Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Ser det er ikke bare greyhound som har mye vinkler. De fleste whippetene har jo veldig mye vinkler bak!

Vet om ei i Trømsø som brukte løpslinje whippet på et kull. Noen som vet hvordan det gikk?

I greyhoundmiljøet er det helt Fy fy å skulle blande de to variantene, selv om jeg selv kunne godt ha tenkt med å bruke en pen løpshund på en kombinasjon. Men det er virkelig å gå imot strømmen!

http://www.hundevis.no/ - her er hjemmesiden hennes (med bilder av whippet(ene))

http://zentinor.webs.com/ - her er kennelens hjemmeside med oversikt over whippetene (til en viss grad)

For your nerding delight :Phttp://zentinor.webs.com/fkulletwhippet.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Ser det er ikke bare greyhound som har mye vinkler. De fleste whippetene har jo veldig mye vinkler bak!

Vet om ei i Trømsø som brukte løpslinje whippet på et kull. Noen som vet hvordan det gikk?

I greyhoundmiljøet er det helt Fy fy å skulle blande de to variantene, selv om jeg selv kunne godt ha tenkt med å bruke en pen løpshund på en kombinasjon. Men det er virkelig å gå imot strømmen!

Jeg regner med du tenker på den sorte tispa, Jenny fra Sverige fra løpslinjer, og Nuch Courtborne Albus Dumbledore? Vi lånte også Albus til ei parring rundt samme tiden som dette kullet ble til, jeg har dessverre ikke sett eller møtt noen av dem fra de var valper på omtrent samme alder som mitt kull. Like var de ikke :)

Det er jo flere som har blandet "løpslinjer" og "utstillingslinjer", hvor noen av dem har gjort det helt greit på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hundevis.no/ - her er hjemmesiden hennes (med bilder av whippet(ene))

http://zentinor.webs.com/ - her er kennelens hjemmeside med oversikt over whippetene (til en viss grad)

For your nerding delight :Phttp://zentinor.webs.com/fkulletwhippet.htm

Ah, med Albus, ja :) Da husker jeg, kjenner til kullet.

Taigan:

923115_717111071666523_1507995300_n.jpg

Taigan og tazi/saluki:

1798583_717109178333379_1021163432_n.jpg

Endret av Marjan
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg litt lyst på valp etter disse to, som er klare til henting i Finland til sommeren, om alt går bra med parring til våren:

Hannhund:

firat3.jpg

Tispe:

treffivera.jpg

Mest fordi hannhunden avstammer fra disse tre, Sarban, Sheyda, og Nazee (alle tre importer fra Iran til USA):

sarban_sheyda_nazee.jpg

Sheyda i midten har jeg vel vist flere bilder av i denne tråden, mens Nazee til høyre er hunden som løper LC på forrige side. Sarban kjenner jeg ikke like godt til, men sett flere bilder av ham tidligere—han har som dere ser fått kupert ørene sine, en praksis som er utbredt i Syria, Tyrkia, og kurdiske områder (inkludert i Iran).

Men...... blir ikke noe tredjemann her før vi har fått oss skikkelig husly :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjenner til henne, men lurte bare på kull resultatet om den kombinasjonen hadde vært noe på utstilling eller noe slikt :)

Og Marjan: den tispa var flott!

Jeg har ikke hørt noe om valpene fra kullet. Vet ikke hva de er registrert som en gang. De ligger ikke inne på thewhippetarchives.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjenner til henne, men lurte bare på kull resultatet om den kombinasjonen hadde vært noe på utstilling eller noe slikt :)

Og Marjan: den tispa var flott!

Nei jeg tror ikke de er stillet. Iallefall har jeg ikke hørt eller sett noe mer til dem annet enn noen bilder på FB :) Finner dem ikke på arkivet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Litt reklame for et ungt par som driver whippet-oppdrett: Jeg har respekt for det André og Annette gjør med Kennel Mjóhundr nå. De har hunder både fra racing- og utstillingslinjer, og står på for whippet- og lure coursing-miljøet i Norge med sin innsats både "på og utenfor" banen :)

Jeg fikk en melding fra André, som måtte arrestere meg litt her. Han skriver:

«Vi har hunder kun fra utstillingslinjer og ingen løpslinjer. Tanken bak vårt oppdrett er kun å bruke løpsdyktige hunder fra utstillingslinjer. Grunnen til dette er at hunder fra løpslinjer er FEIL. Hvorfor er de feil? De er avlet med det eneste målet å løpe fort, uten tanke på rasestandard og langtidseffektene av feilkonstruksjon. Derfor holder vi oss unna disse linjene. »

Og når det gjelder hunder fra løpslinjer, så er nok André mer bevandret i dette enn meg, vil mene han er en bedre dommer om racing-whippets enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en melding fra André, som måtte arrestere meg litt her. Han skriver:

«Vi har hunder kun fra utstillingslinjer og ingen løpslinjer. Tanken bak vårt oppdrett er kun å bruke løpsdyktige hunder fra utstillingslinjer. Grunnen til dette er at hunder fra løpslinjer er FEIL. Hvorfor er de feil? De er avlet med det eneste målet å løpe fort, uten tanke på rasestandard og langtidseffektene av feilkonstruksjon. Derfor holder vi oss unna disse linjene. »

Og når det gjelder hunder fra løpslinjer, så er nok André mer bevandret i dette enn meg, vil mene han er en bedre dommer om racing-whippets enn meg :)

Takk for det!

Mange lurer på hvordan/hva idealwhippeten er. Svaret er enkelt, og det vil nok de fleste oppdrettere av rasen si: Den du har hjemme er den korrekte. Det står jo til og med i rasestandarden at den "skal være den ideelle ledsager".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet André! Jeg har aldri tenkt over whippeten egentlig, jeg har kun kjent relativt store, langbeinte eksemplarer, som har vært for store i følge rasestandard, og jeg har vel ikke opplevd dem som spesielt lange i rygen og langt i fra lavstilte. Så da jeg så endel whippetbilder her så skjønner jeg jo at jeg ikke "kan" whippet i det heletatt.

Nå skulle jeg gjerne sagt "derfor jeg har saluki", men jeg er ikke så skrekkelig mye bedre på hva som er "riktig" saluki i følge de forskjellige "retningene" innad i rasen - annet enn det jeg har snappet opp av nerdingen til marjan og info fra oppdretter. :lol: Ser jo det at jeg har to veldig forskjellige salukier selv, så å spørre etter idealwhippetens utseende er jo fryktelig klønete.

Nå mååå jeg ha hjem lup snart så jeg kan få tatt noen ordentlige bilder som viser forskjellene på dem. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig mene at å strekke seg etter et "ideal" blir feil. Jeg er i hvert fall veldig glad for at salukistandarden er svært åpen, og gir rom for mye variasjon (men salukifolket klarer jo å krangle så bysten flyr likevel, hehe).

EDIT (sent på natten): Men aller viktigst er jo variasjon i genene, og ikke i utseende :) Og de fleste myndene der ute, i Norge og ellers i verden, er hunder som fortsatt er funksjonelt bygget, kan løpe, jakte (i hvert fall på plastfiller), og gjøre det de er avlet for. Det gjelder like mye whippet (hvor kanskje kondisjonering er et større hinder på LC-banen enn avl), saluki og mange andre mynderaser (som jeg ikke kjenner i like stor grad). Men vi skal være kritiske, og på vakt :)

Forøvrig en rekke meget interessante (og opphetede) diskusjoner på et par Facebook-grupper om dagen, deriblant "Saluki Education". Tror gruppen "Oriental Sighthounds" ble opprettet som et resultat av diskusjonen i foregående gruppe :P

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetic Downfall of the Afghan Hound in the West

EDIT: Jeg sendte en melding til Jess (bloggeren) og spurte om hun kunne sende meg analysen hun henviser til, og hun sendte meg like godt en analyse som finnes for saluki også :) Hvis noen er interessert, send meg en PM, og jeg deler.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man definerer som mynde, men close enough :P

1797606_597547043652709_1610705094_n.jpg

For greyhound-entusiastene: http://www.irishtv.ie/ep-129-irish-national-coursing-finals/

1912009_455501144549874_1142058694_n.jpg

Saluki/tazi, lurcher (?) og jaktfalk/tartarfalk-hybrid i sitt rette element:

1396007_10200881305983947_232290196_n.jp

Første engelskoppdrettede greyhound som blir amerikansk open field coursing champion:

1520717_10102394790677113_620961545_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man definerer som mynde, men close enough :P

1797606_597547043652709_1610705094_n.jpg

For meg er det der helt klart mynder! Veldig rart at de ikke er i den gruppen. Det MÅ bli en sånn en på meg en gang. De er bare så flotte! :wub: (liker de best med mer brunt)

Og veldig spennende å se coursing bildene, har noen på face som er aktive med det som deler mye bilder. Tror nok de ler litt av vår LC med plast, men er det ikke lov med hare så er det ikke det..

Skal selv prøve LC for første gang til sommeren med Mynte. Hun har et veldig sterkt jaktinnstinkt, så tror hun vil like det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt nytt bilde av fantorangen!
For det første - han ble plutselig mann. Det må ha skjedd på en natt.

Men deeet jeg lurer pååå.... Hører vel kanskje ikke heelt hjemme her, men.... (???)
Tror dere at krysset jevner seg litt ut etter hvert? For det er jo veeldig bratt. Det ligger i linjene å ha bratt kryss, men han her er jo av de ekstreme vil jeg tørre å påstå.
Han blir 15 mnd den 22. feb. :)

post-11727-0-40127400-1392814246_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at krysset jevner seg litt ut etter hvert? For det er jo veeldig bratt. Det ligger i linjene å ha bratt kryss, men han her er jo av de ekstreme vil jeg tørre å påstå.

Han blir 15 mnd den 22. feb. :)

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det skal rette seg ut, med mindre bakbeina blir lenge eller mindre vinkla. :P Det ser jo også ut som han har en kul på ryggen der krysser begynner, og det har jeg sett på en del andre hunder med et sånt kryss.

Ellers: Så kjekk dragebarnet har blitt! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det skal rette seg ut, med mindre bakbeina blir lenge eller mindre vinkla. :P Det ser jo også ut som han har en kul på ryggen der krysser begynner, og det har jeg sett på en del andre hunder med et sånt kryss.

Ellers: Så kjekk dragebarnet har blitt! :heart:

Kan ikke skjønne det selv, men tenkte jeg skulle høre allikevel. ;)

Brystet har i hvert fall "dettet ned". Det var jo mye grunnere før. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at krysset jevner seg litt ut etter hvert? For det er jo veeldig bratt.

9

Jeg synes ikke krysset er spesielt bratt, det følger jo kurven på overlinjen. Jeg synes vel heller at det ser ut til at han karper ryggen noe, og at hele overlinjen er veldig avfallende, men det kan ha noe med oppstillingen å gjøre. Kunne du prøvd å fått til et bilde der forbena (fra albuen til mellomhendene) og hasene står i en vinkel på 90 grader mot underlaget?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9

Jeg synes ikke krysset er spesielt bratt, det følger jo kurven på overlinjen. Jeg synes vel heller at det ser ut til at han karper ryggen noe, og at hele overlinjen er veldig avfallende, men det kan ha noe med oppstillingen å gjøre. Kunne du prøvd å fått til et bilde der forbena (fra albuen til mellomhendene) og hasene står i en vinkel på 90 grader mot underlaget?

Synes han blir sånn uansett... hehe. Han spenner seg. ;)

Men litt karpet rygg har han nok også. Men skjønner ikke helt hva forskjellen på avfallende overlinje og bratt kryss er? Men han HAR bratt kryss altså, for han er veldig lik sin mormor som også har det (ifølge alle kritikkskjema jaffal). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han blir sånn uansett... hehe. Han spenner seg. ;)

Men litt karpet rygg har han nok også. Men skjønner ikke helt hva forskjellen på avfallende overlinje og bratt kryss er? Men han HAR bratt kryss altså, for han er veldig lik sin mormor som også har det (ifølge alle kritikkskjema jaffal). ;)

Krysset er jo helt bak. Min saluki for eksempel, har helt rett rygg, men et noe bratt kryss.

425338_165905700249742_430020180_n.jpg

1899897_252609581579353_115614348_n.jpg

På det første er det ikke så lett å se ryggen hans, riktig nok, mens på det andre blir perspektivet litt feil (ser ut som han har lengre bakbein enn forbein, noe han ikke har)... men du ser i hvert fall rygg og kryss. Krysset fremhever nok hoftebeina, krysset er altså i hoftepartiet.

Din whippet har jo en jevn overgang lend til kryss, men ja, kanskje noe karpet rygg, i hvert fall slik han ser ut på dette bildet. Men jeg har hørt rygg på whippet kan "legge" seg litt i voksen alder. Min whippet har også noe buet rygg, men ikke karpet. Jeg syns den har blitt "rettere" med alderen (nå 3,5 år).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han blir sånn uansett... hehe. Han spenner seg. ;)

Men litt karpet rygg har han nok også. Men skjønner ikke helt hva forskjellen på avfallende overlinje og bratt kryss er? Men han HAR bratt kryss altså, for han er veldig lik sin mormor som også har det (ifølge alle kritikkskjema jaffal). ;)

Krysset er fra hofteknølen til sittebensknoken. Jeg mener at din hund ikke faller spesielt mye fra hoftebenet og bakover, men hele veien fra midt på ryggen, omtrent. I forhold til mange andre raser skal faktisk whippeten ha nokså bratt kryss, men det er det visst ikke alle dommere som har fått med seg i dag. Her er en hund jeg mener har bratt kryss:

http://thewhippetarchives.net/details.php?id=1004

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...