Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Det er i hvert fall sånn historien tradisjonelt er blitt skrevet, men jeg vet ikke helt jeg ... Rasenavnet whippet er riktignok ganske moderne, men små og mellomstore mynder har eksistert lenge, og jeg vet ærlig talt ikke om de ulike størrelsene ble holdt fra hverandre i avlen på den måten vi ser i dag. Det er nok riktig at italieneren og whippeten har mye felles opphav, men å si at den ene kom før den andre og på noen måte er "renere" enn den andre tror jeg handler like mye om hvem som hadde dem som kjæledyr (sosieteten) og hvem som hadde dem som arbeidsdyr (arbeiderklassen). Joda, det er nok noen dråper terrierblod i whippeten, men jeg er nå ikke så helt sikker på at italieneren er fri, heller. Det er ikke så lenge siden det dukket opp en tan-tegnet italiener i Sverige, og det kan tyde på at italieneren også deler noe av sin historie med den engelske toy terrieren.

Myten rundt italieneren er vel at det er en rase med flere tusen års historie (lignende hunder er funnet i Pompeii, for eksempel), og den typen historie tror jeg ikke whippet kan vise til, selv om det nok eksisterte whippet-lignende hunder på øyriket mange hundre år før de fikk en rasestandard og offisielt ble en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Det er mulig det ikke er noe høydekrav på whippetrace i Sverige?

Jeg finner i alle fall ikke noe på tävlingsregler fra Sverige. Jeg finner at en Engelske racingklubben har satt høydetak på 52,5 (både tisper og hanner), så det åpner for ganske store hunder.

Jeg syns det er synd at det skal settes et skille mellom LC og utstillingwhippet, for skillet der er vel ikke stå stort? I alle fall ikke i forhold til skillet mellom racing og utstilling. De fleste whippetene som gjør det greit i LC i Norge er hunder som også gjør det greit på utstilling. Hvor går skillet på hva man skal kalle LC-linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må sei eg har litt vanskeleg for å tru at fullvoksne whippets på/over idealhøgde veier 9,5 kg? Tispa mi på 46 cm veier henholdsvis 14,5 kg når ho ser slik ut:

252504_10150184930992215_2888061_n.jpg

Når ho veide 11,5 kg var ho skral (man kunne telle fleire ribbein og ryggknoker):

387317_10150347129567215_1913157760_n.jp

376461_10150927838340389_984451606_n.jpg

Nei,nei,de er ikke over idealhøyde,de er små. Eller,de er vel egentlig som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes er kullbror til Blida, noe som viser at det er forskjeller også innad i et kull (Blida og Hermes er naturligvis lik på mange måter, men det er forskjeller også). Mens Blida er en relativt liten, kompakt tispe, er Hermes en langstrakt, litt skranglete (når han er "fit") hannhund. Det kan være kjønnsforskjeller, men Hermes er nok over høyde på hva som er tillatt på LC, for eksempel. Han er 17,5-18 kg nå, men jeg liker han best når han er nærmere 17, kanskje rett under, 16,8 kg.

Har ikke noe oppstillingsbilde, er ikke noe utstillingsbikkje :D

970508_158556527651326_781613897_n.jpg

1888540_249359088571069_319942113_n.jpg

Ser han ikke så godt her, men han er ikke sååå mye mindre enn Calle, (relativt liten) saluki hanne (merk at Calle står nærmere i bildet her også):

1377053_207931382713840_1823858056_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må sei eg har litt vanskeleg for å tru at fullvoksne whippets på/over idealhøgde veier 9,5 kg? Tispa mi på 46 cm veier henholdsvis 14,5 kg når ho ser slik ut:

Tenker litt det samme selv, samtidig har bygning utrolig mye å si.

Min er absolutt ikke spinkel, og hun veier vel 3 kg mer enn en spinkel hannhund vi kjenner som er like høy som henne. En spinkel tispe på 44 kan nok fint veie 8,5-9,5 kg. Men har litt vanskeligheter med å forstå at en hannhund innenfor standarden (47-51) kan veie 8,5-9,5 kg, men tynn og spinkel så går sikkert det også, selv om det er lite. :)

Nei,nei,de er ikke over idealhøyde,de er små. Eller,de er vel egentlig som de skal.

En tispe på 47 cm er like riktig som en på 44 cm. En hund på 44 er liten, en på 47 er stor. Min egen tispe er for stor. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg er riktig så pen (taigan):

1654346_716484725062491_1324487132_n.jpg

Når det gjelder whippet, jeg vil fremstå som at det bare er ille og negativt altså, ser mye positivt med den "amerikanske" typen også, men syns det er dumt at den dominerer så mye som den gjør, det går litt utover mangfoldet i rasen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg er riktig så pen (taigan):

1654346_716484725062491_1324487132_n.jpg

Når det gjelder whippet, jeg vil fremstå som at det bare er ille og negativt altså, ser mye positivt med den "amerikanske" typen også, men syns det er dumt at den dominerer så mye som den gjør, det går litt utover mangfoldet i rasen.

Pen!

Om noen kunne tenke seg en afghaner : http://www.afghanhoundsofnorway.com/index.php?id=91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må sei eg har litt vanskeleg for å tru at fullvoksne whippets på/over idealhøgde veier 9,5 kg? Tispa mi på 46 cm veier henholdsvis 14,5 kg når ho ser slik ut:

252504_10150184930992215_2888061_n.jpg

Ooooohhhh :wub::frantics: Liker, liker, liker!

Mine Whippeter er 11-14 kg (tisper) hannhunden på 11 mnd er vel 14-15kg og 49 ish høy.

Tispa på 11 kg syns jeg, etter min smak er for tynn.

Ville ikke hatt hannhunden min noe tynnere. Ganske perfekt hold her syns jeg :)

1526686_10151818954471968_581910488_n.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig føler jeg ikke "amerikaniseringen" har vært særlig positiv for rasen. Mange av whippetene jeg ser nå til for tiden er enten langryggede med "korte" ben, eller så store (med overvinklede bakben og lang hals) at man skulle tro de var små greyhounder. Rasen mister jo sitt særpreg og knytning til det den opprinnelig ble brukt til når de bare blir større og større. Positivt at det ikke virker som det er mange her som mener whippeten ikke er for stor! :) De fleste som har møtt min tispe har trodd hun var en italiener. Hun er riktignok en liten tispe, but still.

Generelt virker det jo som alt større i Amerika, whippeter inkludert.

Engelske standaren fra 2006:

Desirable height:
Dogs 47-51 cm (18½-20 ins)
Bitches 44-47 cm (17½-18½ ins)

Amerikanske standaren fra 2008:
Ideal height for dogs, 19 to 22 inches; for bitches, 18 to 21 inches, measured at the highest point of the withers. More than one-half inch above or below the stated limits will disqualify.

med_4633552711b89.jpgmed_47fa1e037b479.JPG

Åh Koh-I-Noor. :wub: En særdeles vakker og funksjonell whippet - slik jeg ser det.

Når det gjelder whippet, jeg vil fremstå som at det bare er ille og negativt altså, ser mye positivt med den "amerikanske" typen også, men syns det er dumt at den dominerer så mye som den gjør, det går litt utover mangfoldet i rasen.

Hvilke ting tenker du er positive med den amerikanske typen, altså sammenlignet med den engelske? :) Ikke et negativt ladet spørsmål, kun nysgjerrig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare amerikanske whippeter som er store.

"Engelske whippeter" (eller whippeter etter fci standard) avles også større, til tross for at standarden sier noe annet. Andre egenskaper har blitt satt høyere, og da blir det sånn.

Min er av engelske linjer og er stor, ikke en eneste amerikansk hund i stamtavlen, nå bladde jeg bare tilbake til 1980-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne syns jeg er riktig så pen (taigan):

1654346_716484725062491_1324487132_n.jpg

Når det gjelder whippet, jeg vil fremstå som at det bare er ille og negativt altså, ser mye positivt med den "amerikanske" typen også, men syns det er dumt at den dominerer så mye som den gjør, det går litt utover mangfoldet i rasen.

Å fy heite huleste. Jeg vil ha den der! :heart: Det er noe av det vakreste jeg har sett!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg en mynde med rød kløv som gikk på bussen med eieren sin utenfor Nationaltheatret. Den var på str med en greyhound, men hadde salukiører, og hadde whippettegninger med hvit underfarge og beige, store flekker. Veldig rolig og søt, den og dama som hadde den med seg kledde hverandre! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har borzoier her - åssn er livet med sånne? Jeg er utrolig fascinert av rasen, men kan så og si ingenting om dem annet enn at de er store. Og rare. Og aldeles nydelig. Hvordan trimmer man sånne? Kunne de - helt hypotetisk her alså :innocent: - vært fornøyd med ett friluftsliv som bar preg av kløv og ski/spark/sykkeltrekk med husky/bc-type hunder?

(Nei, jeg har ikke egentlig tenkt å anskaffe en - to hunder holder for meg. Men de er fine, og jeg er nysgjerrig, så å høre hvordan dere som faktisk har rasen opplever de både på godt og vondt hadde vært fint. :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor:
45 cm høy 11,5 kg pr i dag (muligens litt tyngre på bildet)

post-11727-0-71929500-1392636702_thumb.j

Barnebarn (bror til @Elisabeth00 sin):
56 cm høy og 18,5 kg

post-11727-0-32984400-1392636671_thumb.j

Ganske like kropper, men ganske forskjellige strl! Så mye kan altså 2 generasjoner gjøre dersom man ikke passer seg. Hehe. Skal sies at Winnie er veldig liten for å komme fra sin slekt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser brått at jeg ikke kan en døyt om whippet. Hvordan ser en "perfekt" whippet ut egentlig?

Finnes ikke ett ideal. Akkurat samme med saluki og andre mynder. Det mener i hvert fall jeg.

Men hovedparten av whippets i dag blir for lang i rygg/lend (litt schæfer-tendenser på enkelte, for å være helt ærlig), og er for lavstilt og/eller korte i beina. At whippeten er noe lengre enn den er høy, er greit, og vel også riktig i forhold til rasestandard? Det gjelder også greyhound. Dette er jo sprinterne blant myndene, og har den raskeste aksellerasjonen. Derimot vil en fit saluki, borzoi (minus de som er veldig stor av størrelse) og afghaner (minus de med veldig mye pels) kunne snu på en femøring i stor fart, noe whippet og særlig greyhound vil slite med, da de har enorm fart i forhold til sin vekt. Dog... vi ser jo enkelte andre mynder som ikke lengre har denne atletiske kroppsbygningen, kanskje særlig blant afghanerne. En sentral aktør i afghanermiljøet i Norge, skrev en veldig kritisk melding om dette som en sak hun tok opp på generalforsamlingen i fjor.

Men tilbake til whippet. Jeg syns ikke det finnes ett ideal, men på lure coursing her til lands er det ikke vanskelig å se hvilke whippeter som gjør det bra (ikke bare i enkelte konkurranser, men også over tid)—de beste de siste årene har vel racing-linjer fra Sverige i seg, evt. er racing-hunder fra Sverige. Og det sier noe om utstillings-whippetene i landet, når de ikke lengre kan konkurrere blant de beste i LC.... men heldigvis er det fortsatt mange whippeter som har strålende utstillingsresultater og fortsatt gjør det godt på LC-banen, og konkurransen på LC-banen er svært sterk da det alltid er mange whippeter som løper (alltid den rasen det er flest påmeldte i).

Jeg vil ikke beskrive et ideal, men jeg kunne vist til noen hunder... men siden det er hunder som lever og er aktiv i Norge i dag, må det nesten skje per PM, tenker jeg.

EDIT: Må legge til at kondisjon har vært mye å si på LC-banen også, å har ikke eierne kondisjonert hundene sine, så hjelper det naturligvis ikke at de i utgangspunktet kunne vært gode løpshunder—så mange whippeter her til lands kunne nok prestert mye bedre enn de gjør, og det er lett å se en whippet som ikke er godt nok kondisjonert når de løper en bane på 800-1200 meter (vanskeligere på en saluki, f.eks., for så lenge den ikke er overvektig vil den lett kunne løpe en slik bane uten å bli sliten på samme måte).

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var dårlig formulert - jeg regner med det er flere idealwhippeter - spennende å lese og tar gjerne bilder på de forskjellige typene med forklarte forskjeller :) Jeg er ikke noe god på å se sånt på andre enn de få rasene jeg kjenner godt selv, egentlig ikke god på "egne" raser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også veldig mye har å gjøre med hundens kondisjon. Selvsagt innenfor visse grenser. Ekstremiteter er ikke bra, uavhengig om det er innenfor utstilling eller racing. LC er bra sånn sett, for det stiller krav både til hundens utseende (høyde og utstillingskrav) og arbeidskapasitet, og da vil jo nødvendigvis de ekstreme hundene bli luket ut.

Jeg tar gjerne i mot bilder på PM @Marjan, syns det er spennende. Ang utstillingsidealer så er jo dette lett å finne, bare ta en titt på mestvinnerlisten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sende bilde av noen skandinaviske whippets jeg liker senere i kveld/natt :) Det er jo hunder jeg liker, men er likevel ikke komfortabel med å legge de åpent her, siden de fleste fortsatt er aktive i dag.

Chart polski:

1622258_216621605194746_1744792366_n.jpg

Tror disse østeuropeiske myndene deler en del genetisk materiale med saluki og andre orientalske mynder :)

Endret av Marjan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afghanertispe, Kabul:

1904025_216624068527833_1899627863_n.jpg

Barnebarn, bodde i Russland (?):

1653337_216603208529919_1524016607_n.jpg

Saluki, født i Bokan, Iran, bor i USA:

1623561_10201593992195255_2006342610_n.j

1959725_10201594018235906_1598486417_n.j

1622144_10201594027396135_1484191523_n.j

Om salukien. Tispen er altså importert fra Iran, uten kjent stamtavle. Da er det slik at hun må "godkjennes" som saluki av et utvalg (tre erfarne AKC-dommere). Dette gjorde hun uten tvil fra dommerne. Dette var en saluki, mente de (brindle er et noe sårt punkt, men her var det ikke tvil). Med SPDBS-registrering kunne hun konkurrere i ASFA lure coursing samt open field coursing (reell jakt på hare), og hun har vunnet ASFA Pyramid Cup to ganger og har vært en av de bedre lure coursing-salukiene i USA over flere år. Hun vant også Bill Henry Cup den eneste gangen hun deltok på dette, en ganske prestisjefull konkurranse der borte. Hun ble født i 2004. Hun har forøvrig hatt et kull i USA, hos Melik kennel/Mary Beth Rodgers (har flere brindle-salukier). Hun ble parret med Melik Isaar:

isaar.jpg

Isaar er etter tispen Sheyda, en av mine absolutt favoritter:

med_514f45f5ea86d.jpg

Endret av Marjan
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er ikke bare greyhound som har mye vinkler. De fleste whippetene har jo veldig mye vinkler bak!

Vet om ei i Trømsø som brukte løpslinje whippet på et kull. Noen som vet hvordan det gikk?

I greyhoundmiljøet er det helt Fy fy å skulle blande de to variantene, selv om jeg selv kunne godt ha tenkt med å bruke en pen løpshund på en kombinasjon. Men det er virkelig å gå imot strømmen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei i Trømsø som brukte løpslinje whippet på et kull. Noen som vet hvordan det gikk?

I greyhoundmiljøet er det helt Fy fy å skulle blande de to variantene, selv om jeg selv kunne godt ha tenkt med å bruke en pen løpshund på en kombinasjon. Men det er virkelig å gå imot strømmen!

Kjenner ikke til dette kullet, men det er nok ikke like fy fy i whippet-miljøet som i greyhound-miljøet, vet om flere eksempler på dette både i Norge og i Sverige :)

EDIT: Litt reklame for et ungt par som driver whippet-oppdrett: Jeg har respekt for det André og Annette gjør med Kennel Mjóhundr nå. De har hunder både fra racing- og utstillingslinjer, og står på for whippet- og lure coursing-miljøet i Norge med sin innsats både "på og utenfor" banen :)

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...