Det er kun en gang (som jeg vet) hvor jeg så en jakt labbe som overhodet ikke så ut som en retriever (men som en vizla) Har sett riktig mange fine jakt-labradorer.
Her jeg bor er det mange jaktgolden. De har veldig forskjellig utseende. Noen riktig pene, andre ser merkelige ut. De avles tydeligvis ikke på grunn av flott utseende. Men heller ikke alltid for at de er dyktige jakthunder (eller brukshunder). De har gjerne lite/ingen resultater å vise til
Nå har jeg pløyd meg gjennom denne tråden og sett alle filmene deres, lagt TT i handlekurven (må tenke litt på det til i morgen...) og er ekstremt motivert for trening i morgen! Tror jeg kommer til å bruke target sånn som @MegaMarie gjorde (har du noen oppdatering på hvordan det funket, nå godt over to år senere?), for min søker virkelig ikke ned i det hele tatt..
Ett spørsmål - min sliter også med oppfelt, er dette noe som bedrer seg automatisk når de blir trygge på feltene ned, eller jobber man med det på en annen måte?
Har faktisk hørt andre som har nevnt vizla i sammenheng med jaktlabbe - jeg ser det personlig ikke helt, men det kan være fordi jeg har blitt så vant til dem og straks ser at det er en labbe. Men de er jo da som regel avlet for jakt, og det er merkelig at en slik har havnet i hendene på en som ikke bruker den til det.
Og så er det en forskjell mellom labbe og golden der. Disse altfor lette labradortypene har ikke rot i hostorien - de var aldri ment å se slik ut fra begynnelsen av. I motsetning til golden, hvor dagens typiske jaktgolden ser akkurat ut som de var tenkt en gang for rundt 100 år siden. Kan bare komme på et par stykker jeg har møtt som ikke har vært «rasetypiske» i det perspektivet.
Krysser fingrene!
Gjerne send meg regnummer et hans på PM om du vil, så jeg kan følge med hvor lang behandlingstid de har om dagen. Her er skal vi avgårde på røntgen på mandag, kjenner jeg er veldig spent. En av de værste periodene som oppdretter, dette! 🙈
I disse tider hvor det er stor etterspørsel etter valper, så kan de se ut som de vil, og være så brukanes som den vil. Det er lange køer for å kjøpe en slik valp uansett.
Men jeg mener nå at en oppdretter bør lage valper som ser ut som den rasen den er, og kunne brukes til det den er avlet for. Uten at de trenger å utmerke seg.
Jeg så en hund som jeg først trodde var en vizla. Da jeg så den nærmere, lignet den heller ikke på det. Kanskje en vizla-blanding? Vel, det viste seg å være en labrador. Jeg tror ikke et menneske i verden ville gjettet på det. En trippende hund som verken så ut som en fugl eller fisk. Om den hadde gode jakt-instinkter vet jeg ikke. Den var aldri trent i jakt.
Når jeg kjøper meg en schæfer eller dalmatiner e.l, så håper jeg at valpen vokser opp og ser ut som den rasen den er. Selv om den ikke er vakker og en typisk utstillingsvinner.