Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Da jeg var barn, vokste jeg opp med en venninne som eide en whippet. Jeg har alltid hatt en soft spot i hjertet for den rasen siden da. Kunne virkelig tenkt meg en! Dessverre for meg så liker ikke mannen min mynder overhodet, de er for tynne og "beinete" etter hans smak. Jeg var nemlig innom whippet som ønske-rase da jeg var på første planleggingsstadie for anskaffelse av hund rundt 2008. Det ble altså avslått av gubben, som er kjent for sin svært dårlige smak! :P (han giftet seg jo med meg blant annet...hehe)

Saluki er neste mynde på ønskelisten. De er så fantastisk vakre, og jeg stiftet bekjentskap med rasen gjennom en bok i barndommen.

Flertallet av Sonens medlemmer er nok for unge til å huske boken jeg tenker på, som jeg nå vil fortelle om, for jeg leste den på 70-tallet. Omtrent i 10 års alderen leste jeg en pocketbok om en saluki som het "Tazi" (tror jeg det var). Den billige lille boken var lettlest og relativt tynn, liten i format, men herregud...jeg leste den boka om og om igjen til den var fillete! Jeg sparte på den i mange, mange år. Historien handlet altså om en saluki (der stiftet jeg mitt første bekjentskap med rasen):

Stakkars Tazi var mishandlet av forrige eier, før hun så kom til denne jenta som var hovedpersonen i boka. Denne jenta gjorde alt hun kunne for å redde Tazi og få henne til å stole på mennesker igjen. Husker jeg hadde så vondt av den hunden og ønsket desperat at hun jenta skulle klare det. De var på god vei, men så bestemte jenta seg for å prøve og ta med Tazi på show/utstilling, siden hun var blitt så mye bedre. Hun var nødt til å gå fra buret med hunden i et lite øyeblikk på utstillingen, og da hun kom tilbake hadde katastrofen skjedd; noen gutter sto og stakk i hunden med en pinne gjennom sprinklene på buret. Hunden lå sammekrøpet i et hjørne og alt det gode arbeidet jenta hadde gjort, var bortkastet. Tilbake til start. Husker at jeg faktisk gråt da jeg leste det, og syntes såååå synd på den vakre salukien! :cry:

Dette er det jeg husker aller best fra boka. Ubegripelig at jeg husker det, over 30 år etter at jeg leste den. En liten billig pocketbok... men jeg elsket å lese om hunder og hester, så den boka satte seg fast i minnet.

Det er vel ingen her som husker boka...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere er grunner for at saluki er mer populær enn greyhound? Er det utseendet? Størrelsen?

Ser også at Irsk ulvehund og Borzoi er mer populær enn greyhound. Lurer på om det er noen grunn for det :icon_confused:

I snitt fødes det fire borzoier i Norge årlig, er vel flere greyhounds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere er grunner for at saluki er mer populær enn greyhound? Er det utseendet? Størrelsen?

Ser også at Irsk ulvehund og Borzoi er mer populær enn greyhound. Lurer på om det er noen grunn for det :icon_confused:

Jeg vil heller se det slik: Det er litt rart at greyhound er så lite populært. De andre myndene ligger vel litt som forventet, men salukien er jo den nest mest populære mynden, bak whippet. Det finnes sikkert grunner til dette, for eksempel størrelse (de er ikke så store som andre mynder) og de skal normalt være vennlige (har et snillere gemytt enn for eksempel afghanere, i hvert fall på papiret). De er også ganske grei å holde, i forhold til afghaner, borzoi, og hjortehund/ulvehund, men her har vel greyhound enda en fordel, jeg innbiller meg at de er like enkle som whippeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er litt merkelig at greyhound er så lite populær. Lurer på hva folk da tenker om rasen, siden det er slik. I mitt hode ser jeg for meg borzoi, afganer og IW som mer spesielle raser, ser ikke for meg greyhound som det, siden de er store whippets på en måte :P

Jeg kan skjønne hvermannsen at de tviler, det jeg hører mest er hvor krevende disse hundene må være. Så det er et bilde som går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg hører hvor krevende mine hunder må være også, særlig fra hvermanns jeg møter på tur, det er jo slike "løpehunder". Jeg klør meg i hue hver gang, og tenker på hvor mye de bare ligger i sofaen og ikke vil gjøre en dritt :P

Personlig tiltrekkes jeg mer de orientalske myndene, det er mange grunner til dette, og jeg kunne tenkt meg et eksemplar av alle samme—til og med afghaner en dag. Whippet kommer til å være i hus også, men ikke i like stort antall som saluki og andre raser. Ellers fascinerer borzoi meg litt, men om jeg tar steget til å skaffe meg en borzoi en dag får vi se... kan hende jeg etter hvert tar til fornuften, og skaffer en bikkje som er laget for kaldere klima, men foreløpig erfarer jeg ikke det som noe problem med hverken whippeten eller salukien, selv om førstnevnte gjerne holder seg inne på de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter ikke endel rescue greyhounds rundt omkring da? De blir vel ikke reg i NKK. Jeg vurderte greyhound en stund og det var få kull å snoke i ja. Vurderte en overligger hos en oppdretter men etter å ha gått på ham på en utstilling var jeg glad jeg ikke gjorde mere enn å tenke på det :) Enten så syntes den at Walter var sikkelig stygg,eller så var den en litt utrivelig type :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange rescue her til lands, eller løpstyper. Noen er det nok, men ikke like mange som standard grey. Føler jeg har rimelig grei oversikt. Det er bare 4 oppdrettere som er aktive i Norge, men noen fler i Sverige. Men det er god kvalitet på hundene så det er ikke noe problem å finne seg en god hund her i Norden. Ikke uten grunn at så mange eksporteres ut i verden, fordi de har rykte på seg til å være bra. Jeg er selv veldig nøye og kravstor, så noen oppdrettere ser jeg forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, mynder :wub: De er liksom så elegante og ser kloke og verdige ut. Tror nok saluki nok er pga utseende? :) Langhårs saluki ja.

Hver utstilling slår jeg min fasinasjon på Spansk galgo og Ungarsk mynde :innocent: Samt var jeg veldig betatt da jeg fikk hilse på min første sloughi :wub:

Galgo
spanish_greyhound_0006_phototheque.jpg

Polsk mynde

polsky-chrt-3_800x600.2470f6b139.jpg

Sloughi

sloughi1.jpg

dyn002_original_350_534_pjpeg_55240_a442

*sikle sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg var SÅ >-< nær å få meg en hvit salukihann for en god del år tilbake. En oppdretter, tror jeg, som av familiesituasjon skulle omplassere alle hundene han hadde. Venninna jeg leide hos overtok to tisper, og forsøkte å få meg til å overta hannen. Jeg hadde SÅ lyst, men ung og uselvstendig som jeg var ringte jeg min mor for å få råd fra henne (var 21 år og hadde nettopp flyttet hjemmefra). Hun anbefalte meg om å la være, og da fulgte jeg det. Til både lettelse og anger i dag. Fortsatt blir jeg lettere henført når jeg ser en hvit saluki, himmel noe så vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden på bildet er dritlekker, men kanskje slike bilder og er med på å gjøre den så lite populær, ser jo mer ut som en maskin enn en kjæledegge. Det er jo kanskje den mest kjente mynden pga de er så mye brukt i løp, og hvis folk tenker de trenger å løpe i timesvis for å være fornøyde er det ikke så rart de er så lite populære. De andre myndene er ikke like "myteomspunnede" og blir kanskje mer sett på som "vanlige ".hunder?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med at folk muligens ser på greyhound mer som en arbeidsrase og ikke som en familiehund? Tror mange bare tenker racing når de hører greyhound.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

Hunden på bildet er dritlekker, men kanskje slike bilder og er med på å gjøre den så lite populær, ser jo mer ut som en maskin enn en kjæledegge. Det er jo kanskje den mest kjente mynden pga de er så mye brukt i løp, og hvis folk tenker de trenger å løpe i timesvis for å være fornøyde er det ikke så rart de er så lite populære. De andre myndene er ikke like "myteomspunnede" og blir kanskje mer sett på som "vanlige ".hunder?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

Ja mange tenker på greyhound som løpsmaskiner. Det hører jeg nesten hele tiden av folk jeg treffer, hvor mye trim disse må ha og hva jeg gjør for å trimme dem, tur i timesvis liksom. Så dessverre litt feilt inntrykk, som kanskje kan være en grunn for at de ikke er så populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper greyen "taper" mot saluki og zoien pga utseendet. Salukien (langhåren that is) er søt og elegant, og zoien er mer spesiell, grey blir litt "kjedelig" og i tillegg til at den er så stor som den er så syns kanskje folk det er tryggere med whippet? Og så er det vel en god del fordommer mot greys med tanke på jaktinstinkt og løpsatferd. Urettferdig. Men for meg blir det nok saluki som blir mynderasen, eventuelt en zoi etterhvert om jeg skal ha noe som passer bedre på høyfjellet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...