Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2014


Kaja
 Share

Recommended Posts

Veldig rart det der - det noen jakter på er totalt uaktuelt for andre. Selv er jeg så utrolig politisk ukorrekt at jeg ikke vil jakte på ekorn, mår, bever, hare, rev og lignende. Til min samboer sin store frustrasjon, siden vi har alle forhold tilrettelagt for å dra på harejakt :P

Kråke hadde jeg ikke hatt noe problem med å ta - ei heller rådyr/hjort/elg.

Mens jeg nekter gaupe/ulv og bjørnejakt:p det meste annet er greit. Ja ikke ekorn eller veldig unge rever, søte vett :lol: jenter.. jeg har stor respekt for døde dyr da, så mens karene "feirer" sitter jeg og klapper på dyret og har en stund med det. De ler av meg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaktstart for småvilt og melding fra samboer om at første skogsfugl ligger i sekken :-)

Skal vist på villsvin og dådyrjakt i sverige i februar!

Jakthøsten så langt har gitt meg tre rådyr og en flott 12-takker! Sistnevnte kom på lokk og ble skutt på 40 meters hold langt oppe i fjellet. Det var sykt spennende!!

Posted Images

Jeg har stor respekt for døde dyr da, så mens karene "feirer" sitter jeg og klapper på dyret og har en stund med det. De ler av meg!

Det synes jeg er en veldig fin tanke. :heart: Sjøl om en skyter et dyr, så trenger det ikke bety at en ikke har hatt respekt for det livet som har vært.

Mvh SandyHippieCandy

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere! 

 

Den aller første rypen vi skjøt er absolutt hellig - og har fått sin egen plass på veggen. Drømmen er å en gang få en tiur - og den skal i så fall også stoppes ut :) 

Postet bilde

 

Postet bilde

Hvem skjøt den? Ser du alltid skriver "vi" :) Holdt begge i haglen(;)) eller skjøt dere begge etter den? :) Håper det var du! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skjøt den? Ser du alltid skriver "vi" :) Holdt begge i haglen( ;)) eller skjøt dere begge etter den? :) Håper det var du! :D

Vi skjøt etter hver vår på utsiden av kullet, men bare Anders traff :P Vi sier allikevel at den er "vår" :D . Vi hadde endelig skuddsjanse etter to dager på fjellet (og vi var på vei tilbake til bilen for å kjøre hjem igjen til Oslo - 1 km unna parkeringsplassen), Pim fant kullet (!), vi listet oss innpå sammen etter å ha diskutert i ti minutter hvordan vi skulle gå frem og det var rett og slett en stor opplevelse for oss sammen. Derfor er det veldig kjekt å ha den på stueveggen - fordi den vekker så uendelig mange minner om vår første rype :D Min første selvskutte føltes overhodet ikke på samme måte :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så heldige altså, jeg håper å en gang bli jeger å komme meg ut på jakt :) Både for kjøttets del og alt det andre. Sånn ifht spm til @Bølla jeg skjønner ikke helt hva du mener, mener du at/om det er noen som jakter å skyter uten å nyttegjøre seg av kjøtt/pels eller hva det nå er for bruksområde på det de skyter(altså jakter får å drepe/trene hund, men lar kadaveret ligge igjen i skauen, helt bortkastet)? Eller om folk jakter uten å egentlig være interessert i kjøtt/pels, men likevell spiser det/nyttegjør seg av det (eller gir det vekk/selger til noen som gjør) når det først blir skutt noe? Om det er noen som bedriver førstnevnte så synes jeg det direkte usmakelig, og håper virkelig at det ikke forekommer. Sistnevnte er jo greit, synes jeg, da det at ting kommer til nytte er bra uansett hvem det kommer til nytte for. At folk spiser vilt eller bruker pels/skinn fra vilt som har levd gode liv frem til det blir slutt er jo så utrolig mye bedre enn tilsvarende fra husdyr som har levd hele livet i et trangt fjøs eller pelsdyr som sitter i bittesmå bur.

Et annet spm som jeg alltid har lurt på, når dere er ute å jakter (eller fisker også får den del) å får skutt noe, hvordan greier dere å holde kjøttet bra over flere dager når dere er langt unna alt som heter kjøleskap og fryser? Var jo i fjellet nettopp å der var det reinsdyrjegere i full sving, minimum gåtur ned fra der vi var var 8 timer, non stop gåing, antagelig mer med tung sekk, samt at man neppe rekker å gå ned samme dag som man får skutt noe fordi det gjerne er for sent på dagen innen man har kommet seg ned til hytta, partert og pakket kjøtt osv, så da snakker vi mest sannsynlig to døgn før man får mulighet til å få kjøttet på kjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så heldige altså, jeg håper å en gang bli jeger å komme meg ut på jakt :) Både for kjøttets del og alt det andre. Sånn ifht spm til @Bølla jeg skjønner ikke helt hva du mener, mener du at/om det er noen som jakter å skyter uten å nyttegjøre seg av kjøtt/pels eller hva det nå er for bruksområde på det de skyter(altså jakter får å drepe/trene hund, men lar kadaveret ligge igjen i skauen, helt bortkastet)? Eller om folk jakter uten å egentlig være interessert i kjøtt/pels, men likevell spiser det/nyttegjør seg av det (eller gir det vekk/selger til noen som gjør) når det først blir skutt noe? Om det er noen som bedriver førstnevnte så synes jeg det direkte usmakelig, og håper virkelig at det ikke forekommer. Sistnevnte er jo greit, synes jeg, da det at ting kommer til nytte er bra uansett hvem det kommer til nytte for. At folk spiser vilt eller bruker pels/skinn fra vilt som har levd gode liv frem til det blir slutt er jo så utrolig mye bedre enn tilsvarende fra husdyr som har levd hele livet i et trangt fjøs eller pelsdyr som sitter i bittesmå bur.

Et annet spm som jeg alltid har lurt på, når dere er ute å jakter (eller fisker også får den del) å får skutt noe, hvordan greier dere å holde kjøttet bra over flere dager når dere er langt unna alt som heter kjøleskap og fryser? Var jo i fjellet nettopp å der var det reinsdyrjegere i full sving, minimum gåtur ned fra der vi var var 8 timer, non stop gåing, antagelig mer med tung sekk, samt at man neppe rekker å gå ned samme dag som man får skutt noe fordi det gjerne er for sent på dagen innen man har kommet seg ned til hytta, partert og pakket kjøtt osv, så da snakker vi mest sannsynlig to døgn før man får mulighet til å få kjøttet på kjøl.

Kjøttet skal som hovedregel henge i 40 døgngrader. Det skal aldri parteres og rett i frysern :) (dvs at om det er 10 varmegrader ute så skal kjøtte henge i 4 dager). Fisk vet jeg ikke da det sløyer vi og spiser fortest mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse har vært på sin aller første jakttur idag :D Jeg derimot har liggi på sofan..

Han søkte litt feil på vinden og støkket opp en stort rypekull, for å etterpå finne to andre jegere (som hadde fugl i sekken) å gå sammen med :lol:

Etter litt startproblemer søkte han veldig fint, og hadde en pen rypestand. Skytter det skortet på idag. Jeg har trua :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dryss fra idag :)

Vi fant ikke noe fugl, men Ymse søkte veldig bra!!

Men han blir ganske stiv, er det vanlig? Noe vi kan gjøre for å forebygge? Er det bare fordi det er nytt for han?
Han skal ha noen dager fri nå. Han virker ikke stiv så lenge han er i gang, men etter litt hvile så stivner han. Har ikke sett dette etter ski/sykkelturer @MonicaT og andre med fugliser :P

10689928_10154628789070311_5656046677106

1924392_10154628791660311_23406566183930

10712838_10154628723150311_3121018660048

10616285_10154628734750311_6899448392694

10666092_10154628778555311_7461308213779

10712962_10154628786930311_3680232122537

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dryss fra idag :)

Vi fant ikke noe fugl, men Ymse søkte veldig bra!

Men han blir ganske stiv, er det vanlig? Noe vi kan gjøre for å forebygge? Er det bare fordi det er nytt for han?

Han skal ha noen dager fri nå. Han virker ikke stiv så lenge han er i gang, men etter litt hvile så stivner han. Har ikke sett dette etter ski/sykkelturer @MonicaT og andre med fugliser :P

Det kan nok ha noe med at han bruker kropp og sanser på en annen måte.

Jeg har aldri opplevd det med Dachsene, men Hygenen var helt skrudd i kroppen etter sin første los (i hegn, dog) Hun er i knallform sånn rent kondisjonsmessig og lar seg heller ikke merke med å gå i søk i noen timer. Men en times drev i pøsregn (og der gikk hun virkelig på) så trodde jeg nesten hun hadde skadet seg, så "nede" var hun. Satser på at det var uvant bruk av kropp (og ikke minst hodet) og at det ikke er noe som ikke bedres ut over høsten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dryss fra idag :)

Vi fant ikke noe fugl, men Ymse søkte veldig bra!

Men han blir ganske stiv, er det vanlig? Noe vi kan gjøre for å forebygge? Er det bare fordi det er nytt for han?

Han skal ha noen dager fri nå. Han virker ikke stiv så lenge han er i gang, men etter litt hvile så stivner han. Har ikke sett dette etter ski/sykkelturer @MonicaT og andre med fugliser :P

Det er ikke veldig vanlig, jeg har kun opplevd det på vokse hunder som ikke har vært i god nok form. Da er det naturlig at de kan bli stive.

Har han løpt noe særlig løs siden båndtvangen opphørte?

Om ikke, så kan det ha blitt mye nye bevegelser for han.

Passer du på at han får i seg nok veske og næring?

Jeg er veldig flink til vanne hunden underveis, selv om det er vann i terrenget.

Fikk tips for mange år siden å gi en lunsjboks når jaktdagen er over, dette gjør at hunden henter seg raskere inn og blir mindre stiv/støl. På en vanlig jaktdag så gir jeg vomvann (frysetørket vom med vann) gjennom hele dagen, en lunsjboks når vi lunsjer og en lunsjboks når jeg kommer til bilen/hytta. Så blir det middag senere på kvelden.

Vet jo om flere som ikke gjør dette og de hundene fungerer jo de også, men jeg liker å legge ting til rette for at hunden skal kunne yte maksimalt. Og har lite skader på mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanlig, jeg har kun opplevd det på vokse hunder som ikke har vært i god nok form. Da er det naturlig at de kan bli stive.

Har han løpt noe særlig løs siden båndtvangen opphørte?

Om ikke, så kan det ha blitt mye nye bevegelser for han.

Passer du på at han får i seg nok veske og næring?

Jeg er veldig flink til vanne hunden underveis, selv om det er vann i terrenget.

Fikk tips for mange år siden å gi en lunsjboks når jaktdagen er over, dette gjør at hunden henter seg raskere inn og blir mindre stiv/støl. På en vanlig jaktdag så gir jeg vomvann (frysetørket vom med vann) gjennom hele dagen, en lunsjboks når vi lunsjer og en lunsjboks når jeg kommer til bilen/hytta. Så blir det middag senere på kvelden.

Vet jo om flere som ikke gjør dette og de hundene fungerer jo de også, men jeg liker å legge ting til rette for at hunden skal kunne yte maksimalt. Og har lite skader på mine hunder.

Han har løpt noe løs men det er fortsatt båndtvang her så ikke så mye. Fant ut at han halter bare/ser stiv ut pga et kutt (bare den foten) så krysser for at det bare er det. Både vanner, gir våtfor pluss rc energy, og sånn restitusjonspulver i vann. Han drikker også mye av seg selv. Heller for hønemor enn ingen hønemor :P han varmes godt opp før han slippes og går i bånd i rolig tempo 10/20 min før bilen :) han er kjempesliten da :lol: nektet å stå opp i dag tidlig:p roligere dager før en tur til østerdalen på søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 7 km heng på en storokse med kanskje 20 tagger i går - debuten til vesla - jeg er så stolt :D Fikk det ikke til å stå, og vi har foreløpig oksefredning så noe fall hadde det ikke blitt uansett, men jenta viser gode takter og en virkelig ståpåvilje synes jeg :wub:

Endret av Bikipile
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto feira 4-årsdagen sin med det beste i verden: Halvannen mil og 3 timers skogstur. 5 km fersksporing av rådyr rett opp fjellet (stakkars Aiko måtte dyttes, haha!), som leda fram til den vesle familien som vi så på en stund. Beste bursdagsgaven!

Hun sier hun er klar, og at jeg må få tatt jegerprøven. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en treskjeller :lol: Tuva fulgte en fugl fra tre til tre og lagde de mest sinnsyke lydene under treet fuglen satt i (jeg var sikker på hun hadde funnet seg en grevling å sloss med eller no) fant Tiur gjorde hun og :D

Har en sånn en jeg også. Mest på ekorn, men fugl kan også utløse atferden.

Vi får ta en jakttur sammen, med en whippet og en staffe på skogsfugljakt, kunne jo tatt seg ut :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...