Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips for gode Whippet oppdrettere i nordeuropa


13de
 Share

Recommended Posts

Hei.

Så er det visst i år jeg skal få hund igjen:-)

Nå er leiligheten satt for salg og håper jeg kan finne noe bra med hundetillatelse. Har allerede fått et par tilbud, men ikke sett på dem ennå så det blir spennende!

Jeg har jo ikke hatt Whippet eller mynde før og er derfor ikke inni myndemiljøet. Jeg har forstått at Whippet er en forholdsvis sunn rase, men vil gjerne sikre meg. Det betyr ikke så mye om hunden er fra DK, Norge eller UK, men det skal helst være i nordeuropa.

Jeg er takknemlig for all info og tips, og dere kan gjerne sende personlig melding til meg med alternativer. Jeg vil ha en hund med best mulig "familiehundgemytt" og helse.

På forhånd takk for tips:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som helsetester whippetene sine, men det finnes noen. Da må du derimot lete litt. ;)

Alzena har testet et par av sine whippeter for noe vet jeg (Suuuuuperbra! Heia, heia ^_^ )

Ellers er det nesten litt hipp som happ hvem du velger tror jeg. De fleste whippetoppdrettere har ganske stabile hunder. :)

Det finnes "løpslinjer" og utstillingslinjer - noe du bør merke deg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du er ute etter, men generelt så er kvaliteten i Norge veldig bra:)

Du kan se på topplista over mestvinnende oppdrettere på myndeklubben sin side for å få tips. Ellers så er det også noen mindre oppdrettere som avler gode hunder..

Jeg har selv fra Oscarberg og er veldig fornøyd med hundene derfra.. Min forrige whippet var nesten inne på mestvinnende liste på bare 3-4 utstillinger.. Hos meg stopper det dessverre mest på handleren :P

Men mitt tips er å finne en type du liker og så finne oppdrettere som avler den typen.. Det finnes flere forskjellige typer whippet, og alle er like "riktige". Så da er det en grei start :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Replica

Kjenner iaf en hund derifra som er veldig trivelig. Og så holder de til ikke så langt unna der jeg bor og treffer på de av og til i skogen, hyggelige folk og hunder :)

Fant ikke noe inne på siden dems om hvor de holder til, men bor de på Siggerud? Uansett hvilke raser jeg kikker på finner jeg jaggu en oppdretter på Siggerud, inkludert oppdretteren jeg allerede har kjøpt staffen min hos :lol: Tror det er et slags oppdrettermekka der borte :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke noe inne på siden dems om hvor de holder til, men bor de på Siggerud? Uansett hvilke raser jeg kikker på finner jeg jaggu en oppdretter på Siggerud, inkludert oppdretteren jeg allerede har kjøpt staffen min hos :lol: Tror det er et slags oppdrettermekka der borte :P

Siggerud ja :)

I know! Tror man automatisk blir oppdretter hvis du bosetter deg her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at @Kristinh ( http://www.courtborne.com ) sine hunder er veldig populære i Norge. Er svjv noen av hundene/linjene derifra Alzenas avler litt etter også :)

De er veldig populære, og det er veldig mange av de hundene også. Personlig ville jeg sett til andre linjer rett og slett for å få en variasjon i hva vi ender opp med her i landet :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at @Kristinh ( http://www.courtborne.com ) sine hunder er veldig populære i Norge. Er svjv noen av hundene/linjene derifra Alzenas avler litt etter også :)

Takk for tipset @Rocket. :-)

Det er ikke så mange som helsetester whippetene sine, men det finnes noen. Da må du derimot lete litt. ;)

Alzena har testet et par av sine whippeter for noe vet jeg (Suuuuuperbra! Heia, heia ^_^ )

Ellers er det nesten litt hipp som happ hvem du velger tror jeg. De fleste whippetoppdrettere har ganske stabile hunder. :)

Det finnes "løpslinjer" og utstillingslinjer - noe du bør merke deg.

Ja, jeg har fått med meg at hun testet sist gang, veldig positivt! Dessuten fulgte jeg spesielt den første hvalpetråden hennes som var veldig positiv, åpen og informativ! Dessverre har jeg ikke fått fulgt Enya-tråden så nøye.

"Løpslinjer" regner jeg med er de mer egnet for lure-cursing og utstilling det som går på utseende og/eller typ vanlig familiehund? Jeg har i første omgang tenkt familiehund med potensiale til å utstille.

Kennel Replica

Kjenner iaf en hund derifra som er veldig trivelig. Og så holder de til ikke så langt unna der jeg bor og treffer på de av og til i skogen, hyggelige folk og hunder :)

Takk for tips, vet du om de tester og har du evt en link til dem?

Spørs hva du er ute etter, men generelt så er kvaliteten i Norge veldig bra:)

Du kan se på topplista over mestvinnende oppdrettere på myndeklubben sin side for å få tips. Ellers så er det også noen mindre oppdrettere som avler gode hunder..

Jeg har selv fra Oscarberg og er veldig fornøyd med hundene derfra.. Min forrige whippet var nesten inne på mestvinnende liste på bare 3-4 utstillinger.. Hos meg stopper det dessverre mest på handleren :P

Men mitt tips er å finne en type du liker og så finne oppdrettere som avler den typen.. Det finnes flere forskjellige typer whippet, og alle er like "riktige". Så da er det en grei start :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for tipset om Oscarsberg. Hvilken type har de? Er det flere typer enn de to som er tidligere nevnt? Litt annerledes enn hos GD som jeg er vandt med, der avles det jo på farger og gjerne skiller melleom tyske/skandinaviske/amerikanske linjer vedrørende "robustheten". Er litt uvant å gi slipp på fargekontrollen, he he he, men det er selvfølgelig ikke det viktigste. gjerne link til Oscarsberg viss du har:-)

De er veldig populære, og det er veldig mange av de hundene også. Personlig ville jeg sett til andre linjer rett og slett for å få en variasjon i hva vi ender opp med her i landet :P

Jeg kan godt forstå ditt resonnement med tanke på variasjon. For min del dog er ikke det så veldig avgjørende siden jeg bor i DK.

Syns dog det hadde vært spennende å høre om noen gode fra UK ettersom det er der Whippeten kommer fra, så om det er noen som kjenner til noen der er det bare å skrike ut...

Takk for alle svar så langt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppdrettere på østlandet som jeg kjenner til:

- Librium

- Suna Regens

- Utzon

- Siprex

Selv har jeg fra Librium og Suna Regens, veldig fornøyd med begge mine. Helt forskjellige typer da, men full spurt ute på begge to. Ene har mer ro i kroppen inne, selv om begge er rolige - er tross alt whippet det er snakk om :P Godt gemytt på begge, går overens med alt av barn, voksne og hunder. Enkle hunder rett og slett.

Ene har høyere jaktinnstingt (den andre har likevel maks på jakt på MH), men ingen stikker av på tur. Null problem å ha dem løse, vi går i skogen hver dag, eller kaster frisbee på fellesarealene i boretslaget.

"Løpslinjer" regner jeg med er de mer egnet for lure-cursing og utstilling det som går på utseende og/eller typ vanlig familiehund? Jeg har i første omgang tenkt familiehund med potensiale til å utstille.

I norge er LC hundene for det meste av utstillingslinjer. Det er noen fra løpslinjer. Løpslinjene er typiske hunder som blir brukt på rettbane og rundbane (og selvsagt også LC). Er mange oppdrettere i Sverige som driver med det, og noen få i Norge.

Personlig ville jeg styrt unna løpslinjer. Mange av dem er svære (som veldig, veldig høye), og jeg har både møtt og hørt rykter om en del utrivlige hunder. Har også blitt direkte frarådet rene løpslinjer av drevne LC-folk. I tillegg tror jeg også bully-syndrom er mer utbredt på dem (dem med et kopi av genet løper raskere). Det finnes såvidt jeg vet ingen norskfødte hunder som har dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset @Rocket. :-)

 

Ja, jeg har fått med meg at hun testet sist gang, veldig positivt! Dessuten fulgte jeg spesielt den første hvalpetråden hennes som var veldig positiv, åpen og informativ! Dessverre har jeg ikke fått fulgt Enya-tråden så nøye.

 

"Løpslinjer" regner jeg med er de mer egnet for lure-cursing og utstilling det som går på utseende og/eller typ vanlig familiehund? Jeg har i første omgang tenkt familiehund med potensiale til å utstille.

 

Takk for tips, vet du om de tester og har du evt en link til dem?

 

Takk for tipset om Oscarsberg. Hvilken type har de? Er det flere typer enn de to som er tidligere nevnt? Litt annerledes enn hos GD som jeg er vandt med, der avles det jo på farger og gjerne skiller melleom tyske/skandinaviske/amerikanske linjer vedrørende "robustheten". Er litt uvant å gi slipp på fargekontrollen, he he he, men det er selvfølgelig ikke det viktigste. gjerne link til Oscarsberg viss du har:-)

 

 

Jeg kan godt forstå ditt resonnement med tanke på variasjon. For min del dog er ikke det så veldig avgjørende siden jeg bor i DK.

 

Syns dog det hadde vært spennende å høre om noen gode fra UK ettersom det er der Whippeten kommer fra, så om det er noen som kjenner til noen der er det bare å skrike ut...

 

Takk for alle svar så langt!

Jeg snakker ikke om løps eller utstillingstyper, men forskjellige typer utstillingstyper.. Den ene jeg har nå feks er mer engelsk type, mens den andre er mer vanlig. Begge er i korrekt størrelse imotsetning til veldig mange nå i dag som er stor.

Oscarberg prøver å få til hunder som gjør det bra på utstilling og samtidig funker mange av de veldig bra på LC-banen også. De har forresten en hannhund nå som er svært lovende tilsalgs ;) hjemmesiden er www.oscarberg.no men dårlig oppdatert. Ring han er mitt tips ;) da får man svar me en gang :P Oscarberg har kanskje litt mer brystkasse og en litt annen front enn veldig mange. Jeg synes da at det ser bedre ut og bedre anatomisk, for veldig mange whippeter er helt steile i fronten.. Men igjen, mange meninger her rundt omkring :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Courtborne, Replica, Siprex, Utzon, og Mjohundr har jeg møtte fine individer fra. Har ikke møtt mye hunder fra Sverige eller Danmark (møtt noen fra Torshammarens i Sverige, og de er fine, men merk at det er løpslinjer—oppdretteren satser på whippet racing, men stiller også hundene sine i lure coursing), men det er nok flere gode oppdrettere. Sjekk litt utstillings- og lure coursing-resultater for de siste årene, og du får raskt et overblikk, selv om det ikke er noen garanti i forhold til andre egenskaper, som "familiehundgemytt".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet så og si nada om dem, men liker veldig godt typen til ene hannhunden derifra som Courtborne har brukt på et kull eller to. Kraftig og fin synes jeg.

http://www.twyborn.se/ Ser ut som de er svenske :)

Courtborne har hatt flere kull med hannhunder fra Twyborn. Vår whippet, Hermes, har far fra Twyborn (Big Ben).

Twyborn har gode utstillingsresultater, ellers vet jeg lite om oppdretteren.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Courtborne har hatt flere kull med hannhunder fra Twyborn. Vår whippet, Hermes, har far fra Twyborn (Big Ben).

Twyborn har gode utstillingsresultater, ellers vet jeg lite om oppdretteren.

Jupp, er Big Ben jeg tenkte på. Er den eneste jeg har sett de har brukt fra Twyborn. :) (Er en liten stund siden jeg fulgte med på whippet nå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå ditt resonnement med tanke på variasjon. For min del dog er ikke det så veldig avgjørende siden jeg bor i DK.

Nei da faller jo det argumentet litt vekk :D

@Alzenas skal gjenta en kombinasjon nå i vår, som sist gang ga helt herlige hunder. Jeg nøler ikke et sekund med å anbefale henne videre til andre som vil ha whippet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ingvild:-)

Det stemmer at vi har mye Courtborte linjer og det er det en grunn til ;-) Men i år skal vi ha inn noe "nytt", og har falt på Azarin-linjene i Polen noe jeg gleder meg mye til. Og takk Vimsy, det stemmer at jeg har begynt å Patellasjekke og hjertescreene. Til sommeren skal også Lykke og Pixel sjekkes for dette.

I UK har vi vurdert fra Palmik en gang i tiden, men har slått dette fra meg i senere tid. Ellers har du jo Twyborn, Skyborne og Softouch (aner ikke hvordan planer de har) Must be shadowwhippets (PL) skal også gjøre en spennende kombinasjon nå i år, dette er vel første eget kull Angela har. Men har vel også hatt samarbeid med Azarin Kennel og Laura. Verd å sjekke ut:-)

Og selvsagt, fantastiske Kristin & Jørgen bak Kennel Courtborne, herlige hunder og herlige folk. Har ikke pratet med K på en liten stund, så vet ikke hvordan planer de eventuelt måtte ha i år. Men det er garantert noe spennende:-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...