Gå til innhold
Hundesonen.no

Linas lille lunder-under


bardmand
 Share

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Natt til onsdag denne uka fikk jeg og Lina vår ilddåp som henholdsvis førstegangsoppdretter og -mor. To av valpene ville ut samtidig, og dermed ble det keisersnitt. Det ble noen slitsomme og frustrere

Fem uker er de blitt nå. Jeg synes mamma Lina er veldig tålmodig med dem fremdeles. Man kan nesten se sansene, språket og motorikken deres utvikle seg time for time nå. Vi har begynt å øve litt på bil

Føtter kan brukes til mer enn å bite i:

Sølvpilen kan du egentlig bare sende hit altså :sleep: Hun kommer til å bli helt opp min gate utseendemessig, med lite hvitt å greier :wub:

Og lundebebislabber da... dåhn :wub:

Sølvpilen har atskillig mindre hvitt enn søsknene, ja. I tillegg mener de som kan det at blisset kommer til å bli mer eller mindre borte når han (ja, det er en hann) vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvpilen har atskillig mindre hvitt enn søsknene, ja. I tillegg mener de som kan det at blisset kommer til å bli mer eller mindre borte når han (ja, det er en hann) vokser til.

Kommer nok til å bli igjen litt hvitt tenker jeg. Shensi hadde enda mindre, men har fremdeles en bitteliten hvit flekk i panna :) Men åh som jeg elsker dem mørk i fjeset! Ah det er hanne ja, da trenger du ikke sende han allikevel :lol::D

Fineste nuskene :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sansen for Falk!

Han har nok de mest symmetriske og klassisk pene tegningene. Dessuten liker jeg labbene hans veldig godt, men der er jeg ingen ekspert. Synes bare de ser "samlet" og fine ut. Og så er han minst. Vi får nå se om han fortsetter å være det, men i så fall tegner han til å bli den beste av dem eksteriørt sett. Begge foreldrene er nemlig litt i overkant størrelsesmessig (det er sånne detaljer man må se gjennom fingrene med når man driver oppdrett av lundehund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes så søte :wub:

Du kan sende alle sammen over hit :)

Har nå mest lyst til å beholde alle selv, men skal forsøke å få spredt dem litt da. Forhåpentligvis vil en eller flere av dem kunne bidra i videre avl for å bevare rasen, og da er det greit å ikke ha alle samlet på ett sted ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig tråd dette her. Får jo lyst på lundehund av sånne bilder.

Ja, jeg synes jo alle polarhundentusiaster burde ha en lundehund-maskot. Selv om jeg vel egentlig har kommet fram til at whippeten min har mer til felles med malamuten vi av og til går tur med enn det lundehunden har ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lundehunder, egentlig? Tror ikke jeg har møtt noen live, så interessant å høre! -om tråden passer for det :)

Tja, hva skal man si. De må oppleves? Jeg tenker først og fremst på dem som små urhunder: De har tydelig språk, inkludert varsling i ulik grad. De har god nytte av grunding og god sosialisering og miljøtrening. De knytter seg sterkt til flokken sin. De er ikke nødvendigvis så opptatt av fremmede. De har mye av sin opprinnelige atferd og instinkter som lundejegere i behold. Det vil si at de jobber nært føreren sin og er mer sankere enn jegere. Og de faller mellom alle stoler når folk skal velge rase: Søt, men ikke søt som en pomeranian. Sprek, men ikke sprek som en husky. Elegant, men ikke elegant som en mynde. "Naturlig lydig" ved at de holder seg nær flokken, men ikke lettrent som en border collie. Funksjonell, stort sett frisk, og med høy gjennomsnittlig levealder, men med én rasebetinget sykdom som dessverre skremmer en del.

Ellers har jeg nå tenkt å bryte alle prinsipper og poste et bilde der jeg selv er med. Dere får tro hva dere vil, men en selfie var faktisk den enkleste måten å få tatt bilde av den første valpen som har åpnet øynene (de har alle gjort det nå, da). Det passet vel bra at det var Falk:

10431272_10152191611406006_7961204118269

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falk, altså :wub:

Håper folk får mer øynene opp for rasen, det høres ut som de kan være helt supre. Her jeg bor er det to lundehunder som "jobber" på flyplassen med å sanke egg. De har ikke blitt trent til det, de bare gjorde det av seg selv :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes jo alle polarhundentusiaster burde ha en lundehund-maskot. Selv om jeg vel egentlig har kommet fram til at whippeten min har mer til felles med malamuten vi av og til går tur med enn det lundehunden har ...

:)

Men der hørtes jo overhodet ikke skremmende ut, liker whippet også jeg fordi om jeg anser de som litt "overlegne" når de møter fremmedfolk (meg). Liker generelt mynderasene også.

og det der bildet av Falk var jo nærmest uimotståelig :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det der bildet av Falk var jo nærmest uimotståelig :wub:

Vet du, fram til nå har jeg tenkt at han var litt liten og kjedelig "pent" tegnet sammenlignet med søsknene. Men etterhvert begynner jeg å lure på om det blir han det blir vanskeligst å gi slipp på. Han er en skikkelig going, og slett ikke tapt bak en vogn i konkurranse med de to bjørnungene av noen søsken han har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...