Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrevenner redder staffen, får bli hos eier og får operasjon


MiO
 Share

Recommended Posts

Men nå er det natta her. Du får bare fortsette beskylde meg for å slenge påstander rundt, jeg har da diskutert nok HD med deg her og på Canis og er rimelig ferdig med det, god natt, :)

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke finner jeg noen diskusjoner hvor vi diskuterer HD hos Staff heller. Så?

Da venter jeg på en unnskyldning også skal jeg slutte å trashe denne tråden :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veterinærer har tatt feil anngående HD før... Og hvorfor så raske med å gi bort hunden? Hvis jeg hadde fått en beskjed av en dyrlege om enten å operere eller avlive hadde jeg dratt til andre dyrleger

Siden jeg er nerd og har hatt lite å gjøre inatt så har jeg sjekket gamle diskusjoner på Canis, og det jeg kommer frem til at siden 2009 (fant ikke eldre innlegg) så har jeg vært for røntgen, og ikke

Så vidt jeg husker, har vi da hatt et par spleiserunder til soniser på ting og tang, også. Det var da bare hyggelig og ingen kom med sin forvokste moralske pekefinger i den sammenheng.

Posted Images

Eieren skriver selv på FB siden "hofteleddsdysplasien er ikke veldig utviklet enda, men nok til at det har begynt å danne seg små forkalkninger" Siden den ikke er veldig utviklet så kan vi vel annta at det ihvertfall ikke er en E? Mest sannsynlig ikke en D heller? Men nå bare tipper jeg her, får vente å se hva NKK sier :innocent:

det kan være en pengegrisk veterinær? (For ingen her inne har vært borti det før liksom :P ) eller en veterinær som ikke er 100% sikker på hva h*n driver med? eller så kan det rett og slett være sant, og det er selvfølgelig bra at hunden får hjelp. Men man får vel egentlig ikke vite om det er sant uten at flere får se bildene. Og jeg skulle ønske eieren hadde lagt ut bildene på FB, men det har enda ikke blitt gjort.

Og uansett hva det virker som, så er jeg glad for at hunden får hjelp hvis den er syk. Jeg er bare skeptisk til at folk donerer i hue og ræva uten å ha et fnugg av bevis.

Det er ikke graden som avgjør den kliniske tilstanden til hunden. En hund kan leve helt fint med E hofter, en annen kan være tilnærmet invalid med C hofter. Hvilken grad den har er irrelevant så lenge den er smertepåvirket og har forkalkninger. Det klarer en middels god dyrlege å avgjøre helt på egenhånd. Hey, , tilmed jeg klarer å lese forkalkninger på et bilde og avgjøre om bikkja mi har vondt eller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke graden som avgjør den kliniske tilstanden til hunden. En hund kan leve helt fint med E hofter, en annen kan være tilnærmet invalid med C hofter. Hvilken grad den har er irrelevant så lenge den er smertepåvirket og har forkalkninger. Det klarer en middels god dyrlege å avgjøre helt på egenhånd. Hey, , tilmed jeg klarer å lese forkalkninger på et bilde og avgjøre om bikkja mi har vondt eller ikke.

Det vet jeg veldig godt, jeg kjenner selv en hund med E som ikke har noen plager foreløpig (han er snart 4 år gammel) Men jeg skjønner at dere ikke skjønner at jeg personlig hadde gått til flere dyrleger for å få flest mulig meninger, og ikke bare slått meg til ro med en dyrleges mening. For dyrleger tar jo aldri feil liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du svarte heller aldri meg på hvordan det sto til med lesinga.

Det vet jeg veldig godt, jeg kjenner selv en hund med E som ikke har noen plager foreløpig (han er snart 4 år gammel) Men jeg skjønner at dere ikke skjønner at jeg personlig hadde gått til flere dyrleger for å få flest mulig meninger, og ikke bare slått meg til ro med en dyrleges mening. For dyrleger tar jo aldri feil liksom.

Så jeg får sitere igjen samme avsnittet:

Først i april i år begynte hun å få mistanke om at noe feilet hunden. Den var stiv i bakføttene, og etter hvert oppsøkte Andrea dyrlege på Foldereid. Etter flere konsultasjoner og undersøkelse ved dyreklinikken i Namsos, ble det klart at Cæsar måtte ha operasjon for HD.

– Den blir ikke HD-fri, men slipper smertene, smiler hun.

Hun har da tydeligvis allerede vært hos 2 uten at det er nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver hun på FB siden "Etter to runder med røntgenbilder og noen konsultasjoner med vår veterinær fikk vi beskjeden: Operasjon eller avliving." Da tolker jeg det dithen at det kun er den veterinæren som har sett på denne hunden? Men det er mye mulig jeg tolker feil.

Red: Er det sånn at flere veterinærer har sett på det og konkludert med det samme så skal jeg holde kjeft :) Men det er nå sånn jeg tolker det når det blir skrevet veterinæren vår.

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette skriver hun på FB siden "Etter to runder med røntgenbilder og noen konsultasjoner med vår veterinær fikk vi beskjeden: Operasjon eller avliving." Da tolker jeg det dithen at det kun er den veterinæren som har sett på denne hunden? Men det er mye mulig jeg tolker feil.

Red: Er det sånn at flere veterinærer har sett på det og konkludert med det samme så skal jeg holde kjeft :) Men det er nå sånn jeg tolker det når det blir skrevet veterinæren vår.

Mulig du er litt trøtt etter å ha sitti på canis hele natta eller? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor NKKs avlesere skal gjøre noen forskjell i saken. De er ikke proffe på hoftesykdommer og plager. De er proffe på å lese en skala og bilder likt uavhengig av rase.

Her er en hund som plages med hoftene, den er faktisk syk. Enhver oppegående veterinær er i stand til å tolke røntgenbilder av skjelettet på en hund, og de er i stand til å diagnostisere.

Når hun har fått beskjed at full utskiftning av hofteledd er det som må til så ser jeg ikke hva eier har gjort galt her.

De fleste med en HD-grad lever helt greit med det, men ikke alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du er litt trøtt etter å ha sitti på canis hele natta eller? :lol:

Tolker ikke du det sånn? Men ja, jeg skal ærlig innrømme at øya mine går snart i kryss :lol:

Og jeg skjønner det at flesteparten her inne aldri har vært hos en inkompetent dyrlege. Hadde jeg gjort litt research for endel år siden hadde jeg kanskje sittet her med en hund mer enn det jeg har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner (som ikke sitter på foraer) hadde fått en annen mening av en annen dyrlege før man la hunden under kniven og betalte flerfoldige tusener. Og denne eieren har også blitt fortalt at det kan være lurt å sjekke rundt.

Jeg bare lurer på hvorfor du mistror veterinærer ang. HD så mye at du ville løpt rundt fra den ene til den andre vet'en, til tross for at du selv sier at du VET at 50% av hundene i din rase har HD? Hvorfor er det så vanskelig å tro veterinæren på det da, at du må betale enda flere veterinærer for å si deg det samme? Og hvorfor er det så vanskelig å tro at hunden i artikkelen har det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremåne folkens. Er det ingen her som har hørt om hunder som har blitt diagnostisert av veterinærer med en helt annen HD-grad enn hva de ender opp med offisielt? Jeg veit om flere sånne tilfeller jeg, der veterinæren har sagt "denne har helt klart HD" og bikkja har kommet ut med A på hoftene, eller omvendt, "denne er fri for HD" og bikkja har kommet ut med C, D eller E på hoftene. Det er en grunn til at vi sender bildene inn til NKKs avlesere, det er ikke bare pga avlsstatistikk og offisiell registrering.

Jeg er enig med Stine, så lenge det ikke foreligger en offisiell diagnose så ville ikke jeg satt i gang en operasjon, var det min hund. Det tar 14 dager å avlese bilder hos NKK, å omplassere, avlive eller opererer hadde ikke vært et tema for meg før det forelå en offisiell diagnose. Nei, det har ikke noe å si for de daglige plagene til hunden, men det kan ha noe å si for behandlinga. Merkelig at det skal bli diskusjon av viktigheten ved riktig diagnostikk når man skal behandle for noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på hvorfor du mistror veterinærer ang. HD så mye at du ville løpt rundt fra den ene til den andre vet'en, til tross for at du selv sier at du VET at 50% av hundene i din rase har HD? Hvorfor er det så vanskelig å tro veterinæren på det da, at du må betale enda flere veterinærer for å si deg det samme? Og hvorfor er det så vanskelig å tro at hunden i artikkelen har det da?

Fordi vi ser ofte at veterinærer tar feil anngående HD, og fordi de rundt 50% som har HD så har ca 35% C, og de aller, aller fleste hunder plages ikke av en C. Jeg ville ikke løpt rundt, men uansett hvorfor en veterinær foreslår avliving eller operasjon så vil jeg ha flere meninger rundt saken, da jeg ikke vil avlive eller operere unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så inn i hampen viktig med HD-grad fra NKK? Om bikkja sliter med hoftene så er det urelevant om det er en C eller E, noe må gjøres.

En dyrlege er like flink til å se på røngtenbilder som en avleser på NKK, forskjellen er at dyrlegen ikke kan sette grad på hoftene, men det betyr jo ikke at de IKKE ser når noe er galt.. det er jo faktisk jobben deres det: sette diagnoser, prognoser og sette i gang behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremåne folkens. Er det ingen her som har hørt om hunder som har blitt diagnostisert av veterinærer med en helt annen HD-grad enn hva de ender opp med offisielt? Jeg veit om flere sånne tilfeller jeg, der veterinæren har sagt "denne har helt klart HD" og bikkja har kommet ut med A på hoftene, eller omvendt, "denne er fri for HD" og bikkja har kommet ut med C, D eller E på hoftene. Det er en grunn til at vi sender bildene inn til NKKs avlesere, det er ikke bare pga avlsstatistikk og offisiell registrering.

Jeg er enig med Stine, så lenge det ikke foreligger en offisiell diagnose så ville ikke jeg satt i gang en operasjon, var det min hund. Det tar 14 dager å avlese bilder hos NKK, å omplassere, avlive eller opererer hadde ikke vært et tema for meg før det forelå en offisiell diagnose. Nei, det har ikke noe å si for de daglige plagene til hunden, men det kan ha noe å si for behandlinga. Merkelig at det skal bli diskusjon av viktigheten ved riktig diagnostikk når man skal behandle for noe..

Jo, jeg har hørt om det, hvor blant annet NKK beviselig har bommet totalt. Så det går begge veier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så inn i hampen viktig med HD-grad fra NKK? Om bikkja sliter med hoftene så er det urelevant om det er en C eller E.

En dyrlege er like flink til å se på røngtenbilder som en avleser på NKK, forskjellen er at dyrlegen ikke kan sette grad på hoftene, men det betyr jo ikke at de IKKE ser når noe er galt.. det er jo faktisk jobben deres det: sette diagnoser, prognoser og sette i gang behandling.

Nei, en dyrlege er ikke like flink til å se på røntgenbilder som en avleser på NKK, det er faktisk en tilleggsutdannelse for å kunne være avleser på HD og AA-røntgen, og som nevnt, det er flere tilfeller der den veterinæren som har tatt bildet har gitt en uoffisell diagnose som er skikkelig feil i forhold til den offisielle.

Det er flere ting som kan feile en hund enn HD, en av mine hunder hadde forkalkninger i bekkenet og ikke HD, f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en dyrlege er ikke like flink til å se på røntgenbilder som en avleser på NKK, det er faktisk en tilleggsutdannelse for å kunne være avleser på HD og AA-røntgen, og som nevnt, det er flere tilfeller der den veterinæren som har tatt bildet har gitt en uoffisell diagnose som er skikkelig feil i forhold til den offisielle.

Det er flere ting som kan feile en hund enn HD, en av mine hunder hadde forkalkninger i bekkenet og ikke HD, f.eks..

Jeg sa da virkelig at veterinærer ikke kan sette grad, men de kan da se at det er noe gale med hoftene.. Hva tror du egentlig veterinærene lærer i løpet av de fem-seks åra skolegangen varer?

Edit: og de forkalkningene i bekkenet var det NKK som diagnostiserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at man får så mye diskusjon fordi noen sier de ville hatt en "second opinion". Det trodde jeg var helt normalt når vi snakket om alvorlige sykdommer/skader? Ei venninne av meg hadde en katt som kom hjem med et stort og infisert hull. Hun reiste inn på vakten, katten ble sydd men hun fikk beskjed om at her var det ingenting å gjøre og hun burde bare avlive. Venninna mi tvilte på det og gikk til en annen dyrlege dagen etter - han ga katten 50% sjanse for å overleve, lurte på hvem i helv... som hadde sydd så stygge sting og valgte å operere. Katten levde i mange år til.

Når jeg selv røntget Ozu så sa dyrlegen at det ikke var noe hun bet seg merke til i HD-bildene, så viser det seg at han har D. Jeg skal rerøntge igjen neste år for å være sikker.

Så, jo, jeg hadde selv fått uttalelse og sjekk fra en annen dyrlege i en slik situasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da virkelig at veterinærer ikke kan sette grad, men de kan da se at det er noe gale med hoftene.. Hva tror du egentlig veterinærene lærer i løpet av de fem-seks åra skolegangen varer?

Edit: og de forkalkningene i bekkenet var det NKK som diagnostiserte?

Det var en 11 år gammel hund som hadde vært med i en bilulykke, så nei, jeg sendte ikke inn de bildene til NKK. Men der var det ikke snakk om å operere for flere tusen kroner eller avlive heller, og jeg tagg ikke etter hjelp av fremmede mennesker på finn.no.

Det har hendt jeg har lurt på hva enkelte veterinærer har lært på de fem-seks årene skolegangen varer, men det er vel irrelevant i forhold til diskusjonen? Vi veit at veterinærer feildiagnostiserer med jevne mellomrom, hvilket ikke er et problem når vi ikke snakker om store operasjoner og/eller avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg jobbet på NKK hørte vi av og til om folk som hadde avlivet hunder på røntgenbordet fordi vet'en sa at hoftene var så dårlige. Avlesende veterinær på NKK kunne da si at bildene var for dårlige til å avlese, hunden lå skjevt så den ene siden ser grusom ut, eller at det var noe annet som gjorde at alt så "skjevt" ut - men det behøvde slett ikke være HD på hunden i det hele tatt..

Så ja - å skifte hofte på en hund som kanskje har forkalkninger et annet sted, en skade på noen sener eller muskelfester, skiveutglidning eller andre lidelser som gir smerter ville jeg definitivt ikke risikert.

Så en second opinion og i alle fall vente til offisiell avlesning foreligger ville jeg helt klart gjort i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun HAR da vært hos 2 veterinærer!

Jeg avlivet en 2 år gammel hund uten et eneste offisielt avlest røntgenbilde jeg. Skamme meg burde jeg. At bikkja knapt kunne gå, tilmed jeg klarte å se forkalkningene og at veterinæren som avleste bildene og ga behandling ( og dødsdom) var foreleser på NVH var kanskje irrelevant siden bildene ikke var offisielle?

Den lokale dyrlegen står neppe for operasjonen av denne hunden forøvrig.

Kan tilmed hende de har vært profesjonelle ( som merkelig mange dyrleger er) og sendt bildene for en second opinion til en spesialist før de anbefalte operasjon?

Hva vet jeg? Jeg vet i bare at man sjelden går til det skrittet å bytte ut to hofter uten en sikker diagnose . Offisiell eller ei.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en dyrlege er ikke like flink til å se på røntgenbilder som en avleser på NKK, det er faktisk en tilleggsutdannelse for å kunne være avleser på HD og AA-røntgen, og som nevnt, det er flere tilfeller der den veterinæren som har tatt bildet har gitt en uoffisell diagnose som er skikkelig feil i forhold til den offisielle.

Det er flere ting som kan feile en hund enn HD, en av mine hunder hadde forkalkninger i bekkenet og ikke HD, f.eks..

Ja, en tilleggsutdannelse for å sette grad, ikke for behandling. Og jeg forventer nå at ordentlig stygge bilder som viser sekundære forandringer, kan håndteres av en hver oppegående veterinær. Men sikkert kravstort av meg. Hadde hunden vært plaget FØR 12 måneder, hadde dere da ropt om offisielle resultater? Man trenger jo ikke tillegsutdannede veterinærer for å stille andre, ganske hyppige, diagnoser.

Har en venninne som opererte hunden sin i albuen før han var ett år. Burde hun avventet operasjon, selv om hennes (i det tilfellet, ENE) veterinær anbefalte dette? Hunden haltet jo bare stygt og hadde kun uoffisielle røntgenbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke - hvorfor burde du skamme deg bare fordi du tok et annet valg? Jeg forstår ikke hensikten med disse voldsomme overdrivelsene. Jeg, og noen andre, ville hatt en second opinion. Men det kommer selvsagt an på forholdene og situasjonen. Andre ville ikke gjort det. Hvorfor er det et problem?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at hun har vært hos to veterinærer? Jeg finner bare det jeg siterte istad, og jeg tolker det som om hun bare har vært hos "dems" veterinær.

Jeg kjenner en hund i Sverige som tok HD røntgen (uoffisielt) som fikk beskjed at det bare var å avlive han, de dro da til Audell (han har vært avleser hos SKK) som bare lo og sa at disse hoftene var det ikke noe galt med. Så at det skjer er jo ikke til å stikke under en stol.

Når vi rønget Trym sa dyrlegen at det her var flotte og tighte hofter, han ville bli overrasket hvis han hadde HD. Trym har C med små forkalkninger på ene siden. Det var ikke den lokale dyrlegen heller, men en som tilsynelatende skal ha mye kunnskap. Med Bodil sa dyrlegen at her var det nok HD (C tippa dem) bikkja hadde A ifølge NKK. Så nei, jeg stoler ikke på at alle dyrleger kan alt om ledd og skjellett hos hund.

Men jeg håper virkelig at operasjonen vil hjelpe denne hunden, det har ikke noe med det å gjøre. Og det er flott at folk er så villige til å hjelpe, men som sagt jeg ville ikke donere fordi det ikke er fremlagt noe dokumentasjon, hadde det blitt gjort med en gang så kan det nok hende jeg hadde slengt inn en slant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en tilleggsutdannelse for å sette grad, ikke for behandling. Og jeg forventer nå at ordentlig stygge bilder som viser sekundære forandringer, kan håndteres av en hver oppegående veterinær. Men sikkert kravstort av meg. Hadde hunden vært plaget FØR 12 måneder, hadde dere da ropt om offisielle resultater? Man trenger jo ikke tillegsutdannede veterinærer for å stille andre, ganske hyppige, diagnoser.

Men nå blir det jo skrevet av eieren selv "Cæsar er en straks 2 år gammel Staffordshire Bullterriergutt (født 15.01.2013) som dessverre nylig fikk påvist HD.

Etter to runder med røntgenbilder og noen konsultasjoner med vår veterinær fikk vi beskjeden: Operasjon eller avliving.

Mange har etterspurd graden av HD, men dette har jeg enda ikke fått noen tilbakemelding fra NKK om.

Hofteleddsdysplasien er ikke veldig utviklet enda, men nok til at det har begynt å danne seg små forkalkninger og han avlaster bakparten, er støl og viser tegn til smerte. "

Hva som menes med at HD'en ikke er veldig utviklet enda, men at det har dannet seg små forkalkninger vet ikke jeg. Men det behøver da ikke å være skikkelig stygge bilder? Man behøver ikke offisielle bilder før man operere nei, men meningen til en eller flere dyrleger synes jeg er på sin plass. Men nå venter man jo bare på at graden skal bli offisiell på dogweb, så når man først har sendt inn til NKK så kan man vel vente til man får resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...