Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Hm ja aner ikke jeg :lol: kan godt hende jeg skal ta av mindre og, 10 var liksom et så greit tall :P Er jo litt blubb å ta av liksom :lol: (men vil ikke si at jeg er overvektig akkurat, mer litt rund.)

Men du skrev 64-65 cm. Det er vel omtrent like høyt som mankehøyden til Casper, vil jeg tro? :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Men du skrev 64-65 cm. Det er vel omtrent like høyt som mankehøyden til Casper, vil jeg tro? :D

:lol: Hahahaahaha er så vant til å skrive om hundehøyder! Skulle såklart vært ett 1-tall foran. Skjønte ikke helt hvorfor Lucy syntes jeg var så liten, er jo helt gjennomsnittshøyde :lol: Så da er nok ikke 10kg helt feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget på sånn ca 1500 kalorier daglig og gått ned 15 kg siden August ish, i gjennomsnitt 1/2 kg i uka :)

Red: Jeg er 166 og veier 65 kg nå :)

Så bra! :D

Ok men da kan jeg nok skru opp mattintaket litt, merker jo at det ikke er holdbart i lengden og, for jeg er sulten hele tiden nesten. Og det har jeg ikke viljestyrke til å opprettholde. Men er iallefall gøy at det ble et målbart resultat denne uken, så får jeg bare klare meg med at det blir noe mindre neste uke. Det er helt greit, er jo ikke bråhast, det viktigste er jo å klare å holde meg der jeg vil. Og det er enda en god stund til bikinisesongen!

Det jeg egentlig er mest fornøyd med er at jeg har vært såpass flink til å styre unna usunne ting. For jeg har veldig lett for å plukke med meg en sjokolade eller to fra butikken hver gang jeg er der, som jo er flere ganger i uken. Så bare at jeg kutter ut den uvanen vil jo hjelpe veldig!

Hadde lovet meg selv at jeg skulle få lov til å spise pittelitt lørdagsgodt i går, men da jeg var på butikken fikk jeg meg ikke til å kjøpe. Følte jeg BURDE hatt lyst på sjokolade, men det hadde jeg faktisk ikke. Så da kjøpte jeg ikke noe!

Klart at jeg skal kunne kose meg med noe godt av og til, men nå i begynnelsen tenker jeg og det kanskje er lurt å bare gå helt cold turkey.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja aner ikke jeg :lol: kan godt hende jeg skal ta av mindre og, 10 var liksom et så greit tall :P Er jo litt blubb å ta av liksom :lol: (men vil ikke si at jeg er overvektig akkurat, mer litt rund.)

hmm ja er kanskje det? Jeg har som dere skjønner veldig lite greie på dette, men hører at damer bør holde seg under 2000 kalorier om dagen... ser for meg at når jeg når målet mitt så blir jeg å ligge på rundt 1500 om dagen. Men skal ikke telle kalorier resten av livet akkurat da, jeg prøver jo å finne et kosthold som fungerer for meg. Derfor begynner jeg ikke på shaker og sånn, fordi det blir jo bare en midlertidig endring.

Når du har nådd målet ditt vil det være mer realistisk å øke kaloriene sakte men sikkert til du finner ut av vedlikeholdsbehovet ditt.

Å leve på 1500 kalorier resten av livet er komplett umulig da det er like mye som du forbrenner av å sove hele dagen. Strengt tatt ville jeg startet på ca. 1800 kalorier og kuttet ca. 100 kalorier når vektnedgangen stagnerer.

Problemet med å ligge på f.eks 1000 kalorier om dagen er at kroppen begynner å protestere og du vil oppleve at du ikke orker å gjøre stort annet enn å ligge på sofaen. Det er noe kroppen gjør for å protestere, fordi det ikke er bra å ligge så lavt på kaloriene over lengre tid.

Nå når du i tillegg er vegetarianer(?) så vil du dersom du lever på 1000 kalorier i flere uker/måneder antakeligvis oppleve å få noen mangelsykdommer på veien fordi du ikke får spist nok til å fylle på med det du trenger av ulike vitaminer. Det er et problem hos de som spiser helt vanlig også.

Hvis man ligger veldig lavt over lengre tid vil man oppleve at kroppen craver etter mat og man kan ende opp med å overspise.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær over med mitt lavterskel treningsopplegg og skryt :ahappy:

Vekt og bmi er ok, men jeg ønsker å komme bedre form, særlig styrket kjernemuskelatur og styrke generelt. Har ikke trent (utover turgåing i greit tempo) på endel år :icon_redface:

Denne uka har jeg gjennomfør 3 x styrketrening i stua (innspirert av programmet Puls :wink: ), med ekstra mage/rygg øvelser, og en time på treningssykkel. Godt fornøyd med innsatsen :sweat: Men jeg har vært så støl at jeg nesten ikke klarte å få på meg skoa noen dager, så det var tydeligvis på tide...

Og så har jeg begynt å ta tran. Hvertfall nesten hver dag :x

Så nå som dette er outet svart på hvit på et offentlig fora, jeg jo gjennomføre hver uke :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen går det så dritt. Jeg er så fysen... Åh :( Har så lyst til å ikke være det. Men jeg er så godtesjuk og gir sånn etter i helgene nå. Blæh. Er det virkelig nødvendig med ennå en "slankerunde" på meg?! Ser sånn ut.. Må bare være mer nazi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola - ang kcal og sånn; et gjennomsnittlig str menneske som ikke trener, men ikke sitter på ræv hele dagen heller, regnes å forbrenne rundt 2000 kcal dagen. Det er ikke så mye vits i å tenke dag for dag, men si man tenker i ukesperioder, så bør man altså ikke ligge på så mye mer enn ca 14000 kcal i uken om man vil holde stabil vekt. Et kg er ca 7000 kcal. Om man skal gå ned ca et kg i uken må man altså kutte 7000 kcal i uken = man kan spise 7000 kcal i uken/ca 1000 kcal dagen.

Å gå ned 1 kg i uken er MAX av anbefalt, og man anbefales ikke å ligge på mindre enn 12-1400 kcal for dagen, det ser man på Lifesum og alle lignende steder, man blir aldri anbefalt mindre kcal enn det, uansett hvor mye man printer inn at man vil gå ned. Derfor bør man heller trene, og øke forbrenningen av kcal og, spise mer. Om man forbrenner 300 kcal dagen eller 500kcal annenhver dag eller hva man nå gjør på trening, så kan man fint ligge på 1200+ kcal dagen og likevel gå ned 1kg uken. Og treningen har jo masse andre positive effekter annet enn vektnedgang ;) Det gir fortgang i innstramming på cm om man måler det også, og ikke bare ser på vekt.

Edit for å si at det med daglig forbrenning av kcal selvfølgelig er vedlig individuelt, kommer ann på str (høyde/vekt), lite/mye muskler, genetikk ift forbrenning osv, men sånn ca 2000 kcal for en gjenommsnittlig str nordisk kvinne har jeg i hvert fall hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Lifesum jeg bruker. Har justert ukesmålene nå, så nå sier den 1400 i uken. Skal nok skru opp aktivitetsnivået og (har vært veldig sløv siden sommerferien, Casper stakkar har mistet flere kg muskler, det er bare flaut :lol: ), men treningsstudio er ikke min greie som sagt :P er mer fan av å gå raske turer, småjogge opp bakker osv.

Takk for forklaring forresten, kalorier har alltid vært noe veldig mystisk for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fysen om dagen, blir helt ørsk :(.... nå er sambo tilbake fra Afrika etter 5uker.. og jeg tror det er assosiasjonene; han, meg, film, kose mat som slår inn. Det går lettere alene nesten.

Anywho på fredag var jeg ikke flink til å spise regelmessig og det endte med oksehunger på kvelden. Dette førte til at jeg stappa i meg 3 tacoruller...masse grønnsaker i disse rullene men likevel for mye. Pga dette la jeg på meg 500 gr ??

Jeg veide meg 2 dager etter på morningen...

0.5 kg pga litt mye mat en kveld...æsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså hvis en er litt for trøtt kan det være en mulighet for at en spiser for lite?

Jeg er ativ og etter måling(san sak som sjekekr muskler og fett og ..) sto det over gjenomsnittet sterk, men jeg veier 10 kg mer enn jeg spiser for etter den appen j testet. Skulle gjerne gått litt mer ned etter det året jeg hadde tre oprasjoner. Finnes det noe sted som virkelig kan fortelle meg om jeg spiser rett i forhold til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis en er litt for trøtt kan det være en mulighet for at en spiser for lite?

Jeg er ativ og etter måling(san sak som sjekekr muskler og fett og ..) sto det over gjenomsnittet sterk, men jeg veier 10 kg mer enn jeg spiser for etter den appen j testet. Skulle gjerne gått litt mer ned etter det året jeg hadde tre oprasjoner. Finnes det noe sted som virkelig kan fortelle meg om jeg spiser rett i forhold til aktivitet.

Lavt energinivå kan absolutt være pga dårlig matinntak ja, men HVA du spiser har jo minst like mye å si. Viktig å få i seg det man trenger av vitaminer og riktige næringsstoffer. Jeg blir tung og slapp av raske karbohydrater og (mye) kjøttmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Lavt energinivå kan absolutt være pga dårlig matinntak ja, men HVA du spiser har jo minst like mye å si. Viktig å få i seg det man trenger av vitaminer og riktige næringsstoffer. Jeg blir tung og slapp av raske karbohydrater og (mye) kjøttmat.

Spiser ekstrem lavkarbo, pga matintolleranse. Men viktig å vite det jeg har anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fysen om dagen, blir helt ørsk :(... nå er sambo tilbake fra Afrika etter 5uker.. og jeg tror det er assosiasjonene; han, meg, film, kose mat som slår inn. Det går lettere alene nesten.

Anywho på fredag var jeg ikke flink til å spise regelmessig og det endte med oksehunger på kvelden. Dette førte til at jeg stappa i meg 3 tacoruller...masse grønnsaker i disse rullene men likevel for mye. Pga dette la jeg på meg 500 gr

Jeg veide meg 2 dager etter på morningen...

0.5 kg pga litt mye mat en kveld...æsj

Det er faktisk umulig å legge på seg så mye på grunn av litt mye mat på en kveld, så du har nok bare samlet opp litt vann (og det kan bli en stund i kroppen). Ikke noe å bli lei seg for :)

Spiser ekstrem lavkarbo, pga matintolleranse. Men viktig å vite det jeg har anelse om.

Det at du får i deg så lite karbohydrater kan også være med på å gjøre deg sliten. Jeg mistenker at du får i deg for lite mat, og dermed blir sliten av den grunn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er faktisk umulig å legge på seg så mye på grunn av litt mye mat på en kveld, så du har nok bare samlet opp litt vann (og det kan bli en stund i kroppen). Ikke noe å bli lei seg for :)

Det at du får i deg så lite karbohydrater kan også være med på å gjøre deg sliten. Jeg mistenker at du får i deg for lite mat, og dermed blir sliten av den grunn :)

Tipper på for lite mat.

HAr fungert fin fint i forhold til søvn på den maten jeg spiser før jeg begynte på den fysiske jobben og det jeg er aktiv med i fritiden. Før jeg la om for 5,5 år siden så spiste jeg ca halvparten av det jeg spiser nå så jeg er på rett veg. Og det kan godt stemme at jeg trenger mer mat ut fra min erfaring. kroppen min går direkte i sparebluss og jeg har litt for mye på kroppen. Den komm eter tre orpasjoner som stresser kroppen og jeg manglet mange vitaminer og mineraler.(blodtap) Har fulgt oppp det med blodprøver så det skal være i orden og har nå begynt å ta godt med omega 3. Noe som jeg og tror har god virkning på kroppen.

Da jeg var arbeidsledig kjørte jeg 7 treningsøkter i uka + turer med hunden og hadde overskudd. Så ja jeg tror jeg må ha mer mat, som vil bli en utfordring men utfordringer er til for å taes. Begynne frokosten med å tilføre litt mer mat også se på de andre måltidene. Beregnet at jeg kunne løfte ting uten problemer i 25 kilos klassen da jeg begynte i mai. Har ikke trent noe målrettet og løfter nå stålband på 50 kg. Så muskelmassen har klart å vokse

Edit: sult er ikke noe mål for meg fordi det er bare etter at jeg har begynt å jobbe der jeg er nå at jeg har blitt sulten hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker faktisk at jeg sliter litt med å spise mye mer enn 1000 kalorier jeg. Lifesum sier jeg har 739 igjen, jeg har spist 1120 og forbrent 460 på tur.

Hva skal jeg gjøre da? Spise selv om jeg ikke er sulten? Får kanskje spist rundt 200 hvis jeg prøver hardt, men aldri i livet om jeg klarer 700 :P

(Nå tar jeg ikke lifesum og runkeeper helt for god fisk da, men det gir jo en god indikasjon.)

Og jeg som føler at jeg bare spiser hele tiden.... men er nok fordi jeg har blitt flinkere til å spise jevnt, 4-5 små måltider om dagen, istedenfor ett eller to store, som det gjerne ble før.

Det jeg lurer litt på er om jeg egentlig ikke har spist så innmari mange kalorier om dagen før heller, men at det er måten jeg har spist på som har vært usunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bruker en app for å finne ut av hvor mye jeg spiste og hvor mye jeg trag ut fra vekten jeg ønsket meg. Når jjeg hadde lagt inn all aktivitet so jeg på 000 Altså burde jeg da ha spist det dobbelte eller ver det helt rett det jeg spiste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker faktisk at jeg sliter litt med å spise mye mer enn 1000 kalorier jeg. Lifesum sier jeg har 739 igjen, jeg har spist 1120 og forbrent 460 på tur.

Hva skal jeg gjøre da? Spise selv om jeg ikke er sulten? Får kanskje spist rundt 200 hvis jeg prøver hardt, men aldri i livet om jeg klarer 700 :P

(Nå tar jeg ikke lifesum og runkeeper helt for god fisk da, men det gir jo en god indikasjon.)

Og jeg som føler at jeg bare spiser hele tiden.... men er nok fordi jeg har blitt flinkere til å spise jevnt, 4-5 små måltider om dagen, istedenfor ett eller to store, som det gjerne ble før.

Det jeg lurer litt på er om jeg egentlig ikke har spist så innmari mange kalorier om dagen før heller, men at det er måten jeg har spist på som har vært usunn.

Lifesum vil at du skal spise opp de kcal du trener vekk, men det trenger du jo ikke. Jeg holder meg til det fastsatte antall kcal uavhengig av trening, kan evt spise en ekstra snack etter trening om det føles nødvendig (typ 100-150 kcal). Ikke spis om du ikke er sulten :P Om du ligger 100kcal under "budsjett" hver dag kan du fråtse 600 kcal ekstra på søndager :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned lifesum i går. Appen sier jeg skal spise 1200 kcal daglig... synes dette er litt lite?

Det kommer jo ann på hvor mye og hvor fort du vil gå ned, og om du har mye eller bare litt som skal av, hvor aktiv du er osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lifesum vil at du skal spise opp de kcal du trener vekk, men det trenger du jo ikke. Jeg holder meg til det fastsatte antall kcal uavhengig av trening, kan evt spise en ekstra snack etter trening om det føles nødvendig (typ 100-150 kcal). Ikke spis om du ikke er sulten :P Om du ligger 100kcal under "budsjett" hver dag kan du fråtse 600 kcal ekstra på søndager :D

Utrolig digg at man kan spare opp litt sånn da! For da går det faktisk ann å spise lørdagsgodt med god samvittighet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig digg at man kan spare opp litt sånn da! For da går det faktisk ann å spise lørdagsgodt med god samvittighet :D

Jeg skal på fest neste helg og spise god middag og drikke vin med god samvittighet, har vært dritflink både med mat og trening de siste ukene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...