Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det noen koselige dyr som ikke er katt eller hund?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvordan kan du være så kald....?

Jeg anbefaler dyrebeskyttelsen uansett hvilken art man ender opp med. Eventuelt en omplasseringsannonse på Finn. Det eneste dyret det kunne falt meg inn å kjøpe fra oppdretter er hund , rett og sl

Eh, hvis du søker på goat kommer det MYE kulere ting.

Må dessverre si at selv om jeg synes at ildere er artige dyr så har jeg bare møtt den uoppdragne varianten. Den forrige ilderen jeg møtte bet meg til blods.

3 av mine 4 rotter levde lenge, over 7-8 år og eldste ble nesten 10 år.

Du skulle meldt det til guinness rekordbok, for alle de tre var gamle nok til å havne der som verdens eldste rotte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en som ble 4 år..

Resten døde rett før 3 års alder.

Savner å ha rotter..

Edit: og ildere biter. Punktum.

Jeg har møtt mange ildereiere som påstår at ilderene deres ikke biter ( inkl sambo ), men stort sett er omgivelsene sterkt uenig.

Jeg har også bodd en kort stund med en ilder som liksom ikke bet. Vel, jeg vet ikke hva eier mente man skulle kalle det, men både jeg og alle gjester ble bitt til blods helt umotivert.

Føtter på gulvet var nok.

Stinker gjør de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin eller rotter, siden begge er kule dyr som har en ok forventet levetid (ikke for kort, ikke for lenge). Hamster blir fort i minste laget, sover hele dagen og dør i ung alder. Koslig på sin måte, men mer gøy med rotter.

Jeg har hatt både vanlig hamster og dverghamster :-) Dverghamstrene ble 2-3 år før de sovnet inn, det store hamsterer ble 4 1/2 år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ildere var veldig kattunge aktige hele livet, og rampete. Den ene var utrolig aktiv og tyvete, hun var helt tullete etter sko. Lille ilderen var ikke stort større enn en sko, holdt på å le oss ihjel når hun kom slepende med den ene skoen etter den andre. Hver kveld måtte vi rydde ut soveplassen hennes for sko. Hun beit oss også i tærne, utrolig leken ilder. Hun beit oss aldri til blods eller av agressjon, var lekebiting. Hun hadde også en spesiell måte å danse på når hun lekte, hoppet baklengs foran oss og klukket som ei lita høne. Som sakt, man ler mye når man har ilder. Den andre ilderen var roligere og kosete, men hun fikk sånne raptusser innimellom å løp rundt som en gal. Hun likte best å sove inni skuffer. Helt utrolig snikete og oppfinnsomme dyr og utrolig hvor de kommer seg inn. Har ikke tall på hvor mange skuffer jeg har åpnet å funnet en sovende ilder inni :D Mine to ble desverre ikke så gammel, den ene døde brått 5 år gammel og den andre måtte vi avlive noen måneder senere grunnet hjertefeil. Jeg har også hatt marsvin. Utrolig koselige dyr. Min var veldig rolig og bedagelig. De klukker også når de løper rundt :) Edit: jeg tror også ildere er for spesielt interesserte, de er spesielle og de har en spesiell lukt. siden mine to ikke hadde ilderlukt, fikk jeg litt sjokk da jeg traff kusinen min sine 5 ildere, for de hadde sterk lukt og hendene luktet etter man hadde koset med de. Sånn var ikke mine to, de hadde ikke verre lukt enn en katt. tror nok lukta skremmer mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en veldig koselig tråd altså :wub:

Mine topp-tre dyr uten å se på om vi kan tilby det som trengs er:

- Dverggeit

- Kaniner

- Marsvin eller rotter

Men geit utgår fullstendig :P Vi har liten hage og tett naboer, og jeg vet akkurat hvordan geiter er .. de bryter seg inn og ut overalt, bæsjer ned hele utedoen (eller dokkestua i vårt tilfelle), og spiser ALT. Men er utrolig utrolig utrolig søte og morsomme, og nesten som hunder ;) Jeg prøver å si til mannen at vi kanskje heller skal kjøpe en liten selskapshund, for hund er enkelt!

Kaniner er aktuelt, men ikke nå. Når ungene er litt større er det mer aktuelt. Men da skal vi ha et stort utebur som en linket til fra Pinterest. Det er herved "pinnet" :) Hoppekaniner hadde vært kjempegøy!

Rotter utgår pga allergiredsel, selv om de er kjempemorsomme. Takk for videotitten, Linda, det var morsomt å se hvor "med" de var .. og hvordan de bare kom flyvende fra alle kanter! Marsvin er bare nusselige, og trenbare de også. Det hadde vært mosomt å ha! Men siden de trenger mye selskap og oppmerksomhet (og må være to) så må det også vente.

Kan forresten marsvin være ute en del? Hvor kaldt vær tåler de? Da snakker jeg om mer som en kaningård og ikke et lite trekantbur. Kan de være sammen med kaniner?

Ilder er uaktuelt .. morsomme og søte, men synes jeg ser gjeterhunden med en ilder :shocked:

Nå gjenstår snart bare hamster, som er høyst aktuelt. (Jeg vet ikke om degus og chinchilla havner i samme "kategori") Det kan være på et barnerom også. MEN, 7-åringer (og 3-åringer) har mange rare ideer, så det er for tidlig. Kanskje om et år eller to så er 8-9-åringen stor nok til å ha et hamster på rommet (ikke ansvaret, men slik at det slipper å stå i stua - det var den gjeterhunden igjen).

Dette var jammen ikke lett. Uansett hvordan vi vender og vrir på det så er det et lite dyr med behov som skal dekkes og helst litt mer for å trives, og da er det bedre at hele familien kan være med. Mannen er ikke så veldig positiv til ideen ennå heller :icon_redface:

Tusen takk for alle innspill! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det "ordentlig" biting, da? Ser du skriver de sliter med biting i hæler og tær. Mine rotter beit ikke, men de beit oss i tærene. Ikke hardt, mer "smaking" eller noe. Er visstnok vanlig på rotter, de liker tåfis. Kanskje noe av samme greia gjelder for ilder? :)

Nei, ikke biting til blods liksom. Men litt sånn "gjeterhundnipping" hvis det skal sammenlignes med noe. Var hovedsaklig de små tobeinte som fant det skummelt/vondt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir hamster, så mååå du sjekke ut hamster agility! Er utrolig hva man kan lære en hamster. mine første egne kjærledyr var hamster :)

Marsvin er vel ganske mye mer skjør for kulde enn kaniner. Mitt marsvin fikk lungebetennelse og døde av det. Jeg hadde han aldri ute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke hamster på soverommet... Hamsteren er svært nattaktive og derav våken og bråker når barnet skal sove :-P haha!

Ja, selvsagt, det glemte jeg :teehe: Da har vi allerede noe som ligner, bare at hun er større og skal ta halve voksensenga :ahappy: (Ikke bikkja, men treåringen). Men hamsteret ikke kan/bør stå på soverommet så er det uansett enklere med andre dyr om et år når vi forhåpentligvis har litt bedre kontroll på gjeterhunden. Er det ikke kjedelig med et dyr som sover om dagen då? Eller våkner de rundt middagstider når ungene har tid til å kose/aktivisere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hamster er verdens kjedeligste kjæledyr :P Altså jeg hadde mye glede av mine, for jeg fikk ikke lov til å ha noe annet, men mine sov hele dagen og våknet rett før leggetid. Husker jeg måtte binde fast løpehjulet, for det bråket så utrolig hehe. Ellers pleide jeg å lage hinderløyper og labyrint av Penny-bøkene mine ;) Så er det et mareritt å få tak i en løpsk hamster! Venninnen min fant ikke sitt før det begynte å lukte i veggen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg vet ikke om degus og chinchilla havner i samme "kategori")

Degus og Chinchilla er på ingen måte i nærheten av hamser. De vanvittig aktive, og trenger derfor STOR plass (og da mener jeg stor! Med masse klatre- og aktiviseringsmuligheter) og er også veldig sosiale. Absolutt et dyr for spesielt interesserte, og ikke noe for barn vil jeg si. Chinchillaen kan bli opp mot 20 år gammel, degusen noe mindre (12-15 om den har det godt). Men du verden så morsomme dyr :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, det glemte jeg :teehe: Da har vi allerede noe som ligner, bare at hun er større og skal ta halve voksensenga :ahappy: (Ikke bikkja, men treåringen). Men hamsteret ikke kan/bør stå på soverommet så er det uansett enklere med andre dyr om et år når vi forhåpentligvis har litt bedre kontroll på gjeterhunden. Er det ikke kjedelig med et dyr som sover om dagen då? Eller våkner de rundt middagstider når ungene har tid til å kose/aktivisere dem?

Jeg har alltid brukt å vekke mine hamster 2-3 ganger om dagen for kos, lufting og håndtering :-) Dverghamsterne var da rimelig gretne, men det store hamsteret var grei der... Mine brukte å våkne i 19 tiden på kvelden ;) De var våken et par ganger daglig og spiste også i halvsøvne. hehe!!

Ørkenrotter opplevde jeg som mer livlige, morsomme og våkne :-) Men hamsteren min var mer kosete. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to hamstere og en undulat på rommet mitt. Hamsterne lagde et sørgelig bråk om natta og undulaten som var frittflyvende, pleide å komme å vekke meg om natta, da stilte han seg oppå haka mi og begynte å musse meg i fjeset... jeg har alltid vært vant med at dyrene styrer å bråker litt, så kan ikke huske at det plagde søvnen min :) går jo ann å sette hamsterburet utenfor rommet på natta da, oppå ei hylle for eksempel så ikke hunden når den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de fantastiske dverggeitene er uaktuelle, så slår jeg et slag for ørkenrotter. Om de håndteres bra og mye fra starten av, så blir de fantastiske familiemedlemmer! Ene min pleide å bli med på butikken, hun satt på skulderen og storkoste seg. Store personligheter, aktive, trenbare, og veldig veldig søte!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en veldig koselig tråd altså  :wub:

 

Mine topp-tre dyr uten å se på om vi kan tilby det som trengs er:

 

- Dverggeit

- Kaniner

- Marsvin eller rotter

 

Men geit utgår fullstendig  :P  Vi har liten hage og tett naboer, og jeg vet akkurat hvordan geiter er .. de bryter seg inn og ut overalt, bæsjer ned hele utedoen (eller dokkestua i vårt tilfelle), og spiser ALT. Men er utrolig utrolig utrolig søte og morsomme, og nesten som hunder ;) Jeg prøver å si til mannen at vi kanskje heller skal kjøpe en liten selskapshund, for hund er enkelt!

 

Kaniner er aktuelt, men ikke nå. Når ungene er litt større er det mer aktuelt. Men da skal vi ha et stort utebur som en linket til fra Pinterest. Det er herved "pinnet" :) Hoppekaniner hadde vært kjempegøy!

 

Rotter utgår pga allergiredsel, selv om de er kjempemorsomme. Takk for videotitten, Linda, det var morsomt å se hvor "med" de var .. og hvordan de bare kom flyvende fra alle kanter! Marsvin er bare nusselige, og trenbare de også. Det hadde vært mosomt å ha! Men siden de trenger mye selskap og oppmerksomhet (og må være to) så må det også vente.

 

Kan forresten marsvin være ute en del? Hvor kaldt vær tåler de? Da snakker jeg om mer som en kaningård og ikke et lite trekantbur. Kan de være sammen med kaniner?

 

Ilder er uaktuelt .. morsomme og søte, men synes jeg ser gjeterhunden med en ilder  :shocked:

 

Nå gjenstår snart bare hamster, som er høyst aktuelt. (Jeg vet ikke om degus og chinchilla havner i samme "kategori") Det kan være på et barnerom også. MEN, 7-åringer (og 3-åringer) har mange rare ideer, så det er for tidlig. Kanskje om et år eller to så er 8-9-åringen stor nok til å ha et hamster på rommet (ikke ansvaret, men slik at det slipper å stå i stua - det var den gjeterhunden igjen). 

 

Dette var jammen ikke lett. Uansett hvordan vi vender og vrir på det så er det et lite dyr med behov som skal dekkes og helst litt mer for å trives, og da er det bedre at hele familien kan være med. Mannen er ikke så veldig positiv til ideen ennå heller  :icon_redface:

 

Tusen takk for alle innspill! :D

Nei, kaniner og marsvin kan ikke stå sammen. De har forskjellige ernæringsbehov og helt forskjellig kroppsspråk. I verste fall kan det ende med stygge skader på marsvinet fra en kanin som bykser og sparker. Marsvin tåler nok å stå ute på sommerstid i Norge, men jeg ville ikke satset på å ha de ute så mye utover det.

Synes kanskje hamster høres greiest ut, selv om man bør være klar over at hamster ikke er "kosete" på samme måte som marsvin og kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg hamsterhold grenser til dyremishandling da de ikke trives i fangeskap på samme måte som f. eks rotter gjør. Jeg hadde mitt i et 250 liters akvarium og det var på ingen måte nok plass og nesten uansett hva jeg gjorde så ville hun ikke annet enn å rømme. Hun stakk av titt og ofte, men var nok litt lettet, hvis man kan ilegge et hamster følelser, når vi fant henne igjen (da kunne hun stikke av på nytt, denne gangen med mat i kinnposene). Jeg var veldig glad i mitt hamster og hun hadde vel et greit liv fordi jeg gjorde mitt ytterste for at hun skulle trives, men det var liksom aldri nok.

Da ville jeg heller gått for marsvin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dessverre si at selv om jeg synes at ildere er artige dyr så har jeg bare møtt den uoppdragne varianten. Den forrige ilderen jeg møtte bet meg til blods.

Du skulle meldt det til guinness rekordbok, for alle de tre var gamle nok til å havne der som verdens eldste rotte.

Tror ikke det er veldig uvanlig at de kan bli over 5-6 altså, vet om noen som drev oppdrett som hadde noen som ble såpass hvertfall.

Lyver kanskje når jeg sier nesten 10, for hun ble vel litt over 9, men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange forskjellige smådyr da jeg var liten (hamster, rotter, mus, degus, undulat, ekorn....), men den kuleste av dem var utvilsomt dvergpapegøyen jeg hadde. Han hadde jo virkelig humor, var sosial og morsom - og terroriserte hundene med styrtflyving *ler*. Han satt på hylla over senga mi, husker jeg, og kastet ting ned i hodet mitt :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...