Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av trekksele

Recommended Posts

Hei, har en samojed hannhund på rundt 20 kg, og ser etter en god trekksele til ham.

Har sett og hørt litt rundt og har blant annet fått anbefalinger på seler fra manmat, troll, minipina, seleverkstedet.

Noen som har noen erfaringer med seler fra disse merkene? Eller som kanskje har seler fra flere enn en av dem og kan sammenligne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har huskyer, og har nome fra Indi-dog (sydd på mål) og en fra Huken til en av dem (18 kg. og smal), og Troll og Ruffwear Omnijore til den andre (20 kg. og litt bredere). 
Selene til førstevnte er nesten kliss like i fasong. Minimale forskjeller.
Selene fra Troll og Ruffwear er derimot svært ulike. 
Har en kombisele fra Breeders også, men den skulle jeg gjerne hatt mer polstring på, så den er ikke i bruk... 
Ellers god fasong på den til den største. 

Alle merkene du nevner er igrunn kjent for å være gode. Greia er hvordan de sitter på akkurat DIN hund (Minipina og Seleverkstedet syr på mål hvertfall, så her kan du jo få skreddersydd :) ). 
Hvis du har tid til å vente (laaaaaang leveringstid. Jeg venta 8 uker :P ), så anbefaler jeg glatt å bestille fra Indi-dog. God sele og latterlig billig (koster fra 150,- norske). 
Minipina er grusomt dyr, men sabla fine seler. Har en ymse plan om å kjøpe derfra så snart hundene er skikkelig voksne. 
Det blir nok enten derfra, eller fra Seleverkstedet. 

Personlig ville jeg styrt unna NonStop FreeMotion. Mulig nomen er ok, men den andre er forferdelig (drar seg opp i halsen, og hunden høres ut som en KOLS-pasient...)

https://indi-dog.co.uk/Custom-fit/Custom-fit-sled-dog/x-back-husky-malamute-custom-dog-mushing-running-sled-dog-racing-harness

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hva slags type trekksele du skal ha, om det er til lave trekk som å dra kjetting, eller til annen type trekk. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste av mine er fra seleverkstedet. Godt fornøyd med de. Har også noen fra Björkis. Ok men ikke like holdbare som seleverkstedet. Manmat har jeg en fra. Grei den også. Så har jeg en fra top dog men den har jeg ikke fått testet så mye ennå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler også sele sydd på mål. Vi er veldig fornøyd med MR Koppel. Fine og holdbare seler, god service med raskt levering og meget rimelige :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har nomeseler fra troll, björkis og gresshoppa til mine malamuter. Fornøyd med de. Shibaen har en som er sydd på mål av Minipina. Om du har mulighet ville jeg ha prøvd på noen varianter for å se hva som passer best til din hund. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi har fra seleverkstedet, troll, dragråttan, huken, manmat, taiga, canadog, axaeco. Det gjelder å finne den rette selen til den rette hunden, det blir som med joggesko til oss. Og siden vi trener en del, har vi flere seler som passer til hver hund. Så kan vi bytte på. 

Tipset må være å forsøke deg litt frem, og også høre med andre med samme rase. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samojed blir kanskje litt som malamute i fasong mtp sele? Jeg synes det var vanskelig å finne ferdigsydde seler som passer til muttene, de fleste vær nok laget for smalere type hunder. Så enten vær de passe.i kroppen og for små i halsen eller passe i halsen og for stor i kroppen. Hadde breeders og huken tror jeg til dem, iallefall hadde vi breeders seler som passet. Hadde også målsydde fra mr koppel som vi var veldig fornøyde med og målsydd fra bjørkis, som jeg synes var god, men den tålte ikke mye. Lenge siden da så det kan være bedre nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge bikkjene mine har trekkseler fra Minipina. Det er seler av super kvalitet med god padding. Vi er veldig fornøyd!!!:D

I tillegg så har de en dragråttan kombisele hver, som stort sett brukes når det er veldig klinete ute og når de trekker pulk:)

20180920_071911.jpg

20181008_152157.jpg

20180903_130606.jpg

20181106_014708.jpg

20181106_014655.jpg

20181106_014629.jpg

IMG_20181102_235502_817.jpg

20180718_212413.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fra seleverkstedet og mr-koppel. Mr sin elsker jeg.. den er sydd på mål. Seleverkstedet sin ble og laga på mål og jeg var veldig fornøyd. Den er dog ifravokst nå. 

Tanken er å kjøpe minipina etterhvert til begge. (Hannhunden min la seg ut MYE når han bikka 3 år så må ha ny sele nå). 

Har malamuter forresten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror de fleste hunder takler en omplassering. Jeg har tatt inn to voksne hannhunder, og det har gått så bra begge gangene.  Det selges en drøss med voksne hunder til 10 000 +. Jeg syns absolutt dette kan forsvares for en hund som er frisk (helsetester OK), har de egenskapene som ny eier ønsker (god trekkhund, god jakthund mm.) og har et bra gemytt. Jeg hadde selv enkelt kjøpt inn en voksen hund om den har det jeg ønsker av egenskaper.    Min ene omplassering kosta egentlig 8000 kr. Jeg hadde ikke de pengene liggende da jeg ble oppmerksom på han. Eier var så fornøyd med det livet vi kunne tilby hunden, så vi fikk kjøpe han til under halv pris. Jeg har fint råd til å eie hundene mine, men jeg har ikke penger til ny hund liggende til enhver tid. Jeg må alltid spare inn og skrape sammen når vi skal kjøpe inn ny hund - men penger til mat, forsikringer og enkel vet.utgifter har vi (vi har 4 hunder - så blir litt utgifter).
    • Med en langhåret hund som er med i stallen hele dagen (jobber og bor i stallen), ser jeg at jeg kommer til å ha behov for å kunne «hive henne» i dusjen uten noe stress og kamp. Vil derfor høre deres beste råd og om dere har noen spesielle tips og triks til å gjøre dusjing til en positiv og hverdagslig greie for valpen. Vi har en veldig åpen og innbydende dusj som hun allerede har hoppet frivillig inn i flere ganger når hun har fått være med inn på badet. Hvordan starter man - sette i gang vannet mens hun er der inne, la det renne litt vann på henne eller bare kjøre på med full sjamponering første gang?  Fikk tips om å smøre litt peanøttsmør på veggen i dusjen så hun har noe å drive med i mens, noen tanker om det eller idéer om andre dusjvennlige godbiter?
    • I går brukte vi dagen på Dogs4All. Fikk en hel masse gratis fôrprøver, så nå skal det sjekkes ut hva hundene faktisk liker.
      Vant en fôrsekk også, noe som var meget koselig (siden jeg aldri pleier å vinne noe som helst  ). 
      Hundene var flinke inne i hallene, og sov godt og grundig da vi kom hjem, men de lada fort batteriene.
      Jeg var nok langt mer sliten enn dem da jeg slokna i går kveld (jeg har ikke innebygd hurtiglader  ). Starta dagen med å våkne hele tre timer senere enn i går  
      Labba ut på lang morgentur (6 km-ish), siden vi var ca alene i verden. 
      Alltid godt å subbe rundt i skogen tidlig på morgenen, før resten av verden melder sin ankomst.  I dag skal vi bare slappe av (frem til hovedturen i ettermiddag/kveld) og nyte at det er helg! 
    • Glad valpemamma i dag, vi sov fra elleve i går kveld til vekkerklokka ringte halv ni 😍 Hadde nesten glemt hvordan det føles å våkne uthvilt 🙈 Det er skikkelig drittvær ute, så nå skal vi prøve oss ut en liten tur, men jeg tror det blir mentaltrening og rasing inne i ridehallen i dag!
    • Ingen kan spå fremtiden, ergo vil uforutsette endringer i folks liv kunne påvirke mulighetene til å ha det hundeholdet de mener hunden fortjener. 
      Mange har lagt mye tid (og penger) i hundene sine, og en del av dem selges/omplasseres med alt utstyr og videreført forsikring, helsesjekker i boks m.m.
      Andre igjen selges billig, eller gis bort, ofte uten noe som helst (og er du heldig får du vite den egentlige grunnen til omplasseringen). 
      Det finnes plenty billige/gratis hunder, så man kan jo bare bla seg forbi de som ikke passer lommeboka, eller som føles feilpriset. 
      Jeg ville forventa et og annet om hunden kosta 10.000, men det er ikke sikkert jeg forventer det samme som andre. 
      Det er ingen fasit på dette, men mulighetene til å få seg gratis hund er absolutt til stede (men da er det ikke sikkert man får hund med papirer etc.)

• Nylig opprettede emner