Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevenner redder staffen, får bli hos eier og får operasjon


MiO
 Share

Recommended Posts

Ja, en tilleggsutdannelse for å sette grad, ikke for behandling. Og jeg forventer nå at ordentlig stygge bilder som viser sekundære forandringer, kan håndteres av en hver oppegående veterinær. Men sikkert kravstort av meg. Hadde hunden vært plaget FØR 12 måneder, hadde dere da ropt om offisielle resultater? Man trenger jo ikke tillegsutdannede veterinærer for å stille andre, ganske hyppige, diagnoser.

Har en venninne som opererte hunden sin i albuen før han var ett år. Burde hun avventet operasjon, selv om hennes (i det tilfellet, ENE) veterinær anbefalte dette? Hunden haltet jo bare stygt og hadde kun uoffisielle røntgenbilder.

Jeg skjønner ikke helt greia her, må jeg innrømme. Ja, jeg personlig ville ha venta til jeg fikk en offisiell diagnose før jeg la bikkja mi under kniven. Om det var snakk om en større operasjon, ville jeg uansett ha ønsket en vurdering fra en annen veterinær om det var min hund. Og selv hunder under året får offisielle diagnoser - vi røntget Nik da hun var 9 mnd gammel, hun kom ut med en middels grad AA som ifølge veterinærenE ville utvikle seg til en sterk grad før hun var året. Vi visste selvsagt at hun var dårlig, vi hadde ikke røntget henne så ung om hun ikke var dårlig liksom, men man kan forhåndsrøntge dyr som er under året.

Hva venninna di og Loke og whatever velger å gjøre, er opp til de/dere. Men hvorfor er det en uting å få en annen veterinær til å se på bilder? Hvorfor er det en uting å vente på en offisiell diagnose?

Og hvorfor gidder jeg å diskutere dette? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke

Så vidt jeg husker, har vi da hatt et par spleiserunder til soniser på ting og tang, også. Det var da bare hyggelig og ingen kom med sin forvokste moralske pekefinger i den sammenheng.

Posted Images

Loke - hvorfor burde du skamme deg bare fordi du tok et annet valg? Jeg forstår ikke hensikten med disse voldsomme overdrivelsene. Jeg, og noen andre, ville hatt en second opinion. Men det kommer selvsagt an på forholdene og situasjonen. Andre ville ikke gjort det. Hvorfor er det et problem?

Jeg skammer meg ikke et sekund, men det virker her som om siden hd resultatet ikke er offisielt så har det ingen verdi. Det er tåpelig.

Hvor mange andre diagnoser er det slik på?

Vi vet ingenting om kunnskapen til dyrlegen som behandler denne hunden, vi vet ingenting om hva som har blitt gjort for å sette diagnosen og å anbefale behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke et sekund, men det virker her som om siden hd resultatet ikke er offisielt så har det ingen verdi. Det er tåpelig.

Hvor mange andre diagnoser er det slik på?

Vi vet ingenting om kunnskapen til dyrlegen som behandler denne hunden, vi vet ingenting om hva som har blitt gjort for å sette diagnosen og å anbefale behandling.

Vel, som sagt, så gjelder det ikke bare HD. Spesielt hvis man har erfart at en dyrlege sier "ingenting å gjøre, du må avlive" og en annen dyrlege gir 50% sjanse og alt blir ordnet med en operasjon. Da kan det være lurt å få en annen dyrlege til å se på situasjonen hvis man får beskjed om å avlive når man selv tviler. Som 2ne - hvorfor er det negativt? At du ikke gjorde det, er selvsagt helt greit. Jeg gjorde det heller ikke da jeg avlivet min forrige hund, fordi det kommer an på omstendighetene.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor vi diskuterer dette, og hva som egentlig er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt greia her, må jeg innrømme. Ja, jeg personlig ville ha venta til jeg fikk en offisiell diagnose før jeg la bikkja mi under kniven. Om det var snakk om en større operasjon, ville jeg uansett ha ønsket en vurdering fra en annen veterinær om det var min hund. Og selv hunder under året får offisielle diagnoser - vi røntget Nik da hun var 9 mnd gammel, hun kom ut med en middels grad AA som ifølge veterinærenE ville utvikle seg til en sterk grad før hun var året. Vi visste selvsagt at hun var dårlig, vi hadde ikke røntget henne så ung om hun ikke var dårlig liksom, men man kan forhåndsrøntge dyr som er under året.

Hva venninna di og Loke og whatever velger å gjøre, er opp til de/dere. Men hvorfor er det en uting å få en annen veterinær til å se på bilder? Hvorfor er det en uting å vente på en offisiell diagnose?

Og hvorfor gidder jeg å diskutere dette? :icon_confused:

Hun HAR fått second opinion.

(hvorfor gidder jeg gjenta dette)

Hun var først hos dyrlege i floreid, så var hun hos gjentatte konsultasjoner hos dyreklinikken i Namsos.

Alt står i artikkelen for de som gidder å lese.

Det eneste hun ikke har gjort er å betale for en offisiell diagnose. Det gadd faktisk ikke jeg heller når jeg var i samme situasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjell på om bikkja har så vondt at man ønsker å avlive, kontra å operere. For avliver man er det samme hva årsaken var, bikkja hadde store smerter.

Velger man derimot å operere, så er det greit man bruker penger på operasjon av riktig kroppsdel.

Sterke smerter kan være mer enn bare hofteledd, og når "så mange" veterinærer setter feil diagnose når det kommer til HD, så er det greit med andres mening. Og også en diagnose fra NKK.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun HAR fått second opinion.

(hvorfor gidder jeg gjenta dette)

Hun var først hos dyrlege i floreid, så var hun hos gjentatte konsultasjoner hos dyreklinikken i Namsos.

Alt står i artikkelen for de som gidder å lese.

Det eneste hun ikke har gjort er å betale for en offisiell diagnose. Det gadd faktisk ikke jeg heller når jeg var i samme situasjon.

Hva så? Hun har også sendt inn bildene til NKK har hun ikke? Hvorfor gjør hun det om hun ikke gidder å betale for en offisiell diagnose? Utgiften til en offisiell diagnose er en dråpe i havet når det her er snakk om å bytte ut hoftene, og rehabiliteringen den trenger etter det. Hvorfor sende inn bildene om det er revnende likegyldig hva avleseren på NKK sier om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Hun har også sendt inn bildene til NKK har hun ikke? Hvorfor gjør hun det om hun ikke gidder å betale for en offisiell diagnose? Utgiften til en offisiell diagnose er en dråpe i havet når det her er snakk om å bytte ut hoftene, og rehabiliteringen den trenger etter det. Hvorfor sende inn bildene om det er revnende likegyldig hva avleseren på NKK sier om det?

Fordi den offisielle graden er revnende likegyldig for hunden og behandlingen? Nå hadde ikke damen råd til behandling som du sikkert husker, det var derfor hun skulle gi fra seg hunden. Jeg brukte heller de pengene jeg sparte på å ikke avlese offisielt på behandling av hunden jeg. Rimadyl og kortison er ikke gratis.

Nå hadde jeg en blanding, så det hadde ingenting å si for statistikken heller, men jeg hadde gjort akkurat det samme med en renraset i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva så? Hun har også sendt inn bildene til NKK har hun ikke? Hvorfor gjør hun det om hun ikke gidder å betale for en offisiell diagnose? Utgiften til en offisiell diagnose er en dråpe i havet når det her er snakk om å bytte ut hoftene, og rehabiliteringen den trenger etter det. Hvorfor sende inn bildene om det er revnende likegyldig hva avleseren på NKK sier om det?

Fordi de fleste veterinærer har skjønt at det de har undertegnet på er ett KRAV i forhold til å få lov til å være godkjent som klinikk som tar HD og AA bilder? OG dermed MÅ bildene sendes inn.

Joda, det finnes veterinærer som gir ****, men det finnes også veterinærer som fordi de gir **** ikke får sende inn bilder til NKK og dermed taper kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt matt. Det er ikke lenge siden jeg avlivd Amiga med HD d. Første runde røntgen bilder ble tatt av hele hunden på NVH, for å se hvor er noe galt. Da så vi at rygg og alt var fint men hoftene var dårlige. Vi satte igang tiltak som glucosamin, for, dekken, bedre seng osv. Etter noen mnd tok vi offisielle bilder (første var ikke tatt med riktig dop). Og resultatet kom HD d. Jeg ble sendt til en spesialist på HD operasjon som vurderte at når begge var slik var ikke operasjon lurt. Heller god mosjon, svømming og smerte lindring. Amiga levde 1.5 år med cartrophen injeksjoner. Dette foreslo alle fem veterinærene.

Her virker det ut som det er bare operasjon eller avlivning, det høres jo helt bak mål ut. Du kan prøve å smertelindrende mens du vente på avlesning. Hva med cartrophen som mange HD hunder lever lykkelig på?

Jeg kjenner også til flere tilfeller med corgi hvor de blir røntget og avlivd momentant pga vets anbefaling. Og jeg blir jo helt satt ut. Er ikke slik det skal være altså. Mange kunne nok levd helt fint. Den haltet to ganger og ble avlivd liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hun HAR fått second opinion.

(hvorfor gidder jeg gjenta dette)

Hun var først hos dyrlege i floreid, så var hun hos gjentatte konsultasjoner hos dyreklinikken i Namsos.

Alt står i artikkelen for de som gidder å lese.

Det eneste hun ikke har gjort er å betale for en offisiell diagnose. Det gadd faktisk ikke jeg heller når jeg var i samme situasjon.

Jada, og hun bor uti havgapet i Rørvik på grensa mellom Nord Trøndelag / Nordland. Mange her som ikke har vært nord for sinsenskrysset skjønner jeg, stusselig med geografikunnkskapene. Kart

Hvor er flysonen?

Dear g*d.. its friday

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt matt. Det er ikke lenge siden jeg avlivd Amiga med HD d. Første runde røntgen bilder ble tatt av hele hunden på NVH, for å se hvor er noe galt. Da så vi at rygg og alt var fint men hoftene var dårlige. Vi satte igang tiltak som glucosamin, for, dekken, bedre seng osv. Etter noen mnd tok vi offisielle bilder (første var ikke tatt med riktig dop). Og resultatet kom HD d. Jeg ble sendt til en spesialist på HD operasjon som vurderte at når begge var slik var ikke operasjon lurt. Heller god mosjon, svømming og smerte lindring. Amiga levde 1.5 år med cartrophen injeksjoner. Dette foreslo alle fem veterinærene.

Her virker det ut som det er bare operasjon eller avlivning, det høres jo helt bak mål ut. Du kan prøve å smertelindrende mens du vente på avlesning. Hva med cartrophen som mange HD hunder lever lykkelig på?

Jeg kjenner også til flere tilfeller med corgi hvor de blir røntget og avlivd momentant pga vets anbefaling. Og jeg blir jo helt satt ut. Er ikke slik det skal være altså. Mange kunne nok levd helt fint. Den haltet to ganger og ble avlivd liksom.

Jeg regner med bikkja får smertelindrende behandling selv om det ikke står spesifikt i artikkelen faktisk.

Nå dro hun til dyrlegen for 7 mnd siden nettopp fordi hunden viste smerter. Og en hund kan fungere greit lenge for så plutselig bli dårligere.

Sheila fungerte "greit" på rimadyl først, så fikk hun gullimplantat, så kortison etc. Etter 1 1/2 år klarte hun ikke å gå tur.

Jeg burde tatt henne mye før... Sannsynligvis etter under året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med bikkja får smertelindrende behandling selv om det ikke står spesifikt i artikkelen faktisk.

Nå dro hun til dyrlegen for 7 mnd siden nettopp fordi hunden viste smerter. Og en hund kan fungere greit lenge for så plutselig bli dårligere.

Sheila fungerte "greit" på rimadyl først, så fikk hun gullimplantat, så kortison etc. Etter 1 1/2 år klarte hun ikke å gå tur.

Jeg burde tatt henne mye før... Sannsynligvis etter under året.

Det Jeg stiller meg skeptisk til er at veterinærer anbefaler slikt. Ingen av de i Oslo ville uttale seg om operasjon, eller andre ting. Jeg ble sendt til spesialisten på ben.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jeg stiller meg skeptisk til er at veterinærer anbefaler slikt. Ingen av de i Oslo ville uttale seg om operasjon, eller andre ting. Jeg ble sendt til spesialisten på ben.

Jepp. Hun burde selvfølgelig tatt turen til NVH før hun overhodet vurderte å stole på en eller annen kvakksalver av en dyrlege oppi nord.

Dette begynner å bli dumt. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Hun burde selvfølgelig tatt turen til NVH før hun overhodet vurderte å stole på en eller annen kvakksalver av en dyrlege oppi nord.

Dette begynner å bli dumt. ..

NVH? Sa jeg da aldri :-)

Jeg sier at Jeg er skeptisk til at veterinærer slenger ut HD diagnoser og synsinger!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVH? Sa jeg da aldri :-)

Jeg sier at Jeg er skeptisk til at veterinærer slenger ut HD diagnoser og synsinger!!

Men hvor mener du hun burde dratt da? Kan det hende hun dro videre til Dyreklinikken på Namsos fordi de har leddspesialister tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og hun bor uti havgapet i Rørvik på grensa mellom Nord Trøndelag / Nordland. Mange her som ikke har vært nord for sinsenskrysset skjønner jeg, stusselig med geografikunnkskapene. Kart

Hvor er flysonen?

Dear g*d.. its friday

Det går både fly, båt og buss til TRD. Joda, det tar tid, men hun må uansett reise langt for å få operert hunden, det er vel ikke mer en to-tre stk i Norge som bytter hoftekuler på hunder. Og jeg vet alt om å bo i gokk, det er over 30 mil til menneskesykehus der jeg kommer fra, der flere veistrekker er stengt med jevne mellomrom på vinterstid. Og er veien stengt, skal jeg love deg at ambulansefly/helikopter heller ikke flyr.

En sonis i Bergen reiste til Karolinska Sjukehuset i Sverige (de er de beste på hofteop i Norden, om ikke Europa) for å fikse sin BC (tror jeg det var) fordi ingen i Norge ville gjøre det på begge sider samtidig, og hun hadde bare anledning til å reise en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg synes nesten det virker som det går sport i dette...? Hvem kan skilte med å ha dradd det lengst, hvem har vært hos flest veterinærer når det var noe med hunden, og ikke minst; hvem har brukt mest penger på bikkja si da den ble syk? Og ikke minst; noen virker å mene at "alle andre burde gjøre det samme, ellers er de dårlige hundeeiere"!?

Noen mener "nok er nok", men det er ikke populært å si hvis du ikke først har brukt noen titusener på hunden! For det har jo alle råd til, ikke sant...?

Blir vel halshugget for dette nå, men...:P

Personlig hadde jeg nok ikke tatt den runddansen med å slepe hunden rundt til fem-seks forskjellige veterinærer, for at alle skal si sin mening og komme med "a second opinion or five". Og hva gjør du hvis nr fem sier noe annet enn de fire første sa, hvem i huleste av dem har rett da og hvem skal du tro på?

Kan nok veldig godt hende jeg ville tatt hunden med til EN veterinær til utenom den første som kom med påstanden om HD (eller evt annen alvorlig diagnose), men det er fordi den lokale, lille veterinæren vi har her lokalt, hovedsaklig tar seg av småting som vaksiner, kastreringer, tannstell og sårpleie. Sånne småting :) Så hvis de kom med en HD påstand, ville ikke stolt på de unge jentene som jobber der for en alvorlig tilstand som krever lang erfaring i å tolke rett (røntgenbilder, prognoser, diagnoser osv). Så derfor hadde jeg søkt en annen veterinærs mening. Men jeg hadde ikke strakt det lenger enn to stk. Vi har en veterinærklinikk noen km unna som har veldig godt rykte for å være meget bra og ha veldig erfarne og kunnskapsrike folk ansatt. Den ville jeg gått til som veterinær nr to. Og dem stoler jeg på. Med mindre de sa noe annet, som en direkte henvisning til noen, så hadde det stoppet der for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går både fly, båt og buss til TRD. Joda, det tar tid, men hun må uansett reise langt for å få operert hunden, det er vel ikke mer en to-tre stk i Norge som bytter hoftekuler på hunder. Og jeg vet alt om å bo i gokk, det er over 30 mil til menneskesykehus der jeg kommer fra, der flere veistrekker er stengt med jevne mellomrom på vinterstid. Og er veien stengt, skal jeg love deg at ambulansefly/helikopter heller ikke flyr.

En sonis i Bergen reiste til Karolinska Sjukehuset i Sverige (de er de beste på hofteop i Norden, om ikke Europa) for å fikse sin BC (tror jeg det var) fordi ingen i Norge ville gjøre det på begge sider samtidig, og hun hadde bare anledning til å reise en gang.

Nå er vel veterinæren i Grong kjent for å være en utmerket kirurg om jeg ikke husker feil, så det er vel ikke sikkert det er nødvendig å reise så langt for å få en god veterinær til å operere heller (jeg vet ikke om han er godt på hd-operasjoner da, men jeg vet mange reiser langt for å komme nettopp til ham i alle fall).

Men moralen her er vel bare: Har du pengetrøbbel og kan spa opp en tåredryppende historie, så åpner folk lommeboka og problem solved. Hvorfor gjør ikke flere dette? Konseptet er jo genialt.... :aww:.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mener du hun burde dratt da? Kan det hende hun dro videre til Dyreklinikken på Namsos fordi de har leddspesialister tror du?

Slik jeg tolker AnnetteH sitt innlegg, så stusser hun på at vetrinæren anbefaler operasjon uten å ha prøvd andre ting. AnnetteH sier jo at 5 dyrleger i Oslo anbefalte henne å prøve ulike ting før operasjon overhode ble nevnt.

Da er det jo lov å stusse litt.

Jeg kan godt henge meg på bølgen å nevne historier jeg har opplevd, men det hjelper jo ikke denne saken.

Toya skadet beinet i fjor høst og jeg dro til nærmeste dyrlege. Det ble konsert korsbåndsskade (masse innlegg om det her på sonen om noen vil søke, samt bloggen min). Skulle holde henne i ro og gi smertestillende, men det var nok ikke så mye å gjøre. Jeg dro derfor etter en uke til min tidligere dyrlege og han kunne konstantere at han var enig med den første dyrlegen, at det mest sannsynlig var korsbåndet som var ryket og valget stod mellom et liv i bånd, operasjon eller avlive. Han var skeptisk til å operere en så gammel hund (11,5år) og sa at jeg skulle tenke på det noen uker. Og at hun måtte sjekkes for forkalkninger før en evt operasjon.

Siden hun kunne gå på beinet og jeg ikke fikk det til å stemme med avrevet korsbånd så dro jeg til en spesialist på dette. Hun ble undersøkt, vi travet opp og ned gangen ørten ganger. Konklusjonen var mest sannsynlig brist i korsbåndet, men ikke avrevet. Skulle gå på smertestillende en uke til, så se hvordan det gikk uten smertestillende. Og vente to uker og deretter prøve å slippe henne 5min løs og øke. Dette gjorde jeg og bikkja lever den i dag. Ikke stiv i beinet og løper som en tulling. Jeg har naturlig nok en redsel for at korsbåndet en dag virkelig skal ryke og da er det game over. Men vi koser oss for hver dag.

Jeg er veldig glad jeg dro og sjekket, for ellers hadde hun hatt en trist liv i bånd.

Men det er ikke relevant for denne saken, for jeg har nemlig penger til å dra til flere dyrleger og jeg hadde hatt 30.000kr til en operasjon. Og jeg er veldig glad jeg har den muligheten.

Og alle våre hunder er forsikret bortsett fra Toya som er for gammel. Men skulle noe skje så hadde jeg fått lånt penger til en operasjon.

Synes det på en måte er litt trist at noen hunder, slik som denne staffen, får folk til å gi penger. Mens andre hunder som kanskje trenger det like mye om ikke mer, ikke får en krone eller oppmerksom. Men for all del, det er jo alltid bra med happy endinger. Så jeg ønsker også eier og hunden lykke til videre og håper alt går bra.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel veterinæren i Grong kjent for å være en utmerket kirurg om jeg ikke husker feil, så det er vel ikke sikkert det er nødvendig å reise så langt for å få en god veterinær til å operere heller (jeg vet ikke om han er godt på hd-operasjoner da, men jeg vet mange reiser langt for å komme nettopp til ham i alle fall).

Men moralen her er vel bare: Har du pengetrøbbel og kan spa opp en tåredryppende historie, så åpner folk lommeboka og problem solved. Hvorfor gjør ikke flere dette? Konseptet er jo genialt.... :aww:.

Han på Grong er indremedisiner om jeg ikke husker feil, og er en meget dyktig kirurg, sies det :) Men akkurat bytte av hoftekuler er det veldig få av i Norge som gjør. Det er feks tre meget dyktige skjelettkirurger i TRD by, men ingen av de bytter hoftekuler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den offisielle graden er revnende likegyldig for hunden og behandlingen? Nå hadde ikke damen råd til behandling som du sikkert husker, det var derfor hun skulle gi fra seg hunden. Jeg brukte heller de pengene jeg sparte på å ikke avlese offisielt på behandling av hunden jeg. Rimadyl og kortison er ikke gratis.

Nå hadde jeg en blanding, så det hadde ingenting å si for statistikken heller, men jeg hadde gjort akkurat det samme med en renraset i den situasjonen.

Ja, det koster vel 3-400 kr å få avlest bildene hos NKK, det er jo mye det når vi snakker om operasjon til 20 lapper med påfølgende rehabilitering.

Fordi de fleste veterinærer har skjønt at det de har undertegnet på er ett KRAV i forhold til å få lov til å være godkjent som klinikk som tar HD og AA bilder? OG dermed MÅ bildene sendes inn.

Joda, det finnes veterinærer som gir ****, men det finnes også veterinærer som fordi de gir **** ikke får sende inn bilder til NKK og dermed taper kunder.

Åh, så det har blitt så strengt at man ikke kan røntge bakdelen på bikkja what so ever uten å sende inn HD-bilder? Dette står i reglene:

5. For å hindre at bilder av hunder med HD eller AD ikke blir sendt inn til offisiell avlesning, noe som vil bidra til feilaktige statistikker og indeksberegning for avlsdyr, må følgende prosedyre følges:

Ved rutinemessig røntgenfotografering for HD og AD skal eier ved sin underskrift gi tillatelse til at bildene sendes til NKK for avlesning, at resultatet i fremtiden vil følge hundens øvrige data som NKK har i sitt register og at resultatet sendes raseklubb og fotograferende veterinær. Eiers underskrift skal foreligge før røngtenbildet tas, og bildene skal sendes inn.

Jeg må si at jeg synes nesten det virker som det går sport i dette...? Hvem kan skilte med å ha dradd det lengst, hvem har vært hos flest veterinærer når det var noe med hunden, og ikke minst; hvem har brukt mest penger på bikkja si da den ble syk? Og ikke minst; noen virker å mene at "alle andre burde gjøre det samme, ellers er de dårlige hundeeiere"!?

Ja, eller omvendt. Om man ikke tar første og beste diagnose for gitt og vil sjekke ut hos flere, så er man litt hysterisk og liker å løpe til veterinæren og bruke unødvendig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siden hun kunne gå på beinet og jeg ikke fikk det til å stemme med avrevet korsbånd så dro jeg til en spesialist på dette. Hun ble undersøkt, vi travet opp og ned gangen ørten ganger. Konklusjonen var mest sannsynlig brist i korsbåndet, men ikke avrevet. Skulle gå på smertestillende en uke til, så se hvordan det gikk uten smertestillende. Og vente to uker og deretter prøve å slippe henne 5min løs og øke. Dette gjorde jeg og bikkja lever den i dag. Ikke stiv i beinet og løper som en tulling. Jeg har naturlig nok en redsel for at korsbåndet en dag virkelig skal ryke og da er det game over. Men vi koser oss for hver dag.

Er det nå jeg skal nevne at min hund som fikk avrevet korsbåndet også gikk på beinet? Det er ikke unormalt at de kan gå på beinet selv om korsbåndet er røket. Når bløtvevskadene (blåmerkene og hevelse som om man har vrikket beinet) er borte så er ikke avrevet korsbånd nødvendigvis smertefullt.

Diagnose kan ikke stilles ved løping - som sagt, min løp og den hadde heller ikke de klassiske tegnene som er blant annet skuffebevegelse i kneleddet. Først når vi dopet henne for å røntge (etter x antall uker på smertestillende og ro uten at hun ble 100% haltfri) så vi skuffebevegelsen som IKKE skal være i leddet. Korsbåndet var røket og hunden ble operert en uke senere - men som sagt hun kunne både løpe og gå...... Det var for veterinæren vi var hos INGEN mulighet til å få frem skuffebevegelsen før hunden var dopet altså. Og i perioden så var hun haltfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...