Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av trekksele


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, har en samojed hannhund på rundt 20 kg, og ser etter en god trekksele til ham.

Har sett og hørt litt rundt og har blant annet fått anbefalinger på seler fra manmat, troll, minipina, seleverkstedet.

Noen som har noen erfaringer med seler fra disse merkene? Eller som kanskje har seler fra flere enn en av dem og kan sammenligne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har huskyer, og har nome fra Indi-dog (sydd på mål) og en fra Huken til en av dem (18 kg. og smal), og Troll og Ruffwear Omnijore til den andre (20 kg. og litt bredere). 
Selene til førstevnte er nesten kliss like i fasong. Minimale forskjeller.
Selene fra Troll og Ruffwear er derimot svært ulike. 
Har en kombisele fra Breeders også, men den skulle jeg gjerne hatt mer polstring på, så den er ikke i bruk... 
Ellers god fasong på den til den største. 

Alle merkene du nevner er igrunn kjent for å være gode. Greia er hvordan de sitter på akkurat DIN hund (Minipina og Seleverkstedet syr på mål hvertfall, så her kan du jo få skreddersydd :) ). 
Hvis du har tid til å vente (laaaaaang leveringstid. Jeg venta 8 uker :P ), så anbefaler jeg glatt å bestille fra Indi-dog. God sele og latterlig billig (koster fra 150,- norske). 
Minipina er grusomt dyr, men sabla fine seler. Har en ymse plan om å kjøpe derfra så snart hundene er skikkelig voksne. 
Det blir nok enten derfra, eller fra Seleverkstedet. 

Personlig ville jeg styrt unna NonStop FreeMotion. Mulig nomen er ok, men den andre er forferdelig (drar seg opp i halsen, og hunden høres ut som en KOLS-pasient...)

https://indi-dog.co.uk/Custom-fit/Custom-fit-sled-dog/x-back-husky-malamute-custom-dog-mushing-running-sled-dog-racing-harness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nomeseler fra troll, björkis og gresshoppa til mine malamuter. Fornøyd med de. Shibaen har en som er sydd på mål av Minipina. Om du har mulighet ville jeg ha prøvd på noen varianter for å se hva som passer best til din hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fra seleverkstedet, troll, dragråttan, huken, manmat, taiga, canadog, axaeco. Det gjelder å finne den rette selen til den rette hunden, det blir som med joggesko til oss. Og siden vi trener en del, har vi flere seler som passer til hver hund. Så kan vi bytte på. 

Tipset må være å forsøke deg litt frem, og også høre med andre med samme rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed blir kanskje litt som malamute i fasong mtp sele? Jeg synes det var vanskelig å finne ferdigsydde seler som passer til muttene, de fleste vær nok laget for smalere type hunder. Så enten vær de passe.i kroppen og for små i halsen eller passe i halsen og for stor i kroppen. Hadde breeders og huken tror jeg til dem, iallefall hadde vi breeders seler som passet. Hadde også målsydde fra mr koppel som vi var veldig fornøyde med og målsydd fra bjørkis, som jeg synes var god, men den tålte ikke mye. Lenge siden da så det kan være bedre nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bikkjene mine har trekkseler fra Minipina. Det er seler av super kvalitet med god padding. Vi er veldig fornøyd!!!:D

I tillegg så har de en dragråttan kombisele hver, som stort sett brukes når det er veldig klinete ute og når de trekker pulk:)

20180920_071911.jpg

20181008_152157.jpg

20180903_130606.jpg

20181106_014708.jpg

20181106_014655.jpg

20181106_014629.jpg

IMG_20181102_235502_817.jpg

20180718_212413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra seleverkstedet og mr-koppel. Mr sin elsker jeg.. den er sydd på mål. Seleverkstedet sin ble og laga på mål og jeg var veldig fornøyd. Den er dog ifravokst nå. 

Tanken er å kjøpe minipina etterhvert til begge. (Hannhunden min la seg ut MYE når han bikka 3 år så må ha ny sele nå). 

Har malamuter forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...