leder lovet deg fastlønn for å jobbe i julen? Det er såklart vanskelig når det er ord mot ord, men dette ville jeg prøvd å ta videre. Har du sjekket med fagforeningen? -
Odin er jo ikke spesielt sosial, men etter at vi fikk Kovu så får jeg dårlig samvittighet over at vi bare kommer til å ha én hund når disse to er borte (pga min helse). Kanskje særlig fordi Odin er fryktaggressiv og usosial har han hatt veldig godt av en hund til i huset, men jeg ser definitivt at idet vi bare har én hund så blir behovet for å komme seg ut på treninger og hundetreff større, uten at jeg kommer til å begynne å henge i Frognerparken av den grunn. Dårlig hundevelferd? Tja. Jeg tror definitivt at de fleste (ikke nødvendigvis alle) hunder har det bedre dersom de får omgåes andre hunder med jevne mellomrom. Samtidig er de veldig tilpasningsdyktige, og noen hundetyper er jo avlet for å være/jobbe selvstendig og ikke nødvendigvis være så sosiale, så jeg tror ikke nødvendigvis alle taper noe på å ikke ha den sosialiseringen heller. Min mening er vel at ja, for noen hunder er det dårlig hundevelferd å ikke få omgåes andre hunder, for noen er det ikke.