Gå til innhold
Hundesonen.no

Uetisk å kjøpe ekstreme raser?


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 250
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg har vi oversteget grensen ved flere av de populære rasene her i landet allerede. Ingen trekk hos en hund bør være så overdrevne at det går utover hundens funksjon, men mange raser har dessverr

Jeg tenker litt at greia med de som har ekstreme utseender får enkelte helseproblemer fordi de avles til å se "ekstreme, kule og annerledes ut". Altså er helseproblemet en direkte følge av at vi har a

Også har jo rasen en fantastisk personlighet! Tenk å kunne kombinere den personligheten med en god, sunn konstruksjon. Da har du tidenes selskapsrase plutselig!

Posted Images

Lurt på dette en stund. Hva er grensa for hva som er ekstremt nok til å være uetisk å støtte avlen på? Vi har jo disse ekstrem american bullyene (ikke amerikansk bulldog - bully, men american bully). Der er det vel forholdsvis enkelt å se at man har gått over grensa for hva som er greit og ikke. Men hvor setter vi grensa? Hva definerer ekstremraser? Hvilke raser burde bare få "dø ut"?

Hypotetisk diskusjon, håper vi klarer å holde den saklig selv om den er lagt i debattkjellern.

For meg er gensa vrien å sette. Men hunden bør se ut som en hund, den bør ha 4 bein, hale, nakke, snute og ører, vinkler som ikke hinderer den i å leve som en hund.

Nei jeg synes ingen raser fortjener å dø ut, men de fortjener å endres slik at den nåværende rasetypen dør ut. F.eks bedre vinkler på chow chow, mindre hud på basset, lengre og mer åpen snute på braciochepale raser, mindre pels på f.eks langhåret collie, lengre ben på dachsen, slike små ting. Bulldog, pekingeser osv burde jo virkelig utavles med krysnings prosjekt.

Jeg kan bare snakke ut i fra meg selv, og nei, jeg hadde ikke kjøpt en hund der begge foreldre har samme ekstreme trekk. Feks mine egene raser ; jeg hadde ikke kjøpt valp der begge foreldre er nbt, og nei, jeg hadde ikke kjøpt kortis der begge foreldre har knøttsmå øyne. Dobling av dårlige trekk synes jeg idikerer på at oppdretter ikke prøver å gjøre noe med problemet -selvom det ikke er et stort problem. Jo lengre det går, jo større blir problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er gensa vrien å sette. Men hunden bør se ut som en hund, den bør ha 4 bein, hale, nakke, snute og ører, vinkler som ikke hinderer den i å leve som en hund.

Nei jeg synes ingen raser fortjener å dø ut, men de fortjener å endres slik at den nåværende rasetypen dør ut. F.eks bedre vinkler på chow chow, mindre hud på basset, lengre og mer åpen snute på braciochepale raser, mindre pels på f.eks langhåret collie, lengre ben på dachsen, slike små ting. Bulldog, pekingeser osv burde jo virkelig utavles med krysnings prosjekt.

Jeg kan bare snakke ut i fra meg selv, og nei, jeg hadde ikke kjøpt en hund der begge foreldre har samme ekstreme trekk. Feks mine egene raser ; jeg hadde ikke kjøpt valp der begge foreldre er nbt, og nei, jeg hadde ikke kjøpt kortis der begge foreldre har knøttsmå øyne. Dobling av dårlige trekk synes jeg idikerer på at oppdretter ikke prøver å gjøre noe med problemet -selvom det ikke er et stort problem. Jo lengre det går, jo større blir problemet.

Chow'en sitt problem ligger mye dypere enn litt for rake bakben. Avler du litt mer vinkler på rasen, så har de fortsatt like mange helseproblemer som i dag. Rasen er fortsatt like syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow'en sitt problem ligger mye dypere enn litt for rake bakben. Avler du litt mer vinkler på rasen, så har de fortsatt like mange helseproblemer som i dag. Rasen er fortsatt like syk.

Sant nok, chowchow er ikke en rase jeg kjenner, det var kun ment som et eksempel på at små detaljer kan bli store problem. At resten av helsen er tragisk er selvsagt ikke noe bedre, det er trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, chowchow er ikke en rase jeg kjenner, det var kun ment som et eksempel på at små detaljer kan bli store problem. At resten av helsen er tragisk er selvsagt ikke noe bedre, det er trist :(

Det hjelper selvsagt ikke at over 90% av rasen har AD, og at det er krav om kjent status, men man trenger ikke å bry seg om denne statusen. Så det avles fint på en hund med D albuer.

Blir litt som med ACD i noen land, drit i om hunden har D hofter, de blir jo ikke plaget av HD uansett. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper selvsagt ikke at over 90% av rasen har AD, og at det er krav om kjent status, men man trenger ikke å bry seg om denne statusen. Så det avles fint på en hund med D albuer.

Blir litt som med ACD i noen land, drit i om hunden har D hofter, de blir jo ikke plaget av HD uansett. :aww:

Tragisk, en ser det på aussie også. C albuer ja det er sikkert en skade. D hofter? ja det er skade det også. Lett å skylde på skader alså. Chowchow'en er jo helt ute å kjøre :(. Poenget mitt er at ja noen raser er helt klart at har problemer, fordi de synes så godt, mens andre har problemer som er detaljer.

Men satt på spissen, så er det ikke etisk riktig å kjøpe rasehund i det heletatt, de er jo ikke et produkt av naturlig seleksjon, og de aller fleste er innavlet på en eller annen måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tragisk, en ser det på aussie også. C albuer ja det er sikkert en skade. D hofter? ja det er skade det også. Lett å skylde på skader alså. Chowchow'en er jo helt ute å kjøre :(. Poenget mitt er at ja noen raser er helt klart at har problemer, fordi de synes så godt, mens andre har problemer som er detaljer.

Men satt på spissen, så er det ikke etisk riktig å kjøpe rasehund i det heletatt, de er jo ikke et produkt av naturlig seleksjon, og de aller fleste er innavlet på en eller annen måte.

Så lenge mennesket gir hunden mat, husly og veterinærhjelp når den blir syk, så er det strent tatt ikke naturlig seleksjon på noen hunder i ett land som Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det gått for langt når eksteriøret er til ulempe for hunden, enten det medfører smerter/ubehag eller hindrer hunden i å utøve naturlig/normal atferd og aktivitet. Der går grensen. Jeg tror ikke egentlig det er nødvendig å utrydde raser, da jeg har inntrykk av at ekstreme trekk uansett har en tendens til å forsvinne eller modereres raskt når man begynner å blande inn raser/individer som mangler disse trekkene? Men man må begynne å krysse inn andre raser og avle seg bort fra dysfunksjonelt eksteriør NÅ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske Mattilsynet ble litt tøffere og stilte krav til Raseklubber og NKK. Det er ikke lov å avle på syke dyr - det er jo bare det at "syk" er et definisjonsspørsmål. Hvis man i enkelte raser hadde stilt krav til feks naturlig fødsel, veterinærattest på at de ikke har løshud i gangen og åpne nesebor, samt velfungerende pust under fysisk aktivitet (løpe to runder i passe raskt tempo rundt veterinærkontoret) osv så tror jeg at man hadde sett en forbedring etter ganske få generasjoner - om man deretter hadde slitt med et seriøst innavlsproblem er jo noe annet :P

Ellers er jeg enig med Emmy, gode utavlsprosjekter kan gjøre mye for en rase. Gleder meg til å se resultatene fra Lundehunden om et par generasjoner

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- NKK ønsker å utelukke hunder med store pusteproblemer fra avl. Vi ønsker nå derfor å få oversikt over hvilke hunder som er operert for disse problemene."

Det er jo en fin start da, men jeg syns det er pussig at de ikke ønsker å utelukket alle hunder med pusteproblemer fra avl. Det sier kanskje noe om hvor stort problemet faktisk er på en del av disse rasene. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser chow chow ble nevnt. Kanskje ikke lett å endre da rasen stammer fra Kina og er avlet fram for å spise. Da betyr ikke vinkler, hud og pels noe.

Rasen har store helseproblemer og det trengs en innskjerping ang avl, men dette har absolutt ingenting med hvorvidt rasen noen gang har blitt brukt til mat.

Det er oppdrettere, dommere og raseentusiaster som har ødelagt rasen, det er de som vil ha lite vinkler, masse hud, masse pels, og helst ingen helsetester. Det er de som avler på HD og AD og entropion og allergi. Patella og korsbåndskader.

Opprinnelseslandet er kanskje Kina, men hjemlandet regnes nå for Storbritannia. Det er vel strengt tatt de som forandrer rasestandarden til rasen.

Og jeg husker en tid tilbake hvor The Kennel Club faktisk prøvde å forandre på rasestandarden og det ble en hel del ramaskrik innen rasemiljøet. Fordi The Kennel Club ville at rasestandarden skulle si at bakbena skulle ha moderate vinkler, istedenfor lite vinkler. Og en del andre forandringer for å bedre helsen til rasen.

http://www.ipetitions.com/petition/ukchow/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kommentarer fra kortstute-eiere på fb. De var veldig negative til tiltaket... :hmm:

Pengegriske veterinærer er det som er problemet...Så det opereres alt for mange hunder som egentlig ikke trenger å opereres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kommentarer fra kortstute-eiere på fb. De var veldig negative til tiltaket... :hmm:

Pengegriske veterinærer er det som er problemet...Så det opereres alt for mange hunder som egentlig ikke trenger å opereres...

Leste den jeg også og sa vell det jeg mente der. Men det skremmer meg å se dette. For min del så var vell det "beviset" jeg trengte på at de faktisk blir avlet på syke individer som har store pusteproblemer når så mange oppdrettere protesterer så sterkt på dette. Hadde de ikke avlet på disse individene så hadde jo aldri denne saken vært et problem for de.. TRIST! Jeg kjenner kun en av de oppdretterne personlig og de hundene eg har sett der i fra er et trist syn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den jeg også og sa vell det jeg mente der. Men det skremmer meg å se dette. For min del så var vell det "beviset" jeg trengte på at de faktisk blir avlet på syke individer som har store pusteproblemer når så mange oppdrettere protesterer så sterkt på dette. Hadde de ikke avlet på disse individene så hadde jo aldri denne saken vært et problem for de.. TRIST! Jeg kjenner kun en av de oppdretterne personlig og de hundene eg har sett der i fra er et trist syn

Svarte der jeg også i går kveld, men jeg finner det ikke igjen nå? Jeg slo av varslinger da, men vet du om hele posten er fjernet?

Og ja, jeg har samme erfaring. Hunder blir fremstilt som friske, men jeg kjenner til flere tilfeller der det faktisk ikke er tilfelle. Så da begynner jeg jo å lure på hvor mange individer dette egentlig er tilfelle med.

Ja da så... Link?

Finner det ikke nå, lurer på om posten er slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er nok slettet ser det du for. Tror "noen" forstod at de fremstilte sitt eget oppdrett som svært dårlig og at det rett og slett virket som om det var heeelt normalt å avle på hunder med store pustevansker som har blitt operert

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...