Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevenner redder staffen, får bli hos eier og får operasjon


MiO
 Share

Recommended Posts

Leit å høre du måtte slite rævva av deg med å få tatt den telefonen til Agria de to månedene før valpen fylte 4 mnd. Kondolerer, håper du har kommet deg over det og videre med livet nå. :)

Må følge med i timen da Kanger er ikke snakk om 3-4k her. 20.000 bare for operasjonen + + . Hun sutret heller ikke i sosiale medier, hun prøvde finne noen til å overtal hunden mot at de fikset operasjon. Det var folk velvilje til å hjelpe henne som satte dette i gang.

For i dag er jeg faktisk helt enig med Loke. :)

Jeg forsikret valpen før den fylte 4 måneder.

Jeg ringer Agria når jeg lurer på hva forsikringen dekker.

Jeg forholder meg til finn.no annonsen som sa noe ala "det koster 9000kr men jeg har bare 5000kr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke

Så vidt jeg husker, har vi da hatt et par spleiserunder til soniser på ting og tang, også. Det var da bare hyggelig og ingen kom med sin forvokste moralske pekefinger i den sammenheng.

Posted Images

I stedet for å komme med hersketeknikk kan du jo heller gi et ekte argument for hvorfor uansvarlige mennesker skal belønnes.

Har man hatt samlivsbrudd og barn å ta vare på, samtidig som man ikke har en krisebuffer som rommer 2-3 tusen er man uansvarlig som tar på seg ansvaret for et individ man ikke har råd til å ta vare på. Det er uansvarlig å ta på seg mer ansvar enn man kan bite over.

Jeg hadde ikke krisebuffer på en 100 lapp en gang jeg etter samlivsbrudd.

Ring barnevernet! Jeg sparte ikke opp penger i tilfelle samlivsbrudd faktisk. Så uansvarlig kan man være.

Jeg måtte ta opp lån for å få råd til det mest nødvendige av møblement , sånn som seng, komfyr og en sofa.

Når jeg måtte flytte igjen 6 mnd senere var jeg sjanseløs når kjøleskapet røyk og måtte låne penger privat.

Livet er ekte, og det kan ikke planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke krisebuffer på en 100 lapp en gang jeg etter samlivsbrudd.

Ring barnevernet! Jeg sparte ikke opp penger i tilfelle samlivsbrudd faktisk. Så uansvarlig kan man være.

Jeg måtte ta opp lån for å få råd til det mest nødvendige av møblement , sånn som seng, komfyr og en sofa.

Når jeg måtte flytte igjen 6 mnd senere var jeg sjanseløs når kjøleskapet røyk og måtte låne penger privat.

Livet er ekte, og det kan ikke planlegges.

Du tok opp lån. Du fikk penger privat. Du klarte deg uten en sødmehistorie på finn.no.

Thats were the difference lies. Du vet ikke hva slags finansiell dritt jeg har vært gjennom, for det har hundesonen ikke en dritt med :) Det må gå an å diskutere uten at man hever seg opp over andre og tror man har opplevd så mye mer - uten at livshistoria og CV må framlegges.

Jeg synes ikke om at man tigger penger for noe som kan forutsees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok opp lån. Du fikk penger privat. Du klarte deg uten en sødmehistorie på finn.no.

Thats were the difference lies. Du vet ikke hva slags finansiell dritt jeg har vært gjennom, for det har hundesonen ikke en dritt med :) Det må gå an å diskutere uten at man hever seg opp over andre og tror man har opplevd så mye mer - uten at livshistoria og CV må framlegges.

Jeg synes ikke om at man tigger penger for noe som kan forutsees.

Jeg hadde ikke en hund som trengte operasjon til 25 000 +. Der ligger forskjellen.

Hadde det kommet i tillegg hadde hunden sannsynligvis vært død, for det hadde ikke falt meg inn å prøve å få noen til å overta den, siden jeg hadde sett på det som for usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, har man en forsikring så leser man vilkårene... Og kan man ikke lese så ringer man og spør Agria. Jeg har værr gjennom to operasjoner med vofs, og jeg ringte Agria flere ganger for å klargjøre hva de dekker / ikke dekker. At hunden ikke er dekket for HD-operasjon betyr at hunden enten ikke har vært forsikret før 4mnd alder eller det har vært et opphold i forsikringen (litt som å miste bonus på bilforsikring). Dette står så innmari tydelig i forsikringspapirene MAN FÅR SENDT HJEM at man må ha lesevansker for ikke å få det med seg. Jeg stressa personlig rævva av meg for å få forsikra bikkja før 4 mnd hos agria fordi de da dekker hd operasjoner, korsbånd osv. Som jeg skrev i akkurat nå tråden; man skal drifte bra lenge rundt i en båt uten årer (uten mål og mening) for å havne der.

Det er ikke alle som er like flink som deg vet du :)

Og at man ikke kan hente 3-4 tusen kroner hos foreldre, familie, venner, banken, delbetaling hos vet eller omså et skikkelig drittlån ala forbrukslån er jo et tegn på at den finansielle siden hos denne personen står svært, svært dårlig til. Hvis man ikke en gang kvalifiserer til et 10,000kr forbrukslån med ugunstig rente, stiller jeg spørsmål til hvorvidt man bør ha en hund overhodet. Kan man ikke betale uforutsette veterinærregninger kan man ikke - da har man ikke råd til hund. I stedet sitter vi her og trør inn penger i kjeften på mennesker som pga egen mangel på ansvar og kontroll i livet ikke håndterer ting godt nok. Mens de som tar ansvar og kontroll og ikke sutrer i sosiale medier - de må leve på 5-6 tusenlapper hele jula... Hurra for rettferdigheten.

Sier som Loke, du kan umulig vite hva du snakker om. Kanskje hun er en av de som faktisk ser at hun har ikke råd til å ta opp ett lån med ugunstig renter. Det er vel rimelig unødvendig nå og fortelle deg at hun tagg ikke penger og at en slik operasjon koster litt mer enn 10 000, det har du vel forstått nå.

Hjelpes så fort det går fra å være enig til å være så uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke denne damen omplassere hunden sin? Gi den bort gratis til noen som ville ta operasjonen dens + sponse det hun hadde råd til å gi selv til operasjonen? Eller husker jeg så skrekkelig feil? :icon_confused: Kan ikke huske at hun var ute og tagg penger, men leta etter ny eier til hunden...

Uansett så er det frivillig å gi, om det er til dyreeiere som tigger penger, narkomane, romfolk, søtte veldedige organisasjoner eller kjøpe julegaver til fattige barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke denne damen omplassere hunden sin? Gi den bort gratis til noen som ville ta operasjonen dens + sponse det hun hadde råd til å gi selv til operasjonen? Eller husker jeg så skrekkelig feil? :icon_confused: Kan ikke huske at hun var ute og tagg penger, men leta etter ny eier til hunden...

Uansett så er det frivillig å gi, om det er til dyreeiere som tigger penger, narkomane, romfolk, søtte veldedige organisasjoner eller kjøpe julegaver til fattige barn.

Du er den eneste som er inne på det Nirm. Takk for at det går an å svare noen uten å være spydig og gå innpå personkarakteristikker :)

Greia er nemlig at ja: hun tagg ikke penger direkte. Det hadde forsåvidt vært noe jeg hadde tenkt "chesus christ, jaja, sånn er verden" om. Men denne annonsen er for meg en innpakka tigging. Det ligger så mellom ordene "hjelp meg" at det like gjerne kunne vært skrevet, istedet for å kjøre på med sødmefylte ord og til og med detaljerte pengesummer. Du gir ikke slik info ut om du har tenkt å gi bort hunden. Da skriver du "mer info ved kontakt, kun seriøse henvendelser". Ikke at det er kosesnusken til dattera di og du mangler noen tusenlapper (det var det som stod i den originale annonsen iallefall) på en operasjon osv osv.

Men ja, det er frivillig. Jeg synes bare det er synd man ikke kunne gitt til de som ikke tør å be om penger, de som betaler det de skal hver måned og da kanskje sitter igjen med 400kr og derfor innser de ikke kan ta på seg ansvaret for en hund. De som gjør ansvarlige valg og "lider for det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke ber om hjelp, så får man ikke hjelp som oftest. Og terskelen for mange (fleste?) er ganske høy. Bare ta den tiden vi går inn i nå. Hvor mange sitter ikke alene på julaften og vantrives og er ensomme, bare fordi de ikke tør å be om hjelp eller selskap? Men man kan ikke gå rundt og banke på alle dører og spørre om noen trenger hjelp til å betale en dyrlegeregning, kjøpe julegaver til barnebarna sine, selskap på julaften eller noe, så sant man ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite at h*n sliter på en eller annen måte.

Jeg leste nok annonsen med andre briller da, for jeg leste den ikke som noe "gi meg penger". Men vi oppfatter tross alt ting forskjellig... Men på en annen side. Hvorfor er noen modige som tør og spørre om hjelp til noe, mens andre bare tigger, tar ikke ansvar, burde visst bedre etc egentlig?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en annen side. Hvorfor er noen modige som tør og spørre om hjelp til noe, mens andre bare tigger, tar ikke ansvar, burde visst bedre etc egentlig?

Stor forskjell på å spørre om penger man KUNNE forutsett komme (mangel på), vs spørre om penger kan ikke forutså kom (mangel på).

Jeg oppfatter situasjonen som noe hun kunne forhindret ved å tenke seg litt mer om, andre får være uenige. Alle er enige om å være uenige (jeg er iallefall det, for jeg trenger ikke at andre er enige i mitt syn gitt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er nemlig at ja: hun tagg ikke penger direkte. Det hadde forsåvidt vært noe jeg hadde tenkt "chesus christ, jaja, sånn er verden" om. Men denne annonsen er for meg en innpakka tigging.

Men det er vel din personlige mening, og ikke noe du kan vite med sikkerhet?

Og igjen: Du skriver at "Jeg synes ikke om at man tigger penger for noe som kan forutsees."

Kan du svare på hvordan man kan forutse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet kan ikke forutsees enkelt og greit. Noen ganger skjer ting som går utover ens egen økonomi som gjør at man må prioritere. Og i stede for å la en hund humpe rundt på vonde bein, så prøvde hun å gi han en ny sjanse med et nytt hjem. Jo da, vi alle burde hatt bufferkontorer for flerfoldige tusen kroner, men det er ikke alle som har det til en hver tid.

Trur det er flere her inne også som hadde slitt med å bla opp 20-30 000 for en operasjon veldig plutselig. Og det gjør de vel ikke til noen dårligere hundeeiere eller mennesker av den grunn. Og dersom en sonenhund trenger en operasjon, så håper jeg vedkommende er modig nok til å be om hjelp her inne. :)

Nei. I stede for å irritere seg over hva andre gjør og ikke gjør, så burde man kanskje heller finne på noe godt å gjøre. Det er tross alt jul snart. Gled noen i stede! Kjøp mat til en uteligger, gi en gave til et barn du vet kommer fra en familie uten romslig økonomi, gled en fremmed, gi en tykk jakke til en narkoman, eller dekken til hunden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, skal vi sette det litt på spissen, så er det vel ikke noe poeng i å forsikre hunden sin lenger da, det er bare å spørre om hjelp om noe skulle skje, og folk vil villig bla opp?

Litt på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel din personlige mening, og ikke noe du kan vite med sikkerhet?

Og igjen: Du skriver at "Jeg synes ikke om at man tigger penger for noe som kan forutsees."

Kan du svare på hvordan man kan forutse dette?

Man kan forutse det ved å lese faktafaen man får i posten, man kan lese på agria.no, man kan ringe agria å spørre om ET CETERA.

http://www.agria.no/images/pdf/no-vilkaar-hund-vilkar-hund.pdf

B.6 FORSIKRINGENS OMFANG:

post-5668-0-57950100-1385907789.png

MERK: "Forsikret før fire måneders alder og har vært forsikret siden"

Dette står så tidlig som på side 2 av forsikringsvilkårene, og inngår innunder noe jeg trodde alle med forsikring gidder å lese: FORSIKRINGENS OMFANG. Det er jo greit å ha kontroll på hva man betaler for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oh holy crap.. Jeg er uansvarlig jeg har ikke pugga forsikringspolisen.. Faktisk aner jeg ikke en dritt av hva den dekker og ikke dekker.. Det tar jeg den dagen det blir aktuelt, i mellomtiden betaler jeg premien. Shit jeg er rævva hundeeier bør jeg omplassere han stakkars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva er det du prøver å argumentere med Line? At det ikke er vits med hundeforsikring for at ingen av oss vet når bikkja blir syk? Hvem vet om man blir syk? Er ikke det greia med ei forsikring? At den dekker store, uforutsette utgifter i forbindelse med hendelser man faktisk ikke kan forutse? Men man kan forhindre at man ender opp i en slik situasjon, med å følge forsikringsreglene og derfor være dekket for uforutsette hendelser med å være PROAKTIV og være beskyttet av full forskringsdekning.

EDIT: Snusken, det er ditt ansvar som forsikringstaker å sette deg inn i forsikringsvilkår. Hvis du ikke gidder fordi du er så innmari kul, læxxx eller whatnot så er ikke det mitt problem, men jeg vil påstå det er rimelig poengløst å betale for noe man ikke vet hva innebærer. Da kan man like gjerne la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har vel en fem eller seks forskjellige forsikringer samlet i ett selskap jeg vet godt i hvem situasjoner det er aktuelt å involvere selskapet og ev sette seg inn i poliser. Godt nok for meg, godt å være mann i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva er det du prøver å argumentere med Line? At det ikke er vits med hundeforsikring for at ingen av oss vet når bikkja blir syk? Hvem vet om man blir syk? Er ikke det greia med ei forsikring? At den dekker store, uforutsette utgifter i forbindelse med hendelser man faktisk ikke kan forutse? Men man kan forhindre at man ender opp i en slik situasjon, med å følge forsikringsreglene og derfor være dekket for uforutsette hendelser med å være PROAKTIV og være beskyttet av full forskringsdekning.

EDIT: Snusken, det er ditt ansvar som forsikringstaker å sette deg inn i forsikringsvilkår. Hvis du ikke gidder fordi du er så innmari kul, læxxx eller whatnot så er ikke det mitt problem, men jeg vil påstå det er rimelig poengløst å betale for noe man ikke vet hva innebærer. Da kan man like gjerne la være.

Men man har jo forsikring selv om den ikke dekker alt, ikke sant?

Og selv om man har forsikring så kan man ikke forutse hva som skjer i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har jo forsikring selv om den ikke dekker alt, ikke sant?

Og selv om man har forsikring så kan man ikke forutse hva som skjer i fremtiden...

Beklager men jeg skjønner ikke hva du vil fram til. Har man en forsikring så skal man sette seg inn i forsikringsvilkårene, hvis man er et ansvarlig og voksent menneske. Hvis du er så heldig at du økonomisk sett "driter i" hva som står i forsikringer så er man jo nettopp heldig som kan gjøre slikt - men hvis man ikke har det økonomisk greit blir det dertil enda mer viktig å være OBS på hva forsikringene innebærer. Enkelt og greit, har man ei forsikring bør man faktisk vite hva den innebærer. Det er å være en ansvarlig, voksen person.

Absolutt ingen kan forutse hva som skjer i morgen eller i overmorgen, men når man har kontroll på vilkår, betalingsfrister og dekningsgrad står man bedre rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...