-
Innholdsteller
13,372 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Det er beundringsverdig å prøve å hjelpe disse dyrene i land der det er masse gatehunder, men det løser ingen verdens ting å sende dem til Skandinavia med de risikoene det innebærer. Det som hjelper er kastrering, sterilisering og holdningsarbeid der de er. Det støtter jeg gjerne. Å risikere at mine egne hunder blir smittet av sykdommer vi ikke har hatt før her i landet og som er både dødelige og vanskelige å behandle? Aldri. Det finnes ikke en eneste god grunn til å innføre disse hundene til Norge. Det er nok av hunder her som trenger et godt hjem.
- 51 replies
-
- 14
-
-
Trenger du hundepass før jul? Evt vil låne bort hund
simira replied to Kaja's emne in Hjelp et forummedlem
Skal høre med gubben om Kovu trenger en luksusferie i Drammen. -
På veiene inn fra Skar går det tidsvis mye folk i Maridalen. Mulig det avhenger av årstid, og jeg er der ikke ofte, men har vært der 2-3 ganger med venner og da på søndager, hvor det har vært en god del folk der. Men de fleste er nok på veien opp og ned til Øyungen. Gikk der på formiddagen i går, og da møtte jeg bare ett par med tre hunder. Men om man har bil og tar av inn mot Sandermosen fra Maridalen kirke er det mye mindre folk. Antageligvis til dels fordi det ikke går buss der, men er også mindre kjent tenker jeg.
-
Jo - jeg synes det er kaldt når det går under 10 plussgrader, så det gjør vi. Men når det tipper -10 så blir det ganske korte turer her i huset. Da er Odin påkledd, Kovu ser vi an litt.
-
Tja, du kan legge til ganske mye grønnsaker. Men cocker er vel en typisk rase som aldri blir mett, så det er vel bare å gi lite nok mat. Jeg har en kastrert hanhund på 8 kg, han får vel rundt en desiliter (60-80g) tørrfôr daglig. Ja, det er lite, men de er jo ikke så store heller.
-
Gi mindre mat og fyll opp mer grønnsaker?
-
Søndager er det jo ofte mye folk de fleste steder, samt at vinterstid er det ofte skiløyper der det er ok å gå om man ikke vil vasse i snø (når det er snø da). Mulig det er litt mindre folk på Nittedalssida av Lillomarka? Tidlig på morningen er det ofte ok flere steder i Lillomarka, men midtvinters er det jo mørkt til litt utpå dagen... Langt inn i Maridalen og Solemskogen er det ikke så mye folk, særlig om man går litt av veiene, så lenge det er mulig. Men noe folk må du nok regne med på søndager.
-
Velkommen! Som gårdshundeier selv er jeg selvfølgelig nysgjerrig på hvilken oppdretter hunden er fra. jeg har en gammel, gretten gubbe fra første kullet til Lille-Lo.
-
Men er dette for hunden å henge utendørs i hagen, eller faktisk aktivitet/tur? Det er jo ikke alle amerikanere som driver med det (tur og aktivitet), har jeg hørt, og da blir det jo litt annerledes. Ellers er det nok ganske individavhengig, og mine har ikke så fryktelig mye behov for ut når det blir mer enn 5 minusgrader. Ifølge tabellen kan vel også de fleste norske hunder gå på et nivå lavere (eller høyere, hvordan man nå leser denne tabellen) og da begynner det å stemme for mine. Eller, ikke life-threatening akkurat, men unødvendig å gå ut. Men vi har jo vært ute i -15-20 uten noe varige mén av det (utover at jeg aldri kommer til å melde meg på utekurs i januar igjen).
-
Ja, jeg glemte å få med det jeg hadde tenkt om at en del reagerer mer, særlig pga stikkhårene som setter seg fast overalt. Det med allergi og hva allergikeren faktisk reagerer på av pelstyper og raser bør uansett testes før hundekjøp.
-
Diverse hundeleker, har ligget ute i hagen et par sesonger men er stort sett fullt bruktbare. Kongen er litt morken. 200 kr? Kom med bud.
-
Det er flere allergikere som reagerer mindre på hunder uten underull, så for noen kan det funke. Men da ville jeg nok i utgangspunktet sett på mer klassiske allergivennlige raser. Hva med riesenschnauzer?
-
Heng opp lapp på butikken eller sjekk om det er noen hundelufterfirmaer i nærheten hvor du kan jobbe litt? Jeg har overlatt hunden min til en jeg møtte på tur, jeg. Vi kom i prat og hun nevnte at hun drev med hundelufting (fordi det ikke var egen hund hun gikk med), og så fikk jeg behov for litt hjelp her i forrige uke så sendte jeg henne en melding. Men jeg foretar jo en viss vurdering da. Annonse på finn eller nabohjelp-appen kan også funke.
-
Hvorfor ikke? Hvis det er en rase man har lyst på, kan tilby et hundehold som passer, og er villig til å jobbe for å sette seg inn i rasen og jobbe med hunden, så ser jeg ikke noe problem med det. Grunnen til at doberman, og en del andre raser, regnes som mindre egnet for uerfarne eiere er at de er aktive brukshunder som tenker selv. Rasen er avlet for å brukes, så det er ikke en hund du kan ha liggende hjemme i sofaen mesteparten av tiden, med unntak av en times tur om dagen. Hunden bør brukes i noen form for hundesport (ikke nødvendigvis konkurrere) som spor, bruks, lydighet osv. Den trenger å få brukt både hodet og kroppen, og hvis du ikke sørger for at den får det så aktiviserer den seg selv. Det gjelder forsåvidt de fleste hunder, men ikke alle er avlet for mye og krevende aktivitet i samme grad. Doberman blir sjelden gammel, og har mye helseutfordringer, men det er også en del dårlige indiviter mentalt, som fører til usikkerhet, separasjonsangst, aggresjon osv. Dette er også ting som kan være enklere for en erfaren hundeeier å se tegnene til og håndtere og forebygge (selv om man ikke kan forebygge dårlig arv, men man kan påvirke resultatet litt). En lydig og grei doberman som får brukt seg er en flott hund, dessverre er det langt mellom dem.
-
Nei, ulv og villhunder styrer ikke sin aktivitet og matinntak selv. De må jakte når de finner noe å jakte på, og spise når de har noe å spise. Noe som ofte betyr store måltider og det kan gå lenge mellom hver gang. Finner de mer mat enn de kan spise på en gang så graver de det ned, men det er ikke gitt at det er der når de kommer tilbake. Og de går definitivt ikke og småspiser gjennom hele dagen. Jeg ser svært få, om noen fordeler med å frifôre, selv om jeg har hatt småspiste hunder (som etter kastrering definitivt ikke kan frifôres).
-
Sørg for å ha litt stramming på båndet til enhver tid, og følge med og være i forkant når han kaster seg fram?
-
Tja, tre uker er lenge nok til at jeg også nok ville vurdert det. Alt mindre enn to uker synes jeg det er for mye styr for, men det er jo smak og behag da.
-
Så lenge han er trygg i buret sitt og jevnt over ellers så ville jeg ikke vært så bekymret for det. Kan han være alene i buret i bilen i noen timer også? Å spille av lyder på youtube tror jeg ikke har så mye for seg, opplevelsen av lyden og bevegelsene blir uansett en helt annen på flyet. Det viktige her er at han generelt sett er trygg i ulike miløer og situasjoner. Men jeg må innrømme at jeg tror ikke jeg hadde giddet å dra med hunden på en flyreise med overgang med mindre jeg skulle vært borte i flere uker. Selv om hunden takler det så er det jo en stress-situasjon. Det viktigste tenker jeg er at du ber om å få bekreftelse på at hunden er ombord før dere tar av.
-
Vi kunne ikke hatt hund med separasjonsangst. Selv om jeg er delvis ufør og jobber veldig lite så hadde jeg ikke orket det livet med en vanvittig sjonglering for hver gang man skal ut av huset. Og det selv om vi er to, og med hundevennlige naboer og familie. Selv omplassering synes jeg er vanskelig, det er svært få mennesker som aldri har behov for å dra hjemmefra uten hund, selv om de er pensjonister, uføre eller hva det nå er. Jeg håper jeg slipper å noen gang forholde meg til det problemet. Jeg synes heller ikke det er feil å la Dixie slippe når dere ikke orker lengre. Hun har faktisk fått et godt og langt liv hos dere, men det er greit å si nok synes jeg.
-
De jeg kjenner som trener redningshund trener ganske mye mer enn en fellestrening eller to i uka. Hunden bør jo trenes mellom fellestreningene også. 3-4 ettermiddager brukte hun siste jeg snakket med det om.
-
Canelana Thermoshell ulldekken X-small
simira replied to Busann's emne in Kjøp & Salg - Privatpersoner
Det er ikke uvanlig at det står at kjøper dekker returfrakten (når den sendes) og så refunderes dette sammen med kjøpebeløpet. I motsetning til de butikkene som sender deg en ferdig frankert returlapp. -
Canelana Thermoshell ulldekken X-small
simira replied to Busann's emne in Kjøp & Salg - Privatpersoner
Hvis du returnerer på vanlige nettbutikk-vilkår så mener jeg at du skal ha porto dekket. -
Og sjekk svarene i den andre tråden også. Det ble en dobbeltposting.