Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Trening er ikke nødvendigvis beste vei til god helse, men bevegelse er det: http://www.outsideonline.com/fitness/bodywork/in-stride/Fit-People-Dont-Just-ExerciseThey-Move.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=facebookpost

Dessuten, tvillingstudier viser at kosthold er viktigere for vektnedgang enn trening. Effekten av trening er faktisk svært liten i forhold til kosthold.

Så fitnesshysteriet er ikke nødvendigvis den beste veien å gå :)

De færreste treningsstudier gir vekttap hos forsøkspersonene. Men trening gir stor helsegevinst, selv uten vekttap. Vi har feks i vår gruppe vist at forstadiene til diabetes type 2 og tilstedværelse av diabetes type 2 kan helt reverseres ved trening alene, selv uten vekttap.

Så fokus og bevissthet ift matinntak er viktig for å gå ned i vekt. Men mtp HELSE er trening viktig.

http://www.castonline.ilstu.edu/smith/164/PDFs/grp7_go1.pdf

http://circ.ahajournals.org/content/118/4/346.full.pdf+html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

De færreste treningsstudier gir vekttap hos forsøkspersonene. Men trening gir stor helsegevinst, selv uten vekttap. Vi har feks i vår gruppe vist at forstadiene til diabetes type 2 og tilstedværelse av diabetes type 2 kan helt reverseres ved trening alene, selv uten vekttap.

Så fokus og bevissthet ift matinntak er viktig for å gå ned i vekt. Men mtp HELSE er trening viktig.

http://www.castonline.ilstu.edu/smith/164/PDFs/grp7_go1.pdf

http://circ.ahajournals.org/content/118/4/346.full.pdf+html

Så klart, vil absolutt anbefale folk å trene (til tross for den artikkelen hos Outdoor jeg linket til) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå er jeg STØL…. :P

Jeg er litt lei av spinning, så derfro tok jeg i dag tjangsen på å løpe en rute på 7,59 km. Med Sara som personlig trener. Med kne-ortose gikk det greit - kondisen er bra, men kroppen ikke vant til løping. Vel hjemme traff jeg Mannen i utgangsdøra, på veg ut på tur med Bia, så da snudde jeg i døra og ble med han på spasertur i hurtig tempo (han er 1,96 m høy, i motsetning til lille meg på 1,64….med dertil lengre ben og steglengde…) ca 5,5 km. Deretter litt lunsj, en dusj og kakebaking med datterbarn før en tur med frk Bella, der vi gikk i langsomt tempo i 3 km. Så ikke all verdens langt i antall km, men den løpeturen kjennes i haser, lår og lysker….
Herfra kan det bare gå oppover!! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total sprekk idag, etter å ha spist kontrollerte mengder potetgull og sjokolade igår så gikk jeg på en ordentlig smell å lagde sjokoladefondant uten grunn istad. Fikk dytta innpå 2 stk etter å ha spist litt sjokolade og potetgull + drukket 2 glass med brus. Og i morgen er det bursdagfeiring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så demotiverende! Hvorfor i all dager trener jeg da egentlig?! :P

Fordi for vektnedgang så har selvfølgelig kosthold mye å si. Men for at kroppen skal holdes i stand, tåle belastning og bli friskere/sterkere, så må man naturlig nok trene :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi for vektnedgang så har selvfølgelig kosthold mye å si. Men for at kroppen skal holdes i stand, tåle belastning og bli friskere/sterkere, så må man naturlig nok trene :D .

Trening 2-3 ggr i uken, pluss fjellturer og andre aktiviteter med hundene går ca ut i 0 mot min indre snopegris :icon_redface:

Har dog blitt flinkere til å drikke vann. Det er da noe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening 2-3 ggr i uken, pluss fjellturer og andre aktiviteter med hundene går ca ut i 0 mot min indre snopegris :icon_redface:

Har dog blitt flinkere til å drikke vann. Det er da noe!

Det er jo kjempebra :) . Det er jo fullt lovlig å trene for funksjon, jeg er så lei av at "alt" handler om vekttap eller perfeksjonering av kroppen. Det er så lite aksept for å ha en "annerledes" kropp enn en stram fitnesskropp om dagen syns jeg (satt på spissen). Jeg har ikke lyst til at hver gang jeg tar noe fra kjøleskapet så MÅ det være basert på at det alltid er det sunneste alternativet.. :aww: . Jeg trener og kommer i bedre form, men jeg har ikke akkurat gått ned så mye i vekt. Men jeg er sprekere, og det er kult! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er bra uansett, men ikke nødvendig. Det gir bedre helse, på mange måter, det gir overskudd og energi og ikke minst så gjør det jo at man kan spise mer og fortsatt gå ned eller at man kan opprettholde vekt og fortsatt spise som man vil og på sikt så vil det jo være med på og gi en konstant høyere forbrenning. Men ting må selvfølgelig sees i sammenheng og balanseres. Enten man har mål om det ene eller det andre :)

Edit:

@IW Helt enig, og ikke minst er jeg litt lei av at betydningen av sunn mat plutselig har blitt mat man går ned i vekt av, uavhengig av hva det inneholder.. Det virker som slanking og fitness holder på og ta over verden.. Ikke at det er galt og hverken ville ned noen kg eller stramme opp, men ting har jo blitt blåst langt ut av proposjoner, et slags epidemi av hysteri. Og det mest idiotiske med det er jo at mange en gang ikke har peiling på hva de snakker om/holder på med, selv om de tror det selv, og ender opp med og proppe i seg gud vet hvor mye dritt, bare for og slippe unna noe de egentlig hadde hatt godt av og som egentlig er sunt. (Ikke myntet på noen her altså, det bare måtte ut :P )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra :) . Det er jo fullt lovlig å trene for funksjon, jeg er så lei av at "alt" handler om vekttap eller perfeksjonering av kroppen. Det er så lite aksept for å ha en "annerledes" kropp enn en stram fitnesskropp om dagen syns jeg (satt på spissen). Jeg har ikke lyst til at hver gang jeg tar noe fra kjøleskapet så MÅ det være basert på at det alltid er det sunneste alternativet.. :aww: . Jeg trener og kommer i bedre form, men jeg har ikke akkurat gått ned så mye i vekt. Men jeg er sprekere, og det er kult! :)

Ja jeg føler meg flink for vann smaker jo ingenting :P

Og nakken min som jeg har hatt problemer med i mange år har knapt vært innom kiropraktoren etter at jeg begynte å trene, så det er jo noe positivt som kommer ut av det. :)

Så får jeg bare lete litt dypere etter motivasjonen for mer vektnedgang. For det trengs, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempebra :) . Det er jo fullt lovlig å trene for funksjon, jeg er så lei av at "alt" handler om vekttap eller perfeksjonering av kroppen. Det er så lite aksept for å ha en "annerledes" kropp enn en stram fitnesskropp om dagen syns jeg (satt på spissen). Jeg har ikke lyst til at hver gang jeg tar noe fra kjøleskapet så MÅ det være basert på at det alltid er det sunneste alternativet.. :aww: . Jeg trener og kommer i bedre form, men jeg har ikke akkurat gått ned så mye i vekt. Men jeg er sprekere, og det er kult! :)

Enig i alt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening 2-3 ggr i uken, pluss fjellturer og andre aktiviteter med hundene går ca ut i 0 mot min indre snopegris :icon_redface:

Har dog blitt flinkere til å drikke vann. Det er da noe!

Jeg kjører samme strategi :icon_redface: Treninga mi går opp i opp med godisspisinga... Men min trøst er jo hvor mye hadde jeg ikke veid om jeg hadde spist godiset uten å trent? :ahappy:

Også er det jo sunt å trene og komme i bedre form da, uavhengig av hva som skjer med vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker godt at jeg har mer energi nå som jeg trener, og jeg er jevnt over i bedre humør og mindre stresset, spesielt de dagene jeg har trent. Og døgnrytmen min er blitt bedre! Noe som også fører til bedre humør fordi jeg får utnyttet dagen bedre, og tipper søvnen min har godt av at jeg legger meg/sovner ganske med en gang jeg kommer hjem fra jobb fremfor å sitte timesvis med internett og se på netflix/viaplay :P

Og så beveger jeg meg mye kjappere, går dritfort til og fra jobb, og småjogger innimellom, uten å bli svett, som jeg ble før om jeg hadde dårlig tid :)

Men i dag har jeg bestemt meg for å droppe treningen :/ Var og trente i går, og kjente utover kvelden (på jobb) at jeg var innmari sliten og mye mer støl enn jeg burde være, og ble kjempetrøtt og var klar for å gå hjem og legge meg allerede i nitiden. Skjønte ikke hvorfor jeg var så sliten, men utover kvelden begynte jeg å hoste, ble varm og kvalm.. Har sovet litt ekstra i natt, og føler meg bedre i dag, men siden jeg allerede har trent 4 gr denne uken står jeg over i dag. Planlagt trening tirs, ons, fre og søn neste uke, så da får jeg to dager treningsfri nå og satser på at whatever jeg brygger på går over :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn her jeg, nå som jeg endelig er igang igjen.

Vi har fått treningsstudio på det nye kontoret, med fri tilgang! Det er tydeligvis svært få som bruker det, så vi er noen fra kontoret som slenger oss sammen og går ned og trener. Det er kjempemotiverende :)

Eneste ulempen er jo at jeg ikke kan trene de dagene samboer jobber overtid eller har skole (som er minst 3 dager i uken) pga Tetris. Men det gjenstår som regel to dager i uken som jeg skal få utnyttet til det fulle!

Det er skikkelig deilig å komme igang igjen, kjenne på en støl kropp :) Supplert med turer med Tetris i skog og mark tror jeg dette blir veldig bra. Målet mitt er rett og slett bare å behandle kroppen så bra jeg klarer, kutte ut godsaker annet enn helgene og lage forholdsvis sunn mat fra bunnen av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg utsatt treningen alt for mye denne uken så i dag er det ingen bønn.. Skulle egentlig i går og kjente det var på tide for nakke og skuldre er skikkelig såre, meen så skal man bare også må man bare litt sånn også venter man litt også var det for sent :P Så i dag blir det og ta bussen på vennindebesøk også jogge derfra til senteret også inn og trene før jeg drar hjem i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samme strategi :icon_redface: Treninga mi går opp i opp med godisspisinga... Men min trøst er jo hvor mye hadde jeg ikke veid om jeg hadde spist godiset uten å trent? :ahappy:

Også er det jo sunt å trene og komme i bedre form da, uavhengig av hva som skjer med vekta :)

Joda det er jo gode poeng. :)

Er nok bare litt vond i viljen eller noe, for jeg vil jo ned i vekt, men jeg orker ikke å være "manisk" ift mat. Blæ! :P

Polar rcx3 med g5 gps :) xxl.no er billigst der

Vet du om den tåler regn og ruskevær?

Jeg vil gjerne ha en som også kan brukes utendørs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter nå, så jeg må bare dele noe jeg vanligvis ikke ville delt på sonen!

I sommer kjøpte jeg en shorts. Et av de dumme kjøpene man gjør og tenker: "En dag skal jeg passe inn i denne!"

I kveld tok jeg den på meg for første gang siden jeg stod forarget i prøverommet. Og, dere...

shorts_zpse00db542.jpg

Hva sier dere til DET?! :D :D :D

Jeg trente for første gang i juni, og ble ikke aktiv før sent i høst. Etter jul har jeg slått litt på stortromma på treningsfronten, og jeg elsker det! Men det er ikke uoverkommelige mengder jeg har trent, det eskalerer rett og slett fordi jeg liker det bedre og bedre.

Og angående kosthold; Jeg spiser regelmessig (folkehøyskole tvinger en til det), så det er bra, men jeg hadde aldri klart å utelukke sjokolade helt. Disse resultatene har jeg oppnådd med sjokolade så og si hver dag - bare tenk hva jeg kan gjøre hvis jeg klarer å kutte ned!

Dette er bare så SINNSYKT deilig! Det er ubeskrivelig å endelig ha et håndgripelig "bevis", for meg som ikke veier meg.

:heart:

PS: BH'en jeg har på meg på bildet har ikke passet siden jeg var 14...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter nå, så jeg må bare dele noe jeg vanligvis ikke ville delt på sonen!

I sommer kjøpte jeg en shorts. Et av de dumme kjøpene man gjør og tenker: "En dag skal jeg passe inn i denne!"

I kveld tok jeg den på meg for første gang siden jeg stod forarget i prøverommet. Og, dere...

shorts_zpse00db542.jpg

Hva sier dere til DET?! :D :D :D

Jeg trente for første gang i juni, og ble ikke aktiv før sent i høst. Etter jul har jeg slått litt på stortromma på treningsfronten, og jeg elsker det! Men det er ikke uoverkommelige mengder jeg har trent, det eskalerer rett og slett fordi jeg liker det bedre og bedre.

Og angående kosthold; Jeg spiser regelmessig (folkehøyskole tvinger en til det), så det er bra, men jeg hadde aldri klart å utelukke sjokolade helt. Disse resultatene har jeg oppnådd med sjokolade så og si hver dag - bare tenk hva jeg kan gjøre hvis jeg klarer å kutte ned!

Dette er bare så SINNSYKT deilig! Det er ubeskrivelig å endelig ha et håndgripelig "bevis", for meg som ikke veier meg.

:heart:

PS: BH'en jeg har på meg på bildet har ikke passet siden jeg var 14...

Gratulerer med flott innsats! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg fikk masse komplimenter på fest i går, en tidligere kollega jeg ikke har sett på lenge sa at jeg så smashing ut :D Veldig gøy! Har gått ned 7-8 kg i år :) I dag har jeg spist usunt for første gang på tja, en mnd? Pasta med fløtesaus, chips og en liten sjokolade. Nå er jeg kvalm :P

Hvordan er det med trening når man er syk? Brygger på en god forkjølelse, og lurer på om jeg bør droppe trening i morgen og spare energien til jobb og fjottetur...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med trening når man er syk? Brygger på en god forkjølelse, og lurer på om jeg bør droppe trening i morgen og spare energien til jobb og fjottetur...

Kle godt på deg og gå deg en tur i stedet. Evt en lett treningsøkt hvis du føler deg redusert.

Du må se ann formen din. Du dør heller ikke av å droppe treninga en uke!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle godt på deg og gå deg en tur i stedet. Evt en lett treningsøkt hvis du føler deg redusert.

Du må se ann formen din. Du dør heller ikke av å droppe treninga en uke!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Takk for svar :) trener på time, så lett treningsøkt er ikke aktuelt. Tror jeg dropper det jeg, så jeg ikke går på en smell og blir skikkelig syk, har ikke bemanning på jobben til at jeg blir borte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...